Onko sitä onko palkka 12 kertaa vuodessa paras ratkaisu ikinä ajateltu kriittisesti?
Esim ajatellaan jotain sakottajaa siis työssä olevaa sopimuksen tehnyttä. Nii jos se ostaa halvan mikron koska sillä ei oo varaa parempaan ja se joutuu ostamaan sen halvan mikron ens kuussa uudestaan koska se ei kestä kauaa. Jos sillä ois isompi palkka kerralla, nii se pystyis ostamaan sen kalliimman mikron joka kestää pidempään ja voisi tulla 20€ halvemmaksi lopulta kuin halvempien mikrojen vaihtelut. Eli ku tän suhteuttaa kaikkeen nii siit jäis enemmän rahaa jos palkka olis isompi eli pitäiskö palkatusvälejä harventaa? Se sakottaja kuitenki ymmärtää rahan arvon ku näkee asiakasrajapinnassa miten ihmiset saa esim pysäköintivirhesakkoja et ei se holtittomasti shoppaile. Oli vaan esimerkkihenkilö mut kuitenki?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Esim ajatellaan jotain sakottajaa siis työssä olevaa sopimuksen tehnyttä. Nii jos se ostaa halvan mikron koska sillä ei oo varaa parempaan ja se joutuu ostamaan sen halvan mikron ens kuussa uudestaan koska se ei kestä kauaa. Jos sillä ois isompi palkka kerralla, nii se pystyis ostamaan sen kalliimman mikron joka kestää pidempään ja voisi tulla 20€ halvemmaksi lopulta kuin halvempien mikrojen vaihtelut. Eli ku tän suhteuttaa kaikkeen nii siit jäis enemmän rahaa jos palkka olis isompi eli pitäiskö palkatusvälejä harventaa? Se sakottaja kuitenki ymmärtää rahan arvon ku näkee asiakasrajapinnassa miten ihmiset saa esim pysäköintivirhesakkoja et ei se holtittomasti shoppaile. Oli vaan esimerkkihenkilö mut kuitenki?
Mäkin ostin halvimman mikron nuorena ja köyhänä ja se kesti 13 vuotta. Eipä siinä ole liikkuvia osia, joten periaatteessa sen pitäisi kestää 30-40 vuotta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama tuleeko palkkaa 3000e vai 2000e. Tuhlaan sen aina samassa ajassa. Toki laitan säästöön.
Teen myyntityötä josta maksetaan tuntipalkan päälle provikat/bonarit toteutuneista myynneistä, joten se välillä heittelee. Onneksi mies tienaa paremmin ja osaa säännöstellä.Olisi aika painajainen jos saisin esim 6000e ja seuraavaa palkkaa pitäisi odottaa kaksi kuukautta. :D Ei sopisi minulle.
Joskus olin töissä jossa palkka tuli kahden viikon välein, se oli hyvä.
Tarvitset edun hoitajan, kun käyttäydyt kuin pieni lapsi. Voin alkaa säännöstelemään palkkaasi ja katson mitkä ostokset ovat hyväksyttäviä. Tuhlailu loppuu tähän!
Pienen siivun otan toki palkastasi välistä.
Sinkkumies
Joskus muinoin on palkka ollut kerran vuodessa. maataloissa piiat ja rengit. On ollut täysylöspito eli ruoka ja katto pään päällä. Mielestäni tähän ei kannata palata.
Olen tehnyt työtä jossa palkka kaksi kertaa kuukaudessa ja nykyisessä kerran kuukaudessa. Ei sillä ole merkitystä miten useassa erässä se tulee koska sama määrä sitä palkkaa tulee kuitenkin.
Aloituksessa mainittu mikro esimerkki on huono kun mikrot kuitenkin kestää vuosia.
Helpompi on taloutta suunnitella jos rahaa tulee tasaisin välein kuukausittain.
Aloittajalle kysymys, onko sulla lääkitys ihan kunnossa?
Kylhän toi käy, mutta sitten se palkka pitää maksaa etukäteen. En rupea odottelemaan kahtatoista kuukautta.
Jos nyt joku "sakottaja" onkin vähätuloinen, ja vielä harvinaisen epäonninen kodinkoneita ja puutarhatonttuja hankkiessaan, ei se sitä tarkoita että kaikkia muita tulisi rankaista palkanmaksun pitkittämisellä. Oletusarvoisesti jokainen täysi-ikäinen ei holhouksessa oleva henkilö päättää itse omista raha-asioistaan, ja näin ollen on myös oikeutettu päättämään siitä hankkiiko tarvitsemansa tuotteet hetken mielijohteesta ja halvalla, vaiko harkiten ja niihin säästäen.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt joku "sakottaja" onkin vähätuloinen, ja vielä harvinaisen epäonninen kodinkoneita ja puutarhatonttuja hankkiessaan, ei se sitä tarkoita että kaikkia muita tulisi rankaista palkanmaksun pitkittämisellä. Oletusarvoisesti jokainen täysi-ikäinen ei holhouksessa oleva henkilö päättää itse omista raha-asioistaan, ja näin ollen on myös oikeutettu päättämään siitä hankkiiko tarvitsemansa tuotteet hetken mielijohteesta ja halvalla, vaiko harkiten ja niihin säästäen.
Ei pienistä tuloista pysty säästämään välttämättömiä tavaroita varten. Ne täytyy ostaa heti.
Kyllä se sen verran muuttaa että nykyisen yhden kuukauden työn sijaan luototankin työnantajaa kahden kuukauden työn verran. Eli työntekijän riski työnantajan maksukyvyttömyyteen kasvaa ja lisäksi menettää 1 kk pääoman tuoton/ inlfaation verran rahaa. Eli työntekijän kannalta tilanne vain huononisi vaikka osaisikin rahaa käyttää. Euro tänään on arvokkaampi kuin euro huomenna.