Mitä mieltä meidän tuloista ja menoista?
Luin tuota ketjua, jossa puhuttiin rahoista ja niiden riittämättömyydestä. Olen aina ajarellut, että olemme pienituloisia, rahat ovat ainakin aina loppu. Nyt huomaan, että moni tulee paljon vähemmällä toimeen. Osaisiko joku neuvoa minua, miten ja missä voisimme säästää, etteivät rahat olisi aina loppu?
Perhe: 2 aikuista ja 2 lasta
Tulot: 3400e/kk (sis. lapsilisät)
Menot:
vuokra 770e
vesi ja lämmitys sis. vuokraan
käyttösähkö 30e
hoitomaksut 380e
autolaina 200e
bensa 50e
kulutusluotto 60e
opintolainat 200e
vakuutukset ja tv 50e
puhelimet 40e
lehdet 20e
apteekki 30e
ruoka 400e
kosmetiikka 50e
vaatteet 200e
netti 40e
n. 2500e
Silti rahaa ei jää säästöön, vaikka laskujen mukaan pitäisi. Ostelemme paljon heräteostoksia. Minä tilailen huutonetistä kaikkea kivaa, keräilen tietyn aikakauden vaatteita ja sisustusta. Olemme olleet työelämässä aika vähän aikaa, joten koko ajan tulee esille asioita, jotka pitää ostaa (aiemmin ei ollut varaa), kuten pyörät, puutarhakalusto, imuri, kuivausrumpu, astianpesukone, vaatteita, urheiluvälineitä...
Miten ihmeessä saisin talouden kuntoon? Aina päätän, että alan säästää, mutten osaa. Juuri tulin kaupasta, josta ostin uuden mopin, kasvovoidetta ja silmänympärysvoidetta, huulirasvaa, uudet shampoot ja hoitoaineet, vaikken edes tarvitse. kuitenkin lähdin ostamaan lapsille sukkahousuja. Niitä ei sitten löytynyt...
Pitäisikö minun ottaa ruutuvihko käyttöön? Mitä ehdotatte? Haaveilemme asunnonostosta, mutten tiedä, kannattaako minun vetää taloutta liian tiukille. Lainan hoitokulut olsivat vielä suuremmat kuin nykyinen vuokra, joten rahat loppuisivat kesken.
Apua!