Tietääkö joku, voiko palkanlaskentaan vain ilmoittaa korkeamman vero% jolla haluaa palkkaa verotettavan?
Vai tuleeko aina muutostilanteessa pyytää muutosverokortti, jonka toimittaa palkanlaskentaan.
Mietin tätä siksi, koska kyllähän verokortin viedessä vero%:n määrää voi muuttaa manuaalisesti ylöspäin. Mutta onko tämä kesken verotuskauden mahdollista tehdä vain omalla ilmoituksella?
Kommentit (18)
On kyllä.
Tulorajaa et voi nostaa. Muista tarkistaa sekin.
Voi. Olen tehnyt useasti. Käytännössä joka vuonna. Aina kun on ollut työsopimus päällä.
Mieluummin ottaa palautukset, kuin mätkyt, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Ehkä se piti tehdä helmikuussa, kun tuli uus kortti, ainakin kunnallisella alalla. En tiedä. Mutta nythän se loppuu kohta, ei pysty enää säästämään "joulurahoja", verotus muuttuu.
Kyllä voi, mutta jos haet myöhemmin uutta verokorttia niin verovirkailija sorvailee ennakot ihan oman päänsä mukaan. Mistä Sinä voisit tietää paljonko ennakoita olet maksanut, väärin meni kuitenkin.
Kyllä voit nostaa veroprosenttiasi millon vaan. Ilmoitat vaan palkkikseen. Onhan tässä monta kk vielä vuotta jäljellä.
Voit, jos palkanlaskija suostuu. Meillä pikkufirmassa onnistuu. Jotkut palkanlaskijat isommissa firmoissa voivat vaatia muutosverokortin. Mutta sen saat helposti netistä, ilmoitat vain tulot todellisia suuremmaksi. Mutta tämä tosiaan tulee muuttumaan eikä enää jatkossa onnistu.
Nostaa voi koska tahansa mutta ei voi laskea muuta kuin uudella verokortilla.
Ilmoitat vain palkanlaskijalle.
Milloin vaan voi ilmoittaa palkanlaskentaan korkeamman veroprosentin kuin sillä hetkellä on päällänsä. Siinä ei tarvita mitään sen enempiä kommervenkkeja. Lasku vaatii verotuksen erillisen laskennan ja todistuksen.
Aina voi korottaa prosenttia, mutta koskaan ei voi laskea prosenttia ilman muutosverokorttia. Ja aina oltava kirjallinen pyyntö todistettavasti sinulta (puhelinsoittopyyntö ei käy).
Kyllä korkeamman prosentin voi ilmoittaa, mutta miksi kysyt täältä? Kysy työpaikkasi palkanlaskennasta. Saat varmaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, mutta jos haet myöhemmin uutta verokorttia niin verovirkailija sorvailee ennakot ihan oman päänsä mukaan. Mistä Sinä voisit tietää paljonko ennakoita olet maksanut, väärin meni kuitenkin.
Se lukee siinä palkkakuitissa. Eli av-mammalla ei koskaan.
Voi, olen nostanut lukuisia kertoja.
Sinkkumies
Voi usein yksityisellä sektorilla. Ei yleensä julkisella. Jos ei voi, verottaja suostuu aina ja valtiovarainministeri hykertelee itsekseen. Siis tilaa uusi verokortti jos palkanlaskija ei suostu. Ihme nimi muuten palkanlaskija miksi ei palkannostaja?
Voi nostaa omalla ilmoituksella ihan milloin vaan. Palkanlaskijalle vaan teettää lisätyötä mutta jos hän ei suostu omalla ilmoituksella tehtävään korotukseen, niin sitten vaan tilataan uusi verokortti, johon on arvioinut vaikka tulorajansa korkeammaksi ja saanut siten korkeamman prosentin.
Ja tämä on varma tieto.
Ja ajoissa kannattaa olla. Kaikissa firmoissa ei huomioida viime päiviin jätettyjä muutospyyntöjä, vaan homma siirtyy seuraavaa seuraavan palkanmaksun yhteyteen.
Veroprosenttia voi aina muuttaa ylöspäin pelkällä omalla ilmoituksella, ei ongelmia. Pienemmäksi ei voi muuttaa, ellei ole laskettanut sitä verohallinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lukee siinä palkkakuitissa. Eli av-mammalla ei koskaan.
Voi, olen nostanut lukuisia kertoja.
Sinkkumies
Sarkasmitutkassa häiriöitä. Meinasin että kannattaa hakea muutosverokortti, sillä verovirkailija ei usko ylimääräisiä ennakoita ja silloin ei saa edes verokorttia sähköisesti, eikä näemmä edes oikeilla tiedoilla.
On mun mielestä.