Kaaos Ruisrockin yössä: Invalidit odottivat kylmissään takseja tuntikausia - "Jotkut itkivät"
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707092200254182_u0.shtml
Nyt on kyllä tarinan makua.
Esa Schulz
Kaikkiin paikkoihin sitä jonotetaankin. Olisikohan mieleltään myös vikaa jos johonkin rokkitapahtumaan jonottaa tuntikausia?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ensinnäkään en ymmärrä miksi vammaisten on ehdottomasti päästävä ihan joka paikkaan. Toiseksi en ymmärrä, mikseivät olleet varanneet lämmintä vaatetta mukaan, luuliko ne että yölläkin on +25 astetta? Kolmanneksi en ymmärrä, miksi pitää ehdoin tahdoin jäädä siihen vihoviimeiseen ruuhkaan. Poistuminen vaikkapa klo 23:00, paljon helpompaa.
Vaikka on vammainen, voi silti olla fiksu ja vastuussa ihan itse päätöksistään ja tekemisistään. Ja jos ei pärjää, niin sitten pitää jäädä kotiin.Katos kun käy joku vamma itselles, vieläkö ajattelet että "pakkoko mennä joka paikkaan" ja "taidan jäädä kotiin".
Kyllä, ja ihan riittävän alentuneella toimintakyvyllä nyt puhun. Ja jos jonnekin lähden niin todellakin lähden siitä olettamuksesta että asiat voivat helposti mennä pieleen ja js siitä en selviäisi en lähtisi.
Eikö pyörätuolissa istuva ole ihan itse kykenevä/velvollinen huolehtimaan, että varaa riittävästi lämmintä vaatetta mukaan. Ihan niin kuin me muutkin kuolevaiset.
Tosin joku kansanedustaja voisi nyt kerätä muutaman lisä-äänen aloittamalla kampanjan, jonka tavoitteena on lahjoittaa eduskunnan torkkupeitot rullaileville festarivieraille.
Ei voi laittaa verotukseen, ei voi laittaa verotukseen,,,
Ainakin kaikki pyörätuolissa istuvat tuttavat ovat minä ensin-tyyppejä. Ja ihan vetoavat siihen, kun kerran istuvat pyörätuolissa...
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ensinnäkään en ymmärrä miksi vammaisten on ehdottomasti päästävä ihan joka paikkaan.
No totta helvetissä on. Heillä on oikeus ja heillä on oltava mahdollisuus mennä sinne, minne yleensäkin mennään. Pelkkä ajatus siitä, ettei jollain vammaisryhmällä olisi esim. oikeutta ja aihetta jne. mennä jollekin keikalle, on aivan mahdoton. Suorastaan kuvottaa tällaiset näkemykset.
Se on sitten eri homma, että kyytien saatavuus on organisoitu huonosti. Pitkään odotteluun voisi tosiaan varautua, mutta kaikki eivät tätä aina muista. Sehän koskee meistä jokaista. Ajatellaan vaikka taksijonossa palelemista pikkujouluyönä.
Mutta siis oikeus, mahdollisuus jne. on oltava mennä vaikka mihin.
Mitä tässä on vänkäämistä? Kyseiset ihmiset olivat itse järjestäneet itselleen kyydit kotiin, mutta kyyditsijät eivät päässeet paikalle, eivätkä vammaiset itse päässeet omin neuvoin alueelta pois.
Miten ihmeessä tämä saadaan väännettyä vammaisten omaksi syyksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ensinnäkään en ymmärrä miksi vammaisten on ehdottomasti päästävä ihan joka paikkaan.
No totta helvetissä on. Heillä on oikeus ja heillä on oltava mahdollisuus mennä sinne, minne yleensäkin mennään. Pelkkä ajatus siitä, ettei jollain vammaisryhmällä olisi esim. oikeutta ja aihetta jne. mennä jollekin keikalle, on aivan mahdoton. Suorastaan kuvottaa tällaiset näkemykset.
Se on sitten eri homma, että kyytien saatavuus on organisoitu huonosti. Pitkään odotteluun voisi tosiaan varautua, mutta kaikki eivät tätä aina muista. Sehän koskee meistä jokaista. Ajatellaan vaikka taksijonossa palelemista pikkujouluyönä.
Mutta siis oikeus, mahdollisuus jne. on oltava mennä vaikka mihin.
No kun edelleenkään ei ollut kyse kyytien saatavuudesta, vaan ennaltasovittujen kyytien pääsemisestä paikalle.
Invataksin saatavuus joskus keskellä yötä olisi aika mahdotonta, paljon vaikeampaa kuin joidenkin bilettäjien taksijono. Ei kukaan oleta saavansa invataksia aamuyöllä, vaan nuo kyydit sovitaan aina ennalta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki pyörätuolissa istuvat tuttavat ovat minä ensin-tyyppejä. Ja ihan vetoavat siihen, kun kerran istuvat pyörätuolissa...
Ihmisen perusluonteeseen kuuluu opportunismi, liikuntarajoitteiset tai muuten vammaiset eivät yleensä ole sen parempia ihmisiä henkisesti kuin muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Turun tieverkko ei kuulu mitenkään Ruisrockin järjestäjille. Vaihtoehtona on toki järjestää invakuljetukset sinne sillan pieleen kolmen kilometrin päähän. Sinne pitäisi sitten rullata itse, pysyisi lämpimänäkin. Olisiko se hyvä
Tottakai kuuluu. Et sinä voi vain järjestää tapahtumaa ja jättää huomioimatta sitä mitä tapahtumasi aiheuttaa ympäristölle.
Mielestäni Ruisrokkiin kulku on aika ahdistavaa jo ihan päivälläkin kun kuljetaan sellaista kapeahkoa väylää, joka on aivan täynnä ihmisiä. Sinne pitäisi tehdä leveämpiä reittejä ja useampia mahdollisuuksia päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ensinnäkään en ymmärrä miksi vammaisten on ehdottomasti päästävä ihan joka paikkaan. Toiseksi en ymmärrä, mikseivät olleet varanneet lämmintä vaatetta mukaan, luuliko ne että yölläkin on +25 astetta? Kolmanneksi en ymmärrä, miksi pitää ehdoin tahdoin jäädä siihen vihoviimeiseen ruuhkaan. Poistuminen vaikkapa klo 23:00, paljon helpompaa.
Vaikka on vammainen, voi silti olla fiksu ja vastuussa ihan itse päätöksistään ja tekemisistään. Ja jos ei pärjää, niin sitten pitää jäädä kotiin.
No mua olis vi****anut ihan terveenäkin viiden tunnin taksin jonotus tai pois pääsyn jonotus. Sitävarten konsertteja järjestetään että sinne ihmiset menisivät. Ja tietenkin se katsotaan loppuun asti vai lähteekö joku elokuvateatteristakin puoli tuntia aikaisemmin, urpo.
Oletteko haukkujat aivovammaisia vai miksi ette tajua ettei järjestely toiminut?
Onhan se aika selvää, että kun Ruisrock oli tänä vuonna loppuunmyyty ja oli hyvä keli, niin väkeä virtaa pois todella paljon. Etenkin kun festarin virallinen leirintäaluekin on keskustan suunnalla ja todella suuri osa kävijöistä on turkulaisia, joten menevät keskustaan.
Noihin kun lähtee, niin pitää olla varautunut pitkäänkin odotukseen etenkin jos taksilla kuljetaan. Mielestäni kannattaisi ylipäänsä poistua aika hyvissä ajoin, koska mielestäni nuo myöhäiset iltakeikat eivät edes ole mikään vammaisten paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vammaisten ja heidän avustajien pitäisi ehdottomasti varata kaikki kyydit etukäteen hyvissä ajoin. Ihan käsittämätöntä olettaa, että noissa ruuhkissa saisi nopeasti jonkun kyydin tuosta vain tilaamalla.
Lue teksti ennenkuin kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on vammainen, voi silti olla fiksu ja vastuussa ihan itse päätöksistään ja tekemisistään. Ja jos ei pärjää, niin sitten pitää jäädä kotiin.Katos kun käy joku vamma itselles, vieläkö ajattelet että "pakkoko mennä joka paikkaan" ja "taidan jäädä kotiin".
Kyllä, ja ihan riittävän alentuneella toimintakyvyllä nyt puhun. Ja jos jonnekin lähden niin todellakin lähden siitä olettamuksesta että asiat voivat helposti mennä pieleen ja js siitä en selviäisi en lähtisi.
Mun mielestä kuitenkin aika erikoista, että ajattelet, että pakkoko on mennä joka paikkaan. Taidan jäädä kotiin. Minä en ajattele niin, menen minne haluan ja kyllä, varaudun kaikkeen. Jos herää epäilys, etten selviä yksin hankin itselleni apua. Olen pyörätuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika selvää, että kun Ruisrock oli tänä vuonna loppuunmyyty ja oli hyvä keli, niin väkeä virtaa pois todella paljon. Etenkin kun festarin virallinen leirintäaluekin on keskustan suunnalla ja todella suuri osa kävijöistä on turkulaisia, joten menevät keskustaan.
Noihin kun lähtee, niin pitää olla varautunut pitkäänkin odotukseen etenkin jos taksilla kuljetaan. Mielestäni kannattaisi ylipäänsä poistua aika hyvissä ajoin, koska mielestäni nuo myöhäiset iltakeikat eivät edes ole mikään vammaisten paikka.
Miksei myöhäiset iltakeikat olisi vammaisten paikka? Jos aikuinen ihminen istuu pyörätuolissa, koska jalat ei toimi, niin hän saa tasan olla ja mennä miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat, jos ne on tarkoitettu ihmisille. Jos joillekin muille kohteille, niin sitten eivät ole.
Mutta se on totta, että kun tällaisiin lähtee, pitää olla mukana paljon seikkailumieltä, sillä asioita sattuu ja tapahtuu. Kaikki ei aina mene kellontarkasti ja sillä tavalla, kuin on suunniteltu. Sen kun pitää mielessä, niin on useimmiten ihan hyvä meininki, vaikka joskus odottelua onkin enemmän kuin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on vammainen, voi silti olla fiksu ja vastuussa ihan itse päätöksistään ja tekemisistään. Ja jos ei pärjää, niin sitten pitää jäädä kotiin.
Huoh. Jollet ole paha trolli niin sulla taitaa olla aika ikävä asennevamma, silti voisit olla itse sen verran fiksu että tuntisit Suomen lain ja olisit edes lukenut jutun jota kommentoit.
1. Vammaiset ovat ihmisiä. Heillä on kaikki samat oikeudet kuin ei-vammaisilla.
2. Invataksit tilataan useimmiten etukäteen, joten ko. vammaiset olivat menneet aivan ajoissa paikalle eivätkä tietenkään olleet voineet varautua siihen että tilattu taksi myöhästyy 5 tuntia ja ettei asiakkaistaan vastuussa olevat festivaalijärjestäjä saati poliisi tule apuun. Aivan törkeää oli ettei ambulanssikaan meinannut päästä paikalle yhden odottajan uuvuttua.
3. Pyörätuolissa istuva palelee enemmän kuin terve henkilö jolla lihakset toimivat koko kropassa ja jotka pystyvät kävelemään ja hyppimään tarvittaessa.
Toivon todella että sinäkin pääset asennevammasi yli ja kykenet oppimaan yhdenvertaisuutta ja inhimillisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä maku kaikkiin tuolla esiintyneihin artisteihin jollei heiltä kuuli jotain kannanottoa tai pahoittelua.
No äläpä! Missä viipyy pääministerin, tai edes sisäministerin pahoittelut, mielummin tietysti molempien. Sitä ennen, Sanni ja kumppanit, herääätys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat, jos ne on tarkoitettu ihmisille. Jos joillekin muille kohteille, niin sitten eivät ole.
Mutta se on totta, että kun tällaisiin lähtee, pitää olla mukana paljon seikkailumieltä, sillä asioita sattuu ja tapahtuu. Kaikki ei aina mene kellontarkasti ja sillä tavalla, kuin on suunniteltu. Sen kun pitää mielessä, niin on useimmiten ihan hyvä meininki, vaikka joskus odottelua onkin enemmän kuin tarpeeksi.
hmph....ohiksena sanon että kyllä vammaiset saavat valvoa ihan niin myöhään kuin haluavat ja dikata just sitä pädiä mistä tykkäävät. Varmasti jokainen on tajunnut että poistuessa on ryysistä MUTTA kohtuuton odotaminen on kohtuutonta ja siitä on vastuussa tapahtuman järjestäjät. Persiilleen meni tällä kertaa tämä niin mainostettu kaikille avoin keikka, ja pyh sanon minä.
Henkilökohtaisen avustajan työnantajan velvollisuus on ajatella ihan itse.