Minkä ikäisenä kokeilit tupakkaa ensimmäisen kerran?
Oliko kerran tai parin kokeilua vai jäikö tavaksi? Salasitko vanhemmiltasi? Jos salasit, niin miten? Miten sait tupakkia jos olit alaikäinen? Miksi kokeilit?
AP:n ekat kokeilut oli 15-vuotiaana, ensimmäisen tupakan varastin isäni kännäyskaverilta. Sitten satunnaisesti äidiltä jonkun aikaa. Lopetin kuitenkin vuoden jälkeen. Vanhemmilta salasin tottakai, isälle olisi varmaan ollut ok, mutta olisi siitä kuitenkin kännissä livauttanut isoveljelleni, joka olisi kertonut äidille (isä asui siis eri osoitteessa). Äiti olisi ollut hyvin pettynyt, joten salasin. Käytin kaikki mahdolliset keinot hajun peittämiseksi (hiuslakkaa hiuksiin, suihkutettavaa deodoranttia muualle, purkkaa, hammastahnaa). Asuttiin kaupungin reunalla, ja lähistöllä kävin metsäpoluilla istuskelemassa ja polttamassa. Aloitin isoäidin kuoleman jälkeen, oli tosi rakas ja tärkeä ja suuri osa elämää. Ahdisti ja ärsytti. Itsekseni siis aloitin, kaverit olivat joskus aiemmin tarjonneet, mutta silloin en ottanut. Homma jatkui kai siksi, että mua pidettiin aina kilttinä kympin tyttönä, ja halusin sitten jotenkin kapinoida. Silloin oli myös ensimmäiset ryyppäyskokeilut kotona itsekseni kun äiti ja veljet oli mökillä. Tästä joskus veljelle suoraan kerroin, mutta ei uskonut, koska "no sä oot tommonen kiltti nii et sä uskalla." Ärsytti ihan älyttömästi että mua aliarvioitiin, mutta opin käyttämään sitä hyödykseni. Pystyin kännäämään yksin kotona ollessani, poltin jne. koska ei kukaan uskonut että niin tekisin. Lopetin sitten lopulta, kun en halunnut päätyä isäni kaltaiseksi.
Kommentit (27)
Meitsivain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun oot lapsesta asti ensin savustettu kotona joka myöhemmin onneksi loppui. Sen jälkeen savustuspöntöksi muuttui auto ja sillä kulettiin vaikkka mihinkä ja saat vielä tupakan riippuvuusoireita vaikka en ollut vetänyt yhtään, niin kuule en ole vetänyt yhtään röökiä koskaan enkä vedä! Tupakoitsijat vituttavat suuresti varsinkin heidän itsekeskeinen asenne.
Kaikki meistä eivät polta autossa jos alaikäisiä/tupakoimattomia aikuisia kyydissä. Enkä polta sisällä, vain selvästi merkityillä alueilla joissa saa polttaa.
Moni polttaa steissin/kampin oven edessä, juna-asemilla ja steissillä samantien rööki palamaan kun pääsee junasta pihalle eikä välitetä, että takana on se sata ihmistä.
Olen vuonna 1986 syntynyt nainen. En ole koskaan kokeillut tupakkaa enkä kokeile jatkossakaan.
13v. Siitä sitten aloin pikkuhiljaa polttamaan päivittäin, n. 20-vuotiaaksi saakka kunnes sovin itseni kanssa että tupakoin ainoastaan humalassa ja stressaavissa tilanteissa. Nyt olen raskaana, ja ollut ilman tupakkaa reilut 4 kk. :)
Muistan tilanteen selvästi, hassua..
Olin 13v ja joku kaveri tarjosi Suutarilan ala-asteen pihalla röökiä yhtenä iltana.
No, meinasin siihen yhteen henkäykseen tukehtua kun pisti niin htisti yskittämään.
Siihen jäi minun tupakoimiseni eli en ole sen jälk koskaan pistänyt tupakkaa suuhuni, enkä pistä.
N41
Saman ikäisenä kun sinä aloit hakata lastasi
7-vuotiaana. Keskeltä tietä löysimme koulumatkalla täyden askin Mallua. Sitä yritettiin sytyttää kerrostalon lämmitysuunin luukusta, kun ei ymmärretty, miten tupakka sytytetään. Joku neuvoi ja harrastusta jatkettiin kadulta löytyneillä pitkillä natsoilla, sitten ostettiin irtotupakoita kioskilta yksitellen. Ostimme myös naapurin saman ikäisen tytön kanssa kimpassa tupakka-aski aina viikkorahapäivänä. Isällä oli kartonki punaista Norttia, siitä "neppasin" taustalle aina yhden askin, sekin poltettiin sitten kun uusi kartonki ilmaantui piiloonsa. Jos ei ollut tupakkaa, polteltiin heiniä.
Koulussa olin tupakkaporukassa ja viikkorahat menivät savuna ilmaan. Askin päivässä aloin polttaa 16-vuotiaana, kun pääsin vakituiseen työhön. Lopetin 4-kymppisenä, kun olin käyttänyt jo kerrostaloyksiön verran rahaa tupakointiin.