Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö yliopistossa ulkopuoliseksi, jos ei käytä alkoholia?

Vierailija
11.07.2017 |

Olen muutenkin aika ujo ja hiljainen, mutta haluaisin silti saada kavereita. Lukiossa ainakin alkottomat jäi kaikesta ryhmän yhteisestä ulkopuolelle... :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et juo niinkun kaikki normaalit nuoret?

Olen ex-alkkis:(

-ap

Tämä ei ollut oikea ap... Minun syynit ovat:

- terveys

- en pidä alkoholin mausta

- en pidä "sekoilusta"

- krapula on aivan kauheaa

- haluan käyttää rahani muuhun

Yms...

Ap

Vierailija
22/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset viikot tuntuu perustuvan todella paljon siihen rilluuteluun. Meillä ei tietääkseni ollut yliopistossa alkoholitonta vaihtoehtoa. Fuksiaisista lähdin pois, kun meninki tuntui menevän siihen ryyppäyshommaan. Kävin toki myöhemmin jossain juhlissa, mutta siellä oli taas ryyppyhommat meneillään. Törmäsin tosin samassa paikassa nykyiseen hyvään ystävääni, jonka kanssa istuttiin useimmiten luennoilla samassa paikassa. Menin myös lähes heti puhumaan ihmisille, joiden ajattelin olevan kiinnostuneita samoista asioista ja sitä kautta sitten löysin omaa porukkaa hajanaisesti pieneltä kampukselta.

Muutaman kerran yritin noissa opiskelijatapahtumissa käydä ja joka paikassa viina saatiin siihen yhtälöön mukaan. Sitten lopetin. Pari vuotta märehdin kämpällä yksinäni ja tapasin silloin tällöin näitä kavereita, useimmiten jonkun kotona pari tyyppiä kerrallaan.

Vasta viimeisinä vuosina aloin tulla avoimemmaksi ja kutsuin tapaamiani ihmisiä porukalla luokseni. Ajattelin, että yhteinen aika on rajallista, sillä opintojen jälkeen hajaannumme kuitenkin ympäri Suomea. Pari saattoi joskus ottaa silloin tällöin ehkä yhden oluen, mutta suurin osa meistä oli täysin alkoholittomia. Yksiööni ahtautui nyyttärimeiningillä parhaimmillaan kymmenkunta ihmistä katsomaan nettivideoita, piirtämään, pelaamaan lautapelejä tai muuten vain seurustelemaan - ja meillä oli aivan julmetun hauskaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juomatta pärjää, mutta juomattomuus ei tee fiksumpaa. Viinahan oli viisasten juoma? :)

Mutta voin itse sanoa, että ne bileet oli paras osa opiskeluaikaa. Vuoden-pari jaksoi hillua. Se oli hauskaa, oikeasti tosi hauskaa. On jotain muistella näin keski-iässä. Kyllä olisin paljosta jäänyt paitsi, jos olisin sylkenyt pulloon ja nörtteillyt jossain urheiluharrastuksessa tai kahvilassa pelkästään.

Vierailija
24/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh oma kokemukseni on se, että "piireihin" pääseminen on sitä hankalampaa, mitä vähemmän käyttää alkoholia. Yritin itse alkuun jaksaa käydä opiskelijatapahtumissa tutustuakseni muihin, mutta ei niissä baareissa jaksa pyöriä selvin päin kovin montaa iltaa. Toisaalta tähän liittyy myös se, että nämä kovasti bilettävät ja minä olemme sen verran erilaisia, että ystävyyssuhteita ei oikein alkanut syntyä. Yliopistolla olen kuitenkin törmännyt ja ystävystynyt saman henkisiin ihmisiin. Mielestäni harmillista on kuitenkin se, miten vahvasti alkoholi linkittyy opiskelijatapahtumiin ja ylipäätään verkostoitumiseen ja suhteiden luomiseen. Meillä valitettavasti syntyi heti alkuun ns. kuppikuntia, joihin ei enää sisään pääse, jos ej heti alkuun osoittanut innostustaan viettää arki-iltoja bilettämässä. Ja kuten joku mainitsi, jo ensimmäisenä päivänä tutorit korostivat enemmän baaritarjontaa kuin opiskeluun liittyviä seikkoja.

Vierailija
25/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juomatta pärjää, mutta juomattomuus ei tee fiksumpaa. Viinahan oli viisasten juoma? :)

Ja tosi viisaat ei juo ollenkaan ;)

Vierailija
26/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Eka vuosi yliopistolla käsitellään mietoja alkoholijuomia ja humalan vaikutuksia. Tokana vuonna siirrytään jo vahvempiin juomiin ja pikkuhiljaa kirkkaisiin. Lopulta opitaan jo ryyppäämään ihan kunnolla.

Vierailija
27/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tosi viisaat ei juo ollenkaan ;)

https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/2010…

Vierailija
28/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää ulkopuoliseksi jos ei juo alkoholia, mutta jos moralisoi alkoholia, eikä mene juhliin jää ulkopuoliseksi.

Vierailija
29/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että et yritä välttää paikkoja tai tapahtumia missä käytetään alkoholia. Et ole niissä ainoa juomaton. En suosi myöskään saarnaamista muille asiasta.

Aika pieni osa kuitenkin vain örveltää ja ne opit nopeasti. Kannattaa näyttäytyä tapahtumissa niin luennoillakin kivempaa, kun on kenen kanssa jutella.

Vierailija
30/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää. Jos ei ollenkaan koskaan mene yhteenkään tapahtumaan, niin sitten saattaa jäädä. Mutta siis kaikissa tapahtumissa ja jutuissa voi olla itse juomatta alkoholia ja harvoin kukaan päivittelee asiaa millään tavalla tai edes huomaa, että et juo alkoholia. Ainoa mihin en menisi juomatta on approt, mutta moni ei niissä käy muutenkaan. Sitseillä voi hyvin ottaa alkoholittoman vaihtoehdon ja se on hauskaa. Myös joitain täysin alkoholittomia tapahtumia järjestetään monilla aloilla.

Sen sijaan olen ollut työpaikassa, jossa jäi ulkopuolelle jos ei lähtenyt töiden jälkeen muiden kanssa juomaan alkoholia. Yritin kerran mennä mukaan ilman, että join mitään, mutta sain kuulla vittuilua ja ihmettelyä juomattomuudesta koko illan. Ja painostusta "ota nyt ees yks siideri".

Vierailija
31/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen vässykkä kysyy tuollaista? 

Vierailija
32/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin jäin. Opiskelin teologiaa.

33/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin usein bailaamaan ihan selvinpäinkin. Ja hauskaa oli. Tosin en ole kirjapiiri/nypläyskerhoihmisiä, joten railakas meno maistui. Join Pommacia, ettei koko ajan työnnetty kaljapulloja käteen.

Vierailija
34/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus ja ujous ovat ennemminkin syyt, joiden vuoksi jää syrjään. 

Vierailija
35/35 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jää ulkopuoliseksi jos ei juo alkoholia, mutta jos moralisoi alkoholia, eikä mene juhliin jää ulkopuoliseksi.

En ole opiskellut yliopistossa, mutta neuvoisin että jos haluat mukaan porukoihin, ainakaan alkuun ei kannata julistaa ja korostaa alkottomuutta, vaan jos joku tyrkyttää juhlissa juomaa voit sen ottaa ja vähin äänin olla vaikka juomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan