Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Irtiotto" ulkomailla - miten käytännössä?

Vierailija
08.07.2017 |

Tuohon "irtiotto ennen avioliittoa ja lapsia" - ketjuun viitaten. Olen 24v ja nykyinen työsuhteeni päättyy syksyllä, enkä vielä tiedä, saanko jatkaa. Jos en saa, olisi hyvä ajankohta tehdä tuollainen "irtiotto" ja lähteä maailmalle, mutta en oikein tiedä miten.

Säästöjä on jonkin verran, mutta ei niillä taideta rahoittaa kovin pitkää reissua, enkä kuitenkaan haluaisi palata takaisin kaikki rahat käyttäneenä ilman työpaikkaa... Lasten kanssa olen huono ja aika surkea ruoanlaittaja, joten au pairina olokaan ei oikein houkuttele.

Eniten kiinnostaisi vapaaehtoistyö, mutta sekinon ainakin järjestöjen kaitta kallista (mikä on tietysti sinällään ymmärrettävää).

Nyt kiinnostaisi kuulla, miten muut ovat pitäneet välivuoden ulkomailla, miten ovat rahoittaneet sen jne!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan palkkatyö ulkomailla olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta jotenkin kaipaisin "enemmän" kuin nykyiset työtehtäväni siirrettynä vähän eri tavalla kalustettuun toimistoon jossain eri maassa. Uusi asiantuntijatyö ja vieläpä vieraalla kielellä veisi ainakin minulta aluksi niin paljon voimia, etten varmaan ensimmäisiin kuukausiin edes jaksaisi kulkea kuin työn , ruokakaupan ja asunnon väliä. Eikä tämä ole sitä, mitä nyt haen.

Ap

Vierailija
2/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kannattaa tsekata EVS-vapaaehtoistyö: http://www.nuorisovaihto.fi/vapaaehtoistyo/european+voluntary+service+e… Sen ei pitäis käsittääkseni tulla kovin kalliiksi osallistujalle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa lähteä sinun iässäsi n. vuodeksi ulkomaille olisi opiskelijavaihto esim. yliopiston kautta, mutta ilmeisesti olet ja haluat olla kiinteästi työelämässä etkä suunnittele minkäänlaisten opintojen aloittamista tai jatkamista (?). Löytyisikö ulkomailta sinun alasi töitä / harjoittelupaikkaa? Ainahan voit toki lähteä tekemään jotain hanttihommia. Tyyliin tiskaamaan pääsee kyllä melkein minne vaan. Kehitysmaissa (esim. Nepal, Intia jne.) elät kyllä niin halvalla, että säästösi varmaan riittäisivät siellä oleskeluun ihan reiluksi ajaksi. Moni suomalainen nuori lähtee Australiaan work & travel -viisumilla, jolloin puolet ajasta työskennellään jonakin hedelmänpoimijana jollain farmilla ja puolet ajasta voi reissailla vapaasti.

Vierailija
4/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon EVS:ään pitää tutustua tarkemmin, kiitos!

Tosiaan olen jo valmistunut eikä tarkoituksena ole lähiaikoina opiskella lisää. Toisaaltatuo Nepal tai muu Aasian halpa maa voisi olla myös varteenotettava vaihtoehto.

Lisää vinkkejä/kokemuksia/ajatuksia? :)

Ap

Vierailija
5/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen syksyllä opiskelemaan. Se on minun irtiottoni. En varsinaisesti tarvitse uutta tutkintoa mutta minulle se on helpoin ja edullisin vaihtoehto. Pääsen ulkomaille ja pois töistä.

Olisiko jokin ihan random työpaikka ulkomailla? Esim. Kahvila, baari, vaatekauppa? Ulkomailla näihin töihin pääsee kohtuu helposti. Se olisi vaihtoehto nykyisen työn vastapainoksi?

Sitten olisi worling holidsy visa Australiaan. On olemassa vapaaehtoistyöpaikkoja hostelleissa josta saa ylläpidon. Malaga ja muut suomisuosiossa olevat paikat etsii usein suomenkieltä taitavia ihmisiä erilaisiin töihin. Törmäsin muutama kuukausi sitten työpaikkaan jossa etsittiin Suomen kieltä taitavaa tyyppiä firman asiakaspalveluun. Sijoituspaikka oli malta. Ystäväni tekee tätä Etelä-Afrikassa.

Vierailija
6/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni oli Ugandassa vapaaehtoistyössä, tarkemmin en osaa kertoa mutta jonkun järjestön kautta sinne meni.

Vierailija
7/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vapaaehtoistyö Ugandassa kuulostaa kyllä ihanalta!

Ap

Vierailija
8/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä katselin joskus vapaaehtoistyöpaikkoja Euroopan ulkopuolella: http://www.kvtfinland.org/vapaaehtoistyo-ulkomailla/ En osaa sanoa, onko tuo verrattain kallis väylä lähteä..

Myös täältä saattaisi löytyä jotain varteenotettavaa: https://www.helpx.net/ ja https://www.workaway.info/

Riippuen kuinka paljon on säästöjä, house (+pet) sitting voisi myös olla yksi vaihtoehto: https://www.trustedhousesitters.com/house-and-pet-sitting-assignments/n… Tuossa avoimia pestejä Nepalissa :) Joskus tuolla haetaan kotimiestä/-naista useammaksi kuukaudeksikin, tosin silloin talon omistajat saattavat odottaa, että tulija maksaa sähköstä, vedestä yms.

Vierailija
9/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laos on todella halpa, Vietnam kohtuuhintainen, Kambodzasta löytää myös huoneita 5dollarilla. Jos haluaa halpailla, se onnistuu kyllä.

Vierailija
10/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon linkeistä ja vinkeistä!

Ap

Vierailija
11/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä jotain muuta kuin omia töitä niin work&travel-viisumilla voi tehdä mitä tahansa työtä, tehdä jotain ravintola-tai kahvilahommia, ei ole pakko olla farmeilla töissä. Ainakin silloin kun olin itse Australiassa, monissa hostelleissa pystyi myös maksamaan asumisensa siivoamalla pari tuntia päivässä huoneita tai istumalla respassa. Sillä tavalla karttuu nopeasti jos vaan jaksaa paiskia normaalityön lisäksi ne muutaman tuntia hostellilla hommia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme