Pitääkö lapsen maksaa itse kännykkänsä?
Eräässä ketjussa köyhä äiti sanoi että lapsi kerää rahaa siihen että saa uuden kännykän. Kuuluuko vanhempien vai lapsen itse maksaa kännykkä?
Kommentit (26)
No minusta vanhempi ostaa sellaisen, mihin on varaa, tai minkä katsoo tarpeelliseksi. Minä sain aikoinaan vanhemmiltani ensimmäisen puhelimen, 13-vuotiaana, seuraavat ostin itse.
22 jatkaa vielä: Kaverini on työtön 15-vuotiaan tytön yh ja aina valittelee, kun menee niin paljon rahaa, kun pitää ostaa tytölle uusimmat iphonet ja sitten lainataan rahaa vuokraan ja ruokaan. Ihmettelen miksi pitää ostaa, jos ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ostaa jonkun peruskapulan ja lapsi jos tahtoo jotain muuta saa itse säästää
Mistä se lapsi muka säästää? Mistä se saa rahaa? Meillä on viikkorahat
10€/vko mutta ne menee karkkiin ja leffalippuihin ja vastaavaan. Nekin rahat tulee vanhempien ansiotyöstä.Jättää ne karkit sun muut ostamatta ja siitä säästää. Ja varmasti sukulaisilta tulee syntymä jne päivänä lahjaksi rahaa edes hieman. Toisekseen jos lapsi ei ole kykenevä säästämään niin ei tarvitse sitten mitään hienoja puhelimiakaan.
Ei meillä ainakaan lapsella ole rahaa. Ei saa viikkorahaakaan, eikä sukulaisilta muuten rahaa, paitsi yksi isovanhempi antaa 10e stipendiä todistuksesta kerran vuodessa.
Ei meilläkään kenelläkään lapsista ole omaa rahaa. Tilille suoraan minun palkasta menee 20€ kuussa kaikille 4 lapselle. Lapsilla on omat tilit, jonne säästetään isoja hankintoja varten (tarkoitan isolla mopoa tai ajokorttia). Minulla ei olisi rahaakaan antaa lapsille enempää kuin 80€ kuussa. Mieheni, lasten isä siis, on pätkätyöläinen. Epäsäännölliset tulot. Jossain kuussa minä saatan ostaa 800€ ruokaa, jos miehellä ei jää asuntolaina-, vakuutus- ja autokoulujen jälkeen rahaa. Meillä pitää kaikkien tehdä kotitöitä nuorimmasta vanhimpaan (2-10 v.). Ei niistä mitään makseta. Jos tekee jotain oikein huolellisesti, vaikka vanhimmainen imuroi oman huoneensa hyvin, saatan ostaa jäätelöt tai viedä lapset Hoplopiin. Mutta se ei ole mitään lasten omaa rahaa, jota siihen käytetään. Kännykät ollaan ostettu aina osamaksulla, ja yleensä lyhennän kuukausittain puhelinlaskussa.
Miten lapsi muka maksaa itse kännykkänsä? Onko pikkukoululaisilla jotain tuloja? Sitten kun on tuloja, voi myös alkaa huolehtia omista hankinnoistaan ja laskuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi muka maksaa itse kännykkänsä? Onko pikkukoululaisilla jotain tuloja? Sitten kun on tuloja, voi myös alkaa huolehtia omista hankinnoistaan ja laskuistaan.
Alkuperäisessä postauksessa puhuttiin UUDESTA puhelimesta eli sillä lapsella oli jo puhelin. Jos haluaa uuden ilman että se vanha on rikki niin sitten säästää uuteen ja jos ei ole mistä säästää niin tyhjästä on paha nyhjästä
Pientä ymmärrystä vailla tämän päivät wt vanhemmilta olla antamatta viikkorahaa.
Luin aivan kamalan kirjoituksen kestovaipat fb.ssä, jossa suurperheen äiti ei anna lapsille rahaa, kun eivät sitä tarvitse. Kenen mielestä ? Antaa sain jos lapset saavat täyden kympin ja antoi koko viime vuonna 3 krt rahaa. Vanhin lapsi oli 15 v.
Useampi äiti yritti sanoa ei se ole palkitsemista mutta eihän tää wt näe ikinä itsessä mitään vikaa .
On ok, että lapsi säästää, mutta jos ei ole tuloja mistä säästää, on tyhjästä paha nyhjästä.
Kun äiti on päättänyt 17 v täyttää maailman lapsillaan eikä käy kouluja eikä töissä, ei voi liikaa vaatia. Lapsia pitää opettaa käyttämään rahaa, ettei käy niin kuin Lauralla, jossa oli HS.ssä juttua. Limppaa ostetaan automaatilta, jotta saadaan panttipulloraha.