Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK polkuopinnot, onko kannattavaa mennä??

Vierailija
03.07.2017 |

Olen varasijalla 18 ja terveydenhoitajaksi hain. Tuntuu ettei ole saumoja päästä kouluun, joten olisiko polkuopinnoista mitään hyötyä? Onko varmaa että ensi lukuvuodelle pääsee opiskelemaan? Tiedän nimittäin pari tapausta, jotka eivät päässeet polkuopinnoista huolimatta tutkintoon, joten tuntuu turhalta maksaa niistä ensin maltaita jos ei pääsekään tutkintoon. Kokemuksia kaivataan!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kyllä nykyään päivärahaa voi polkuopintojen ajalta saada, jos te-toimisto katsoo koulutuksen edistävän uraa.

Ehtona että olet 25 v tai yli ja tuokin tapauskohtaista kuka saa ja kuka ei. Silloin hyvät mahdollisuudet jos ei ole pohjakoulutusta jolla voisi työllistyä ,näin minulle sanottiin kun yritin tukea saada polkuopintojen ajaksi. Itsellä vain lukiopohja,niin olisin saanut tuen,mutta olen valitettavasti 23 vuotias.

Vierailija
42/45 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kyllä nykyään päivärahaa voi polkuopintojen ajalta saada, jos te-toimisto katsoo koulutuksen edistävän uraa.

Työkkäri katsoo tapauskohtaisesti. Aikamoinen lippulappujen täyttäminen ja sinun pitää vakuutella te-toimiston työntekijää/arvioijaa siitä, että tarvitset tätä opintoa. Sen pitää olla vakuuttavan kuuloista ja edistää työllistymistä. Toki polkuopinto ei tarkoita, että pääset edes opiskelemaan tutkintoa niin siinä pitää vakuuttaa enemmän. Teoriassa voit saada jopa ihan pääsääntöiseen opiskeluun tukea jos lähet työttömänä opiskelemaan. Tähän on kuulemma paremmat mahdollisuudet kuin polkuopintoihin, koska tosiaan saat varmemmin sen tutkinnon.

Tunnen useamman jolta evättiin tuet, koska polkuopinto ei ollut tae siitä, että pääset opiskelemaan tutkintoa vaikka motivaatio olisi erittäin korkea. Tilastollisesti myös erittäin moni avoin amk/yo opiskelija jättää kurssit/polkuopinnot kesken.

Vierailija
44/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lisätä myös tuohon ylempään, että polkuopintojen hinta vaihtelee. Ainakin PK-seudulla useamman polkuopinnon hinta on 700-900€. Ainakin joidenkin haluttujen alojen opinnot ovat tuon 900€(esim. SoTe). Kaiketi maksimi, jonka voivat pyytää.

Vierailija
45/45 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittelen jtn uudempaa tietoa omasta polkuopinto kokemuksesta :)

Aloitin tradenomi opinnot syksyllä 2022 Laureassa. Lukuvuosi maksu oli 400€.

Suoritin yli 80 opintopistettä toukokuuhun mennessä ja otin lisäksi vielä kesäopintoja vajaa parikymmentä op. Keväällä hain tutkinto-opiskelijaksi erillishaunkautta, eli ei mitään pääsykokeita tms. Pitää olla vähintään 60op suoritettuna 31.7 mennessä. Riippuu toki alasta, mulla keskiarvo oli 3,7(yksi 1nen ja kaksi 3sta laski keskiarvoa :/ ) Pääsin tutkinto-opiskelijaksi. Luokaltani pääsi kaikki polkuopiskelijat joita oli n.10. Katsovat motivaatiota eli keskiarvo&suoritetut op nyt kertovatkin siitä sitten :). Mutta voin todellakin suositella mikäli pääsykokeiden/todistuksen avulla ei onnistu. Ja että vuoden pärjää rahallisesti( avoimen opiskelijat ei ole oikeutettu opintotukeen) mutta esim. aikuiskoulutustukea saa mikäli täyttää sen ehdot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan