Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK polkuopinnot, onko kannattavaa mennä??

Vierailija
03.07.2017 |

Olen varasijalla 18 ja terveydenhoitajaksi hain. Tuntuu ettei ole saumoja päästä kouluun, joten olisiko polkuopinnoista mitään hyötyä? Onko varmaa että ensi lukuvuodelle pääsee opiskelemaan? Tiedän nimittäin pari tapausta, jotka eivät päässeet polkuopinnoista huolimatta tutkintoon, joten tuntuu turhalta maksaa niistä ensin maltaita jos ei pääsekään tutkintoon. Kokemuksia kaivataan!

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen käynyt pari vuotta sitten polkuopinnot ja pääsin ensimmäisellä "yrittämällä" sisään. Oli pelkkä haastattelu ja oma keskiarvoni oli reilu 4. Kannattaa ehdottomasti mennä. Mä sain asumistukea ja tt-tukea ensimmäisen vuoden. Mutta te-toimiston kanssa pystyy sovittelemaan asiasta, siinä oli joitakin ehtoja. Tosin jos olet avoliitossa, en tiedä saisitko sitten toimeentulotukea jos puoliso on töissä.

Vierailija
22/45 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä opintoja voi rahoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki amkit eivät veloita avoimen amkin maksuja esim. työttömiltä, joten siinä mielessä ei tule kalliiksi.

Vierailija
24/45 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se köyhille kuuluu millä rikkaat elää?

Vierailija
25/45 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain polkuopiskeliaksi laureaan sosionomiksi. Tuli kutsu haastatteluun, onko joku ollut haastattelussa, mitä siellä kysytään? Vai haluaako ne vaan nähdä että on suhkot täysjärkinen hakenut avoimeen?

Vierailija
26/45 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain polkuopiskeliaksi laureaan sosionomiksi. Tuli kutsu haastatteluun, onko joku ollut haastattelussa, mitä siellä kysytään? Vai haluaako ne vaan nähdä että on suhkot täysjärkinen hakenut avoimeen?

Arvioivat opiskelumotiiviasi. Tärkeintä niille on se, että myös valmistut sieltä.

Vierailija
27/45 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkuopintojen hinta on varsin kohtuullinen siihen nähden, että samalla hinnalla voi todennäköisesti opiskella kaikkia koulussa tarjolla olevia avoimen kursseja (esim.kielikursseja tai liiketaloutta) niin paljon kuin kerkeää. Tutkinnostakin voi suorittaa yli 60op.

Yliopistossa perusopinnot maksavat vähintään 250e ja se on vain 25op.

Vierailija
28/45 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär pyrki monesti fyssariksi muttei päässyt. Sitä odotellessa valmistui urheiluhierojaksi eikä vieläkään päässyt, joten aloitti polkuopinnot. Pääsi sisään, mutta hänen lisäkseen reilusta kymmenestä aloittaneesta pääsi vain yksi.

Siinä ei mitään saa jäädä puuttumaan vaan aikarajaan mennessä on todellakin oltava _kaikki_ vaaditut jutut suoritettuna ja rekisterissä.

Ja kalliiksihan se tuli, kun opintotukea ei saa eikä mitään muutakaan kuin asumistuen. Me maksoimme hänen elämisensä. Töitä ei pahemmin kannata sinä aikana tehdä, jos oikeasti haluaa päästä tutkintoa tekemään.

Vierailija
29/45 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikionnellinen kirjoitti:

Moi, olin itse viime vuoden polkuopiskelijana ja sain jo kesäkuun alussa vahvistuksen että pääsin sisään kouluun varsinaiseksi opiskelijaksi. :-) Kurssien arvosanojen keskiarvon tuli olla yli 3,5. 

Työttömyysrahoja ei polkuopiskelijana tosiaan saa, mutta toimeentulotukea kyllä. 

Polkuopinnot olivat muutaman satasen koko vuodelta ja oli todellakin sen arvoista, kun nyt vihdoin pääsin opiskelemaan unelma ammattiini. :)

Ei saanut mun tyttö toimeentulotukeakaan muuta kuin kesältä - kun ei ollut opintoja. Opintojen aikana ei saanut muuta kuin asumistukea.

Vierailija
30/45 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö

Vierailija
31/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätämpäs tämän keskustelun eloon jälleen. Onko polkuopiskelijoilla, jotka on olleet haastattelussa antaa vinkkejä haastatteluun? 

Vierailija
32/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajanhukkausta opintopolut ovat. Jos et sitä kautta pääse tutkintoon niin sinulla menee vuosi aivan hukkaan. Hae mieluummin yliopistoon.

Jos haluat terveydenhoitajaksi, mitä teet maisterin papereilla silloin? Pyyhit niillä silloin korkeintaan takalistosi.

Vierailija
33/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä kannata avointa amkia ajatellakaan, et tule saamaan mitään opintotukea tai muitakaan etuuksia. Työttömyyspäivärahaakaan ei tipu.

Miten onnistuit kirjoittaa vajaaseen 2 riviin noin masentavan kommentin.  Olisit  yrittänyt keksiä vaihoehdon, jos Ap:n puntarointi kuullosti sinusta huonolta vaihtoehdolta. Omaa kokemusta minulla ei ole polkuopinnoista mutta ne, kuten avoimen opinnot yleensä on usein, vähintäänkin erinomainen harrastus:

Ne on hyvä tapa kokeilla opiskelua ja kehittää itseään.  Ei huono juttu, että niiden kautta voi onnistua saamaan opiskelupaikan ilman valintakoetta..  Jos on opiskelupaikasta ehdottoman varma niin voivat olla parhaimmillaan kuin laittaisi rahaa pankkiin.: Avoimessa suoritetut opinnot voi hyväksilukea myöhemmin osaksi itse saman alan tutkintoa. 

Eli vaik et saisi "heti" seuraavas haus opiskelupaikkaa, ei opinnot mihinkään katoa, vaan voit mahd. jatkaa opintojen suoritamista, jolloin tuntuma opiskeluun säilyy samalla. Niin ja kyllä on myös "hieman" eri asemassa pääsykokeisiin osallisuessa jos tai kun on opiskellut pohjalle enemmän ja vähemmän avoimen kursseja. Ne ovat aivan samoja kursseja, joita suorittavat he, joilla on oikeus aikanaan suoritaa ja saada itselleen tutkinto.    

Kannattaa muistaa paikka -sidonnaisuus. Eli pääsääntöisesti hyväksilukuja saa vain sen paikan tutkinto-opinnoista, kuin minkä avoimessa ao opintokokonaisuuksia on suorittanut.

Esimerkki jos suoritat  avoimen opintoja Helsingin yliopistos niin Turun yliopiso ei välttämättä myönnä niistä korvaavuksia; sama toki myös toisin päin. 

On turhauttavaa, jos työkkäri suhtautuu avoimen yo/amk:n opinoihin nuivasti. - Omaa kokemusta minulle ei ole työkkrin järjesämistä kursseista / opetuksista mutta olen antanut itselleni kertoa, että ovat olleet, ainakin tosinaan pilipalikursseja, joista hyötyy lähinnä kurssittaja itse ja mahd. työvoimatilastot.

Avoimen yo/amkk:n opintojen suoritamis -mahdodollisuuksissa on tapahunut hieman edistystä.  Kunpa  nyt kun löytäisin sen lehden, joka kirjoitti hiljattain että opiskeluun avoimessa yliopistossa työttömyystuella, jos on muistaakseni ainakin  25-vuotias työtön työnhakija ja työllistymissuunnitelmassasi on sovittu koulutuksen tarpeesta.  Ja sivutoiminen opiskelu lienee kenelle tahansa mahdollisa. Sivuoimista opiskelu on määritellään opintojen vaatiman työmäärän mukaan. Avoimen yliopiston kohdalla se tarkoittaa alle 5 opintopisteen suorittamista kuukaudessa. 

Tällaiseen sivuoimiseen opiskeluun ei saa käsittääksen mitään opintososiaalisa etuutta. Mutta toisaalta -kaikki on suhteellsta- Turun ammattikorkeaoulu mainostaa, kuinka suoralainaus:  "Avoimen AMK:n opinnot eivät vaikuta yhteishaun ensikertalaisuuskiintiöön. Polkuopintojen hinta on 400€ (200€/lukukausi)"

Väittäisin, että aika moni on maksanut saman verran -no vaikka ulkomaan reissusta tai maksanut saman summan ellei enemmän, jollekin preppaus ja valmennus -kursseja järjestäälle taholle, joiden opets ja ja taso(/t)  vaihtelevat huomattavasti.  Eikä kurssin hinta aina ole tae kurssin laadusta.  -Vaikka hyvähän siä on kehua kallista (mahd. usean tonnin maksavaa) valmennusta koska kyllä niin kallis kurssi saa aika monen yrittämään tosissaan, ainakin silloin kun maksaa sen itse, eikä äiti tai isä...

Tsemppiä jokaiselle opiskelijalle!

Sinkkumies         

Vierailija
34/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin pääsykokeen yhteydessä polkuopintojen kovasta mainostamista kun ne olivat minun mielestäni melko kalliit, puhuttiin 400-600 euron kokonaishinnasta, jotta olisi päässyt hakemaan tutkinto-opiskelijaksi. Eihän tuo nyt tietysti ole mikään omaisuus, mutta vähävaraiselle ja muuten maksuttoman koulutuksen maassa tuntui hieman rahastukselta. Kouluilla kovat paineet hankkia lisätuloja? Ilmeisesti moni muukin tätä mieltä, kun nyt polkuopintoja tarjottiin tällä kertaa 200 euron hintaan. Vai onko se niin, että pk-seudulla rahastetaan enemmän kuin maakunnissa?

Vierailija
35/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätyin pääsykokeen yhteydessä polkuopintojen kovasta mainostamista kun ne olivat minun mielestäni melko kalliit, puhuttiin 400-600 euron kokonaishinnasta, jotta olisi päässyt hakemaan tutkinto-opiskelijaksi. Eihän tuo nyt tietysti ole mikään omaisuus, mutta vähävaraiselle ja muuten maksuttoman koulutuksen maassa tuntui hieman rahastukselta. Kouluilla kovat paineet hankkia lisätuloja? Ilmeisesti moni muukin tätä mieltä, kun nyt polkuopintoja tarjottiin tällä kertaa 200 euron hintaan. Vai onko se niin, että pk-seudulla rahastetaan enemmän kuin maakunnissa?

Hinta on suunnilleen samaa luokkaa koko maassa. Hinta ero selittynee sillä, että Polkuopintojen hinta on 400€, joka on lukuvuoden verran eli 2 lukukautta;  (200€/lukukausi). 

Sinkkumies

Vierailija
36/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/45 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkki jos suoritat avoimen opintoja Helsingin yliopistos niin Turun yliopiso ei välttämättä myönnä niistä korvaavuksia; sama toki myös toisin päin."

Voiko pitää paikkaansa? Oon käynyt toisen amkin avoimia kursseja kun ajattelin että tietty ne saa hyväksiluettua siellä mihin aion hakea.

Vierailija
38/45 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työtön ollut jo pitkään ja tarvitsee koulutusta nimenomaan AMK jotta pääsee eteenpäin niin millä nämä opiskelut rahoitetaan? Sos.tuki mahdotonta saada minun tilanteessani.

Mitä sitten jos ei pääse sisään? Menikö 400e "hukkaan" ?

Eikö Helsingissä millään voi nousta ylös ilman jäätäviä riskejä ja rahoja??

Miten voi tehdä yhtään mitään kun te- toimisto jarruttaa?

Vierailija
39/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kyllä nykyään päivärahaa voi polkuopintojen ajalta saada, jos te-toimisto katsoo koulutuksen edistävän uraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi