Alkoi vuorotyö ja tunnin ajomatka autolla. Mitä jos oikeasti joku aamu (4:30) on ihan sekaisin väsymyksestä eikä voi lähteä ajamaan?
Meneekö työpaikka ja koko tulevaisuus pilalle???
T 20v teini
Kommentit (32)
Siis lain mukaan väsyneenä ei saa ajaa autoa. Siitä on kysymys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosia herännyt 3.30 ja lähtenyt auton rattiin 4.30. En ole aamuvirkku, vihaan aamuja. Pakko mikä pakko ellei halua kortistoon loppuelämäksi.
Helppoahan se on, kun joka päivä alkaa samaan aikaan. :)
Iltavuoroviikoilla olen kotona 00.00 eli nukahdan 2.00 aikoihin yöllä. Teen 2-vuorotyötä.
Eli sulla on viikko putkeen aamua ja viikko putkeen iltaa? Ei se kovin vaikealta kuulosta. Joillain meistä vuorot menee ihan sikin sokin ja silloin unirytmiä ei ole.
Tuo on jossain tutkittu että ihmiselle on parasta se että on muutama vuoro kutakin vuoroa, ei nimenomaan saa tulla viikko-viikko vuoroja koska siitä tulee tottuminen ja rytmiä joutuu kääntämään. Se on hankalinta ihmisille. Kun voi työvuoron jälkeen mennä nukkumaan, herätä töihin ja seuraavana aamuna sama, sitten taas vaihto niin pysyy skarppina. Tuota käytetään paljon mm. terveysalalla. Ihan jees. Mutta se jos joku väsyttää jos tottuu vetämään yötä ja siitä vaihtaa viikon päästä toiseen vuoroon, taas viikon päästä uuteen. Silloin varsinkin viikonloppu kun koitat siirtää rytmiä mutta olisi kiva nähdä tuttuja on äärettömän väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus tehnyt kaksivuorotyötä ja voi jumaliste kun oli hankalaa mennä iltavuoron jälkeen aamuvuoroon. Ihan kuin ei olisi välissä työpaikalta poistunutkaan. Pitäisi olla aina niin että viikko iltavuoroa viikko aamuvuoroa. Tai että jokaisen iltavuoron jälkeen olisi vapaapäivä. Ei tällaiselle iltavirkulle sovi yhtään tuollainen vuorovekslaus. Parasta kun saisi tehdä aina päivällä tai illalla töitä eikä tarvitsisi ikinä mennä kovin aikaisin töihin.
Minulle tulee unettomuudesta mm rytmihäiriöitä.
Minulle taas iltavuorot on pahimpia. Olen iltavirkku, enkä saa unta iltavuoron jälkeen, ja koko päivä menee nukkuessa ja sitten onkin jo lähdettävä töihin. Hullultahan se kuulostaa, mutta mun on helpompi mennä aamuvuoroon, yleensä siis kuudeksi. Herättävä siis pari tuntia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten prinsessa menee julkisilla. Se ei ole työnantajan ongelma jos sinua väsyttää aamulla, etkä jaksaisi ajaa. Sinä olet sitoutunut tekemään töitä työnantajan määritteleminä aikoina palkkaa vastaan.
Jos jäät pois ilman pätevää syytä => varoitus => lopputili/ryösuhteen purku
Vierailija kirjoitti:
No mene sitten julkisilla jos niillä helpommin ja nopeammin pääset. Veikkaan että et. Varsinkin jos olis käveltävä pari kilsaa pysäkille ja vaihdettava bussia jne ja illalla sama homma takaisin tullessa. Venähtäis työmatkaan käytetty aika helposti tuplasti pidemmäksi ja aamuherätys olisi entistä aikaisemmin.
Aika moni muuten lähtee tuohon aikaan töihin.
Helpompi se on autolla mennä, oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosia herännyt 3.30 ja lähtenyt auton rattiin 4.30. En ole aamuvirkku, vihaan aamuja. Pakko mikä pakko ellei halua kortistoon loppuelämäksi.
Helppoahan se on, kun joka päivä alkaa samaan aikaan. :)
Iltavuoroviikoilla olen kotona 00.00 eli nukahdan 2.00 aikoihin yöllä. Teen 2-vuorotyötä.
Eli sulla on viikko putkeen aamua ja viikko putkeen iltaa? Ei se kovin vaikealta kuulosta. Joillain meistä vuorot menee ihan sikin sokin ja silloin unirytmiä ei ole.
Viimeiset kolme vuotta näin. Sitä ennen saattoi viikon aikana olla aamuvuoro, iltavuoro, aamuvuoro, yövuoro. Iltapäivällä aina tiesi mikä vuoro huomenna on. Eli on kokemusta kyllä siitä kun vuorojen välissä ehdit olla 4,5 tuntia kotona. Hyvin paljon kokemusta. Samoin 16 tunnin työpäivistä jne. Sanoin vain, että kaikkeen tottuu kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tiedustele työnantajalta mitä mieltä tuosta asiasta on. Mä melkein voin jo arvata vastauksen.
Nukkumatti. kirjoitti:
Pikkukakkosen jälkeen nukkumaan, niin jaksat herätä aamuisin.
Pikkuisen vaikea mennä pikkukakkosen jälkeen nukkumaan, jos iltavuoro päättyy iltakymmeneltä. On sekä ravintola- että hoitoalalla tavallinen käytäntö, että iltavuoron jälkeen on aamuvuoro. Ei siinä hyvin pitkään nukuta, jos ajomatkaa kotiin on 100 km. Aivan eri juttu niillä, jotka voivat tosiaan mennä nukkumaan vaikka kuudelta illalla, jos aamuherätys on klo 3 ja lähtö töihin vaikka leipomoon tai lehdenjakajaksi.
Ammatinvalintakysymys, mutta voihan aina vaihtaa asuinpaikkaa.
Olkaa te onnellisia joiden iltavuoro päättyy jo niinkin aikaisin kuin klo 22. Siinä ehtii vielä saman päivän aikana kotiin sentään.
Vierailija kirjoitti:
Menee se työpaikka ja mahdollisesti tulevaisuus jos joudut tulevaisuudessa selittelemään irtisanomista.
Tulevaisuudessa on kuule niin kova työvoimapula että ei tarvii selitellä mitään
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus tehnyt kaksivuorotyötä ja voi jumaliste kun oli hankalaa mennä iltavuoron jälkeen aamuvuoroon. Ihan kuin ei olisi välissä työpaikalta poistunutkaan. Pitäisi olla aina niin että viikko iltavuoroa viikko aamuvuoroa. Tai että jokaisen iltavuoron jälkeen olisi vapaapäivä. Ei tällaiselle iltavirkulle sovi yhtään tuollainen vuorovekslaus. Parasta kun saisi tehdä aina päivällä tai illalla töitä eikä tarvitsisi ikinä mennä kovin aikaisin töihin.
Minulle tulee unettomuudesta mm rytmihäiriöitä.
Entiseen aikaan sairaaloissakin oli muutana vuoro peräkkäin aamua ja sitten iltaa vai oliko se toisin päin, mutta kolmen yövuoron jälkeen tuli yökkövapaita useampi päivä. Miksi ei enää, osaisiko joko hoitoammattilainen selittää?
Jossakin muualla kuten maatalouslomittajilla on 12 tunnin yhtäjaksoinen vuorokausilepo, joka sijoittuu lähes poikkeuksetta yöhön. Työaikalaissa pitäisikin olla sääntö, että vain poikkeustapauksissa saa kahden työvuoron väli olla lyhempi kuin 12 tuntia.