Ostin eilen pörssiosakkeita 27 000 eurolla
Sitä ennen myin tappiollisen osakkeen pois samalla summalla. Tilalle ostin Konetta, Nokiaa, Capmania, F-Securea, Oriolaa, Huhtamäkeä, eQ:ta, Innofactoria ja Biohitiä. Eli aikamoinen cocktail. Toivottavasti nousisivat, tarttisin rahaa jo loppuvuodesta. Toki lainaakin voin ottaa siihen tarpeeseen.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tälläinen otsikko vetää vastauksia? Suurin osahan kyllä ymmärtää, että palstalla olemattomilla saavutuksillaan ja rikkauksillaan leveilevät tekevät sitä pro voilutarkoituksessa mutta jotkut vielä menevät lankaan.
Yli 800 000 ihmistä Suomessa omistaa pörssiosakkeita, miksei muutama heistä (meistä) voisi tälläkin palstalla notkua?
Lisäksi sijoituksista on mukava jutella, voi löytyä tarkistamisen arvosia uusia yrityksiäkin.
Itsellä toki vain n. 40ke salkku, ja kummallekkin lapselle olen lapsilisillä ostanut kohtuullisia osinkolappuja ja muutaman vähän riskisemmän paperin.
Kannattaa pitää mielessä että etenkin lapset ehtivät nauttia jo todella voimakkaasta korkoa korolle efektistä kun heille avaa omat salkut heti vauvoina.
Elitististä juppiökyilyä, jota tulisi verottaa ankarammin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä provoilulla paljastat vain oman tietämättömyytesi. Mitä enemmän suomalaiset omistaisivat osakkeita, sitä enemmän rahaa ja verotuloja virtaisi suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole kateellinen vaan osta sinäkin osakkeita, pörssi on auki taas maanantaiaamuna klo 10. Ruotsalaisten vaurautta aina hehkutetaan Suomessa, tiedätkö sinä mikä heidän "salaisuutensa" on? Osake- ja rahastosijoittaminen tietenkin, ja sitä myötä (usein todella muhkeat) passiiviset tulot. Suomalaisten tulisi kadehtimisen sijaan ottaa mallia, länsinaapurissa lähes jokaisella duunarillakin on arvopapereita. Ja norjalaisilla ja tanskalaisilla tietenkin myös, mutta nuo kansat ovatkin suomalaisia huomattavasti äveriäänpiä.
Sen sijaan että jokakeväiset osinkomiljardit valuvat verovapaina ulkomaille ne pitäisi saada verotettua Suomessa ja netto-osingot sitten suomalaisten käyttöön tai säästötileille (käytännössä uudelleensijoitettaviksi). Tänä onnistuu vain siten että suomalaisetkin heräävät, haluavat vaurastua ja ostavat osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ennen myin tappiollisen osakkeen pois samalla summalla. Tilalle ostin Konetta, Nokiaa, Capmania, F-Securea, Oriolaa, Huhtamäkeä, eQ:ta, Innofactoria ja Biohitiä. Eli aikamoinen cocktail. Toivottavasti nousisivat, tarttisin rahaa jo loppuvuodesta. Toki lainaakin voin ottaa siihen tarpeeseen.
Siirrä osakkeet Nordnettiin ja ota sieltä limitti. Noilla osakkeilla saat ehkä suunnilleen 10 ke rahaa lainaksi hyvin kohtuullisella korolla eikä tarvitse mitään myydä. (Tarkka limitin määrä riippuu kunkin osakkeen vakuusarvosta. Ne löytyvät Nordnetin sivuilta.) Kunhan pidät huoli ettei limitti ylitä 80 % salkun arvosta. Ja jos pidät lainoitusasteen alle 20 % niin korko on vain 0,99%. Hankala löytää halevempaa luottoa mistään.
Mulla on 20 k€ limitti ja se on kätevä vararahasto jos sattuu johonkin tulemaan tarvetta (olen kyllä osaa käyttänyt velkavipuna ostoihinkin). Ei tartte ottaa pikavippejä.
Mulla oli se limitti, mutta otin sen jotain muuta kuin osakkeidenostoa varten. Tiesin, että pörssikurssit laskee, mutta oletin heidän varoittavan, jos osakepääoma pitää realisoida vakuuden kattamikseksi, mutta ei... Yksi kaunis päivä olin menettänyt koko potin, tietenkin tappiollisesti senkin. En olisi niitä myynyt, mutta oma huolimattomuus maksoi. En uskalla noiden ehtojen takia enää ryhtyä siihen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrä osakkeet Nordnettiin ja ota sieltä limitti. Noilla osakkeilla saat ehkä suunnilleen 10 ke rahaa lainaksi hyvin kohtuullisella korolla eikä tarvitse mitään myydä. (Tarkka limitin määrä riippuu kunkin osakkeen vakuusarvosta. Ne löytyvät Nordnetin sivuilta.) Kunhan pidät huoli ettei limitti ylitä 80 % salkun arvosta. Ja jos pidät lainoitusasteen alle 20 % niin korko on vain 0,99%. Hankala löytää halevempaa luottoa mistään.
Mulla on 20 k€ limitti ja se on kätevä vararahasto jos sattuu johonkin tulemaan tarvetta (olen kyllä osaa käyttänyt velkavipuna ostoihinkin). Ei tartte ottaa pikavippejä.
Mulla oli se limitti, mutta otin sen jotain muuta kuin osakkeidenostoa varten. Tiesin, että pörssikurssit laskee, mutta oletin heidän varoittavan, jos osakepääoma pitää realisoida vakuuden kattamikseksi, mutta ei... Yksi kaunis päivä olin menettänyt koko potin, tietenkin tappiollisesti senkin. En olisi niitä myynyt, mutta oma huolimattomuus maksoi. En uskalla noiden ehtojen takia enää ryhtyä siihen.
ap
Ja tämä oli siis joskus vuoden 2008/2009 talousromahduksen tuoksinnassa. Mutta onpas kyllä halpa korko...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ehkä tämäkin painaa alitajunnassa, etten niin mielellään ole enää Nornetin asiakas. Silloin vitutti rankasti se heidän toimintansa, vaikka säännöt oli selkeät. Se vain, että kuvittelin tosiaan jotain varoitusta tulevan. Mielestäni ei tullut mitään. (Sinänsä ymmärrettävää, koska kurssisyöksythän voivat olla nopeitakin).
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole kateellinen vaan osta sinäkin osakkeita, pörssi on auki taas maanantaiaamuna klo 10. Ruotsalaisten vaurautta aina hehkutetaan Suomessa, tiedätkö sinä mikä heidän "salaisuutensa" on? Osake- ja rahastosijoittaminen tietenkin, ja sitä myötä (usein todella muhkeat) passiiviset tulot. Suomalaisten tulisi kadehtimisen sijaan ottaa mallia, länsinaapurissa lähes jokaisella duunarillakin on arvopapereita. Ja norjalaisilla ja tanskalaisilla tietenkin myös, mutta nuo kansat ovatkin suomalaisia huomattavasti äveriäänpiä.
Sen sijaan että jokakeväiset osinkomiljardit valuvat verovapaina ulkomaille ne pitäisi saada verotettua Suomessa ja netto-osingot sitten suomalaisten käyttöön tai säästötileille (käytännössä uudelleensijoitettaviksi). Tänä onnistuu vain siten että suomalaisetkin heräävät, haluavat vaurastua ja ostavat osakkeita.
Päin vastoin ovat köyhtyneet valtavasti. Suomalaiset säästäneet viisaammin:
"– Ruotsi on rikas maa, mutta ruotsalaiset ovat suhteellisen köyhiä. Ihmiset syövät ja asuvat hyvin, mutta ruotsalainen keskiluokka on siinä mielessä köyhä, ettei heillä ole säästöjä. Kotitalouksien marginaalit ovat hyvin pieniä. Suomalaisilla on keskimäärin tuplaten enemmän rahaa pankissa, Maria Rankka sanoo."
Raha pankissa ei vain luo niitä kassavirtoja suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tälläinen otsikko vetää vastauksia? Suurin osahan kyllä ymmärtää, että palstalla olemattomilla saavutuksillaan ja rikkauksillaan leveilevät tekevät sitä pro voilutarkoituksessa mutta jotkut vielä menevät lankaan.
Yli 800 000 ihmistä Suomessa omistaa pörssiosakkeita, miksei muutama heistä (meistä) voisi tälläkin palstalla notkua?
Muakin huvittaa miten osakkeita pidetään jonain pohattojen yksinoikeutena. Ei ne ole sen kummempi juttu kuin asp-tili. Kummallinen suhtautuminen.
10v vielä ja pystyn lopettamaa työt ja elämään osingoilla.
120000e salkku + kaksi sijoitusyksiötä. Kyllä kelpaa.
Mä olen säästänyt muutaman kympin joka kuukausi lapselle rahastoon vauvasta asti. Jouduin käyttämään ne kuitenkin, kun en saanut asumistukea niiden takia. Nyt olen taas jaloillani ja lapsella on jo useampi tonni rahastossa. Nykyisin ei taida lapsen rahastot vaikuttaa asumistukeen. Toimeentulotukea ei kai vieläkään saa ennen kuin on lapsenkin omaisuuden laittanut sileäksi.
Esimerkiksi direktiivi- ja asetusmuutokset ovat kaikkien tiedossa jo etukäteen ja näistä sijoittaja voi hyötyä huomattavasti. Tässä esimerkki:
1.1.2022 tulee voimaan Ecodesing-direktiivi. Tulikivi, jonka uudet mallistot täyttävät tuon direktiivin hyötyy, eikä Suomeen enää muita valmistajia kuin Tulikivi jääne. Modulaarisuus tekee sen, että 1.1.2022 Tulikivi voi myydä samoja takkoja Eurooppaan ja Suomeen, joten pääomaa sitoutuu vähemmän. Ei taida muiden suomalaisten valmistajien kuin Tulikiven mallistot olla testattu 1.1.2022-kelpoisiksi. Tulikiven ja Jøtulin liitto oli nerokas.
Tulikivi on kasvanut Saksassa noin 20%/v viimeiset kaksi vuotta ja on erittäin hyvissä asemissa hyökkäämään Saksassakin uusilla Karelia- ja Pielinen-mallistoillaan. Saksassa joudutaan vaihtamaan BimSchV-asetuksen takia 31.12.2024 mennessä 6-7 miljoonaa takkaa, eli tasaisella taulukolla noin 150 000 takkaa joka ikinen k u u k a u s i vuoden 2024 loppuun saakka. Ymmärrättekö kuinka iso mahdollisuus tässä on Tulikivelle?
Katso Pörssi-ilta alkaen 1h 5 min: