Suomalaisen tunnistaminen ulkomailla
Löin vaimon kanssa illallisesta vetoa taannoisella Prahan matkalla. Tavoite oli tunnistaa suomalainen ennen kuin kuulee puheen. Voitin tämän kisan aivan leikiten ja arvatusta 37 ihmisestä/parista/perheestä tunnistin suomalaisiksi 28 ja neljä jäi vahvistamatta, koska emme päässeet sellaiselle etäisyydelle, että olisimme kuulleet heidän puhuvan.
Kuinka tämä onnistui? Seurasin vain naisten olemusta:
- Leggarit: 25% mahdollisuus
- Leggarit + tunika: 50% mahdollisuus
- Lyhyet hiukset naisella ilman mitään erityistä muotoilua (lyhyt polkka tai jokin rekkalesbopoikatukka): 25%
- Em. kombinaatiot yhdessä: 90%
- Crocksit: 100% varma suomalainen
Parhaimmillaan oli yhdistelmä: poikatukka, tunika, leggarit ja crocksit. Oli melko helppoa tunnistaa suomalaiseksi. Vaimo oli täysin ihmeissään, kuinka voin tunnistaa suomalaiset näin hyvin. Kun kerroin, että kun katson mitä sinä puet päällesi ja vertaan samanlaisiin, niin tunnistaminen on äärimmäisen helppoa. Onneksi tuo rouva ei kuitenkaan kuskaa crockseja matkoilla mukana (tai on ne usein rantakohteissa, mutta ei kaupungissa).
On sinänsä huvittavaa, että Suomen ollessa erittäin tasa-arvoinen maa, generoi se keski-ikäisistä ja keski-ikää lähestyvistä naisista hyvin äijämäisen oloisia. Maissa, joissa sukupuoliroolit ovat perinteisempiä, panostavat naiset merkittävästi enemmän ulkonäköönsä. Suomessakin nuoret pukeutuvat varsin trendikkäästi ja sukupuolensa mukaisesti, mutta parisuhteen vakiinnuttua hyvin useat naiset valuvat tähän suomijunttirekkalesboeiväliä-lookiin.
Kommentit (205)
Löysinkin tämän ketjun. Tosi vaikea tunnistaa suomalaiseksi naiseksi:
- tunika
-leggarit
-lenkkarit
-lyhyt kananpersetukka
-Marimekko-laukku (onko tuo tunikakin?)
-tukeva
Todennäköisesti lähettämäni linkki taas poistetaan, mutta tuon tyyppinen pukeutuminen ja olemus on suomalaiselle naiselle niin leimallinen, että suomalaisen naisen tunnistaminen ulkomailla on naurettavan helppoa. Tämä pätee tosin yli kolmekymppisiin naisiin, nuoret pukeutuvat modernisti ja kansainvälisesti.
Haha. Tottahan tämä on 😀 Suomalaiset naiset ovat mielestäni suloisia vanhetessaan, varsinkin "maalaiset". Ovat mukavia ja vähän hömppiä. Ulkomailla mielestäni enemmän häpeää tuottavat suomalaiset miehet, jotka pää punaisena auringosta juovat kaljaa ja hännystelevät jokos se emäntä sais ne ripsarinsa huoneessa laitettua. Ääneen valitellaan, että mitäs sitä turhaan muka mitään laittaa. Kumminkin sit ulkomaalaiset naiset ovatkin kummasti naisellisimpia jos on laittautunut. Hauska aloitus anyway.
Miksi mennä ulkomaille analysoimaan maanmiehiään? Luulisi sieltä löytyvän parempaakin tekemistä.
Ihme porukkaa ootte. Häpeätte jotain legginsejä. Antaa ihmisten pitää mitä tykkäävät. Jos ei silmät kestä katsoa, katsokaa muualle. Ja Ei takuulla kaikki suomalaiset keski-ikäiset naiset kulje kyseisissä vaatteissa. Itse en omista yhtään tunikaa, legginsejä, eikä minulle ole lyhyttä kananperse tukkaa. Olisinkohan jäänyt ap:ltä tunnistamatta ulkomailla? Ja olisi takuulla luullut, että siellä menee naisihminen ilman suomi-luukkia , ei siis ole suomalainen. Ja ei ollenkaan olisi tajunnut, että se Suomi-nainen voi liikkua ilman letsingejäkin. Mistä ap on voinut kaikki ihmiset tunnistaa jonkin maan kansalaisiksi. Voihan se olla, että siellä on ollut pilvin pimein suomalaisia naisia, joita ei ole suomalaisiksi tunnistettu, jos eivät ole mitään puhuneet ap.n kuullen, eikä ole se pukeutuminenkaan paljastanut kansalaisuutta. Kun ei olekaan ollut "tunikaa, kananpersettä ja legginsejä".
Vierailija kirjoitti:
Huono ryhti, usein todella lihavia, niin miehet kuin naisetkin. Huonot hampaat, rööki suussa, kännissä, puhutaan kovaan ääneen, joka toinen sana alkaa veellä.
Voi herraisä, minkälaisisa porukoissa te liikutte???? Pultsareitten vai muuten vain syrjäytyneiden kanssa??????
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, yksi lisäys: Marimekko-laukku. Tunnistan tuon helposti (vaimolla useita) vaikka ei olisikaan sitä junteinta kukkakuosia (mitä lie unikkoa tai hamppua tai..).
Sinähän se Sherlock olet! Ei vitsit, "tunnistan suomalaiset kun käyttävät tunnettua suomalaista merkkiä".
Marimekkoa myydään ulkomailla, yhtiöllä menee hyvin jne. Mutta kyllä se erittäin juntti on kun kerta joku av-palstaileva mies on tätä mieltä! LOL, kannattaisiko vähän seurata maailmaa ja todeta että Marimekko on oikeasti aika big thing ulkomaillakin eikä mikään junttijuttu. Lisäksi niitä laukkuja on useita, tarkoitat varmaan Ratian suunnittelemaa arkkitehti-olkalaukkua joka on jo 40 vuotta pysynyt Marimekon klassikkona.
Tää ketju on niin suomalainen. Me tykätään puhua suomalaisista ja suomalaisuudesta.
Joku täällä valitteli rumista tatuoinneista. Ne ei kyllä ole mitenkään suomalaisten etuoikeus, vaan niitä on paljon myös muilla eurooppalaisilla. Tatuointien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen 10 vuoden aikana. Itse en niistä välitä, mutta eivät ne mun yöunia vie.
Vierailija kirjoitti:
Prahassa aivan varmasti tunnistaakin suomalaisen naisen, koska eihän suominaisella ole mitään mahdollisuuksia kilpailla ulkonäössä upeita ja uljaita tsekittäriä vastaan. Tsekkiläiset naiset ovat pitkiä, pitkäsäärisiä, hoikkia, isorintaisia, naisellisia ja tyylikkäitä slaavikaunottaria. Ovatpa vielä luonteeltaakin ystävällisiä. :)
Ei ihme, että mm. moni suomalainen mieskin ihailee tsekkikaunottaria. :)
Kauneus on tietenkin katsojan silmissä ja makuasia, mutta meillä on paljon ulkomaalaisia tuttavia ja Suomessa käydessään he ovat kaikki olleet sitä mieltä, että suomalaiset ovat kaunista kansaa. Kyllähän joka maasta löytyy tietenkin kaunita ja vähemmän kauniita ihmisiä. Eikä taida ne tsekkiläiset keski-ikäiset naisetkaan enää olla suomi-pojan mieleen??? Taidat puhua niistä parikymppisistä naisista, jotka kyllä Suomesakin ovat kauniita ja suloisia. Nuoret ihmiset on aina kauniita. Joka maasta löytyy huonosti pukeutuvia maalaismummoja ja -ukkoja. Ei huonosti pukeutuvat, "rumat" ihmiset ole mikään suomalainen ilmiö. Kyllä niitä löyty ihan joka maasta. Mutta noin yleensä, aika junttia haukkua ihmisiä niden pukeutumisen ja kansalaisuuden mukaan. Antaa ihmisestä aika huonon kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, yksi lisäys: Marimekko-laukku. Tunnistan tuon helposti (vaimolla useita) vaikka ei olisikaan sitä junteinta kukkakuosia (mitä lie unikkoa tai hamppua tai..).
Unikko-kuosista on tullut jo junttia😂😂 ei siinä mitään, olen itse ajatellut näin AINA. Monella on myös tennarit, ne ovat väljähtäneet myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unikko-kuosista on tullut jo junttia😂😂 ei siinä mitään, olen itse ajatellut näin AINA. Monella on myös tennarit, ne ovat väljähtäneet myös
Niin suomalaisten silmissä se on junttia kun ovat saaneet siitä niin valtavan yliannostuksen, ulkomailla se on klassista designia mitä bongaa aika yllättävissä paikoissa.
T:ulkosuomalainen jolla ei pukeudu Marimekkoon (yöpaitaa lukuunottamatta) mutta jolla ei myöskään ole tarvetta mollata synnyinmansa designia ja ihmisiä.
No, lihavuudestahan meidät suomalaiset tunnistaa. Varsinkin naiset, koska miehillä lihavuus on yleistä muissakin länsimaissa, ei vain Suomessa.
Ulkolaiset naiset sen sijaan näyttävät usein olevan hoikkia. Tai, ehkä keski-ikäisissä ja vanhemmissa naisissa löytyy pyyleviäkin, mutta nuoret naiset ja tytöt ovat usein jopa todella laihoja, selvästi alipainoisia ja se vaikuttaa olevan ihan normaalia. Kun viime vuonna olin kreikassa, lähes joka kerta, kun törmäsin pullukoihin nuoriin naisiin, olivat he vaaleita ja tietenkin puhuivat suomea. Miehiä sen sijaan oli sporttisista obeeseihin ihan jokaisessa ihonvärissä.
Ja, ennen, kuin tulette kivittämään, niin olen itsekin pullea nuori suominainen, (univormuamme tosin en käytä, koska se on mielestäni vitun kammottava) kun olin 16-vuotiaana viikonlopun Liettuassa, en rehellisesti sanottunan ähnyt yhtäkään alle 50-vuotiasta naista joka olisi ollut yhtä lihava, tai lihavampi, kuin minä, omat mittani olivat silloin 158/54
Mistä lie johtuu? Eivätkö ulkolaiset naiset sitten vaan kehtaa näyttäytyä ihmisten ilmoilla jos rasvaprosentti menee yli 20, vai onko tytöille pienestä asti laadittu ihan eri syömissäännöt, kuin pojille? Kun osa miehistä ja pojista kuitenkin aina on läskejä ihan missä tahansa teollisuusmaassa
Ne jotka kirjoittavat, että "vain suomalaiset" miettivät tällaisia, kerrottakoon, että esimerkiksi brittilehdissä on ihan samanlaisia juttuja brittituristeista, jotka toinen britti erottaa ulkomailla pukeutumistyylistä ja ulkoisesta olemuksesta.
Ei kai se nyt mikään hirveä asia ole, että tulee tunnistetuksi suomalaisena (tai vaikka brittinä)?
Vierailija kirjoitti:
No, lihavuudestahan meidät suomalaiset tunnistaa. Varsinkin naiset, koska miehillä lihavuus on yleistä muissakin länsimaissa, ei vain Suomessa.
Ulkolaiset naiset sen sijaan näyttävät usein olevan hoikkia. Tai, ehkä keski-ikäisissä ja vanhemmissa naisissa löytyy pyyleviäkin, mutta nuoret naiset ja tytöt ovat usein jopa todella laihoja, selvästi alipainoisia ja se vaikuttaa olevan ihan normaalia. Kun viime vuonna olin kreikassa, lähes joka kerta, kun törmäsin pullukoihin nuoriin naisiin, olivat he vaaleita ja tietenkin puhuivat suomea. Miehiä sen sijaan oli sporttisista obeeseihin ihan jokaisessa ihonvärissä.
Ja, ennen, kuin tulette kivittämään, niin olen itsekin pullea nuori suominainen, (univormuamme tosin en käytä, koska se on mielestäni vitun kammottava) kun olin 16-vuotiaana viikonlopun Liettuassa, en rehellisesti sanottunan ähnyt yhtäkään alle 50-vuotiasta naista joka olisi ollut yhtä lihava, tai lihavampi, kuin minä, omat mittani olivat silloin 158/54
Mistä lie johtuu? Eivätkö ulkolaiset naiset sitten vaan kehtaa näyttäytyä ihmisten ilmoilla jos rasvaprosentti menee yli 20, vai onko tytöille pienestä asti laadittu ihan eri syömissäännöt, kuin pojille? Kun osa miehistä ja pojista kuitenkin aina on läskejä ihan missä tahansa teollisuusmaassa
Jep. Kaikki suomalaiset naiset, joihin rantalomalla törmää, eivät ole lihavia, mutta kaikki lihavat naiset, joihin rantalomalla törmää, ovat suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Lähden keskiviikkona matkalle, niin täytyy kokeilla pystynkö tunnistamaan suomalaisia Amsterdamissa. Toivon, että en pysty.
Varmasti coffee shopeista löytyy myös suomalaisia asiakkaita. Suomeenkin pitäisi saada tuollaisia kahviloita.
Helposti tunnistettavissa tietystä häpeävästä olemuksesta.
Huono ryhti, raskaat askeleet, jotka viittaavat suomaastossa kävelyyn, ja pälyilevä katse karhujen varalta.
Tää vanha ketju osui toisena päivänä silmiin. Me kun eksän kanssa matkustettiin niin varmaan pystyi sanomaan että ollaan ehkä Suomesta. Yhden kerran muistan kun joku arvuutteli ollaanko Saksalaisia. Jotain samaa vibaa
Mua on luultu hollantilaiseksi tai venäläiseksi. Olen vaalea, tukeva, pitkähkö, en käytä legginsejä eikä ole kananpersetukkaa.
Pystyn itsekin yleensä lähes 100 prosenttiseen tunnistukseen.
T: Matkaopas