Teinien keppariharrastus, noloa vai ei?
Jotenkin tuntuu hassulta, kun jotkut 14-vuotiaatkin harrastaa tuota. En tuomitse, mutta tuntuu hieman pienempien lasten jutulta.
Kommentit (45)
Minä olen 48-vuotias mies ja harrastan keppihevostelua. ps. minut tavoittaa juuri herkku.net:in chatista nimimerkillä "keppihevosmies48"
Terveisiä täältä minulta, olen 48-vuotias keppihevosharrastajamies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä haluaisit päättää heidän harrastuksen??
Täh? En ole päättämässä mitään. Edelleen ihmettelen.
Ap.
Mutta yrität näin julkisesti muuttaa ihmisten asenteita ja tehdä keppariharrastuksesta noloa. Sen takia teit aloituksenkin.
Minua keppariharrastus on niitä harvoja harrastuksia, jossa yhdistyy liikunta, kädentaidot ja luovuus, joita pitäisi edistää, iästä riippumatta.
Kommentista päätellen, tekisi sinullekin hyvää, ettei elämäsi olisi niin rajoitteinen asenteesi vuoksi, kun toisten harrastuksia pitää julkisesti ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä täältä minulta, olen 48-vuotias keppihevosharrastajamies!
Sori, ei ollut tarkoitus kahteen kertaan kertoa samaa asiaa. Edellinen viestini oli vain hetken aikaa poissa näykvistä, niin luulin että asia on jollain tapaa tabu! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Mutta yrität näin julkisesti muuttaa ihmisten asenteita ja tehdä keppariharrastuksesta noloa. Sen takia teit aloituksenkin.
Minua keppariharrastus on niitä harvoja harrastuksia, jossa yhdistyy liikunta, kädentaidot ja luovuus, joita pitäisi edistää, iästä riippumatta.
Kommentista päätellen, tekisi sinullekin hyvää, ettei elämäsi olisi niin rajoitteinen asenteesi vuoksi, kun toisten harrastuksia pitää julkisesti ihmetellä.
Hah, tuskin minulla on valtaa muuttaa toisten ajattelua kirjoittamalla tänne. Kiitos vinkeistä. Huomaatko, että itse arvostelet minua ja teet omia tulkintojasi asioista, joista et tiedä lopulta yhtään mitään? Kuten minusta ja mahdollisesta rajoittuneisuudestani. En ole missään kommentissa paheksunut tai arvostellut mitään/ketään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Oma 12v (loppuvuodesta 13v.) Harrastaa tuota.
Minun mielestäni on todella surullista, että joutuu "häpeilemään" harrastustaa.
Jotenkin vielä ymmärään, että luokkakavereiltaan, koska lapset/teinit nyt on vain keskenkasvuisia ja sieltä osaa tulla helposti ilkeää kommenttia.Mutta aikuiset ihmiset! Omalleni kukaan aikuinen ei ole tullut suoraan mitään sanomaan, enkä usko että kovin monelle muullekkaan. Mutta netissä kirjoittelu on välillä todella ilkeää. Siis aikuisilta jotka samaan aikaan vaikka kauhistelevat suureen äänen koulukiusaamista itse voivat kommentoida todella ilkeästi näitä keppariharrastajia.
Tytöt tuntuvat tämän tietävän ja minusta se on todella surullista. Samaan aikaan monesta aikuisesta olisi ihan ok pyöriä pitkinnpuistoja energiajuomien kanssa, koska onhan se nyt siistimpää ton ikäisille (12-16v).
Minusta hieno ja todella monipuolinen harrastus. Omani tekee itse niitä hevosia ja ovat oineasti todella hienoja. Sanoin tekee niille varusteita, suitsia, päitsiä, riimunnaruja, loimia.
Urheilua tulee todella runsaasti, liikkuu tuon takia 2-3h 3-6 päivänä viikossa. Hyppii myös esteitä (korkein este 110cm, kun tyttönon 150cm pitkä) mikä on todellakin raskasta liikuntaa. Tämä kyllä näkyykin tytön fysiikassa ja kropassa muutenkin.
Järjestää kaverinsa kanssa kisoja, mihin mm. Järjestää kisakutsut, tekevät esteet, radat, lähtölistat, askartelevat itse palkinto ruusukkeet, tekevät buffetin ja vetävät koko kisatapahtuman läpi yms. Mielestäni tuokin on aika hieno suoritus, ei ole noissakaan järjestelyissä aikuisia apuna lainkaan. Osallistujia kisoihin ollut 10-25.Niin ja yleensä sitten jossain vaiheessa tulee se kommentti miten nuo tytöt on niitä raukkoja jotka ei pääse ratsastamaan oikeilla hevosilla. Mutta 95%vähintään noista jotka tiedän käy ratsastamassa ihan oikeillakin hevosilla. Oma tyttöni käy kaksi kertaa viikossa.
Meillä on 10 v tyttö joka kovasti fanittaa vanhempia keppariharrastajia ja seuraa heitä netissä. Isoveljen (14 v) luokalla on näitä taitavia ja suosittuja keppariharrastajia. Kaikki heistä btw ratsastavat oikeastikin, parilla on oma hevonenkin.
Meillä muuten sisarusten välit ovat lähentyneet kun isoveljen taitoja ja välineitä tarvitaan keppareiden esittelyyn (opettaa siis siskoaan). Eivät pikkulapset edes osaa tehdä niin hienoja keppareita ja kuvia ja videoita kuin teinit.
Noloa on,ihmettelen miten ne kehtaavat.
Brony forever ja dnd kamaa on yli 600 kirjan edestä hyllyissä.
Ihan selkeästi oon niin vitun nolo etten tule saamaan naista koskaan? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Tuo jos mikä on kiusaamista ja henkistä väkivaltaa. Ensin sanot että joku asia on typerä ja lapsellinen. Sitten kun toinen lopettaa sen, sanot että ihan oli oma valintasi lopettaa, en minä käskenyt.
Eksäni teki tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Mutta yrität näin julkisesti muuttaa ihmisten asenteita ja tehdä keppariharrastuksesta noloa. Sen takia teit aloituksenkin.
Kommentista päätellen, tekisi sinullekin hyvää, ettei elämäsi olisi niin rajoitteinen asenteesi vuoksi, kun toisten harrastuksia pitää julkisesti ihmetellä.Hah, tuskin minulla on valtaa muuttaa toisten ajattelua kirjoittamalla tänne. Kiitos vinkeistä. Huomaatko, että itse arvostelet minua ja teet omia tulkintojasi asioista, joista et tiedä lopulta yhtään mitään? Kuten minusta ja mahdollisesta rajoittuneisuudestani. En ole missään kommentissa paheksunut tai arvostellut mitään/ketään.
Ap.
Gaslighting. Ensin arvostelet, ja sitten väität että se on toisen kuvittelua. En haluaisi olla lähipiirissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vielä ymmärään, että luokkakavereiltaan, koska lapset/teinit nyt on vain keskenkasvuisia ja sieltä osaa tulla helposti ilkeää kommenttia.Mutta aikuiset ihmiset! Omalleni kukaan aikuinen ei ole tullut suoraan mitään sanomaan, enkä usko että kovin monelle muullekkaan. Mutta netissä kirjoittelu on välillä todella ilkeää. Siis aikuisilta jotka samaan aikaan vaikka kauhistelevat suureen äänen koulukiusaamista itse voivat kommentoida todella ilkeästi näitä keppariharrastajia.
Tytöt tuntuvat tämän tietävän ja minusta se on todella surullista. Samaan aikaan monesta aikuisesta olisi ihan ok pyöriä pitkinnpuistoja energiajuomien kanssa, koska onhan se nyt siistimpää ton ikäisille (12-16v).
Minusta hieno ja todella monipuolinen harrastus. Omani tekee itse niitä hevosia ja ovat oineasti todella hienoja. Sanoin tekee niille varusteita, suitsia, päitsiä, riimunnaruja, loimia.
Urheilua tulee todella runsaasti, liikkuu tuon takia 2-3h 3-6 päivänä viikossa. Hyppii myös esteitä (korkein este 110cm, kun tyttönon 150cm pitkä) mikä on todellakin raskasta liikuntaa. Tämä kyllä näkyykin tytön fysiikassa ja kropassa muutenkin.
Järjestää kaverinsa kanssa kisoja, mihin mm. Järjestää kisakutsut, tekevät esteet, radat, lähtölistat, askartelevat itse palkinto ruusukkeet, tekevät buffetin ja vetävät koko kisatapahtuman läpi yms. Mielestäni tuokin on aika hieno suoritus, ei ole noissakaan järjestelyissä aikuisia apuna lainkaan. Osallistujia kisoihin ollut 10-25.Niin ja yleensä sitten jossain vaiheessa tulee se kommentti miten nuo tytöt on niitä raukkoja jotka ei pääse ratsastamaan oikeilla hevosilla. Mutta 95%vähintään noista jotka tiedän käy ratsastamassa ihan oikeillakin hevosilla. Oma tyttöni käy kaksi kertaa viikossa.
Meillä on 10 v tyttö joka kovasti fanittaa vanhempia keppariharrastajia ja seuraa heitä netissä. Isoveljen (14 v) luokalla on näitä taitavia ja suosittuja keppariharrastajia. Kaikki heistä btw ratsastavat oikeastikin, parilla on oma hevonenkin.
Meillä muuten sisarusten välit ovat lähentyneet kun isoveljen taitoja ja välineitä tarvitaan keppareiden esittelyyn (opettaa siis siskoaan). Eivät pikkulapset edes osaa tehdä niin hienoja keppareita ja kuvia ja videoita kuin teinit.
Lisäys: Joskus vuosi sitten poikani näytti upeita luokkakavereidensa instaan laittamia kepparikuvia. Huomasin, että noilla tytöillä on kymmeniätuhansia seuraajia. He ovat siis oikeasti suosittuja instassa. Sehän on teinityttöjen unelma nykysin.
Kuten täällä jo aiemmin sanottiin, on todella monipuolinen ja hyvä harrastus. Eikä vaadi yhteiskunnalta mitään panostusta vrt jäähalli kiekkoilijoille. Keppariharrastajat tekevät itse ja voivat harrastaa missä tahansa, missä saa jalan liikkua. Jatkakaa ylpeinä hienon harrastuksen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: Joskus vuosi sitten poikani näytti upeita luokkakavereidensa instaan laittamia kepparikuvia. Huomasin, että noilla tytöillä on kymmeniätuhansia seuraajia. He ovat siis oikeasti suosittuja instassa. Sehän on teinityttöjen unelma nykysin.
Ja noita tykkäyksiä on maailmanlaajuisesti. Muutama vuosi sitten suomalaiset lapset ja nuoret tekivät keppariharrastuksesta elokuvan, joka sai kansainvälistä huomiota ja arvostusta.
Sääli, että jopa aikuiset pitävät keppariharrastusta jotenkin nolona ja asenteellaan haittaavat ja vaikeuttavat nuorten ja lasten harrastustoimintaa, vaikka se edistää monia taitoja ja osaamista.
Samanikäiset pojat juoksevat muovipyssyt kädessä kotimetsässä leikkien sotaa, minusta sekin on hienoa, mutta näköjään ap:n mielestä tytöt ovatkin noloja, jos heillä on jotain mielikuvituksekasta, omaehtoista, johon ei liity pojat, ei meikit eikä merkkivaatteet, ei mikään kulutus eikä ulkonäköpaineet eikä yliseksualistaminen. He siis eivät ole markkinakoneiston hallinnassa, niin pitäähän tuollaista kapinaa jotenkin halventaa ja lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut aikuiset harrastaa nukkekotijuttuja tai keräilee disney-hahmoja, muumimukeja yms. Kyllä mä sanoisin että nolompaa on pussikaljat, puskapissat umpikännissä, heruttelukuvat somessa, tupakointi, suojaamaton seksi, sukupuolitaudit ja teiniraskaus.
Nuo jälkimmäiset on osa aikuiseksi kasvamista. Mutta sairaana aikanamme millään ei ole enää mitään väliä että miksi suotta aikuistua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun seuraajiin :)
keppihevosmies48
Ap:n mielestä ilmeisesti kännit, tupakointi ja liian varhain aloitettu seksi olisi parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotkut aikuiset harrastaa nukkekotijuttuja tai keräilee disney-hahmoja, muumimukeja yms. Kyllä mä sanoisin että nolompaa on pussikaljat, puskapissat umpikännissä, heruttelukuvat somessa, tupakointi, suojaamaton seksi, sukupuolitaudit ja teiniraskaus.
Nuo jälkimmäiset on osa aikuiseksi kasvamista. Mutta sairaana aikanamme millään ei ole enää mitään väliä että miksi suotta aikuistua...
Ilmeisesti olen mielestäsi onnistunut olemaan aikuistumatta, kun olen teini-ikäni viihtynyt juuri tuollaisissa puuhissa, jäänyt raittiiksi ja tupakoimattomaksi, seurustellut vasta parikymppisenä, ja saanut esikoisen 35:sena. Vastapainona korkea koulutus, hyvä työ, ja raitis urheilullinen mies.
N.49
Pari vuotta sitten ovelleni tuli myymään jotain arpajaisskeidaa arviolta sellainen 16v ja minua päätä pitempi naapurin kepparityttö. Oli se minusta noloa. Eikö tuon ikäiset hinkua jo jotain muuta jalkojen väliin kuin keppihevosen varren...