Onko poliisikuulustelu pakollinen?
Yksi sukulainen teki rikoksen ja nyt minun pitäisi mennä kuulusteluun. Onko pakko mennä? En halua oman turvallisuuteni takia mennä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte ite mennä, kyllä ne hakee.
Onko siellä pakko sanoa jotain?
-apOn. Todistajan asemassa on totuudessa pysymisvelvollinen. Ainoa mihin voi vedota on jos vastauksesta tulisi ilmi jokin rikos mihin olet itse syyllistynyt niin silloin voit vedota itsekrinointisuojaan.
Itse vaan pelkään, että syytetyn kaverit tulee kostamaan jos kerron totuuden oikeudessa.
-ap
Tässä on vasta poliisikuulustelu kyseessä, ei vielä oikeudenkäynti. Kerrot ehdottomasti totuuden poliisille, mutta kerro myös peloistasi ja pyydä suojelua.
Oikeudessa voi myös rikoksen laadusta riippuen mahdollisesti todistaa anonyymisti.
Kannattaa pitää suu kiinni. Se on jotenkin käsittämätöntä, kuinka syytetty saa todistajien ja asianomistajien kaikki tiedot haltuunsa kuulustelupöytäkirjan mukana. Sieltä löytyy osoitteet, puhelinnumerot ja henkilötunnukset.
Ja jos itse pääsetkin johonkin todistajansuojeluohjelmaan, niin sitten kiristetään läheisiä.
Eikös ole kaikille parempi, että rosvot joutuu vankilaaan? Miks niitä pitää lelliä? Siperia olisi paras paikka.
Vierailija kirjoitti:
Oman turvallisuuden takia? Kyllä poliisilaitoksella on turvassa, ei se kuulustelija sulle tee pahaa. Vai mikä sua muka uhkaa? Kiristääkö joku sua?
Oletko oikeasti noin tampio? Eiköhän se pelkää aivan muita kuin poliiseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apOn. Todistajan asemassa on totuudessa pysymisvelvollinen. Ainoa mihin voi vedota on jos vastauksesta tulisi ilmi jokin rikos mihin olet itse syyllistynyt niin silloin voit vedota itsekrinointisuojaan.
Itse vaan pelkään, että syytetyn kaverit tulee kostamaan jos kerron totuuden oikeudessa.
-ap
Tässä on vasta poliisikuulustelu kyseessä, ei vielä oikeudenkäynti. Kerrot ehdottomasti totuuden poliisille, mutta kerro myös peloistasi ja pyydä suojelua.
Oikeudessa voi myös rikoksen laadusta riippuen mahdollisesti todistaa anonyymisti.
Kyllä rikolliset tietää kuka on sanonut mitä missä sitten loppujen lopuksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole kaikille parempi, että rosvot joutuu vankilaaan? Miks niitä pitää lelliä? Siperia olisi paras paikka.
Yksi voi joutua vankilaan pariksi vuodeksi, mutta hänen kaverinsa taas voivat tulla lynkkaamaan minut. Kertoisin totuuden jos minua ei kirstettäisi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tappo kannattaa kertoa
Ei ole kyse taposta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Syytetty saa haltuunsa kuulustupöytäkirjat ja sieltä kyllä selviää kuka on sanonut ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Ei pidä liikkua tuollaisissa piireissä. Sukulaisiinkin voi panna välit poikki, you know.
En ole ollut väleissä koko tyyppiin vuosiin. Hän tuli ovesta läpi.
-ap
Ap tietää aika paljon rikollisista, mutta ei aloituksen perusteella tiedä sitä, että pitääkö kuulusteluun mennä.
Pitää mennä. Ja siellä pitää kertoa totuus.
Sulla on ikävä tilanne, jos sua kiristetään. Sun pitää nyt vaan puntaroida sitä, että miten haluat toimia. Jos valehtelet poliisille, saat rangaistuksen ja silti nuo rikolliset ei pakosti uskoa sua. Voit esittää tietämätöntä, mutta silloin voi käydä samoin. Voit kertoa totuuden ja myös sen, että sua uhataan. Voit myös kertoa poliisille sen, että et uskalla puhua, koska sinua uhataan.
En osaa sanoa, että mitä tekisin tilanteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman turvallisuuden takia? Kyllä poliisilaitoksella on turvassa, ei se kuulustelija sulle tee pahaa. Vai mikä sua muka uhkaa? Kiristääkö joku sua?
Epäilty ja hänen kaverinsa kiristää.
-ap
Kantsii ehkä mainita poliisille noista peloistaan.
Kiristäjät innostuisivat.
-ap
Poliisiko sinua kiristääkin? - Poliisi tehtävänä on suorittaa esitutkintaa ja aika näyttää sitten joudutko myöhemmin käräjille, jossa sinua voidaan kuulla todistelutarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Ei pidä liikkua tuollaisissa piireissä. Sukulaisiinkin voi panna välit poikki, you know.
-ap
Et siis ole vain todistaja vaan myös rikoksen uhri. Ja silti antaisit pelotella itsesi olemaan todistamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilty ja hänen kaverinsa kiristää.
-ap
Kantsii ehkä mainita poliisille noista peloistaan.
Kiristäjät innostuisivat.
-ap
Poliisiko sinua kiristääkin? - Poliisi tehtävänä on suorittaa esitutkintaa ja aika näyttää sitten joudutko myöhemmin käräjille, jossa sinua voidaan kuulla todistelutarkoituksessa.
Epäillyn kaverit kiristää.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Et siis ole vain todistaja vaan myös rikoksen uhri. Ja silti antaisit pelotella itsesi olemaan todistamatta?
Minulla hajosi ovi, pelästyin ja lattialle jäi likaiset jäljet. Pidän omaa terveyttäni tärkeämpänä, kuin olemattomia korvauksia. Mitä tolle pelottelulle voi tehdä?
-ap
Jos nyt vähän avautuisit, että minkälainen keissi?
Kyllä sitä ilman tunnistettavuuttakin tänne voi kertoa tapahtumat pääpiirteittäin. Silloin voimme arvioida tilannetta paljon paremmin kuin näistä kaksisanaisista vastauksista.
Täältä voisit saada ehkä jotain apua, mutta välttelet vain asiaa, vaikka itse teit aloituksen.
Ykkös sivulla lukee 36 kommenttia, mutta kolmosella 35. Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minulla hajosi ovi, pelästyin ja lattialle jäi likaiset jäljet. Pidän omaa terveyttäni tärkeämpänä, kuin olemattomia korvauksia. Mitä tolle pelottelulle voi tehdä?
-ap
Siis oletko nyt asianomistaja vai todistaja vai mitä olet?
Jos nyt laittaisit koko tapahtumakulun tänne, niin varmasti saisit järkeviä vastauksia. Ihan oikeasti likaiset jalanjäljet eivät ole kovin olennainen pointti vai tarkoitatko jotain verijälkiä.
Oletko provo, kun tämä on tällaista?
Lähipiirissä oli kanssa yksi tapaus, ei onneksi fyysisesti väkivaltainen juttu. Syytetty tosiaan sai asianomistajan kaikki tiedot, lääkärinlausuntoja ja osoitteita myöten, vaikka oli turvakielto. Niitä lääkärinlausuntoja (psykiatrisia) sun muita sitten nimine ja henkilötunnuksineen lähetteli ympäriinsä työnantajille, kollegoille, ja sukulaisille ja julkaisi netissä.
Olin rikoksen aikana ryyppäämässä kotona, joten varmaan uskovat etten muista. Minä en tiedä paljoa todistajansuojeluohjelmasta, mutta Suomen poliisin toiminta on niin tehotonta, että ei ne saisi mitenkään estettyä uhkauksien toteuttamista.
-ap