Kaveri ei maksa velkojaan
Siinäpä se tulikin. On 80 euroa pystyssä, viime kuun alussa kysyin voiko maksaa edes osaa takaisin, hän pyysi tilinumeron mutta eipä ole rahaa näkynyt eikä ole yhteyttä ottanut.
Onko neuvoja kuinka saan rahat vai pitääkö todeta että sinne meni eikä takaisin tartte huudella.
Nyt jos koskaan on mullakin rahat tiukilla ja edes osa veloista tulisi kipeään tarpeeseen 😶
Kommentit (31)
Laitat viestiä, että tarvitset rahat heti, että voisiko hän laittaa rahat tilillesi.
Ja sitten et lainaa hänelle enää ikinä, koska et saa rahojasi takaisin kinuamatta.
Kysyt uudelleen heti, ihan heti ja kerrot, että tarvitset rahasi takaisin. Onhan hän voinut vaikka unohtaa (tai olla välinpitämätön). Toistat, että rahat olivat laina, eivät lahja.
Jos rahoja ei ala kuulua, voit sitten kylmästi ilmoittaa, että näköjään ystävyytenne oli kaverillesi summan x arvoinen.
Pääsit vähällä. Älä koskaan enää vippaa kenellekkään rahaa.
Tuo kaverisi ei ole mihinkään syypää. On perusluonteessa tuommoinen että haluaa päästä helpoimman kautta ja sinä annoit siihen tilaisuuden.
Eikun vaan käräjille niin saat rahan korkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsit vähällä. Älä koskaan enää vippaa kenellekkään rahaa.
Tuo kaverisi ei ole mihinkään syypää. On perusluonteessa tuommoinen että haluaa päästä helpoimman kautta ja sinä annoit siihen tilaisuuden.
On vähän kuin kehitysapu että lamauttaa saajansa. Ei viitsi mennä kuokkimaan peltoa kun helikopteri tuo ruuat.
Totea rahat menetetyiksi ja jatka elämää. Kannattaa rakentaa mielessään kavereille positiivista luottorekisteriä ja lainata vain sen verran, kuin pystyy menettämään.
Jos kaveri maksaa aina velkansa ajallaan tai ennen sovittua, niin hänen luottonsa kasvaa. Toisaalta, jos kaveri on epäluotettava maksaja tai et ole aiemmin lainannut hänelle, niin lainaa vain pieni summa. Vaikka 40€, joka tapauksessa niin pieni ettei kaverisuhteenne katkea siihen rahaan. Näin voit helposti kieltäytyä uudesta lainasta pitäen samalla kaverisuhteen. "Lainaisin mielelläni muuten, mutta olet jo ennestään 40€ velkaa."
Laitat kaverille laskun jossa on eräpäivä jne ja uhkaus viedä asia käräjäoikeuteen jos ei maksa. Sinulla on viestejä lainasta? Eli kaveri myöntää sen? 80e takia ei ehkä kannata viedä asiaa oikeasti eteenpäin mutta uhkauksena toimii. Minä tein näin kun exä oli 600e velkaa. Maksoi lopulta ennen eräpäivää.
Ajattele asiaa niin että nyt voitte olla vieläkin parempia kavereita. Sinun ei tarvi koskaan enää vipata hänelle. Naureskelet vaan että taitaa ne entisetkin vipit olla maksamatta jos lisää pyytää.
jatkossa lainaat kirjallista allekirjoitusta vastaan kaikille paitsi tälle "kaverille", jos ei miellytä niin sitten voi hakea pankista ja siellä joutuu kuitenkin allekirjottaan
Vierailija kirjoitti:
Totea rahat menetetyiksi ja jatka elämää. Kannattaa rakentaa mielessään kavereille positiivista luottorekisteriä ja lainata vain sen verran, kuin pystyy menettämään.
Jos kaveri maksaa aina velkansa ajallaan tai ennen sovittua, niin hänen luottonsa kasvaa. Toisaalta, jos kaveri on epäluotettava maksaja tai et ole aiemmin lainannut hänelle, niin lainaa vain pieni summa. Vaikka 40€, joka tapauksessa niin pieni ettei kaverisuhteenne katkea siihen rahaan. Näin voit helposti kieltäytyä uudesta lainasta pitäen samalla kaverisuhteen. "Lainaisin mielelläni muuten, mutta olet jo ennestään 40€ velkaa."
Todellinen huijari tekee kuitenkin juuri niin että voi jopa vipata ensin itse uhrilleen. Sitten voi pyytää pientä vippiä ja maksaa takaisin ja sitten viimeiseksi rykäisee kymmenien tuhansien vipit ja häippäsee. Tosiaankin positiivinen luottorekisteri:)
m85 kirjoitti:
jatkossa lainaat kirjallista allekirjoitusta vastaan kaikille paitsi tälle "kaverille", jos ei miellytä niin sitten voi hakea pankista ja siellä joutuu kuitenkin allekirjottaan
Ei tämmöisillä paperilappusilla tee mitään. Jos vippaaja kiistää paperilappusen niin sitten mennään 50e vipin takia oikeuteen vai:)
Kiitos kommenteista! Laitan hänelle vielä viestin mutta toivo ei kovin korkealla ole. Harmittaa kun hän on kuitenkin vanha ystävä nuoruusvuosilta, että tähänkö se ystävyys tyssäsi.
Onneksi summassa ei ole paria nollaa enempää :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Laitan hänelle vielä viestin mutta toivo ei kovin korkealla ole. Harmittaa kun hän on kuitenkin vanha ystävä nuoruusvuosilta, että tähänkö se ystävyys tyssäsi.
Onneksi summassa ei ole paria nollaa enempää :)
Ap siis :)
Menetin isomman summan, huomattavasti, ja en koskaan saa takaisin. Sellainen on mies J-kylästä.
Vierailija kirjoitti:
Laitat kaverille laskun jossa on eräpäivä jne ja uhkaus viedä asia käräjäoikeuteen jos ei maksa. Sinulla on viestejä lainasta? Eli kaveri myöntää sen? 80e takia ei ehkä kannata viedä asiaa oikeasti eteenpäin mutta uhkauksena toimii. Minä tein näin kun exä oli 600e velkaa. Maksoi lopulta ennen eräpäivää.
Onko viestejä tallessa missä myöntää olevansa velkaa. 600 euron edestä minäkin lähtisin jopa viranomaisten kautta rahat hakemaan takaisin mutta en 80 euron takia. Onhan mulla pakkanen täynnä ruokaa ja kaapissa makaroonia.
Hyvä että sait rahasi takaisin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikun vaan käräjille niin saat rahan korkojen kanssa.
Näyttövelvoite on olemassa, eli velkakirja tms. Ei ihan helpoin reitti kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko viestejä tallessa missä myöntää olevansa velkaa. 600 euron edestä minäkin lähtisin jopa viranomaisten kautta rahat hakemaan takaisin mutta en 80 euron takia. Onhan mulla pakkanen täynnä ruokaa ja kaapissa makaroonia.
Hyvä että sait rahasi takaisin!Ap
Joo 80e on ehkä pieni summa oikeuteen vietäväksi Mutta toki ärsyttää kun joku sen "varastaa" :/
Mitä ihmeen kommentteja täällä on... totta kai kaverin velvollisuus on maksaa velkansa takaisin!! Jos ystävyys menee siitä poikki, se on hänen vastyullaan ja toisaalta kertoo siitä ettei ystävyytenne kovin merkityksellinen hänelle ollutkaan.
Mä laittaisin muikkarin perään ja sitten tosiaan vaikkapa FB-seinälle viestin, kuten täällä ehdotettiin. 80e on jo iso summa!!
Mun veli oli useamman satasen velkaa. Sain nyhdettyä siltä ne pikku hiljaa.
Olivat tulossa mökille kylään, niin pyysin sitä tuomaan ruokia hurjan paljon enemmän kuin heidän vierailunsa kesti.
Kyllähän sen avovaimo puheli seläntakana kuinka maksatan niillä kaiken. Yhden keikkalipun myös ostatin. Enhän mä tiedä maksoko omistaan, vai vaimon rahoista. Eikä kiinnosta, mitäs on pummin kanssa yhteen muuttanut. Mä en ole ainoa, jolle on velkaa.
Nyt on velka kuitattu.
Laita vielä viesti. Vaikka Faceen seinälle, että moi, lupasit maksaa velkasi, mutta et ole maksanut, voisitko maksaa nyt, kun on tässä jo odoteltu. No ehkä vähän lapsellista, mutta laita kuitenkin vielä jotain kautta viestiä. Yleensä ei kannata lainata, jos se rahan menetys haittaa itseä. Eli kannattaa aina varautua siihen, ettei rahoja saakaan takaisin ja tehdä lainauspäätökset sen mukaan.