Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit puhuivat leikkipuistossa keskenään vierastakieltä, mutta lapsilleen suomea.

Vierailija
04.07.2017 |

Minusta vähän törkeää seurassa. Olin kuitenkin ihan siinä vieressä lapsieni kanssa.
Puhuivat vaan keskenään kielellä, jota ei varmaan valtaosa suomalaisista ymmärrä, mutta lapsille puhuivat kuitenkin ihan selkeää suomea. Myös minun lapsille sanoivat, että heidän hiekkamuottia saa kyllä lainata, kun omani näytti kiinnostusta, mutta ei uskaltanut ottaa tai kysyä. Minulle eivät sanoneet mitään. Tosi kummallista. Mulla ja kaikilla äideillä, joita olen puistossa tavannut on ollut tapana tervehtiä ja muutenkin vaihtaa muutama sana, kun kerta lapsetkin leikkii keskenään.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi, ja opettele kirjoittamaan suomea.

Vierailija
2/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuliko pikku prinsessalla paha mieli kun ei hyväksytä piiriin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poikalapsi ja eipä tuo 2v vielä oikein ymmärrä. Ei tullut siis paha mieli. Nämä muut lapset olivat myös vanhempia.

Ap

Vierailija
4/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierastakielisillä on paljon ennakkoluuloja mammoja kohtaan.

Vierailija
5/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ruotsia? Kai tää on semmonen ruotsinlyttäysketju taas?

Vierailija
6/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, ja opettele kirjoittamaan suomea.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Selvennän kyllä mielelläni, jos kerrot!:)

Ap

Vierailija
7/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut itse aloittaa keskustelun? Ei meistä suomalaisista aina nimittäin tiedä haluammeko puhua vieraille ihmisille.

Vierailija
8/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ruotsia? Kai tää on semmonen ruotsinlyttäysketju taas?

En maininnut kieltä, koska en nyt halua sen verukkeella mitään rajat kiinni -keskustelua tästä, mutta ei ollut ruotsi.

Ap

Vierailija
9/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tullut mieleen, että ehkä joku aikuisporukassa ei puhunut suomea?

Miksi heidän pitäisi ap ottaa mukaan jos heillä on keskustelu kesken..

Vierailija
10/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tekee pahaa, kun osa mamu-äideistä puhuu lapsilleen murtaen suomea. Äidinkieli on aina äidinkieli, tunnekieli, jolla ilmaistaan itseään.

Lapselleen pitää puhua omaa äidinkieltään, vaikka miten haluaisi integroitua Suomeen. (Paikallista kieltä voi harjoitella sitten vaikka telkkarin, kaupan kassojen jne avustuksella.)

Vierailija
11/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinusta niitten äitien pitänyt puhua keskenään suomea, jotta sinäkin ymmärrät? Vaikka ei puhuttu sulle? :)

Pyydätkö sitten ihmisiä puhumaan hieman kovempaa, että kuulet varmasti, vaikka niillä olisi oma keskustelu meneillään?

Vierailija
12/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin suomalainen av mamma on vieraille puhunut tai edes tervehtinyt? Aika outoa odottaa toisilta jotain mitä ei itse tee.

Vierailija
13/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he olivat ystäviä ja heillä oli henkilökohtaisia asioita keskustelun aiheena. Tai sitten he eivät vain halua rupatella tuntemattomien kanssa muuten vaan.

Aloita seuraavalla kerralla itse keskustelu, jos liikaa harmittaa.

Vierailija
14/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä halusivat puhua keskenään omista asioistaan, ilman että joku utelias tulee kuuntelemaan olan taakse, niin kuin ilmeisesti olisi käynyt.

Jos joku tuntematon lähettää junassa tekstiviestiä ja julkeaa olla näyttämättä sitä viestiä sinulle, niin suututko siitäkin?

Juttu vaan on että ihmisillä on oikeus keskustella keskenään ilman että kenenkään tarvitsee tulle siihen vakoilemaan.

Vierailija
15/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

(toisin päin: ulkosuomalaiselle tuttavalleni hänen lapsensa ei teini-iässä halunnut puhua äidilleen suomea vaan asuinmaan paikallista kieltä. Mutta se olikin teini-iän kapinaa, jonka arvelen menneen myöhemmin ohi ja lapsi arvostanee äitinsä synnyinmaan kielen osaamista.)

Vierailija
16/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit voinut itse aloittaa keskustelun? Ei meistä suomalaisista aina nimittäin tiedä haluammeko puhua vieraille ihmisille.

Mä tervehdin aina jos menen hiekkalaatikolle istumaan lapseni kanssa ja siinä on joku muu. Nyt mun moikkausta ei vaan otettu kuuleviin korviin ja ajattelin et okei ne ei ymmärrä, kunnes alkoivat puhua lapsilleen.

Ap

Vierailija
17/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sitä aina käytä äidinkieltään toisen saman kielen puhujan kanssa. Lapset kääntyvät helposti päivähoidossa ja koulussa vahvemmin suomenkieliseksi ja niiden kanssa tulee puhuttua sitten suomeksi.

Vierailija
18/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poikalapsi ja eipä tuo 2v vielä oikein ymmärrä. Ei tullut siis paha mieli. Nämä muut lapset olivat myös vanhempia.

Ap

Älä esitä tyhmää kun tiedät että sinusta puhuttiin

Vierailija
19/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt meni överiksi, jos ap ei edes ymmärtänyt tuota kommenttia...

eri

Vierailija
20/30 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten tullut mieleen, että ehkä joku aikuisporukassa ei puhunut suomea?

Miksi heidän pitäisi ap ottaa mukaan jos heillä on keskustelu kesken..

Heitä oli vain kaksi! :D

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi