Seisomatyöhön tottuminen
Olen opiskelija ja tottunut lähinnä vain istumaan koulussa/aikaisemmissa töissä, mutta nyt joudun muutamaksi viikoksi työtehtäviin, jossa pitää olla koko päivä taukoja lukuunottamatta pystyssä ja liikkeellä.
Olen ollut viimeviikolla tutustumassa / perehdytyksessä ja heti ensimmäisenä päivänä neljän-viiden tunnin seisomisen/liikkumisen jälkeen jalkani ja selkäni olivat kipeänä. Ajattelin että siihen tottuu muutamassa päivässä mutta en ole tottunut, lisäksi väsyn todella paljon päivän aikana ja olen nukkunut koko illan nyt monta kertaa. Sitten en saa tietysti yöllä unta ja seuraavana aamuna entistä väsyneempi.
Joudun syömään särkylääkkeitä jalkojen ja selän takia käytännössä päivittäin. Erityisesti alaselkä tulee kipeäksi ja kipu tuntuu sitten koko ajan, jaloissa ei niinkään ole kipua levossa, vasta kun joutuu nousemaan ylös. Mutta selkä on kipeä koko ajan.
En harrasta liikuntaakaan joten tiedän kyllä, että olen todella huonossa kunnossa mutta vähän yllätyksenä kyllä tuli että näin pahasti vaikuttaa. Mitenkähän nopeasti tuohon oikein tottuu, olen taas ihan loppu yhden päivän jälkeen.
Kommentit (17)
Kyllä siihen nopeasti tottuu. Mä olen tehnyt koko aikuisikäni seisomatyötä, ja pystyn kävellä kymmeniä kilometrejä/olla koko päivän jalkojen päällä ilman että tuntuu missään. En oo kävellyt pidemmästi kuin 20km, mutta jalat eivät tulleet kipeiksi, ja olisin jaksanut varmaan saman verran lisää. Mutta sitten esim. pyöräillä en jaksa yhtä hyvin.
Hyvät työkengät, venyttely ja muu liikunta avuksi. Noin viikossa itse totun (kesätyö seisomatyötä, muuten opiskelen).
Vierailija kirjoitti:
Ja ne työkengät oli..??
Avokkaita tai nilkkureita n. 5cm korolla olen pitänyt. En voi pitää mitä tahansa kenkiä kuten jossain varastossa koska kyseessä on asiakastyö jossa asiakkaat näkee minut.
Ap
Mä olen ikäni tehnyt kevyttä toimistotyötä ja nyt vuoden verran melko raskasta tehdastyötä. Seisomiseen tottui parissa viikossa, noin kuukausi kesti ennen kuin kaikki lihakset tottuivat eikä tarvinnut enää buranan voimalla mennä töihin/nukkua. Lisäksi huomaan olevani työpäivän jälkeen pirteämpi kuin toimistopäivän jälkeen, vaikka luulisi että fyysinen työ väsyttäisi enemmän?
Minulla on vikoja selässä ja polvissa, ja niiden takia kunto huono, joten ymmärrän hyvin sen tuskan, mikä seisomatyöstä tulee. Olen joutunut joskus pohtimaan, onko pakko irtisanoutua, kun niin tekee kipeää, mutta olen sitten kuitenkin jollakin tavalla tottunut siihen työhön. Kyllä minulla ainakin viikko on mennyt, että yhtään helpottaa. En osaa silti neuvoa, mitä sinun pitäisi tehdä olosi parantamiseksi. Ehkä lähinnä kirjoitin tämän vertaistuen ja tsempin vuoksi. Et ole yksin ongelman kanssa.
Pari viikkoa menee, mutta hanki nyt jumalauta kauniit, korottomat tai max. parin sentin korolla olevat kengät, muuten todella paskot selkäsi saikkukuntoon!
Siis miten kauan olet tätä työtä tehnyt? Mä oon seisomatyössä eikä kyllä ole paikat kipeytyneet. 40v enkä harrasta liikuntaa
Jos selkä kipeytyy, tarkistaisin jalkineet ja asennon, jossa seisot. Seisotko suorassa vai esimerkiksi nojailetko heti väsymyksen tullen jotenkin? Vai onko sinulla jotain rakenteellista ongelmaa niin, että et voi seistä oikeassa asennossa niin, ettei selkä kipeydy?
On olemassa kenkiä, jotka on sekä mukavia jalassa että hyvännäköisiä, hankkisin sellaiset.
Minulla ei ole kokemusta itselläni tästä kengästä, mutta laitan esimerkiksi:
http://www.crocs.fi/womens-crocs-lina-wedge/203408,fi_FI,pd.html?cid=20…
Itse työskentelen myyjänä. Voin myös työssä välillä istua, mutta monesti olen myös tunteja jalkojen päällä. Tähän taas auttaa mielestäni hyvin kompressiosäärystimet, jalat eivät väsy niin nopeasti.
Kengät pitää olla hyvät. Itse olen ollut 14-v seisomatyössä eikä tunnu jaloissa ollenkaan.
