Alkoi vuorotyö ja tunnin ajomatka autolla. Mitä jos oikeasti joku aamu (4:30) on ihan sekaisin väsymyksestä eikä voi lähteä ajamaan?
Meneekö työpaikka ja koko tulevaisuus pilalle???
T 20v teini
Kommentit (32)
Pakko se vaan on ajaa. Vaikka hengen uhalla. Nykyään jotkut yhdentekevät paskaduunit on niin mielettömän tärkeitä elämän kannalta.
Pikkukakkosen jälkeen nukkumaan, niin jaksat herätä aamuisin.
Menee se työpaikka ja mahdollisesti tulevaisuus jos joudut tulevaisuudessa selittelemään irtisanomista.
Tietenkin koitan käydä ajoissa nukkumaan. Mutta vuorotyö aiheuttaa todella epäsäännöllisen rytmin ja ei ole mahdotonta ettei tulisi uniongelmia, vaikka heräisi muutama tunti liian aikaisin eikä saa enää unta.
Ap
Ei se aamuvuoro yllättäen tule. Huolehdi nukkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin koitan käydä ajoissa nukkumaan. Mutta vuorotyö aiheuttaa todella epäsäännöllisen rytmin ja ei ole mahdotonta ettei tulisi uniongelmia, vaikka heräisi muutama tunti liian aikaisin eikä saa enää unta.
Ap
Ei nyt aikuisen ihmisen nukkuminen tai nukkumattomuus pitäisi olla tunneista kiinni. Kasva.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sekaisin väsymyksestä...? No sitten vaan kylmään suihkuun, litra kahvia, läiskit ittees poskille ja lähdet. Tai jos nyt et mitenkään saa itseäsi kerättyä, menet taksilla. Mites toi työkunto?
Terv. joka vitun aamu lähtö klo 5:30.
NIIN vittu mikä on ongelma lähteä joka aamu 5:30??????? Mikä???? Säännöllinen rytmi saatana ja saat joka päivä unen samaan aikaan aikaisin!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joku yksittäinen huonompi yö ei yleensä vielä pistä päätä sekaisin. Nukahtamista voi helpottaa melatoniinilla, suosittelen. Älä ainakaan ala etukäteen murehtia mahdollisia uniongelmia.
Olen jo vuosia herännyt 3.30 ja lähtenyt auton rattiin 4.30. En ole aamuvirkku, vihaan aamuja. Pakko mikä pakko ellei halua kortistoon loppuelämäksi.
Teen itse myös vuorotyötä ja tiedän, mitä se aiheuttaa keholle ja unirytmille. Iltarytmistä ei ihan kahdessa päivässä siirrytä sujuvasti aamurytmiin. Jos ei uni tule, niin ei tule. Itsellä on se onni puolellani, että teen työmatkat julkisilla. Mut vaikka olisin nukkunut vain kolme tuntia, niin jotenkin aamuyöstä on silti niin virittynyt, että vähäinen unen määrä ei haittaa töihin mennessä. Kroppa tottuu. Toki se kostautuu siinä vaiheessa, kun pääset kotiin. Tsemppiä! Et voi tietää miten kehosi reagoi, ellet edes kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei ole työkunnossakaan, eli saikkua vaan. Kun huolehdit että saat nukuttua tarpeeksi, näin tuskin tulee käymään.
Eikä sovellu työhön jos ei voi nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosia herännyt 3.30 ja lähtenyt auton rattiin 4.30. En ole aamuvirkku, vihaan aamuja. Pakko mikä pakko ellei halua kortistoon loppuelämäksi.
Helppoahan se on, kun joka päivä alkaa samaan aikaan. :)
Vierailija kirjoitti:
T 20v teini
No se, että aamulla väsyttää, ei ole pätevä syy poissaololle.
Se on kuules nyt vaan niin, että aikuisuuteen ja työelämään kuuluu kurjatkin jutut. Esim. se, että työt voivat alkaa kukonlaulun aikaan ja sinne on pakko lähteä. Kuolemanväsyneenäkin.
Onko teiniys joku puolustus olla poissa töistä..??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se on, kun joka päivä alkaa samaan aikaan. :)
Iltavuoroviikoilla olen kotona 00.00 eli nukahdan 2.00 aikoihin yöllä. Teen 2-vuorotyötä.
Voi ei :( ja ap:n kaltaisia on sitten liikenteessä puolizombina... Tiedän kokemuksesta, mitä vuorotyö voi pahimmillaan aiheuttaa. Itse selvisin vähällä ja sain "vain" vuosien unettomuuskierteen. Itse en nykyään nukkumatta auton rattiin lähtisi, kun välillä oli niin huonossa kunnossa muutaman vuorokauden valvomisen jälkeen, ettei aamulla pysynyt hammasharja kädessä. Vuorotyö ei todellakaan sovi kaikille. Monelle se ei tuottaisi mitään ongelmia, jos saisi aina tehdä samaa ilta-yö-tai aamuvuoroa, mutta kun ei- pitää aina sotkea se vuorokausirytmi uudelleen ja uudelleen ja yhä uudelleen. Ei ole luonnollista ihmiselle tuollainen ja johtaa lähes poikkeuksetta jonkinlaisiin terveysongelmiin ja ainakin elämänlaadun laskuun.
No mene sitten julkisilla jos niillä helpommin ja nopeammin pääset. Veikkaan että et. Varsinkin jos olis käveltävä pari kilsaa pysäkille ja vaihdettava bussia jne ja illalla sama homma takaisin tullessa. Venähtäis työmatkaan käytetty aika helposti tuplasti pidemmäksi ja aamuherätys olisi entistä aikaisemmin.
Aika moni muuten lähtee tuohon aikaan töihin.
Olen joskus tehnyt kaksivuorotyötä ja voi jumaliste kun oli hankalaa mennä iltavuoron jälkeen aamuvuoroon. Ihan kuin ei olisi välissä työpaikalta poistunutkaan. Pitäisi olla aina niin että viikko iltavuoroa viikko aamuvuoroa. Tai että jokaisen iltavuoron jälkeen olisi vapaapäivä. Ei tällaiselle iltavirkulle sovi yhtään tuollainen vuorovekslaus. Parasta kun saisi tehdä aina päivällä tai illalla töitä eikä tarvitsisi ikinä mennä kovin aikaisin töihin.
Minulle tulee unettomuudesta mm rytmihäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
T 20v teini
Kuule, sun on aika opetella menemään ajoissa nukkumaan. Ei ne pitkään katsele väsynyttä porukkaa, sulla on vastuu omasta ajokunnostasi.
Sitten ei ole työkunnossakaan, eli saikkua vaan. Kun huolehdit että saat nukuttua tarpeeksi, näin tuskin tulee käymään.