Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-70-luvuilla syntyneet: siivoavatko miehet teillä kotona?

Vierailija
11.07.2017 |

Tein järkyttävän huomion lomaillessani maalla äitini ja tämän uuden miehen kanssa: Mies ei siivoa ollenkaan kotona lukuunottamatta tiskikoneen tyhjennystä (alkanut tyhjentämään ihan vasta vaikka ovat asuneet yhdessä useamman vuoden) sekä roskien vientiä. Heillä ei ole mitään perinteisiä "miestentöitäkään", kun kumpikin leikkaa nurmikkoa, autot huoltaa naapurin sukulaisten pajassa se, joka sattuu osaamaan ja ehtimään ja naapuri linkoaa heidänkin pihasta lumet talvisin jne. Kyselin maalla asuneelta ikäiseltäni kaverilta, että siivoaako hänen isänsä. Ei ole kuulemma koskaan kunnolla siivonnut. Muistan nähneeni tämän joskus imuroimassa niin kuvittelin, että siivoaa ihan normaalisti.

Onko tämä joku maaseudun juttu vai onko työnjako noin vääristynyt vielä monen tuon ikäisen parisuhteessa? Vai ovatko nämä tuntemani ihmiset vain jotenkin erityisen vanhanaikaisia? Olen itse parikymppinen ja meillä kotityöt menevät tasan kaupungissa asuessa (ei lapsia eikä autoa) äitini huonosta esimerkistä huolimatta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä siivoan. Mies laittaa vastaavasti ruuat ja hoitaa lapsen.

Vierailija
2/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kumpaa nyt kysyit: siivotaanko maalla vai siivoaako 60-luvulla syntyneet miehet?

Kokemukseni kaupungista on, että ei siivoa. Mutta jostain oudosta syystä kaikki tuntemani maalla asuvat noin 50v miehet joko siivoavat tai maksavat siitä, että taloudessa käy siivooja säännöllisesti, vaikka olisi vaimo ja lapsia sitä varten, että siivoavat. Kaupukilaiset on pihejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies siivoaa varmasti enemmän kuin minä. Se on muutenkin ahkerampi ja tarkempi kotitöissä, minä olen laiskempi tarttumaan imuriin. Ollaan viiskymppisiä molemmat.

Vierailija
4/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on 50-vuotias ja siivoo ihan oma-aloitteisesti.

Vierailija
5/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa. Ja laittaa kaikki ruoat. Pihahommat (kaupungissa iso rivaripiha) hoidamme yhdessä ja autojen huollot kumpikin omansa. Olemme syntyneet 1960 ja 1962.

Vierailija
6/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on 60-luvun alussa syntynyt.

Hän on ahkera siivoamaan, minä hitaampi tarttumaan toimeen. Mies oikeastaan hoitaa meillä kodin siivoukset. Asumme kaupungissa, molemmat työelämässä.

Vierailija
7/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 70-luvulla syntynyt, mutta mieheni siivoaa ja kokkaa, koska hän on syntynyt 80-luvulla.

Vierailija
8/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen piirua vaille viisikymppinen ja mies saman verran yli. Mieheni tekee kyllä kaikkia kotitöitä ihan sujuvasti, mutta ei pidä erityisesti siivoamisesta. Koska minusta on hauska hemmotella häntä, siivoan usein silloin kun hän ei ole paikalla ja hän pääsee ikävästä hommasta. Tosin mieheni haluaa myös hemmotella minua, joten hän yrittää usein varata itselleen kotitöitä ja lapset nauravat, että hullut vanhemmat kinastelevat siitä, kumpi saa tehdä kotitöitä.

Vierailija
9/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siivoaa meillä enemmän kuin minä. Tietyt hommat hän tekee aina, esim. ikkunoiden pesu, autojen pesu. Sitten taas minä puhdistan autot sisältä, samoin kaappien siivous ja järjestely kuuluu mulle. Tavalliset arkisiivoukset mies tekee enemmän siksi kun hän on eläkkeellä ja minä töissä; jos oon lomalla tehdään varmaan yhtä paljon.

Minä olen syntynyt 60-luvulla ja mies 50-luvulla. 

Vierailija
10/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat 70-luvulla syntyneitä, ja meillä käy siivooja. Mies lataa ja tyhjentää astianpesukoneen ja vie roskat, minä laitan yleensä ruuan (tykkään ruuanlaitosta) ja pesen pyykit.  

Vierailija
11/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa, mies on kyllä syntynyt 50- luvulla, minä 70-luvulla.

Vierailija
12/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 70-lukulainen, mieheni 90-lukulainen. Hän huolehtii kodin siisteydestä ja laittaa ruuan, minä itseasiassa en tee muuta kuin käyn töissä. Mies on työtön niin mun mielestä ihan oikeudenmukaista, että on sitten edes kotona töissä. Ja niin on hänenkin mielestään, vaikka onkin arabikulttuurista. :) 

13/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan molemat -65 synt. Mies pääasiassa meillä siivoaa, minä teen puolestani ruoat ja käyn kaupassa. Molemmat pesee pyykkiä ja vie roskia. Mies tekee lumityöt ja leikkaa ruohon.

Vierailija
14/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vm 1965 syntynyt eksäni oli ahkera siivooja. Koko 20 vuotta.

Nykyinen vm 1967 pesee aina vessat, ja imuroi heppoisesti, mutta siivoaa kyllä.

Helsinkiläisiä olemme, jos paikkakunnalla on merkitystä.

Vierailija
15/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syntynyt -69 ja tekee oikeestaan kaikki minä en jaksa.

Vierailija
16/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syntynyt -66, ei siivoa tai koske mihinkään naisten hommiin esim pyykki, ruuanlaitto, lastenhoito. Meillä lapset 11-2v useampi löytyy...

Vierailija
17/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syntynyt -68 ja kyllä siivoo ihan omatoimisesti. On ollut myös pariin otteeseen hoitovapaalla lapsia hoitamassa.

Vierailija
18/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat siivoaa, minä enemmän. Mies puolestaan laittaa ruokaa enemmän ja pitää keittiön siistinä. Molemmat tehdään mielellään pihatöitä, ollaan 55 ja 54 vuotiaat.

Vierailija
19/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri oma-aloitteisesti imuroi ja jos imuroi niin lähinnä vain keskilattian.

Vierailija
20/33 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä, mies 70 luvun alusta, en siivoa.

Teen koko ajan muuta kuten puuhailen lasten kanssa. Homma jota vaimo inhoaa.

Meillä on vaimo siivoaa  2/98

Minä remppaan ja huollan sekä puuhailen lasten kanssa 90/10

Kaupassa käynti ja ruoka on yleensä mun mutta vaimo tekee kyllä niitäkin 60/40