Legendaarinen Huvila&Huussi jakso Livillä nyt: siirtopuutarhamökin pilaaminen
Ainoa mitä halutaan säilyttää on pionit. Lopussa niitä ei näy ja piha on sliipattu ja kaikki ihana rehevyys pois.
Kommentit (185)
Meni ohjelman alku ohi eli miksi haluttiin muuttaa/muokata noin kaunista paikkaa?
Tuli jotenkin liian sliipattu omaaan makuun, mutta toivottavasti asiakkaat tykkäsivät. Itse tykkään sellaisista vanhojen englantilaisten puutarhojen tapaisista paikoista, joissa kaikki saa kasvaa vähän vapaammin ja se parturointi ym. on hillitympää.
Joutuuko tuossa ohjelmassa asiakas laittamaan mukaan omaa rahaa?
Minun mielestä tuo uusi piha on ihan nuorekas ja siistimpi kuin aiemmin. En tosin tykkääkään överirehevästä tyylistä. Muuten tuo henkilö vaikutti ihan tyytyväiseltä, mutta varmaan mietti samalla vähän pionien kohtaloa... Selvisikö missään vaiheessa, että mihin ne pionit siirrettiin vai hävitettiinkö vain? En ihan koko jaksoa nähnyt.
Eikös siinä satanut projektin alussa? Meniköhän pionien ja muiden pelastaminen siksi mönkään jos maa oli ihan kuravelliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa Hesaa? Ruskeasuolla?
Vallila mainittiin moneen otteeseen, että epäilen sijainneen Vallilassa.
LIVin esittelyssä sanotaan Helsingin keskustassa..
Vallila on ainoa siirtolapuutarha, joka on edes vähän niin kuin keskustassa. Ruskeasuo on esim. laitakaupunkia (eikä sieltä saa mökkiä, ellei ole ruotsinkielinen)
Häiritsi aikoinaan, kun tämän katsoin se, että tuntui koneiden mahtuminen tontille olleen se suunnittelua ohjaava tekijä. Siirtolapuutarhapalstat ovat niin pieniä, että pitäisi unohtaa bobcatit sun muut aidan sisäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallila on ainoa siirtolapuutarha, joka on edes vähän niin kuin keskustassa. Ruskeasuo on esim. laitakaupunkia (eikä sieltä saa mökkiä, ellei ole ruotsinkielinen)
Ruskeasuo määritellään nykyään kantakaupungiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin huomenna käydä ohi kulkemassa, asun Vallilassa, ja katsoa onko samanlainen vielä :D
Tulehan kertomaan, miten perennat ovat nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskeasuo määritellään nykyään kantakaupungiksi.
Laidat ne on kantakaupungillakin.
Katsoin tämän jakson ensimmäistä kertaa eilen, ilman mitään ennakko-odotuksia "legendaarisesta" jaksosta. Ja kyllä - näytti kauhealta. Erityisesti pionien tuhoaminen (vieminen toiselle tontille odottamaan parempaa paikkaa - ehkä puutarhasuunnittelijan omalla pihalla) sillä verukkeella, että miten ne lapsetkaan voi täällä oleilla kun on niin korkeita perennoja tuntui kamalalta. Se pettymys ja ärsytys kuului asiakkaan äänestä kun sanoi "Aivan!".
Liian avara, kuin joku rivari- tai okt tontti. todellakin olisi ollut parempi jos olisivat jättäneet edes 1/3 siitä ihanasta rönsystä ☹ nyt tuolla on olo kuin akvaariossa.
Vierailija987 kirjoitti:
Tämä kyseinen mökki oli keväällä myynnissä Oikotiellä (poistui sieltä kesäkuun lopussa), eli muutos ei varmastikaan ollut kovin mieluinen. Tuskinpa muutaman vuoden jälkeen myisi, jos mökki olisi todella viehättänyt. Yleensähän noita pidetään vuosikymmeniä tai ostaja löytyy vähintäänkin tuttavapiiristä. Mutta en ihmettele, en minäkään olisi viihtynyt tuolla. Lopputulos oli aivan hirveä.
Melkein sata ihmistä yläpeukuttanut tuota kommenttia, vaikka tuskin tuntevat kyseisen henkilön. Ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. Jos kerran kyseessä oli nuori henkilö, niin vaikka mitä muuta on voinut sattua, että on luopunut palstasta. Ehkä hän huomasi, ettei ehtinyt tai jaksanut käydä siellä kuitenkaan. Ehkä sai työtarjouksen ulkomailta. Ehkä sitä tai ehkä tätä.
Puutarhan rehevöityminen ei ole niin hidas prosessi, että palstasta kannattaisi luopua kokonaan, jos ihan oikeasti siitä alun perin tykkäsi. Pionejakin saa lisää. Aika lyhytnäköistä, jos pelkästään tv-ohjelman jälkeinen muodonmuutos saa myymään koko palstan.
Siis mitä ihmettä.En huomannut että olisi ollut tyytymätön. Ainoastaan hillitty persoona. Omistaja vielä sanoi lopussa että on tyytyväinen kun uskalsi lähteä mukaan. Ja että muutos on sellainen ettei olisi ikinä osannut itse tehdä tuollaista.
Miksi lähteä tuollaiseen ohjelmaan jos ei halua näkyvää muutosta?
Juu, ei välttämättä sovi ihan kaikille tuollaisiin muutosohjelmiin lähteminen. Niin monen asian pitää napsahtaa kohdilleen. Hyvä jos tulos miellytti ja kaikki meni kuten piti.
Joku "tiesi", että näihin asiakas laittaa myös omaa rahaa.
Niin riskialtista olisi sokkona odottaa tulosta, että eipä heti tulisi itse lähdettyä. Minä varmaan itkisin valtoimenaan, jos oma rakas puutarha myllättäisiin ensin isoilla koneilla ja lopputulos olisi vaikeahoitoinen nurmikenttä.
No, sehän pätkä jäisikin sitten leikkaushuoneen lattialle.
Tässä on muuten hyvä esimerkki siitä miten eri tavalla ihmiset tulkitsevat toisiaan. Monen mielestä asiakas on pidätellyt itkua tai ollut ärsyyntynyt, toisten mielestä on ollut pidättäytyväinen persoona ja oikein tyytyväinen lopputulokseen. Jommat kummat tulkitsee ihan päin mäntyä ilmeitä ja kehon kieltä. Ei tarvitse ihmetellä kaiken maailman väärinkäsityksiä, mitä joku on tarkoittanut kun tulkinnat voivat olla näinkin päinvastaisia.
Itse en ole jaksoa edes katsonut (telkkarista meni ohi ja netti pätkii sen verran ettei katsomisesta tullut mitään), joten mulla ei edes ole kantaa siihen asiakkaan reaktioon. Kunhan lueskelin näitä tulkintoja.
Onko missään ohjelmassa koskaan ikinä säästetty mitään vanhoja perennoja? Aina vaan kaikki kaivurilla veks ja uudet pikkutaimet puutarhamyymälästä logoilla varusteissa laatikoissa tilalle. Ison perennapehkon kehittyminen kestää vuosia, jopa 10 vuotta. Niitä kuuluisi ihan ehdottomasti säästää. Pionitkaan ei ole millänsäkään jos ottaa tarpeeksi ison paakun siirtäessä ja olihan noilla kaivuri!
Mun pihalla kasvaa 20 vuotta vanhoja isoja kuunliljoja ja nauhuksia, olis melko kamalaa jos ne heivattaisiin veks ja uudet pienet tilalle.
Tuntuu olevan tuo tuotesijoittelun maksimointi keskeisin teema suunnittelussa.
Tehkää joku ennen-jälkeen kuva, haluan nähdä mutta ei ole aikaa katsoo
Eipä tossa jääny yksityisyyttä sitäkään vähää jäljelle.
Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin :(
t. puutarhuri