Vauva tulossa, lähipiirissä rokottamattomia lapsia
Olen raskaana, ja eräänä päivänä naapurin lapsi kertoi iloisesti miten haluaa sitten hoitaa vauvaa. No, lapsihan on rokottamaton ja käy koulua, jonka piirissä näitä rokottamattomien epidemioita on ollut.
Mitä tekisitte sijassani? Naapurisopu lienee mennyttä, jos kiellän tätä lasta vierailemasta. Meillä on myös isompia lapsia, joten ihan kaikkia vieraita en voi estää.
Kommentit (54)
Minäkin rajoittaisin ja sanoisin mistä johtuu, mutta en alkaisi keskustella asiasta enempää vaan sanoisin, "sinulla on oikeus jättää lapsesi rokottamatta, minun päätökseni on rokottaa ja sitä ennen en halua ottaa riskiä tartunnasta vauvalleni." Rokottamatta jättäneen tulee ymmärtää että oma päätös vaikuttaa vauvaasi joten sinä haluat rajoittaa.
Minua saa pitää pähkähulluna mutta haluan pitää vauvani terveenä. Olen nähnyt näitä sairauksia tarpeeksi, ja en halua niitä lapselleni.
On hassua, että samalla kun ihmiset hyväksyvät sen, ettei rokottamattomien koiranpentujen voi antaa olla tekemisissä rokottamattomien isojen koirien kanssa, niin ihmislasten kohdalla tätä ei enää ymmärretäkään.
Minusta voit sanoa asiasta joko kauniisti (tarvitsette rauhaa, haluatte olla oman perheen kesken), tai vähemmän kauniisti siten, ettet halua vauvan olevan tekemisissä rokottamattomien isojen lasten kanssa. Itse sanoisin lapselle ehkä suoraan, että koska häntä ei ole rokotettu, hän ei saa olla pienen vauvanne kanssa tekemisissä, ennen kuin vauva on saanut rokotukset vaarallisimpiin sairauksiin. Eihän lapsi tätä välttämättä ymmärrä, mutta voi keskustella asiasta sitten vanhempiensa kanssa kotona.
Ja onpa kauheaa hoksata, että niin tosiaan, lähipiirissä saattaa olla ihmisiä, jotka eivät rokota lapsiaan, mutta siitä ei välttämättä ole itsellä mitään tietoa. Olen sitä mieltä, että perusrokotusten kuuluisi olla pakollisia.
Onpas tänne tullut uusia vastauksia. Kiitos kaikille. Vielä minuakin kiinnostaisi jonkun lapsensa rokottamatta jättäneen mielipide: haluaisitteko, että kerron syyn ihan suoraan lapselle tai teille itsellenne?
-Ap.
Eihän kukaan lapsi kyläile vauvaperheessä eikö muissakaan sairaana? Jos on pientäkin flunssaa niin silloin kieltää vierailut. Jos lapsi on terve, niin miksei voisi vierailla niinkuin muutkin? Meillä lapset rokottamattomat ja on ollut ihan normaalisti toisten perheiden luona vaikka niissä olisin vauva.
En ole itseasiassa ennen edes asiaa näin miettinyt ... tullut edes mieleen etteikö voisi kyläillä jos lapsi on terve. Tietysti jos täysin oireettomasti sairastaa taudin niin silloin on vaara että ehtii tartuttaa vauvaan kun ei edes tiedä sairastavansa.
En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, mutta olen kyllä ehdoton. Meille tulee vauva syksyllä, eikä kukaan rokottamaton tule meille kylään. Ehkä pukisin sen muilla lailla sanoiksi, mutta riskiä en ota.
herd immunity on kyl oikeasti huuhaata. Omat rokotteet toimivt jos ovat toimiakseen. Ne vaan taitavat oikeasti toimia aika heikosti ja aiheuttaen suurta haittaa vastaanottajalle. Parempi että lapsella on siten toimiva immuunipuolustus eikä elohopealla tuhottu immuunipuolustus.
Varmistetaan samalla, että sinä itse ja muut olette ottaneet tehosteen hinkuyskärokote eesti. 15 vuotiaana annettu rokote suojaa vain 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, mutta olen kyllä ehdoton. Meille tulee vauva syksyllä, eikä kukaan rokottamaton tule meille kylään. Ehkä pukisin sen muilla lailla sanoiksi, mutta riskiä en ota.
Vaaditko kaikilta teille tulijoilta rokotustodistuksen? Siellä ihan sun lähipiirissäkin saattaa olla ihmisiä, jotka eivät ole rokotuttaneet lapsiaan, mutta eivät pidä siitä meteliä, päinvastoin saattavat kauhistella isoon ääneen rokotusvastaisia ihmisiä... Ja varmistatko myös, että kaikilla aikuisilla on tehosteet kunnossa?
Musta tuntuu ettei ihmiset ajattelet toisia, kun tekevät näitä ihme päätöksiä Rokotteet on pelastanut miljoonia ihmisiä. Ja mä niin haluaisin että kaikki nämä vanhemmat, jotka tekevät päätöksen EI rokottaa kultaansa, palaisivat aikaan kun polio vielä jylläsi maailmassa.
Minun kaveri päätti kerran tuoda lapsensa luokseni, kun hänellä oli vesirokko. Itse en ollut sitä sairastanut koskaan, ja olin raskaana. Vesirokko aiheuttaa sikiölle monivammaisuutta. Silloin suutuin todella, mutta kaveri ei ymmärtänyt missä on ongelma. "eihän me voida montaa päivää putkeen kotona olla?".
Tiedän perheen jossa vauva sai todennäköisesti vieraalta influenssan ja kuoli. Tää kyseinen vieraskin joutui sairaalaan saman taudin takia.
Influenssarokottamaton hoitaja ei saa mennä edes työpaikalleen, miksi influenssarokottamaton tavis sitten saisi mennä vauvakotiin?
Ehdottomasti kieltäisin.
Että piti kolme vuotta vanha aloitus repiä esiin.
Vain ja ainoastaan pelotteeksi vauvaa odottaville näin aikoina.
On niitä ennenkin ollut kotona vaikka mitä tauteja, ja vauvat ovat pysyneet hengissä.
Jo isomamt lapset tuovat päiväkodista ja koulusta kaikki mahdolliset bakteerit ja virukset kotiinsa,
vaikka kotona on pieni vauva.
Tosi törkeää vetää tuollainen vanha aloitus palstalle näinä aikoina, jolloin hysteerisiä pelkääjiä on jo tarpeeksi paljon koronankin takia.
Olet tosi ilkeä ihminen ap, sairaan ilkeä!
Eihän alle 12v edes saa rokotetta.
Ottaisin kylään vain rokotetut kaverit.
No ei kannata panikoida jos lähipiirissä ei edes ole mitään tartuntoja meneillään. Minä en edes tiedä ketkä läheisten lapsista on rokotettu mitäkin vastaan ja ketä ei ollenkaan.