Aloitin viime viikolla tutustumis/perehdytysjaksolla ja tänään varsinaisesti ensimmäistä päivää olin tässä työssä. Olen 162cm pitkä joten haluaisin pitää korollisia kenkiä että näytän pidemmältä. Kengät tuntuu mukavalta, mutta ehkäpä ne ei sitten ole parhaat mahdolliset. Pitää varmaan yrittää etsiä paremmat kengät.
Jaloista kipeytyy lihakset erityisesti pohkeesta ja reidestä. Selkä on kuitenkin pahempi ongelma, alaselkää alkaa jomottaa ja se ei edes lopu vaikka istun alas tai käyn pötkölleen!
Yritän seisoa suorassa mutta usein pidän painoa enimmäkseen toisella jalalla, tuntuu jotenkin oudolta seisoa tasaisesti molemmilla jaloilla koko ajan. Olisikohan se parempi asento?
Ap
Hei ihan oikeasti. Olen nyt pitänyt matalia kenkiä ja selkä voi tosiaan paljon paremmin mutta jalat ei, erityisesti kantapäät ei näytä kestävän minulla matalia kenkiä. Tänään kävelin varpaisillani autolle kun kantapäät olivat päivän jalkeilla olon jälkeen niin tulessa ettei voinut enää edes kunnolla astua.
Edelleenkään ei ole kunnolla tuntoa niissä. Pohkeet on myös tosi kipeät, minusta kipeämmät kuin korkkareilla kun olen pitänyt nyt kolme päivää matalia kenkiä.
Ap
treenaa lihaksia samalla, niin kroppa tottuu. Tein tommosta pakkausduunia seisten kesän verran, kavereilla oli selkä ja muu kroppa aivan paskana joka ilta... itsellä ei tuntunu missään.
Osaatko seistä oikein? Millaisessa asennossa polvet ovat kun seisot? Vedätkö polvet "lukkoon"? Onko paino tasaisesti kantapäällä ja päkiällä sekä varpailla? Polvi rennoksi, suora linja lantiosta polven kautta nilkkaan. Älä vedä polvia lukkoon, se tekee pahaa monelle asialle ja siirtää painon kantapäälle. Fysioterapeutti osaisi auttaa tässä, yksi käynti riittää jo hyvin.
Linimenttiä jalkoihin iltaisin, auttaa. Itse en tottunut puolessa vuodessa, sitten pääsinkin muualle jo töihin. Lihakset ei olleet jumissa, mutta jalkapohjat kipeänä aina iltaisin. Jos mahdollista, niin kahdet erilaiset kengät mukaan ja vaihtaa kesken työpäivän. Ja jos mahdollista, välttää paikallaan seisomista kovalla alustalla. Hidas kävely parempi, kuin seisominen.
Sama täällä. Kokeile näitä:
-Käytä hyvin tukevia tukisukkia (näitä löytyy suht huomaamattomiakin, jos ulkonäköasioita mietit).
-Juo runsaasti vettä, itse tarvitsen väh.3 litraa päivässä ettei pohkeita särkisi. Kesällä suolatasapainon takia Vichy voi olla parempi (Vichyssä on kaliumin ja magnesiumin lisäksi natriumia).
-Käytä kylmägeeliä pohkeisiin ja alaselkään.
-Jalat töiden jälkeen pesuvatiin vähäksi aikaa likoomaan, ja rasvaus. Sitten makaat sohvalla jalat ylhäällä :)
Ihan joka välissä en ole kiinnittänyt huomiota missä asennossa seison kun joudun liikkumaan ympäriinsä seisomisten välissä kuitenkin melkein koko ajan. Yleensä jos seison pidempään jossain niin pidän välillä toista jalkaa levossa ja painon yhdellä jalalla, sitten vaihdan jalkaa. Jos seison pöydän ääressä niin polvet lukossa, saattaa olla että on muulloinkin.
Eli siinä on varmaan yksi ongelma. Pitää huomenna yrittää pyrkiä olemaan varpaisillaan enemmän tai sitten laitan korkkarit koska niissä ei ollut tuota kantapää ongelmaa, alaselkä tosin kipeytyi paljon enemmän kuin nyt.
Vettä joudun juomaan paljon jo senkin takia ettei ääni lähde kun minun pitää olla äänessäkin paljon. Mistähän tuollaisia tukevia tukisukkia oikein saa, en muista nähneeni sellaisia kyllä missään. Ja mitään hirveitä summia niihin ei kehtaa sijoittaa kun pääsen reilun parin viikon päästä takaisin istumaan :)
Linimenttiä varmaan kokeilen! Olen pötkötellyt pari tuntia vähintään päivittäin kun tulen kotiin, tosin vain vaakatasossa, en ole pitänyt jalkoja "kunnolla" ylhäällä, ehkä sitäkin pitää kokeilla jos auttaisi.
Tajusin että olen napsinut särkylääkkeitäkin kohta pari viikkoa melkein putkeen päivittäin, ei varmaan ole ihan terveellistä sekään.
Ap
Ja ne työkengät oli..??