Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kaupalla mitään velvollisuutta tarjota pyörätuolissa istuville avustuspalveluita?

Vierailija
09.07.2017 |

Esimerkiksi sellaista, että myyjä alkaa keräillä tämän ostoksia hyllyistä tämän puolesta.

Omasta mielestäni ei. Eikö se ole aina jokaisen oma asia hankkia tarvitsemansa avustus, jos ei itse pysty tekemään jotain asiaa? Onhan noita firmoja siihen.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaupassa siten, että kahdella kassalla on jonot ja yhdenvertaisuslain hyvin  tunteva asiakas saapui kauppaan. Hän vaati kassaa keskeyttämään työnsä samantien ja auttamaan häntä listan kanssa. Ei kelvannut se, että olisi soitettu varaston puolelta apua. Eli yksi asiakas (ja puolisonsa) menivät 8 kassajonossa olevan edelle.

Vierailija
22/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tupata, jos ei tahdota. Osa rollaattorivanhuksistakin loukkaantuu, jos kysyy, tarvitseeko apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku on täällä oikeasti sitä mieltä, että kassan pitäisi jättää oma työpisteensä siksi, että joku saa ostokset koriin? Sitä varten on avustaja tai tilataan netistä. Jos et osaa, niin näet nälkää sitten. Joku Prisman kassa varmaan lähtee henkilökohtaiselle kierrokselle, kun kymmenen ihmistä odottaa jonossa maksamista.

Vierailija
24/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänä päivänä kaupan aulaan saapui rollaattorissa istuva mummo. Mummoa piti lykätä ympäri kauppaa ja etsiä joka tuotteesta tuorein ja parhaalla päivämäärällä oleva hänelle. Välillä alkoi särkemään ja silloin mummo piti auttaa seisomaan ja tukea. Jos ei ole paljoa henkilökuntaa paikalla ja muutenkin kiire ja yksi myyjä joutuu olemaan mummon palvelija lähes tunnin ajan niin kyllä siinä jää monet hommat tekemättä. Lopuksi mummo sanoi vielä, että poika haluaisi käyttää häntä kaupassa, mutta hän tykkää käydä itsekseen :D

Vierailija
25/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimpia nauruja saa, kun kuuntelee asiakaspalvelutehtävissä olevien ihmisten turhautunutta avautumista asiakkaista.

Vierailija
26/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimpia nauruja saa, kun kuuntelee asiakaspalvelutehtävissä olevien ihmisten turhautunutta avautumista asiakkaista.

Itselläkin oli yksi, joka aggressiivisena humalassa oli sitä mieltä, että minun on puhuttava sen ties mitä kieltä, mitä nyt vaan en valitettavasti osannut. Lippurivistö luki nimilapussa. Eikä niitä ollut ihan vähän.

Vierailija
27/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäistä tuotetta voi tietysti pyytää, mutta en muista koskaan nähneeni että esim. ruokakaupassa myyjä keräisi asiakkaalle ostokset. Sellaiseen tarpeeseen hankitaan avustaja tai tilataan tuotteet netistä.

Vierailija
28/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sellaista, että myyjä alkaa keräillä tämän ostoksia hyllyistä tämän puolesta.

Omasta mielestäni ei. Eikö se ole aina jokaisen oma asia hankkia tarvitsemansa avustus, jos ei itse pysty tekemään jotain asiaa? Onhan noita firmoja siihen.

Suomalaisessa kulttuurissa niin monia asioita syleilen, mutta nyt taas muistuu mieleen nämä negatiiviset... Ääri-individualistinen kulttuuri. Kyl o nii suamalaine alotus ja "ongelma".

t. ulkosuomalainen

Vierailija
29/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä. Ihan lain mukaan. Yhdenvertaisuulaki velvoittaa ettei ketään syrjitä myöskään palveluissa, laissa nimenomaan mainitaan "tavaroiden ja palvelujen tarjoajat", joten laki koskee myös kauppoja, kampaamoja, verkkokauppoja yms. Syrjinnästä voi hakea korvauksia ja hyvityksiä.

Vammainen ostaja on myös kuluttaja ja oikeutettu tapauskohtaisesti korvauksiin kuluttajansuojalain nojalla.

Lisäksi lainsäädäntö edellyttää ottamaan huomioon esteettömyyden. Esteellinen tila, kuten kaupan liian korkealle sijoitetut tuotehyllyt, on osa välillistä syrjintää.

Joten jos kauppa on sisustanut liiketilan niin ettei jokainen saa itse tuotteita hyllyltä, niin itsestään selvästi ei ole vain kaupan etu vaan lain edellytys että vaikkapa pyörätuolissa istuva saa myyjiltä apua. Muutenhan kauppa asettaa itsensä alttiiksi oikeusjutulle syrjinnästä sekä voi joutua hyvittämään ja korvaamaan asiakkalle asian.

Tarkoittaako alapeukku tälle viestille ettei tiedetä että yhdenvertaisuus on jo  Suomen perustulakiin kirjattu ja mitä yhdenvertaisuuslaki sanoo vai tarkoittaako alapeukku ettei vammaisten yhdenvertaisuutta hyväksytä?

Vaikea sanoa kumpi tapaus on surullisempi ja kertoo paljon nykyajan ihmisistä, joilla ei ole asiallista käsitystä yhteiskunnan toiminnasta eikä edes sydämen sivistystä.

Vierailija
30/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on ne avustajat.

Vierailija
31/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pitäisi olla, koska tuskin kukaan toinen asikas tarjoaa apuaan. 

Juuri eilen avasin pankissa oven rouvalle, joka ei selkeästikään tiennyt mikä on oikea ovi. Samalla tavalla autan muita ihmisiä, esimerkiksi ottamaan tuotepakkauksen johon he eivät ylety. Voiko olla, että tämä ei enää ole normaalia kanssakäymistä. Hankala ymmärtää.

Vierailija
32/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lyhyt enkä aina yletä tavaroihin hyllyillä. Onko kaupalla velvollisuutta auttaa mua? Ihmeellisiä kysymyksiä täällä tänään....

Lyhyenä pyydän apua muilta asiakkailta. Kerran sattui joku Cittarin henkilökunnasta paikalle, kun halusin kikherneitä ylähyllyltä. Hän antoi mulle sellaisen pyöreän rullilla varustetun jakkaran. "tässä!" tuumas ja lähti pois.

Juu, en ala könyymään moiselle kiikkerälle vekottimelle. Muutenkin ne kikherneet on aina loppu. Laitoin palautetta. Tulipa hätäseen pahoittelut ja vitosen lahjakortti.

Vierailija
33/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän ohi aiheen, mutta olin lomalla espanjassa. Olen pyörätuolissa. Puhun espanjaa vaikka suomalainen olenkin. No menin kauppaan ja otin korin syliin, niin kuin yleensä teen. Noh, hetken päästä paikalle pyyhältää vanhempi naisihminen (asiakas) ja kysyy voiko olla avuksi. Nainen, ottaa korin ja laittaa kärryynsä ja lähtee kiertämään kanssani kauppaa, keräten tavarani koriin :D Kassalla vielä auttoi tavarat reppuun, että näin. En oleta, että kukaan tällä tavalla auttaa, mutta ehkä tässä näkyy kulttuuri ero.

Vierailija
34/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokki on kaupassa töissä ja mahdollisuuksien mukaan auttavat, jos ehtivät. Nykyään kaupan arki on todella tiukasti aikataulutettu ja avustusta tarvitsevia asiakkaita ohjataan kauppakassipalveluiden asiakkaiksi. Kaupassa kellään työntekijällä ei ole paljoa luppoaikaa päivässä kävellä jonkun asiakkaan kanssa hissuksiin kauppa läpi. Yksittäisiä tuotteita ehtivät hakea ja antaa tai ehkä jopa koko kassin, jos valmiin listan antaa. Riippuu kaupasta, sen kiireisyydestä ja sisäisistä ohjeistuksista.

Vierailija
35/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, vaikka laissa lukee mitä. Käytäntö on aina toinen asia. Kerro tuo jollekin koulukiusatulle vaikka.

Vierailija
36/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen kyllä yllättynyt. Jos parkkeeraisin itseni pyörätuoliin, tekisi jossakin kaupassa myyjä ostokset puolestani?

Vierailija
37/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avuntarvitsija on kantis niin en auta mutta jos ulkomailta tullut niin autan koska tuo hyvää goodwilliä kaupalle median kautta.

Kiitos ja näkemiin.

Vierailija
38/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyörätuoliasiakas tulee niin tietysti autan. Kärry täyteen ostoksia:) 

Asiakas voi vaikka odotella kahvilla:)

Vierailija
39/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ajalla ne myyjät ostokset hoitaisivat, kun infossakin on jatkuva ruuhka ja jono. Puhumattakaan kassoista.

Vierailija
40/53 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää joku mini-Alepa. Olen täällä yksin töissä, eikä voi ehtiä joka paikkaan, kun tiliäkin pitäisi tehdä.