Mita jos mun vauva ei koskaan opi nousemaan istumaan, konttaamaan tai kavelemaan. ikaa 10kk. Onko joskus kaynyt niin ettei ole oppinut ollenkaan?
Kommentit (11)
kummipoika oppi 10kk kävelemään, mutta toisen kaverin lapsi ei osaa vieläkään ja on 1 vuoden vanha, että älähän huoli kyllä se alkaa....voithan ruveta vähän avittamaan....
Eli sinä et kestä kuunnella yhtään huutoa ja otat heti syliin, kun vähän kin inisee?
No EI varmaan opi konttaamaan ym.
Mut ei siis nouse istumaan? Toiset on varovaisempia. Esim. oma esikoiseni kääntyi tasan yhden kerran mahalta selälleen, koska pää kopsahti lattiaan ja kävi kipeästi. Sen jälkeen nousi sieltä istumaan...
Kyllä ne kehittyvät omaa tahtiaan. Vauva-aikana normaali on hyvin venyvä käsite. Mutta koeta leikkiä lattialla vauvan kanssa ja kanna sylissä, oppii tuntemaan oman kehonsa ja sen liikkeet sekä myötäilemään sinua.
näkyvissä, siis jos lapsi olisi vaikeasti vammainen.
Itselläni on 5 -vuotias lapsi, joka ei istu, konttaa tai edes ryömi. Eikä luultavasti koskaan tule näitä taitoja oppimaankaan. 10kk iässä oli jo selvillä, että lapsella on laaja-alainen kehitysviive, joka siis huomattiin ihan muistakin asioista, näiden motoristen taitojen puuttumisen lisäksi.
Sinuna en siis hätäilisi asian kanssa, jos esim. neuvolassakaan ei olla kiinnitetty huomiota kehitykseen.
Pari viikkoa hän on peppukiitänyt eteenpäin, nyt parin päivää oppinut nousemaan seisomaan sängyssään. Vasta seisomaannousun yhteydessä hän on kääntynyt myös eka kertoja mahalleen - nyt on ilmeisesti tarpeeksi motivaatiota kääntyä. Edelleen vatsallaan tulee aikamoinen huuto, ei konttaa eikä ryömi. Osaa satunnaisesti nousta mahaltaan istumaan.
Jos lapsesi on muuten jämäkkä, eli osaa istua, en usko että on mitään hätää. Hän on vain vähän laiska. Jos hän tykkää kävellä, kävelytä häntä! Voi olla että maata pitkin meneminen on hänestä vain tylsää, pitäisi päästä suoraan asiaan. Uskon, että meidänkin lapsi nyt kohta oppii kävelemään, koska menohalua kuitenkin on.
Ymmärrän huolesi, ihan samat fiilikset oli mullakin, kun kaikki ikätoverit lähes kävelivät jo puolivuotiaana, meillä vain köllötettiin selällään evän värähtämättä.
Onko lapsesi kuitenkin näppärä käsistään? Joillakin hienomotoriikka kehittyy paremmin kuin karkea motoriikka. Esim. meillä tyttö on aina ollut tosi hyvä näpräämään kaikkea, osasi jo hyvin pienenä pyöritellä esineitä tarkasti. Ehkä sen takia häntä ei liikunta niin kiinnostanutkaan, esineiden tutkailu oli hauskempaa.
Uskon, että lapsesi oppii takuulla kävelemään, voi olla että kaikki tulee sitten yhdellä kertaa.
En usko että on mitään hätää. Kävelytä vaan, ja kokeile myös pysyykö pystyssä tukea vasten esim. sängyssä. Sillä tavalla meillä löytyi motivaatio liikkumiseen. Kun hoksasi, että pysyy pystyssä ja varovasti siitä etenikin, niin innostui liikkumaan muutenkin. Sitten hän halusi myös itse yrittää ylös.
Voi olla, että kun jumpparin aika tulee, ei mitään apua enää tarvitsekaan :).
T. Nro 11
Jos ei jaksa olla lattialla niin anna kiukutella. Siinäpä hän sitten sisuuntuu sen verran, että lähtee itse liikkumaan. Jos aina tehdään kaikki lapsen puolesta niin minkä ihmeen takia lapsi edes yrittäisi itse. Ja taaperokärryn kanssa lapsi saa ihan itse harjoitella kävelemistä eikä tarvitse kävelyttää. Ja kylläpä lapsi on itsestään ylpeä kun oppii asioita ihan itse. Ja vielä ylpeämpiä ovat vanhemmat =)
Ap, kyllä hän vielä ehtii. Tiedän pojan joka 10kk iässä vaan makasi mahallaan ja leikki siinä. Kuitenkin hän oppi liikkumaan ja käveli ajallaan. Oli vain näitä hitaampia oppijoita. Nyt on täysin normaalisti kehittynyt. Langon poika lähti kävelemään vasta 1,5v. Ja tämäkin aivan normaali lapsi.
Miehen veli ei koskaan kontannut, lähti suoraan käveleen.
Ryömintäkin sujui takaperin.
Meillä ainakin poika sinnillä lähti liikkeelle kun ei kukaan nostanut ylös vaikka kitisikin lattialla aluksi.
Mutta en usko, että teillä on niin, kun et siitä tiedä (vai etkö vaan maininnut).
Pidätkö vauvaa tarpeeksi lattialla ja opetat istumaan jne?