Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinikäinen asumis/hallintaoikeus?

Kummastunut
10.07.2017 |

Eli olen ostamassa ulosmitattua asuntoa jossa vissiin kaupanpäälle saan jonkun siivelläeläjän. Miten tämä homma oikein toimii ja miten tämä vaikuttaa käyttöoikeuksiini? Mitä kys. henkilö saa/ei saa tehdä minun asunnossani?

Kommentit (16)

1/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

syytinki = elää siellä

Vierailija
2/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tarkemmin määritelty, niin ko. henkilöllä on oikeus asua asunnossa ja käyttää sen kaikkia tiloja ihan vastaavalla tavalla kuin ko. henkilö omistaisi tämän asunnon. En missään tapuksessa ostaisi tällaista asuntoa, jos haluaisin itsekin asua siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukas maksaa vastikkeen ja sinä kaiken muun. Käyttöön saat sen kun henkilö kuolee. Mitään oikeuksia sinulla ei ole asunnon hallintaan ennen tämän asukkaan lähtöä.

4/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se kämppä, jos asukas alle 100 v

Vierailija
5/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastunut kirjoitti:

Mitä kys. henkilö saa/ei saa tehdä minun asunnossani?

Käytännössä mitä tahansa muuta mutta ei myydä omaisuutta tai muuttaa käyttötarkoitusta. Jos hän haluaa asunnon säilyttää asuntona käytännössä hänellä on hallintaoikeus siihen vaikka hän itse asuisikin jo esim. palvelutalossa tai jossakin muualla.

Vierailija
6/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Käytännössä mitä tahansa muuta mutta ei myydä omaisuutta tai muuttaa käyttötarkoitusta.

Eli saa myös käyttää minun talooni tuomaa irtaimistoani miten lystää?

Vierailija
7/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhuttaessa asunnon hallintaoikeudesta tarkoitetaan oikeuden haltijan oikeutta käyttää asuntoa ja saada sen mahdollinen tuotto itselleen. Toisin kuin omistusoikeuden haltijalla, hallintaoikeuden haltijalla ei ole oikeutta myydä, luovuttaa tai hävittää asuntoa. Omistusoikeuden haltijakaan ei kuitenkaan voi esimerkiksi myydä toisen henkilön hallintaoikeuden alaista omaisuutta ilman hallintaoikeuden haltijan lupaa."

Vierailija
8/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastunut ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Käytännössä mitä tahansa muuta mutta ei myydä omaisuutta tai muuttaa käyttötarkoitusta.

Miksi veisit irtaimistoa asuntoon jota et voi käyttää?

Vierailija
9/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Jos toinen hallitsee omistamaasi asuntoa sinulla ei ole oikeutta viedä asuntoo mitää irtainta omaisuuttasi ilman asunnon hallinoitsijan lupaa, ilman hänen lupaansa sinulla ei ole myöskään oikeutta muuttaa asuntoo tai vuokrata sitä eteenpäin. Asunnon hallinnoija sen sijaan voi asunnon vaikka vuokrata ja pitää tuoton itsellään.

Vierailija
10/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Miksi en voisi käyttää omaa asuntoani?

Vierailija
11/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Koska sen hallintaoikeus ei ole sinulla jos se on jollakin toisella siihen saakka kun tämä henkilö kuolee.

Vierailija
12/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Ymmärrätköhän omistus- ja hallintaoikeuden eron?

Vierailija
13/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Koska sinulla ei ole hallintaoikeutta siihen... Ei siis mitään järkeä ostaa sitä, ellei hallintaoikeuden omistaja ole kuolemassa lähiaikoina ja oikeus ei periydy.

Vierailija
14/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Ajattele vaikka autoa. On tavallista, että osamaksulla ostetun auton omistaa rahoitusyhtiö tai myyjä siihen saakka, kunnes viimeinenkin osamaksuerä on maksettu. Ostajalla on vain hallintaoikeus, eli hän saa autolla aivan kuin omallaan ja maksaa siitä kaikki kulut, mutta ei voi myydä ilman omistajan lupaa.

Vierailija
15/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastunut kirjoitti:

Ajattele vaikka autoa. On tavallista, että osamaksulla ostetun auton omistaa rahoitusyhtiö tai myyjä siihen saakka, kunnes viimeinenkin osamaksuerä on maksettu. Ostajalla on vain hallintaoikeus, eli hän saa autolla aivan kuin omallaan ja maksaa siitä kaikki kulut, mutta ei voi myydä ilman omistajan lupaa.

Hyvä esimerkki, mietin itse miten voisi tätä avata, mutta en tätä hoksannut vaikka omakin auto on rahoituksella :D

Vierailija
16/16 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa isän veli osti vanhempiensa maatilan antaen vanhemmilleen syytingin. Äitinsä kuoli aika pian, mutta isä jäi asumaan poikansa kanssa. Hyvin kelpasi pojalle isältä saatu apu eikä ongelmia ollut. Poika meni sitten naimisiin ja vaimoa alkoi appiukko ottaa aivoon. Päättivät häätää papan vanhainkotiin, jotta saavat koko talon itselleen. Se aie kariutui siihen, että muut sisarukset ilmoittivat että pariskunta sitten maksaa papan asumisen ym. menot vanhainkodissa. Näinhän oli syytingissä sovittu ja sen mukaisesti talon myyntihintaa laskettu. Papan eläke menee tilille ja sen hän saa humputtaa mihin haluaa. Miniä vielä yritti vedota siihen, että papan elättäminen on pariskunnalle kohtuutonta, eihän hän ole edes moista sopimusta tehnyt kun ei ollut miestäänkään tuntenut syytinkiä sovittaessa. No, ei ollut tehnyt, mutta miehensä oli ja se sopimus pitää vaikka tämä avioon meneekin. Aikanaan hälle oli syytinki tarkkaan selvitetty ja käsketty miettiä haluaako siihen sitoutua. Silloin vaan se halpa hinta houkutti liikaa. Pappa eleli sitten kotonaan loppuun asti. Miniäkin rauhoittui kun tajusi, ettei sopimuksesta voi livetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan