Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin kanssa naimisissa ollut, missä vaiheessa tajusit kertaa, että mies on sairas?

Vierailija
10.07.2017 |

Mitkä oli ensimmäiset merkit?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen ajateltuna, merkkejä oli jo vuosikausia ollut ilmassa, mutta en huomannut itse niitä kun kaikki liukui sairaaseen suuntaan niin maltilla. Kun ne tapahtui vuosien aikana, se kaikki tuntui normaalilta.

Mutta herätyksen sain kun miehen isä sairastui vakavasti, hänellä todettin leikkaamattomissa oleva aivokasvain joka vieläpä kasvoi agressiivisesti. Jotenkin miehen reaktio, tai oikeastaan reagoimattomuus sairauteen sekä muu käytöksen muutos sai minut heräämään siihen mitä oli vuosien saatossa muuttunut meidän perheessä normaaliksi vaikka se ei sitä oikeasti ollut.

Vierailija
2/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sano, että eksäni oli narsisti, mutta hänellä on vahvasti narsistisia piirteitä. Sellaisia hienovaraisia. Ne piirteet vahvistuivat iän myötä, ei niitä parikymppisenä ollut.

Muistan kristallinkirkkaan välähdykssen n 10 aviovuoden jälkeen, mies marmatti jotain kolmannesta ihmisestä ja ajattelin "tuo mies on aivan kauhea" .

Nyt ihmettelen, miksi en ajatellut sen olevan outoa, että hän katkaisi välit kaikkiin kavereihin, tai he katkaisivat häneen. Ihmettelin vain, miksi meillä ei ole pariskuntakavereita, minulla on vain omia.

Lopullisen älynväläyksen koin vasta erossa, kun puin sitä tällä palstalla. Tästä on aikaa 8 vuotta, ajassa ennen provoiluja. Kirjoitin ketjuun kaikkea, mitä mies sanoi, niin mammat alkoivat osoittamaan, että tuo kaikki on henkistä väkivaltaa.

Sen jälkeen luin Paula Salomaan kirjan - ja se osui ja upposi niin, että itkin vain päivä tolkulla. Minä olin aina ajatellut olevani niinnvahva, että kestän kaiken kohtelun, kyllä minulle asiat saa sanoa suoraankin... en näköjään ollutkaan niin vahva.

Sittemmin miehen narsistiset piirteet ovat vain pahentuneet. Aina kun en toimi (lasten kohdalla) kuten hän haluaa, niin kuulen olevani sairas ja läpeensä paha ihminen. Ei tuota aviossa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö naiset voi olla narsisteja?

Vierailija
4/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö naiset voi olla narsisteja?

Totta kai voi. Paksunahkainen narsismi on yleisempää miehille ja ohutnahkainen narsismi yleisempää naisille.

Vierailija
5/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yliampuvaa kutsua narsistisuutta sairaudeksi.

Vierailija
6/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen. Olin aivan yksin lasten kanssa ja exä jauhoi paskaa pitkin kyliä, teki itsestään uhrin. Sain paskaa niskaani joka puolelta ja oma sukuni oli helpottunut, että olimme lasten kanssa vielä hengissä.  Siinä meni ystävät ja exän suku pitkäksi aikaa paitsioon, mutta ajan oloon tilanne on normalisoitunut, kun exä oikean luonteensa heille paljasti.

Narsisti osaa kietoa puolisonsa niin ovelasti siihen omaan tahtoonsa, ettei sitä oikeasti ihan niin vain huomaa..sitten, vasta kun tulee se viimeinen oljenkorsi, mikä katkaisee kamelin selän.

Vierailija
7/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko? Narsismi on minäkuvan häiriö. Kun joku osa ihmisessä ei töimi, on siinä häiriö. Niin eikö häiriö ole aina sairaus?

Vierailija
8/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka mies? Miten voisin vaimostani tajuta, ettäjoku mies on sairas? Outo kysymyksenasettelu.

Vierailija
9/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko? Narsismi on minäkuvan häiriö. Kun joku osa ihmisessä ei töimi, on siinä häiriö. Niin eikö häiriö ole aina sairaus?

Ei ole. Jos silmässäsi on joskus elohiiri, oletko sairaana?

Vierailija
10/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa diagnosoida eksää, joku luonnehäiriö sillä oli, ekat jutut tajusin kun oltiin kihlajaismatkalla, mutta ei sitä ymmärtänyt mitenkään, kun ensimmäistä kertaa elämässäni oli sellainen ihminen. Siitä se sitten syveni ja paheni joitain vuosia ja onneksi karkasin ennen alttaria ja lapsia. 

Meillä muuten myös tuo totaalinen kylmyys minun puolen läheisten sairastamiseen/kuolemaan, vaikka on ollut hyvinkin läheisen oloinen heidän kanssaan ja otettu hyvin vastaan (koska heille esitti sitä parasta puoltaan). Pahimmillaan jopa solvasi kuolemansairasta minulle valittajaksi (mitä ei todellakaan ollut vaan todellinen selviytyjä). 

Vierailija
11/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta suhteen päättymisen jälkeen, kun luin ensimmäisen kerran narsismista ja totesin, että suhteemme oli mennyt täsmälleen kirjassa esitetyn kaavan mukaan. Enkä minäkään sano, että eksä oli narsisti, mutta hänen käyttäytymisensä oli aivan suoraan oppikirjasta.

Vierailija
12/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aviomies ilmoitti, että hänen pettämisen syynä oli:

- se, että en kehunut ja ihaillut häntä tarpeeksi

- en tullut toivottaman häntä tervetulleeksi kotiin eteiseen,kun hän tuli työmatkoilta kotiin

- en käyttänyt seksikkäitä vaatteita vaan farkkuja ja T-paitoja

- en ollut tarpeeksi rohkea sängyssä

Että kiitos vaan 20 yhteisestä vuodesta. Halusin avioeron, mutta mies hankaloitti eroa kaikin keinoin.

Vierailija
13/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi ei ole mielen sairaus vaan persoonallisuushäiriö. Psyykkisen puolen "vaivoista" sairauksia on esim. masennus, skitsofrenia. Persoonallisuushäiriöt luokitellaan mielenterveyden häiriöiksi, ei sairauksiksi. Toki niihin monesti liittyy jokin psyykkinen sairaus myös, esim. masennus tai kaksisuuntainen tai joskus harvoin jopa psykoosi. Narsismi on kyllä erittäin veemäinen ja hankala ja ahdistava asia läheisille, ja pilaa monen elämän, mutta se ei silti sairaus ole. Persoonallisuushäiriödiagnoosilla ei myöskään saa päivääkään sairauslomaa, koska sitä ei ole luokiteltu sairaudeksi, eikä siihen ole oikein olemassa mitään lääkkeitäkään.

Vierailija
14/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- en tullut toivottaman häntä tervetulleeksi kotiin eteiseen,kun hän tuli työmatkoilta kotiin

Että kiitos vaan 20 yhteisestä vuodesta. Halusin avioeron, mutta mies hankaloitti eroa kaikin keinoin.

3 jatkaa.

Heh:-). Minun eksäni ilmoitti pettämisen syyksi seuraavat:

- en arvostanut häntä tarpeeksi

- olen liian teoreettinen (hän käytännöllinen)

- en tykkää musiikista yhtä paljoa kuin hän

- olen liian kaupunkilainen ( hän metsäihminen)

Meilläkin 20 vuotta.

Vierailija
15/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 jatkaa.

Meilläkin 20 vuotta.

Ja elatusmaksua mies joutuu kuulemma maksamaan sen vuoksi, että haluan imeä hänet kuiviin. Ei siis sen vuoksi että elatusmaksu käytetään lasten elättämiseen.

Mies yrittää rikkoa tapaamissopimusta niin, että yrittää hakea lapsia luokseen minun hoitovuorollani. Jos en suostu niin olen kuulemma hankala ja joustamaton. Hän, eli tapaamissopimusta rikkova , ajattelee vain lasten parasta .

Vierailija
16/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiä merkkejä oli c-kasettikokoelmani hajottaminen kun ulkomailla asuva kummitätini ja isäni olivat tulossa piipahtamaan kylässä liian lyhyellä varoajalla. Sitten hän heitteli ja sotki ja repi kotiin minulle järjestämänsä yllätyksen (paperikirjaimista sommiteltu rakkausviesti) koska en huomannut sitä heti enkä kiitellyt ja ihastellut oikealla tavalla. Kaikenlainen kylmyys ja tunteettomuus kaikkia minun sairastamisiani ym. heikkouden osoituksiani kohtaan. Häntä vain ärsytti ja sapetti jos olin sairas.

Tässä nyt muutamia. Oi kunpa olisin uskaltanut erota aiemmin. En tiedä oliko narsisti vai mikä, mutta sekaisin joka tapauksessa.

Vierailija
17/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi seikka , suhteen aikana pitkin matkaa, eli oli kuten kontrolloiva, suuret luulot itsestään, ei kunnioittanut ketään, eikä mitään, itsensä korostuksen tarve , häntä piti ihannoida, aliarvioi kuitenkin muita ja vähätteli, yritti latistaa siinä onnistumatta, ei myöntänyt ikinä virheitään, ja syytti muita, empatiakyvytön.

Vierailija
18/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 jatkaa.

Meilläkin 20 vuotta.

Ja elatusmaksua mies joutuu kuulemma maksamaan sen vuoksi, että haluan imeä hänet kuiviin. Ei siis sen vuoksi että elatusmaksu käytetään lasten elättämiseen.

Mies yrittää rikkoa tapaamissopimusta niin, että yrittää hakea lapsia luokseen minun hoitovuorollani. Jos en suostu niin olen kuulemma hankala ja joustamaton. Hän, eli tapaamissopimusta rikkova , ajattelee vain lasten parasta .

Juu, meidän esikoispoika katkaisi välit isäänsä 15-vuotiaana, ja muutti vuoroviikkolapsesta kokonaan luokseni. Mies yritti kaikin voimin purkaa muuton, Syynä se, ettei hän ole antanut muuttoon lupaa, ja se, että minä olen vieraannuttanut teinin hänestä. Tietty elaritkin piti hakea oikeuden kautta.

Minäkin olen hankala ja joustamaton. Lisäksi kuulemma yritän tuhota lasteni elämän.

Vierailija
19/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme oli muutaman kuukauden ikäinen. Mies lähti monen yön rymyreissulle työporukan kanssa. Kun en halunnut olla yksin vauvan kanssa, menin vanhempieni luo. Kun sankari palautui ryyppyreissultaan, soitti myöhään illalla vanhempieni luo ja uhkasi soittaa poliisit jos en samantien lähde 300 km:n päähän kotiin takaisin. Kerkesi kyllä vielä kyseisenä iltana uudelleen baariin, eikä vastannut puhelimeen seuraavana päivänä kun ajelin kiltisti kotiin vauvan kanssa.

Tämä vain yksi tarina joka tuli mieleeni.

Vierailija
20/34 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa narsisti tai ei, mutta todella sairas mies. Lisäksi alkon kulutus suurta, mikä ei lainkaan helpottanut elämää. 

Patologinen valehtelija, kontrolloi (yritti saboioida jopa töissä käyntini), yritti rajoittaa kontaktejani sukuuni ja ystäviini, erittäin mustasukkainen, halusi sitoa itseensä lyhyen tuttavuuden jälkeen, korosti itseään, empatiakyvytön (kun itkin, haukkui kyyneleitäni tekoitkuksi), mielialat vaihtelivat rajusti, utopistiset tulevaisuudensuunnitelmat, lyttäsi minua , multipersoona (saattoi haukkua minut vihaisena ja hetken päästä puhui maireasti puhelimessa jollekin), eli rahoillani, vaati tiliä kaupassa käynnistänikin. 

Hankkiuduin eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan