Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Atoopikko, kokemuksia kaivataan! 3 kk ilman rasvausta?

Vierailija
07.07.2017 |

Olen siis pian kolmekymppinen ja koko elämäni olen rasvannut ihoani kaikenmaailman kortisoneilla ja takrolimuuseilla (Protopic). Olen huomannut, että stressi on ehkäpä jopa suurin tekijä, joka vaikuttaa ihoni kuntoon, mutta ruoka-aineetkin saavat ihoni helahtamaan vuorokaudessa hyvästä todella pahaan kuntoon.

Olen jättänyt paljon kemikaaleja pois ihonhoitotuotteista; käytän suolasaippuaa ja -dödöä, harjaan hiukseni puhtaiksi ja käytän meikkiä alle kerran kuussa.

Ruokavaliota olen alkanut muuttamaan maidottomaan ja viljattomaan suuntaan. Tämä ottaa jonkin aikaa, sillä aion tehdä siitä pysyvän valinnan, enkä vain hetkellistä ruokavalionmuutosta. Minun tulee opetella uusia tapoja tehdä ruokaa ja uudet tavat muodostuvat rutiineiksi pikkuhiljaa.
Maidoton ei ole enää ongelma, mutta viljat ovat edelleen opettelun alla.

Lisäksi syön 50mg d-vitamiinia päivittäin, sekä tyrniöljykapsleita ja lisäksi spiruliinaa.

Olen kuullut positiivisia kokemuksia siitä, että atoopikot ovat vain yksinkertaisesti lopettaneet rasvaamisen kokonaan ja olleet ilman niitä n kolme kuukautta. Tämän ajanjakson jälkeen heidän kehonsa on onnistunut luomaan luonnollisen rasvakerroksen puuttuneen tilalle ja ihottuma on kadonnut.

Nämä ovat siis satunnaisia kuulopuheita ja kysynkin nyt, olisiko teistä jollakulla tällaista kokemusta?

Itse olen aloittanut kokeilun reilu kuukausi sitten ja olen ihan hajalla. Tekisi mieleni kuulla rohkaisevia tarinoita, joilla jatkaa vielä tätä kokeilua.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta. Atoopikon geeneissä on vika jonka takia iho ei voi muodostaa omaa luonnollista rasvaa ja siksi iho kuivuu ja on rikki. Saahan sitä kokeilla, mutta tyhmästä päästä lopulta kärsii koko kroppa. Iho kuntoon kortisoneilla ja sitten päivittäistä rasvausta vaikka kookosöljyllä jos ei halua perusvoiteita käyttää kemikaalien takia.

Vierailija
2/5 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen atoopikko, mutten pahimmasta päästä. Lähinnä talvisin ja keväisin tulee kyynär- ja polvitaipeisiin sekä reisiin ihottumaa. Iho on hyvässä kunnossa kesän ja syksyn enkä rasvaa tuolloin lainkaan. En rasvaa jatkuvasti muutenkaan silloin, kun on ihottumat päällä, vaan annan ihon ns. hengittää myös. Miten paha ihottumasi on ja onko se läpi vuoden? Jos jätät rasvaamatta sen takia raavit esim. unissasi ihon rikki, niin se tulehtuu eikä parane. Tämmöisessä tapauksessa en pitäisi taukoa. Mutta jos ihottuma on siedettävä ja enempi "kuiva" ihottuma, niin kokeilisin tuota taukoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lopettanut perusvoiteet kokonaan. Kun tulee ihottumaläiskiä, hoidan ne pois Elidelillä ja Apolarilla. Kasvoihin käytän lisäksi Body Shopin kosteusvoidetta.

Nautin niin, kun ei oo sitä jatkuvaa perusvoiteen kanssa läträämistä! Kannattaa kokeilla, jos sullakin toimis.

Vierailija
4/5 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähensin perusvoiteen ensiks minimiin. Eli en kuuliaisesti rasvannut joka ilta koko kehoa vain sen takia, että joku lääkäri on käskenyt niin tehdä. Enää en tarvitse juurikaan rasvaa kasvoja lukuun ottamatta. Keholle saatan sipaista kuivimpiin kohtiin tai sitten käytän kookosöljyä. Suosittelen pikku hiljaa vähentämään rasvausta! Rasvaa vain ne kohdat, jotka oikeasti sitä tarvitsevat.

Suosittelen tosiaan vähitellen/asteittain luopumista. Oletko kokeillut esim. kookosöljyä? Itselläni se toimii loistavasti ja eipä ole ainakaan ollut haitaksi. Joillakin se kuulemma taas pahentaa.

Vierailija
5/5 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko atopia ns. Graavi eli hilseiletkö myös kesällä runsaasti ja saat jopa haavoja ihopoimuihin (en tarkoita pientä ihorikkeymää)? Itse jopa SUP-hoitoa saaneena ja

Elideliä käyttäneenä olen lähes täysin parantunut. Vain kova pakkaskausi saa ihooireita lievinä esiin. Ei graavi atopiatyyppi kyseessä. Ei ruokavaliorajotteita.

Toinen lauseesi kertoi olennaisen. Vapaudu stressistä ja peloista, mitä tähän ominaisuuteen liittyy. Kevennä kesäksi ja vaihda perusvoiteita, koska ihosi tottuu niihin. Rasvat suihkun jälkeen kostealle pisaraiselle iholle hieroen ennen kuivaamista. Varmaan pesetkin pesuöljyllä/rasvalla?

Jätä pelko pois. Luota. Jossakin vaiheessa ihosi voi olla paremmassa kunnossa.