Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen vuoro huolehtia ehkäisystä

Vierailija
09.07.2017 |

Viime vuonna päätin lopettaa hormoonivalmisteiden syömisen. Kerroin tästä miehelleni ja totesin, että hänen vuoro hoitaa ehkäisy. Olin sitä ennen syönyt 6 vuotta minipillereitä.

No senhän arvaa miten kävi ja tulin raskaaksi. Raskauden mahdollisuus oli miehellenikin hyvin tiedossa, mutta silti hän ei tehnyt ehkäisyn eteen mitään. Mieheni ei olisi halunnut lasta ja minulle se oli oikeastaan miten päin vain ok, eli herran haltuun. Tammikuussa saimmekin pienen nyytin syliimme.

Onneksi mies viisastui tästä ja olemme käyttäneet kondomia seksiä harrastaessa. Itse en enää ala hormooneja käyttämään ja sen olen miehelleni kertonut. Tänään hän kertoi minulle ilouutisen: hänellä on ensi viikolla aika lääkärille ja pyytää vasektomian!

Olen niin onnellinen, että minulla on mies, joka ymmärtää syyni kieltäytyä hormoonivalmisteista. Ja on itse valmis ottamaan kunnollisen vetovastuun ehkäisystä. Ehkä miehenikin on huomannut, että olen paljon tasapainoisempi ilman ylimääräisiä hormooneja.

Ja vaikka mies alkuun vastusti raskauttani, rakastaa hän lastamme hyvin paljon. Tämä kokemus on myös lähentänyt meitä. Toivon, että me saamme olla nykymaailman harvinainen pariskunta, joka pysyy loppuelämän yhdessä. En ainakaan keksi mitään haastavampaa kuin pikkulapsiaika.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti miehesi ei ole se harvinaisuus joka saa vasektomiasta kroonisen kivun.

Vierailija
2/25 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti miehesi ei ole se harvinaisuus joka saa vasektomiasta kroonisen kivun.

Toivottavasti. Mieheni kyllä kertoi että on tutkinut asiaa ja miettinyt tätä paljon. Hän siis on tietoinen riskeistä ja odottaa saavansa lääkäristäkin lisätietoa. Koemme kuitenkin molemmat että riski on sen arvoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ratkaisu. Se on helppo ja nopea toimenpide. Oma mieheni otti viikonlopun rauhallisesti (tehtiin perjantaina) ja nappasi muutaman buranan, se siitä. Kannattaa tehdä yksityisellä, saa nopeammin ja palvelu on hyvää. Alle tonnilla pääsee, joitakin vuosia sitten oli vain 600e mehiläisessä.

Vierailija
4/25 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten sterilisaatiossa tai hormonaalisessa ehkäisyssä on suurempiakin riskejä.

Vierailija
5/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin miehelle se maaliskuussa ja viime viikolla saatiin spermanäytteen tulos: ei tarvetta ehkäisylle Helppo toimenpide ja maksoi vaan 32,70 euroa julkisella. N. vuoden jonotus, mutta esim Porvoossa pääsee parissa viikossa.

Vierailija
6/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vasektomia ollut meilläkin parasta ikinä! Ajattele kuule naisena kun hormonit alkaa toimia normaalisti ja huomaat kuinka halut ja kosteus palaa, kuinka voit oman halukkuuden perusteella päätellä missä vaiheessa kuukautiskiertoa menet. Spontaanius taas on palannut seksiin! Mun miehellä tosin alakertaan jäi sillainen outo kipu. Ei kova eikä niinkään häiritsevä, mutta joskus tikaseva. On kuitenkin itsekin lukemattomat kerrat todennut leikkauksen olleen paras ratkaisu. Meillä siinä oli epäonnea muutenkin, lääkäri ei ekalla kerralla katkaissut oikeaa siemenjohdinta vaan verisuonen. Sen vuoksi potilasvahinkoja korvattiin sen verran että leikkauksesta ei tullut kustannuksia. Piti operoida kaksi kertaa. Mutta toipuminen oli nopeaa ja olisiko seksitöntä aikaa ollut kaksi viikkoa.

Vierailija
7/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bääää,miehesi on lammas.

Vierailija
8/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla. Parin vuoden päästä Hanna (nimi muutettu) kyllästyy Perttiin (nimi muutettu), kun haluaa vielä lasta ja jättää miehen. Perttikin haluaa vielä lapsen mutta minkäs teet kun on Hannan toiveesta katkaistu johtimet. Se on paljon isompi asia Pertille teettää vasektomia kuin ehkäisyn käyttäminen naisella, jolta se kyky tuottaa jälkeläisia katoaa iän myötä. Ei se ole niin kevyt asia kuin naiset luulevat vasektomian teettäminen.

Vierailija
9/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ulinaa miehen vasektomiasta. Kuten sanottu, naisten käyttämä hormonaalinen ehkäisy sekä sterilisaatio ovat huomattavasti haastavampia ja riskialttiimpia miesten ehkäisymenetelmiin verrattuna. Muutenkin, jos parisuhteessa on kaksi aikuista ihmistä, joilla on potentiaalinen mahdollisuus saada lapsia, miksi ihmeessä ehkäisystä huolehtiminen jää lähes tulkoon aina naisen vastuulle?

Vierailija
10/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavalla. Parin vuoden päästä Hanna (nimi muutettu) kyllästyy Perttiin (nimi muutettu), kun haluaa vielä lasta ja jättää miehen. Perttikin haluaa vielä lapsen mutta minkäs teet kun on Hannan toiveesta katkaistu johtimet. Se on paljon isompi asia Pertille teettää vasektomia kuin ehkäisyn käyttäminen naisella, jolta se kyky tuottaa jälkeläisia katoaa iän myötä. Ei se ole niin kevyt asia kuin naiset luulevat vasektomian teettäminen.

Meillä mies halusi tätä itse. Olisi halunnut jo vuosia sitten, mutta en halunnut, että tekee, koska toivoin vielä yhtä lasta. Nyt yhteisestä päätöksestä tehtiin. Mutta tietenkään ei kannata tehdä kenenkään toisen toiveesta tai jos lapsia vielä haluaa.

Vierailija
11/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin miehelle se maaliskuussa ja viime viikolla saatiin spermanäytteen tulos: ei tarvetta ehkäisylle Helppo toimenpide ja maksoi vaan 32,70 euroa julkisella. N. vuoden jonotus, mutta esim Porvoossa pääsee parissa viikossa.

Täällä helsingissä jonotus ilmeisesti puoli vuotta, mutta projektin onnistumisen toteamiseen menee se vuosi.

Ja sinä joka sanot, että pertti katuu päätöstään, niin tuskin. Hän on jo yli 40-vuotias ja tämä oli pertin neljäs lapsi.

Vierailija
12/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä helsingissä jonotus ilmeisesti puoli vuotta, mutta projektin onnistumisen toteamiseen menee se vuosi.

Ja sinä joka sanot, että pertti katuu päätöstään, niin tuskin. Hän on jo yli 40-vuotias ja tämä oli pertin neljäs lapsi.

Helsingissä mekin. Niitä tehdään vaan Peijaksessa ja jonotus on 2 vuotta. Meillä mies siis n. 9 kk odottelun jälkeen soitti sinne ja lähete siirrettiin Porvoon sairaalaan, jonne sai ajan 2 vkon päähän. Toimenpiteestä 3 kk annettiin näyte ja siitä noin kolmen viikon päästä saatiin vapauttava tulos. Eli reilu vuosi meni kaikkineen, mutta olisi voinut päästä aiemmin jos olisi tajunnut pyytää lähetteen siirtoa ja toisaalta jos olisi vaan odotellut niin reilu vuosi mennyt lisää.

Vierailija
13/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä Peijaksen jonossa oli helmikuussa 2017 siis 400 miestä. Näin kertoivat mun miehelle puhelimessa.

Vierailija
14/25 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä mekin. Niitä tehdään vaan Peijaksessa ja jonotus on 2 vuotta. Meillä mies siis n. 9 kk odottelun jälkeen soitti sinne ja lähete siirrettiin Porvoon sairaalaan, jonne sai ajan 2 vkon päähän. Toimenpiteestä 3 kk annettiin näyte ja siitä noin kolmen viikon päästä saatiin vapauttava tulos. Eli reilu vuosi meni kaikkineen, mutta olisi voinut päästä aiemmin jos olisi tajunnut pyytää lähetteen siirtoa ja toisaalta jos olisi vaan odotellut niin reilu vuosi mennyt lisää.

Aa, okei. Meille on siis annettu vanhentunutta tietoa. On kyl tosi upeeta, että monet miehet tekee tän.

Vierailija
15/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin onnellinen, että minulla on mies, joka ymmärtää syyni kieltäytyä hormoonivalmisteista. Ja on itse valmis ottamaan kunnollisen vetovastuun ehkäisystä. Ehkä miehenikin on huomannut, että olen paljon tasapainoisempi ilman ylimääräisiä hormooneja.

Eikä se kondomien käyttö olisi ollut kunnollista vastuuta ehkäisystä? Vasektomia on kuitenkin peruuttamaton ja pysyvä toimenpide mikä estää lasten saannin jatkossa kokonaan. Olisitko itse valmis steriloitavaksi?

Vierailija
16/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ratkaisu. Se on helppo ja nopea toimenpide. Oma mieheni otti viikonlopun rauhallisesti (tehtiin perjantaina) ja nappasi muutaman buranan, se siitä. Kannattaa tehdä yksityisellä, saa nopeammin ja palvelu on hyvää. Alle tonnilla pääsee, joitakin vuosia sitten oli vain 600e mehiläisessä.

Parhaimmillaan ja useimmiten näin. Mutta on siinäkin riskinsä. Joillekin jää pysyvä kipu ja onpa joillakin raportoitu myös vaikutuksia potenssiin. Kaikkein yllättävin on minusta se, että lukemani perusteella joillakin naisilla vähenee into hedelmätöntä miestä kohtaan. Ilmeisesti eivät pysty ajattelemaan ruunaa miehekkäänä miehenä. Toki on myös niitä, joilla halut lisääntyy kun poistuu huoli raskaudesta.

Ja tuosta naisten hormoniehkäisystäkin voi olla montaa mieltä. Siinä on veritulppa ja muita riskejä. Toisilla aiheuttaa haluttomuutta ja mielialavaihteluita. Toisilla taas hormonipillerit nimenomaan tasaa mielialaa, vähentää kuukautiskipuja eikä ne kaikilla vaikuta haluihin. Ei voi sanoa mitään yleislinjausta mikä olisi kaikille hyvä ratkaisu. Ja täytyy muistaa, että ei ne ehkäisykeinot näihin kahteen jää. Kannattaa harkita myös kondomia, kierukkaa tai naisen sterilisaatiota. Joillakin toimii myös varmat päivät systeemi, vaikka itsestä se kuulostaakin aika arpapeliltä.

Vierailija
17/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ulinaa miehen vasektomiasta. Kuten sanottu, naisten käyttämä hormonaalinen ehkäisy sekä sterilisaatio ovat huomattavasti haastavampia ja riskialttiimpia miesten ehkäisymenetelmiin verrattuna. Muutenkin, jos parisuhteessa on kaksi aikuista ihmistä, joilla on potentiaalinen mahdollisuus saada lapsia, miksi ihmeessä ehkäisystä huolehtiminen jää lähes tulkoon aina naisen vastuulle?

On olemassa ehkäisymenetelmiä ja sitten on olemassa sterilisaatio. Sterilisaatio on lopullinen toimenpide, eikä kukaan lääkäri tee (ainakaan ei saisi tehdä) siitä syystä, että sanoo: "Puolisoni on sitä mieltä, että on minun vuoroni huolehtia ehkäisystä." Jos henkilö on vakuuttunut siitä, ettei enää halua biologisia lapsia, hän voi teettää itsellään sterilisaation, mutta tämä päätös tulee olla yksin hänen.

Juu, olen mies, käytän kondomia ehkäisykeinona, mutta en todellakaan tajua ulinaa siitä, miten olisin jotenkin kollektiivisesti vastuussa siitä, että jotkut naiset eivät saa suutaan auki parisuhteessaan. Naiset taas kollektiivisesti tukevat lääketeollisuutta käyttämällä tarjolla olevia hormonivalmisteita. Jos vaikka vain joka toinen nainen lopettaisi pillerit, niin eiköhän löytyisi tarvetta muiden ehkäisymuotojen kehittämiseen.

Vierailija
18/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ehkäisymenetelmiä ja sitten on olemassa sterilisaatio. Sterilisaatio on lopullinen toimenpide, eikä kukaan lääkäri tee (ainakaan ei saisi tehdä) siitä syystä, että sanoo: "Puolisoni on sitä mieltä, että on minun vuoroni huolehtia ehkäisystä." Jos henkilö on vakuuttunut siitä, ettei enää halua biologisia lapsia, hän voi teettää itsellään sterilisaation, mutta tämä päätös tulee olla yksin hänen.

Juu, olen mies, käytän kondomia ehkäisykeinona, mutta en todellakaan tajua ulinaa siitä, miten olisin jotenkin kollektiivisesti vastuussa siitä, että jotkut naiset eivät saa suutaan auki parisuhteessaan. Naiset taas kollektiivisesti tukevat lääketeollisuutta käyttämällä tarjolla olevia hormonivalmisteita. Jos vaikka vain joka toinen nainen lopettaisi pillerit, niin eiköhän löytyisi tarvetta muiden ehkäisymuotojen kehittämiseen.

Asian ydinhän oli se, että jokainen saisi itse päättää mitä ehkäisymenetelmää haluaisi käyttää, oli kyseessä sitten varmat päivät, hormonit tai sterilisaatio. Näin ei ikävä kyllä aina ole, sillä jokaisessa parisuhteessa ei ole kaltaisiasi fiksuja miehiä, jotka ovat valmiita ottamaan ehkäisyn vastuulleen.

Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan ehkäisystä huolehtiminen on naisen tehtävä. Tätä käsitystä tukee myös sterilisaatioista tehdyt tilastotutkimukset, joiden mukaan valtaosa toimenpiteistä tehdään naisille, vaikka kyseessä olisi pariskunnan yhteinen päätös sterilisaatiosta. Jopa palstaa lukiessa esille nousee surullisen usein tilanteita, joissa yhden illan suhteissa naista syytetään tahattomasta raskaaksi tulemisesta koska mies ei ole halunnut/osannut/pystynyt käyttämään kondomia aktin aikana eikä naisella ole ollut muuta ehkäisyä käytössä.

Ihanteellisinta olisi, että naisille olisi tarjolla hormonivalmisteiden lisäksi muita, helposti tavoitettavissa olevia sekä luotettavia menetelmiä. Tällä hetkellä markkinoilla oleva tarjonta, kuten kuparikierukka, naisten kondomi tai lämpötilaseurantaan perustuva ehkäisy eivät vakuuta.

Vierailija
19/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian ydinhän oli se, että jokainen saisi itse päättää mitä ehkäisymenetelmää haluaisi käyttää, oli kyseessä sitten varmat päivät, hormonit tai sterilisaatio. Näin ei ikävä kyllä aina ole, sillä jokaisessa parisuhteessa ei ole kaltaisiasi fiksuja miehiä, jotka ovat valmiita ottamaan ehkäisyn vastuulleen.

Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan ehkäisystä huolehtiminen on naisen tehtävä. Tätä käsitystä tukee myös sterilisaatioista tehdyt tilastotutkimukset, joiden mukaan valtaosa toimenpiteistä tehdään naisille, vaikka kyseessä olisi pariskunnan yhteinen päätös sterilisaatiosta. Jopa palstaa lukiessa esille nousee surullisen usein tilanteita, joissa yhden illan suhteissa naista syytetään tahattomasta raskaaksi tulemisesta koska mies ei ole halunnut/osannut/pystynyt käyttämään kondomia aktin aikana eikä naisella ole ollut muuta ehkäisyä käytössä.

Ihanteellisinta olisi, että naisille olisi tarjolla hormonivalmisteiden lisäksi muita, helposti tavoitettavissa olevia sekä luotettavia menetelmiä. Tällä hetkellä markkinoilla oleva tarjonta, kuten kuparikierukka, naisten kondomi tai lämpötilaseurantaan perustuva ehkäisy eivät vakuuta.

Suurin osa sterilisaatioista tehdään miehille. Eli käsitykseltäsi lähti matto jalkojen alta. :D

Ja mitä kondomiin tulee, niin moderni nainen toki varautuu ostamalla naisen kondomin, eiks jeh? Nykyajan naiset kun eivät ole mitään saamattomia ja virran vietävinä olevia riepuja, vaan vastuuntuntoisia ja oma-aloitteisia naisia, jotka eivät syyttele muita, kun elämässä ei kaikki menekään kuten piti. (Naisen kondomi on oikein käytettynä lähes yhtä varma kuin kondomi)

Vierailija
20/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sterilisaatioista tehdään miehille. Eli käsitykseltäsi lähti matto jalkojen alta. :D

Ja mitä kondomiin tulee, niin moderni nainen toki varautuu ostamalla naisen kondomin, eiks jeh? Nykyajan naiset kun eivät ole mitään saamattomia ja virran vietävinä olevia riepuja, vaan vastuuntuntoisia ja oma-aloitteisia naisia, jotka eivät syyttele muita, kun elämässä ei kaikki menekään kuten piti. (Naisen kondomi on oikein käytettynä lähes yhtä varma kuin kondomi)

Kuten sanottu, kaikkien tulisi itse saada päättää käytössään olevasta ehkäisymenetelmästä. Tottakai naisen tulee olla valmistautunut, mutta raskauden ehkäisyn ei tulisi olla ainoastaan naisen vastuulla.

Ja sterilisaatiosta vielä: " - - THL:n tilastojen mukaan naisten sterilointeja tehtiin vuonna 2014 noin 2 500 ja miesten sterilointeja hieman yli 1 900. - - Vuonna 2014 steriloinneista 56 % tehtiin naisille."

Duodecim Terveyskirjasto: Sterilisaatio.