Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset laittavat taaperonsa pakkaseen päiväunille?

Vierailija
07.07.2017 |

En käsitä, vaikka se onkin ilmeisesti yleinen tapa Suomessa. Taapero, joka osaa seistä, kiipeillä ja kävellä, saattaa herätäkin yllättäen ja satuttaa itsensä tai karata ulkona. Lisäksi pakkasessa nukuttamista en myöskään tajua. Joskus 20-30-luvulla oli ennen antibioottien keksimistä ongelmaa tuberkuloosista ja tuolloin se oli ymmärrettävää, mutta nykyisin on eri tilanne.

Vauvojen nukuttaminen ulkona on myöskin outoa mielestäni, varsinkin siten, että vauva jätetään itsekseen ulos. Entäpä jos hän herääkin ja kukaan ei tule reagoimaan...saa sitten itkeä itsensä uneen ja perusturvallisuus vaurioituu pienestä pitäen.

Kommentit (38)

1/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä kuullut itkuhälyttimiestä? Yleensä rattaissa on sellainen. Rattaissa on myös turvavyöt, ei ne lapset sieltä itsekseen pääse kiipeämään pois. Sulla ei vissiin ole lapsia?

Ei ole muuten mullakaan, mutta olen hoitanut niitä paljon. Ja todellakin nukkuvat paremmin ulkona. Kokeiltu on.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
2/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu paremmin.

Itkuhälyttimet on keksitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laittaisi vauvaa yksin ulos nukkumaan, olkoonkin että vaikutan vauhkolta mammalta, mutta ei se itkuhälytinkään kaikkea paljasta. Tutkimuksetkin osoittavat, että liian syvästi yksin nukkuvat vauvat ovat alttiimpia kätkytkuolemalle. Ja liian kylmässä nukkuminen ei ole hyväksi keuhkoille pidemmän päälle, voi lisätä astmariskiä. Myös se voi jäädä huomaamatta, jos vauva puklaa ja meinaakin tukehtua siihen, koska yleensähän vauvat nukutetaan selällään. Mulle on kerran käynyt niin, kun olin vaunulenkillä noin vauva sitten puklasi nukkuessaan ja ei siitä mitään ääntä edes tullut. Onneksi kuomun suu oli avoin ja näin tilanteen, joten nostin vauvan heti pois. Hän kun ei unissaan kääntänyt päätään, vaan hän olisi vain tukehtunut hiljaa oksennukseensa. Tämän vuoksi en todellakaan uskaltaisi jättää lasta ulos yksin nukkumaan vaunuihin. Riskit ovat pienet, mutta olemassa. Mielummin nukutan sisällä ja valvon välillä, että kaikki on hyvin.

Vierailija
4/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten pohdit tuota keskellä kesää? Mistä siis tuli mieleen tuollainen asia?

Vierailija
5/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten pohdit tuota keskellä kesää? Mistä siis tuli mieleen tuollainen asia?

Tuosta eräästä traagisesta uutisesta, jonka luin tänään iltapäivälehdessä. Ei sitä lasta mitenkään saa enää takaisin, mutta olisiko kuoleman voinut välttää, jos lapsi olisi nukkunut sisällä lämpimässä ja vanhempien valvonnassa. T. Ap

Vierailija
6/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en laittaisi vauvaa yksin ulos nukkumaan, olkoonkin että vaikutan vauhkolta mammalta, mutta ei se itkuhälytinkään kaikkea paljasta. Tutkimuksetkin osoittavat, että liian syvästi yksin nukkuvat vauvat ovat alttiimpia kätkytkuolemalle. Ja liian kylmässä nukkuminen ei ole hyväksi keuhkoille pidemmän päälle, voi lisätä astmariskiä. Myös se voi jäädä huomaamatta, jos vauva puklaa ja meinaakin tukehtua siihen, koska yleensähän vauvat nukutetaan selällään. Mulle on kerran käynyt niin, kun olin vaunulenkillä noin vauva sitten puklasi nukkuessaan ja ei siitä mitään ääntä edes tullut. Onneksi kuomun suu oli avoin ja näin tilanteen, joten nostin vauvan heti pois. Hän kun ei unissaan kääntänyt päätään, vaan hän olisi vain tukehtunut hiljaa oksennukseensa. Tämän vuoksi en todellakaan uskaltaisi jättää lasta ulos yksin nukkumaan vaunuihin. Riskit ovat pienet, mutta olemassa. Mielummin nukutan sisällä ja valvon välillä, että kaikki on hyvin.

Olen samaa mieltä. Mielestäni on parempi asia kevyesti ja "huonosti" nukkuva elävä lapsi kuin aina hyvin nukkunut kuollut lapsi. :'( Tulee mieleen sekin tapaus, kun parin viikon (?) ikäinen vauva oli hiihtoretkellä pulkassa mukana ja yllättäen kuolikin. Vaikka latu olisi hyvin tasainen, niin pulkkakyyti on aikamoista höykytystä niin pienelle, jonka niskakaan ei ole vielä vahva. Mielestäni vauvat kuuluvat äidin tai isän syliin ja viereen...ei mihinkään pakkaseen valvomatta. T. Onnettomuuksia sureva Ap

Vierailija
7/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo ulkonanukuttamistraditio on yhtä ihmeellistä kuin suomalaisten perinne pestä mattoja järvessä tai meressä kesäisin (vesi on oikeasti likaista ja saippua likaa ja rehevöittää vesistöä). Niitä ei jotenkin vain kyseenalaisteta, vaikka molemmat ovat todella vanhentuneita ja erikoisia toimintamalleja tieteen, tiedon ja terveen järjen käytön valossa.

Vierailija
8/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositus on nukuttaa vauvaa sängyssäkin selällään. Eli se oksennukseen tukehtuminen voi tapahtua vaikka yöllä ihan yhtä lailla. Vahditteko vieressä koko päikkärien ajan pinnasängyssä nukkuvaa vauvaa?

Ulkoilma ei ole vaarallista. Puhtaampaa kuin sisäilma ja siksi siellä niin hyvin nukkuukin. Ja miten ihmeessä taapero muka karkaa rattaista?! Outoja kommentteja

Vierailija
9/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Mielestäni on parempi asia kevyesti ja "huonosti" nukkuva elävä lapsi kuin aina hyvin nukkunut kuollut lapsi. :'( Tulee mieleen sekin tapaus, kun parin viikon (?) ikäinen vauva oli hiihtoretkellä pulkassa mukana ja yllättäen kuolikin. Vaikka latu olisi hyvin tasainen, niin pulkkakyyti on aikamoista höykytystä niin pienelle, jonka niskakaan ei ole vielä vahva. Mielestäni vauvat kuuluvat äidin tai isän syliin ja viereen...ei mihinkään pakkaseen valvomatta. T. Onnettomuuksia sureva Ap

Minusta ulkona nukuttamiseen vaikuttaa lapsen ikä ja terveys (esim. jos taipumusta tuollaiseen aiemmassa kommentissa kuvattuun refluksiin, niin tietenkin silloin nukkuvaa  vauvaa valvottava tarkemmin).

Ihan järkyttävää lähteä mitään parin viikon ikäistä jossain pulkassa  kuljettelemaan! Otapa, ap, selvää vaikka neuvolan kautta, että millaiset ohjeet siellä on tästä asiasta. 

Vierailija
10/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykysuositus on nukuttaa vauvaa sängyssäkin selällään. Eli se oksennukseen tukehtuminen voi tapahtua vaikka yöllä ihan yhtä lailla. Vahditteko vieressä koko päikkärien ajan pinnasängyssä nukkuvaa vauvaa?

Ulkoilma ei ole vaarallista. Puhtaampaa kuin sisäilma ja siksi siellä niin hyvin nukkuukin. Ja miten ihmeessä taapero muka karkaa rattaista?! Outoja kommentteja

Ei mun lapsella ole pinnasänkyä. Nukkuu yöt perhepedissä ja päiväunet olkkarissa vuodesohvalla mun näköpiirissä. En jätä vauvaa nukkumaan täysin ilman valvontaa toiseen huoneeseen yksin. Tietenkin käyn muissakin huoneissa, kuten vessassa, mutta periaatteessa vauvaa ei ole jätetty yksin. En mä tiedä, kai mä olen outo, mutta minusta olisi jotenkin häiritsevää laittaa vauva yksin johonkin huoneeseen tai ulos enkä kävisi lainkaan katsomassa häntä ellei hän sitten itke. Ei tietenkään munkaan tarvitse monitoroida hänen hengitystään tai muuta hullua, mutta kunhan olen lähettyvillä ja touhuan siinä itse jotain muuta, kun vauva nukkuu.

Vierailija
11/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun lapsella ole pinnasänkyä. Nukkuu yöt perhepedissä ja päiväunet olkkarissa vuodesohvalla mun näköpiirissä. En jätä vauvaa nukkumaan täysin ilman valvontaa toiseen huoneeseen yksin. Tietenkin käyn muissakin huoneissa, kuten vessassa, mutta periaatteessa vauvaa ei ole jätetty yksin. En mä tiedä, kai mä olen outo, mutta minusta olisi jotenkin häiritsevää laittaa vauva yksin johonkin huoneeseen tai ulos enkä kävisi lainkaan katsomassa häntä ellei hän sitten itke. Ei tietenkään munkaan tarvitse monitoroida hänen hengitystään tai muuta hullua, mutta kunhan olen lähettyvillä ja touhuan siinä itse jotain muuta, kun vauva nukkuu.

Olen samaa mieltä kanssasi ja noin toimin omien lastenikin kanssa. Vaikka neuvolan suositus olisi nukuttaa pakkasella ulkona, niin nekin ovat kulttuurisidonnaisia asioita, eivät absoluuttista totuutta. Mielelläni ulkoilen runsaastikin ja tein vaunulenkkejä pakkasellakin lasteni ollessa pieniä, mutta on eri asia mennä vaunulenkille kuin jättää lapsi valvomatta pariksi tunniksi ulos pelkän itkuhälyttimen varaan, vaikka vaunut ja vaatetus olisivatkin lämpimiä. T. Ap

Vierailija
12/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerrotko vielä, että miten valvot öisin nukkuvaa vauvaa? Tai siis mitä eroa on siinä, että istut pöydän ääressä kahvia siemaillen ja av:ta selaillen vauvan nukkuessa kolmen metrin päässä terassilla sinun kuitenkin ollessa valveilla, verrattuna tilanteeseen että sinä nukut yöunia ja vauva nukkuu yöunia?

Kaikenlaisia hysteerisiä...

Vierailija
13/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotko vielä, että miten valvot öisin nukkuvaa vauvaa? Tai siis mitä eroa on siinä, että istut pöydän ääressä kahvia siemaillen ja av:ta selaillen vauvan nukkuessa kolmen metrin päässä terassilla sinun kuitenkin ollessa valveilla, verrattuna tilanteeseen että sinä nukut yöunia ja vauva nukkuu yöunia?

Kaikenlaisia hysteerisiä...

Itselläni oli ainakin lapsia varten sellainen unihälytin, joka tunnisti, jos lapsi ei liikahdellut ja hengittänyt normaaliin tapaan. Mielestäni on myös eri asia jättää lapsi ulos ja jopa pakkaseen kuin nukkua samassa huoneessa, jolloin pieneenkin poikkeamaan helposti herää.

Vierailija
14/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutin välillä parvekkeella mutta mulla oli katse koko ajan vaunuihin. 

Vierailija
15/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun päiväkotihoitoa kritisoidaan vs kotihoito, niin ainakaan pk:ssa ei lapsia nukuteta ulkona yksin vahtimatta. Kotimammat saa omaa aikaa tällätavoin päivällä kun taas pk:ssa hoitaja on aina samassa huoneessa. 

Vierailija
16/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei kuollut ja on nyt jo iso. Amen

Vierailija
17/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähempänä meillä parvekkeella olevat vaunut oli kuin makkarin sänky siitä paikasta, missä minä vapaahetkeni vietin sohvannurkassa vauvan nukkuessa. Ja kyllähän sitä tuli käytyä katsomassakin välillä, nukutaanko vielä vai makoileeko vauva rauhassa hereillä.

Tosin juuri ennen yhtä ikävuotta vauva alkoi kritoimaan vaunuissa sidottuna nukkumista niin pahasti, että,siirryttiin sisälle nukkumaan (samaan aikaan parveke meni remonttiin ja vastustelun loputtua jatkettiin siis sisällä nukkumista). On vieläkin levoton möyrijä nukkuessaan.

Vierailija
18/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kevätvauvat on kesän aikaan varmaam tottuneet nukkumaan niin paljon pihalla rattaissa tai kantoliinassa(siis siinä samalla kun muu perhe on vittännyt käytännössä koko päivät ulkona) että talven tullen ei oikein sisällä päikkäreitten nukkuminen ole onnistunut koskaan...

Mieluummin päikkärit nukkunut ja tyytyväinen 1,5 vuotias, mitä väsynyt ja unta vastaan taisteleva.

Ja en kyllä ala vauvaa/taaperoa sen takia tuomaan sisälle kesällä nukkumaan(ellei ole niin kuuma, et sisällä viileämpi) että talvellakin osais nukkua sisällä.

Vierailija
19/38 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun päiväkotihoitoa kritisoidaan vs kotihoito, niin ainakaan pk:ssa ei lapsia nukuteta ulkona yksin vahtimatta. Kotimammat saa omaa aikaa tällätavoin päivällä kun taas pk:ssa hoitaja on aina samassa huoneessa. 

Ainakin niissä päiväkodeissa, jotka tiedän, nukutetaan lapsia myös ulkona, mikäli vanhemmat niin haluavat. Eikä siellä hoitaja seisoi vieressä vahtimassa, hengittääkö se lapsi. Muutenkin aloituksessa puhutaan taaperosta. Taaperoilla kätykytkuoleman riski on jo mennyt ohi, samoin kuin normaali pulauttelu.

Vierailija
20/38 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat nukkuneet sisälläkin ihan hyvin. Tosin meillä ei ollut parveketta enkä uskaltanut viedä vaunuja avonaiselle pihalle.

Sikäli kummaa, että ne lapset kumminkin nukkuu yöt hyvin sisällä? Vai viettekö yöksikin ulos?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi