Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pakottaa lentämään työmatkoilla niin paljon, että joutuu lento-onnettomuuteen?

Onnettomuuksia sattuu
05.07.2017 |

Espanjalainen kollegani vitsaili aina, että hän lentää niin paljon, että tilastojen takia varmasti menehtyy lento-onnettomuudessa. Ja niin myös kävi (Ranskan Alppien lento-onnettomuus)! :(

Nyt minulla on tehtävänvaihdoksen takia lentäminen lisääntynyt tosi paljon ja mietin onko minulla oikeus kieltäytyä? Minulla on kuitenkin perhe! Jyskyttää mielessä miten kävi kollegalle, joka ei uskaltanut kieltäytyä... :(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietysti kieltäytyä, mutta et varmaankaan saa sitä uutta tehtävää. 

Vierailija
2/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti yksi lento neljästä miljoonasta päättyy onnettomuuteen. Ja tähänkin tilastoon lasketaan mukaan Aasian ja Afrikan yhtiöt, jotka lentävät 60- ja 70-luvun malleilla, mihin ei saa enää varaosia. Oikeasti todennäköisyys on paljon pienempi esim. euroopan sisäisillä lennoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

auto-onnettomuudessa kuoleminen on paljon todennäköisempää...

Vierailija
4/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikkapa lentokapteeni ja kieltäytyy lentämisestä niin luulen, että palkanmaksu saattaa katketa...

Ei ole pakko tehdä töitä, mutta ei ole pakko myöskään työllistää.

Vierailija
5/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen on tilastollisesti turvallisin tapa liikkua. Jos onnettomuusriski olisi syy kieltäytyä, niin työnantaja ei saisi edellyttää liikentessä kävelemistä tai autoilemistakaan. 

Kollegallasi kävi valitettavan huono onni ja ymmärrän, että se aiheuttaa pelkotiloja. Mutta jos työnkuvaasi kuuluu matkustaminen ulkomaille, niin ei tuo käytännössä onnistu ilman lentämistä. Onnettomuusriski (joka on todella matala) ei ole mikään syy kieltäytyä. 

Vierailija
6/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiin

Vierailija
7/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleppas että se työnantaja voi pakottaa myös ajamaan autoa ja auto-onnettomuudessa kuoleminen on tuhatkertaa todennäköisempää kuin lento-onnettomuudessa. Näin sanoen mä vaan mietin, että millaisessa työssä saa olla noin tyhmä ja lentää noin paljon??

Vierailija
8/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kokeilla elää koko elämäsi lentokoneessa istuskellen ilmassa tai maassa. Paljon todennäköisempää on se, ettet onnistu nousemaan onnettomuuskoneeseeen kuin se, että onnistut nousemaan sellaiseen. Lentomatkustus ei ole itsemurhaa yrittävien tekotavoissa kovin korkealla.

Vierailija
9/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennät vaan just sen verran, ettei tule onnettomuutta, ja sitten lopetat.

Vierailija
10/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteleppas että se työnantaja voi pakottaa myös ajamaan autoa ja auto-onnettomuudessa kuoleminen on tuhatkertaa todennäköisempää kuin lento-onnettomuudessa. Näin sanoen mä vaan mietin, että millaisessa työssä saa olla noin tyhmä ja lentää noin paljon??

Tieliikenteessä kuolee yli miljoona ihmistä vuodessa maailmassa, lentoliikenteessä keskimäärin n. 700. 

Nämä tietysti eivät ole keskenään vertailukelpoisia, koska lähes jokainen ihminen on tieliikenteessä päivittäin tavalla tai toisella. Lentoliikenteessä käytännössä vain henkilökunta. 

Tästä huolimatta lentoliikenne on on ylivertainen turvallisuudessaan. 

Vierailija
11/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lentäisi joka päivä yhden reittilennon, saisi matkustaa 38 000 vuotta, jotta olisi yhden onnettomuuden tilastollinen todennäköisyys: 

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lenna-joka-paiva-38-000-vu…

Vierailija
12/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa enneminkin tehdä jotain tuolle lentopelolle. Tai sitten vaan vaihtaa työpaikkaa.

t. 12 vuotta lentoemäntänä

Vierailija
13/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelko on tosi yleistä. Minunkin tuttavapiirissäni on monta. Pari jopa niin pahasti, etteivät lennä ollenkaan. 

Matkustavat vain paikkoihin, joihin pääse autolla, raiteita pitkin tai laivalla. Tiedostavat tietysti, että pelko on täysin irrationaalinen. Mutta eihän se auta. 

Vierailija
14/22 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takoitatko että on jotenkin hyväksytympää laittaa lapseton sinkku reissaamaan sun puolestas kun sulla kerran on perhe?

Tajuatkohan kuinka naurettavalta tuo kuulostaa ...

Vierailija
15/22 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että ihminen ei ehdi elämänsä aikana lentämään niin paljon että joutuu onnettomuuteen. Vaan entäs sitten kaikki lento-onnettomuuksissa kuolleet? Osa kuolee jo elämänsä ensimmäisellä lennolla.

Varmaan hirveää, kun on lentopelkoisena saanut pakotettua itsensä lennolle ja sitten pitää tehdä pakkolasku viidakkoon tai vuorenrinteeseen. :(

Vierailija
16/22 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tätä ei ole ainakaan kirjoittanut Tytti Yli-Viikari.

17/22 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitääkö työssä matkustaa, on syytä kirjata työsopimukseen

https://www.ilry.fi/tyoelaman-tilanteet/tyosuhdepalvelut/tyosuhdeneuvon…

Lentopelkosi vuoksi sinun kannattaa olla yhteydessä työterveyteen, koska voit olla traumatisoitunut kollegasi onnettomuuden vuoksi. Ole myös yhteydessä ammattiliittoosi, sieltä saat oikeita neuvoja töissä matkustamisesta.

Koska kilpailu hyvistä työpaikoista on kovaa, sinua saatetaan härnätä pelottelemalla lento-onnettomuuksilla, jotta luopuisit toimenkuvasi muutoksesta. Häirintää voivat harjoittaa kollegasi, joille tuleva tehtäväsi mahdollisine palkankorotuksineen kelpaisi.

Itse koin tällaista häirintää 90-luvun alussa, jolloin laman vuoksi kilpailu työpaikoista oli kovaa. Toimin tuolloin tutkijana VTT:llä ja opiskelukaverit ja miehen sukulaistytöt yrittivät saada minut uskomaan, ettei työni ole tutkijan työtä, koska minulla ei ollut julkaisuja. Työni VTT:llä ei ollut julkista, ja työsuhde oli vakituinen. Sehän olisi ollut kultakaivos apurahoilla sinnittelemiseen.

Vierailija
18/22 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentämisessä saa myös haitallista radioaktiivista säteilyä enemmän kuin maan pinnalla. Lentokone henkilökunta tietää tämän asian.

Vierailija
19/22 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, sillä tilastollisesti hyvin harva tavallinen matkustaja ehtii lentää niin paljon, että joutuu onnettomuuteen. Ei edes ammatikseen lentävät ehdi lentää niin paljon vaan suurin osa ehtii jäädä eläkkeelle.

Vierailija
20/22 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäytyisin ehkä ilmastosyihin vedoten lentokoneen käyttämisestä, jolloin käyttöösi jäisivät muut matkustusmuodot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi