Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisäidin vaikea tilanne

Vierailija
05.07.2017 |

Olen 12 lapsen nelikymppinen lestadiolaisäiti. En saisi enää tulla raskaaksi koska kohtuni on liian hauras ja voin kuolla synnytykseen. Mieheni ei halua käyttää ehkäisyä koska se on synti. Mitä ihmettä teen? pitääkö minun kuolla synnytykseen?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä provoa huonolla aiheella. Se mitä oikeasti olisi tehty niin edellisen synnytyksen yhteydessä olisi kohtusi poistettu. Ei olisi tarvinnut kuin sanoa juu lääkärille asiasta kysyttäessä

Vierailija
22/26 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tällaset provot. Aiheuttaa vaan lisää ennakkoluuloja. Ei oo kukaan mies noin kylmä. Poikkeustilanteissa omatunto ja moraali ohjaa. Onko pahempi 12 lapsen jäädä äidittömäksi vai kohdunpoisto. Omassa lähipiirissä ei annettais äidin kuolla. T. VL

Karpolla on asiaa lestadiolaisjaksossa joskus kerrottiin kuinka lääkäri oli kieltänyt tekemästä lapsia koska vaimo luultavasti menehtyisi synnytykseen. Aviomies totesi jotain tyyliin kyllä Jumala uuden vaimon antaa ja kieltäytti käyttämästä ehkäisyä. Kylmää ja vaimosta piittaamatonta meininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selvennykseksi.... kierukka on sen takia, kun terveyteni ei olisi kestänyt sterilisaatiota eikä mieheni halunnut siihen mennä, kun hän elättelee sitä toivetta, että meille voisi vielä tulla yhteisiä lapsia, mutta se on todella epätodennäköistä. Vaikka kokisin ihmeparantumisen tänään ja voisin lopettaa lääkkeeni heti, ne vaikuttavat vähintään 2 vuotta vielä käytön jälkeen niin, että raskaaksi tullessani sikiö kärsisi todella vakavia vaurioita. Taivaan Isä on ennen kaikkea lasten ystävä. Ja kyllä minun omatuntoni sanoo, etten voi tarkoituksella aiheuttaa mahdolliselle lapselleni kuolemaa/kipua/kärsimystä/epämuodostumia ja ties mitä muuta pahaa vielä. Ja en usko, että tämä on provo. VL:t ovat samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin. He vain uskovat, että elämän jälkeen on muutakin kuin multaa ja matoja. Ja ihmisiin mahtuu monenlaisia persoonia. Valitettavasti mm. vanhoillislestadiolaisuus on uskontona sellainen, että se antaa ihmiselle myös tilaisuuden toteuttaa omia pahoja taipumuksiaan ja hyödyntää uskonnon ja yhteisön elementtejä niin, että saa ajettua sen varjolla omia tarkoitusperiään. Ajatus ja usko itsessäänhän on kaunis ja hyvä, mutta me ihmiset emme aina pysty toteuttamaan sitä niin kuin pitäisi.

Vierailija
24/26 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tällaset provot. Aiheuttaa vaan lisää ennakkoluuloja. Ei oo kukaan mies noin kylmä. Poikkeustilanteissa omatunto ja moraali ohjaa. Onko pahempi 12 lapsen jäädä äidittömäksi vai kohdunpoisto. Omassa lähipiirissä ei annettais äidin kuolla. T. VL

Karpolla on asiaa lestadiolaisjaksossa joskus kerrottiin kuinka lääkäri oli kieltänyt tekemästä lapsia koska vaimo luultavasti menehtyisi synnytykseen. Aviomies totesi jotain tyyliin kyllä Jumala uuden vaimon antaa ja kieltäytti käyttämästä ehkäisyä. Kylmää ja vaimosta piittaamatonta meininkiä.

Itse satun tuntemaan satoja lestadiolaisia ja useamman kanssa keskustellut aiheesta. Sen perusteella että joukossa on muutama idiootti ei kannata leimata koko ryhmää. Harva lestamies antaisi vaimon kuolla. Tai tilanteessa jossa mahdollisuutta vaimon kuolemaan pitäisi miettiä, olisi ensisijaisesti ajattelemassa jo uutta vaimoa. Ei ole rakkautta tuollaisessa. Ja rakkaus on lestadiolaisuudessa tärkeimpiä käsitteitä. Itse, ja kaikki kenen kanssa olen keskustellut ovat olleet sitä mieltä että valintatilanteessa olemassa olevaa elämää täytyy suojella. Sehän olisi suoranainen itsemurha tulla uudestaan raskaaksi. Joka myös on syntiä.

Tiedän että oma mieheni vastaavassa tilanteessa tahtoisi minulle ennemmin kohdunpoistoa. Tässä tilanteessa se tuntuisi oikeammalta. Ja voisin siitä myös puhua lähipiirilleni ilman pelkoa tuomitsemisesta. Valintoinahan tällaiset ovat tottakai vaikeita ja ristiriitaisia omaan arvomaailmaan nähden, mutta omatunto ohjaa. Ja Jumala tuomitsee, ei ihminen.

Vierailija
25/26 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse satun tuntemaan satoja lestadiolaisia ja useamman kanssa keskustellut aiheesta. Sen perusteella että joukossa on muutama idiootti ei kannata leimata koko ryhmää. Harva lestamies antaisi vaimon kuolla. Tai tilanteessa jossa mahdollisuutta vaimon kuolemaan pitäisi miettiä, olisi ensisijaisesti ajattelemassa jo uutta vaimoa. Ei ole rakkautta tuollaisessa. Ja rakkaus on lestadiolaisuudessa tärkeimpiä käsitteitä. Itse, ja kaikki kenen kanssa olen keskustellut ovat olleet sitä mieltä että valintatilanteessa olemassa olevaa elämää täytyy suojella. Sehän olisi suoranainen itsemurha tulla uudestaan raskaaksi. Joka myös on syntiä.

Tiedän että oma mieheni vastaavassa tilanteessa tahtoisi minulle ennemmin kohdunpoistoa. Tässä tilanteessa se tuntuisi oikeammalta. Ja voisin siitä myös puhua lähipiirilleni ilman pelkoa tuomitsemisesta. Valintoinahan tällaiset ovat tottakai vaikeita ja ristiriitaisia omaan arvomaailmaan nähden, mutta omatunto ohjaa. Ja Jumala tuomitsee, ei ihminen.

T:sama vl jolle vastasit

Vierailija
26/26 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhden mahdollisen lapsen takia viedään äiti 12 muulta olemassa olevalta lapselta jonkun seksin takia, se vasta onkin jumalatonta. Sinulla on vastuusi vanhempana, ja olet oikeustoimikelpoinen. Joko kieltäydyt seksistä (johon sinulla on täysi oikeus, lakiin perustuva sekä myös oman terveytesi ja lastesi mielenterveyteen perustuva peruste) tai käytät ehkäisyä tai pyydät kohdunpoiston/strerilisaation. Jos miehesi ei osaa ajatella järjellään tai sydämellään ja antaa painostuksen/yleisen mielipiteen/omien himojen vaikuttaa, sinä voit silti toimia kuin vastuullinen vanhempi ja antaa lastesi saada pitää elävä äiti elämässään.

En ole uskovainen, mutta muistaakseni raamatussakin sanotaan, että Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itseään. Tämä on minusta todellakin sitä itsensä auttamista.