Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset vaatimukset vanhemmille oli ennen vanhaan? (kun nykyvanhempia haukutaan laiskoiksi)

Vierailija
07.07.2017 |

Siis verrattuna tähän päivään. Onko vanhemmuuden vaatimukset kasvaneet?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelua jaksettiin kuunnella vaikka monta päivää, periksi ei annettu. Kotitöihin piti osallistua jo nuorena. Vaikka rahaa olisi ollut lapselle ei ostettu kaikkea mahdollista, lapset oppi elämään vähemmällä. Lapset keräsi itse pulloja ja myi poimimiaan kukkia ym, jos halusivat jotain ylimääräistä turhaketta. Lapselle kerrottiin että sinun kuuluu totella aikuisia, sitten isona saat itse päättää. Hyvä on että nykyisin puhutaan myös lasten oikeuksista mutta suomessa on unohdettu ne VELVOLLISUUDET.

Vierailija
2/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan riitti, kun piti lapsensa ruokittuna, puettuna ja puhtaana. Selkäsauna annettiin, jos lapsi ei totellut. Työtä täytyi tehdä, muuten tuli rangaistus.

Siinä kaikki. Kukaan ei kuvitellutkaan olevansa lapsensa kaveri tai ottavansa häntä sen kummemmin huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lasten elämä oli ennen niin raakaa, että jos nykyään kasvattaisi samanlailla kuin 80- luvulla niin pidettäisiin hulluna .

Vierailija
4/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut tabletteja tai tietokoneita, joiden kanssa lapset voivat viettää aikaa vaikka koko illan ja vanhemmat ovat omissa puuhissaan. Ennen vanhempien piti olla enemmän lastensa kanssa vapaa-aikana ja osallistua heidän leikkeihinsä.

Vierailija
5/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valvottu uimista rannoilla eikä mitään muitakaan vapaa-ajan puuhia. Siksi niin paljon lapsia kuoli tapaturmaisesti. Aikuiset keskittyivät omiin juttuihinsa ja lapset menivät "siinä sivussa". 

Vierailija
6/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut tabletteja tai tietokoneita, joiden kanssa lapset voivat viettää aikaa vaikka koko illan ja vanhemmat ovat omissa puuhissaan. Ennen vanhempien piti olla enemmän lastensa kanssa vapaa-aikana ja osallistua heidän leikkeihinsä.

omat vanhempani käskivät aamulla ulos. sitten muutaman kerran huusivat syömään ja illalla nukkumaan. muun ajan pakenin hulluja poikia metsässä.

Vierailija
7/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä ja työtahti oli leppoisaa verrattuna nykypäivän tehokkuusvaatimuksiin ja jatkuviin yt-paineisiin. Silloin piti vain "mennä töihin". Nykyään paikasta saa taistella eikä riitä että saa sen työpaikan - melkein kaikilla aloilla on epävarmaa ja pitää varautua mahdollisiin työttömyysjaksoihin ja alanvaihtoon. 

Vierailija
8/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen sinä perustat tuon väitteesi? Olin pieni lapsi 60-luvun lopussa ja silloin oli ihan luvallista pistää 2-3-vuotias pihalle leikkimään, saman ikäisen pystyi jättämään kotiin äidin kauppareissun ajaksi vuotta vanhemman sisaruksen kanssa. Jos oli "tuhma" eli teki jotain, mistä ei tiennyt mitään, sai piiskaa. Uimaankin pääsi monen kilometrin päähän ilman aikuisia vaikkei osannut uida. Vanhemmat eivät todellakaan leikkineet lasten kanssa. Isä oli vain sitä varten, että hänellä äiti uhkaili viimeisenä keinona. Äitien tärkein tehtävä oli siivoaminen, mutta kodinhoito vei aikaa, kun kodinkoneita ei ollut.

Vierailija
9/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omat vanhempani käskivät aamulla ulos. sitten muutaman kerran huusivat syömään ja illalla nukkumaan. muun ajan pakenin hulluja poikia metsässä.

Ai että kun nauratti. 😂 Oltiinkohan me kavereita?

Vierailija
10/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistettiin pennut pellolle kolmevuotiaasta alkaen. Isoimmat katsoivat pienempien perään. Aamulla ulos ja illalla sisään, välillä käytiin syömässä. Ruoka oli kaikilla samaan aikaan ja aina syötiin omissa kodeissa. Itse katsoin viisivuotiaana kolmevuotiaan serkkuni perään, eikä välttämättä muita pihalla. Lasten kanssa äiti oli joskus vähän, isä ei juuri koskaan, ennen kuin vanhimmat lapset alkoivat kyetä tekemään jotain töitä. Minulla on muistikuvia siitä, että kävin äidin kanssa uimassa ja kirjastossa.  Mutta mulla äiti oli kotona siihen asti, kun lähdin kouluun. Päivähoitopaikkoja ei ollut, vaan piti järjestää jotenkin, jos kävi töissä. Serkun äiti oli ja serkku oli meillä hoidossa. Luultavasti saatiin palkaksi jotain karjalanpiirakoita, joita täti tykkäsi leipoa. Näin maalla, olen syntynyt 1964-

Vierailija
11/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitti kun valtaosa lapsista pysyi hengissä.

Vierailija
12/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttelua jaksettiin kuunnella vaikka monta päivää, periksi ei annettu. Kotitöihin piti osallistua jo nuorena. Vaikka rahaa olisi ollut lapselle ei ostettu kaikkea mahdollista, lapset oppi elämään vähemmällä. Lapset keräsi itse pulloja ja myi poimimiaan kukkia ym, jos halusivat jotain ylimääräistä turhaketta. Lapselle kerrottiin että sinun kuuluu totella aikuisia, sitten isona saat itse päättää. Hyvä on että nykyisin puhutaan myös lasten oikeuksista mutta suomessa on unohdettu ne VELVOLLISUUDET.

Nyt on vähän idyllikynällä väritetty kommentti kyllä ;)

Vierailija
13/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kultaa muistot tämänkin suhteen. Esimerkiksi 50-60-luvulla lasten tapaturmat oli vielä tosi yleisiä, kun ei valvottu tai huolehdittu, tai ulkoistettiin valvonta vanhemmille lapsilla. Lapsia esimerkiksi hukkui keskinäisille uintireissuilleen jatkuvasti.

Vierailija
14/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien vapaa-ajanviettotavat ovat muuttuneet.

Nykyään harrastetaan liikuntaa, biletystä ja kännykkäsurffailua siihen malliin, että lapset voivat jäädä kakkossijalle.

Vierailija
15/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on vähän idyllikynällä väritetty kommentti kyllä ;)

Minun lapsuus 70-80 luvulla. Samanlaista kavereilla oli. Huusin joskus kun leikattu lattialla jonkin tavaran perään mutta ei ikinä periksi annettu.

Vierailija
16/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään harrastetaan liikuntaa, biletystä ja kännykkäsurffailua siihen malliin, että lapset voivat jäädä kakkossijalle.

Minä istuin taaperoaikani leikkikehässä. Nelivuotiaasta sai painella itsekseen ulkona. Eskari-ikäisenä minulla oli vaatuulla jo se 1-2-vuotias pikkusisko.

Vaatteita sai kerran vuodessa. Sauna kerran viikossa, jolloin sai puhtaat alussvaattwet.

Kaikki sisausten vanhaa ja kulunutta.

Isä ei ollut kanssani koskaan, äidin muistan kerran kävelleen kanssa i jonnekin.

Vierailija
17/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyvanhemmat viettävät lastensa kanssa aikaa paljon enemmän mitä menneinä vuosikymmeninä.

Vierailija
18/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni sisaruksineen lukittiin yhteen huoneeseen vanhempien työpäivän ajaksi. Sisarukset iältään 2- 7 vuotiaita. Tämä 50 -luvulla.

Vierailija
19/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luvulla taapero saatettiin sitoa köydellä pöydänjalkaan äidin työpäivän ajaksi. Keskiajalla vauvat kapaloitiin tiukasti etteivät päässeet liikkumaan. Kapalopötky ripustettiin sitten jonnekin roikkumaan työpäivän ajaksi. Lapsille saatettiin antaa alkoholia etteivät itkisi. Isommat lapset laitettiin n. 14-vuotiaana töihin esim. pikkupiioiksi.

Eli vanhemmat eivät todellakaan ehtineet liikaa olla lastensa kanssa. Kasvatukseksi riitti, että piiskasit lapsen jos se oli tuhma.

Vierailija
20/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Tutkimusten mukaan vanhemmat viettää lastensa kanssa enemmän aikaa kuin koskaan ennen.

(Kopioitu Ylen viime vuotisesta uutisesta, en linkitä ettei jää moderoinnin hampaisiin)

Vapaa-aikaa on tullut viime vuosikymmeninä lisää, ja isät ovat ottaneet entistä enemmän vastuuta lastenhoidosta. Tutkijat kirjoittavat, että vanhemmat käyttävät perheeseensä enemmän aikaa kuin ehkä koskaan aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä