Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko mieluiten muistisairas, skitsofreenikko, autisti vai kehitysvammainen?

Vierailija
03.07.2017 |

Siis jos olisi ihan pakko valita? En tarkoita loukata ketään, olen vain hiljattain ollut kiinnostunut psykiatriasta ja erilaisista oireyhtymistä, tms.

Niin jos olisi pakko, minkä valitsisit ja miksi se?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin skitso.

Vierailija
2/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin autisti, ei muuttaisi elämääni todennäköisesti suuntaan tai toiseen toisin kuin noi muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala kysymys mutta toisaalta hyvä, koska pistää vähän ajattelemaan. Olisin itse noista vaihtoehdoista kuitenkin mieluiten skitsofreenikko, koska siihen vaivaan on ainakin huomattavasti oireita lieventävä lääkitys.

Vierailija
4/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän kaikkia noista.

Vierailija
5/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammahan voi olla päässä tai sellainen, ettei vaikuta mitenkään ajatteluun. Siksi joku ruumiillinen kehitysvamma olisi "helpoin" hyväksyä.

Vierailija
6/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismikirjon häiriön jollakin superhauskalla tai hyödyllisellä savant-taidolla ja isolla älykkyysosamäärällä voisin ottaakin. Voisi olla mielenkiintoista.

Vierailija
7/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Aspergerin syndrooma, eli nykytermein olen autismin kirjolla. Eli ei tartte edes valita, enkä edes valita, pärjään ihan hyvin.

Vierailija
8/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniassa kognitiivinen taso aina vakavasti heikkenee ja saattaa hyvinkin laskea kehitysvammaisten tasolle. Olisin kehitysvammainen. Suhtautuminen minuun olisi toki joskus teennäisen armeliasta, mutta paras hoitopolku.

Vierailija
9/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisti mieluiten ja joitain autistisia piirteitä mussa onkin. Ja miksi, no kehitysvammaisuus olisi liian elämää haittaava, skitsofrenia voi olla todella hirveää ja muistisairaana sitä olisi jotenkin ihan hukassa. Autismi lähinnä haittaa vain sosiaalisissa suhteissa ja siinäkin oikeastaan muut kärsii enemmän autistin seurasta kuin autisti muiden seurasta.

Vierailija
10/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisti, ja olenkin, sillä minulla on asperger.

En haluaisi muuttua neurotyypilliseksi jos voisin. Aspergerhan ei ole sairaus vaan erilaisuutta joka sattuu ilmenemään aivoissa. Autistiaivot aiheuttavat toki tiettyjä haasteita elämässä, mutta toisin kuin muista mainituista tiloista, niistä ei ole pelkästään haittaa ja hankaluutta. Lisäksi haasteisiin saa apua.

Muutamia aspergerin myönteisiä piirteitä itselläni:

-olen huomattavasti älykkäämpi kuin kumpikaan vanhemmistani, jos en olisi autisti niin tuskin olisin

-minulla on myös erityislahjakkuus josta on minulle paljon iloa

-yliherkät aistit ovat toisinaan iso rasite, mutta toisaalta aistin paljon sellaista mitä muut eivät ja uskoisin nauttivani enemmän arjen pienistä asioista. Koen että maailmani on rikkaampi näin.

-minulla on todettu poikkeuksellisen syvä tunne-elämä, mutta se ei ole ongelma koska perusloogisuuteni auttaa minua käsittelemään tunteita rakentavasti esim. taiteellisten harrastusten kautta

-stressinsietokykyni on tavallista huonompi, mutta toisaalta olen aika immuuni sosiaalisille paineille, kiusaamiselle, huonommuuden tunteille yms. sosiaalisuuteen liittyville ikäville tunteille ja niistä aiheutuville ongelmille

-koska olen lisäksi luonnostani ilmeetön ja vähäeleinen, selviydyn ja pysyn rauhallisena monessa tilanteessa jotka nentit kokevat ahdistavina. Minua on esimerkiksi vaikea provosoida tai painostaa. Tästä on ollut paljon apua työelämässä.

-en vertaa itseäni muihin enkä kärsi yksinäisyydestä

-koska sosiaaliset paineet eivät rajoita minua yhtä paljon kuin nenttejä, voin käyttää luovuuttani täysillä ja elää tietyllä tavalla vapaammin

-en tarvitse päihteitä ja alkoholi maistuu pahalta, joten vaikka suvussani on alkoholismia, minulla ei ole siitä pelkoa

Nämä nyt tulivat äkkiseltään mieleen. Asperger-tason autistin ongelmat liittyvät usein yhteiskunnan ja muiden ihmisten ymmärtämättömyyteen. Jos kuitenkin vallitsee jonkinlainen olosuhteiden tasa-arvo eli elämänolosuhteet ovat yhtä suotuisat kuin keskivertonentillä, arvelisin olevani onnellisempi aspergerina.

t. palsta-asperger

Vierailija
11/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi.

Vierailija
12/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitisairas, heillä on kuulemma aina hyvä olla

Vierailija
13/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
14/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nostan

Vierailija
15/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole totta. Ei todellakaan ole aina hyvä olla. Mietipä nyt hetki. Oma isovanhempani eli koko ajan sodassa, kun muistisairaus eteni pitkälle. Olen nähnyt työssäni monta muistisairasta, jotka elävät uudelleen elämän ikäviä hetkiä. He eivät muista ja ahdistuvat siitä, kun eivät ymmärrä missä mennään. 

Vierailija
16/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastaisin skitsofreniaa mieluiten noista vaihtoehdoista tietty, se on ainut josta voi parantua.

Vierailija
17/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on asperger. En vaihtaisi sitä noihin muihin vaihtoehtoihin.

Vierailija
18/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykiatri kirjoitti:

Skitsofreniassa kognitiivinen taso aina vakavasti heikkenee ja saattaa hyvinkin laskea kehitysvammaisten tasolle. Olisin kehitysvammainen. Suhtautuminen minuun olisi toki joskus teennäisen armeliasta, mutta paras hoitopolku.

Tämä nyt on aivan täyttä puppua. Tunnen pari tyyppiä, joilla on tämä vaikva, ja silloin kun sairaus ei ole päällä ja lääkitys kohdallaan, ei heistä huomaa asiaa mitenkään. Ovat teräviä tyyppejä. Se, mikä laskee vaikutelmaa älystä, on laitostuminen, jos joutuu olemaan hoitolaitoksissa, tai työttömänä kotona istumassa. Valitettavasti. Sekä skitsoilla etttä muilla.

Vierailija
19/28 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? :o

Vierailija
20/28 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unhotuiko Narsisti listalta?!