Vierailija

Kaverin vanhemmat ei päästä pojan kaveria uimaan niin ettei ole aikuisia mukana.

12-vuotiaat pojat eli kuudennelle luokalle menee. Molemmat täyttää 13-vuotta jo tammikuussa eli ei ole mitään loppuvuoden lapsia edes.
Uimataito hyvä molemmilla. Tällä poikani kaverilla varmaan jopa parempi kuin omallani.

Kieltäydyin eilen lähtemästä viemään poikia uimaan kun en ehtinyt ja olen sitä mieltä muutenkin että kyllä isot pojat pyörillä pääsee keskenäänkin. Kaksi järveä ihan vieressäkin ja hyvät rannat.

Mielestäni uimaan vienti kuuluu sitten näille vanhemmille jotka ei lastaan uimaan ilman aikuista päästä, eikä minun vastuulle.

Viime vuonna vielä kuskasin mutta en kyllä enää. Varsinkaan kun kuskaus lankeaa minulle lähes aina.

Mielipiteitä?

• ylös 12
  • alas 0

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Kyllä mä otan mielelläni näin aikuisenakin jonkun mukaan laiturille kun käyn itse pulahtamassa. Uimahallit jne asia erikseen, mutta meressä/järvessä on näkyvyys usein huono ja joku laiturilta hyppääminenkin voi koitua kohtalokkaaksi.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Sen ikäisen, joka tarvitaessa pystyy pelastamaan kaverinsa ja antamaan ensiapua OIKEIN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
.

Uimahallissa on käyneet keskenään jo 10-vuotiaista, mutta en vielä (nyt vajaa 12-v) päästä järvelle tai joelle keskenään.

Vierailija

En mene yksin mielelläni uimaan. Olen uimamaisteri. Lapset 9 ja 11 eivät todellakaan mene yksin ilman aikuista rannalle.

• ylös 11
  • alas 3
Vierailija

Uimahallissa lapsi kävi kavereiden kanssa ilman vanhempia jo 8-vuotiaana, järvessä 9-vuotiaana. Lapsi on osannut uida aina, vauvauinnit, uimakoulut ym. kävi.

Toki tuosta on jo vuosia aikaa, nykyään varmaan joku mamma tekisi lasun, jos näkisi alle 18-vuotiaan yksin rannalla tai hallissa.

Vierailija

Itse päästän paljon aikaisemmin uimahalliin kuin järvelle. Järvellä pohja on arvaamatonta ja nuoret saattavat tehdä tyhmyyksiä kuten hypätä järveen pää edellä.

Vierailija

Uimahallissa on ollut jo 8- vuotiaasta. Järvelle/merelle ei mene ilman aikuista, siellä ei pelkkä uimataito riitä.

Olen sitä mieltä että jos et pääse itse mukaan, poikasi hankkii sellaisen kaverin jonka vanhemmat päästää uimaan ilman valvojaa, valitettavasti ne ovat harvassa, minkä ymmärrän hyvin.

Vierailija

Itse menin 8-vuotiaana, kun järvi oli muuton jälkeen ekan kerran pyörämatkan päässä. Mukana oli usein 7-vuotias kaveri.

Näin vielä 2000-luvun taitteessa, nykyään varmaan ollaan jo tiukempia.

Vierailija

Kiitos kommenteista 😊

Rannat ovat suosittuja rantoja. Rannalla myös kahvila ja puisto eli ihmisiä on aina. En itsekään päästäisi jonnekin metsäjärveen hyppimään päälleen mutta nämä rannat on ihan eri asia.

Pojat on fiksuja. Ainakaan omani ei uskalla hypätä mistään korkealta edes muiden painostuksesta ja samanlainen on kaverinsa. Ja turvallista siellä olisi hyppiäkin jos uskaltaisikin.

Ja muistan itse että tuon ikäisinä käytiin itsekin uimassa keskenään eikä silloin mitään kännyköitäkään ollut joilla soittaa apua. Ja siellä oli poikiakin joita käytiin tiirailemassa 😉

Ap

Vierailija

Pari kertaa ollut paikalla kun lasta etsitään järvestä, ekalla kerralla selvittiin säikähdyksellä koska etsintään osallistuivat kaikki rannalla olevat aikuiset ja aikuisen elvytystaidoilla, toisella kertaa nämä eivät riittäneet.

Meillä lapsi ei mene yksin rannalle, on 13- vuotias.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa ollut paikalla kun lasta etsitään järvestä, ekalla kerralla selvittiin säikähdyksellä koska etsintään osallistuivat kaikki rannalla olevat aikuiset ja aikuisen elvytystaidoilla, toisella kertaa nämä eivät riittäneet.

Oho! Minkä ikäisistä lapsista kyse?

Vierailija

Jos nyt yhtään on katsonut tilastoja kuinka monta ihmistä on hukkunut, niin tajuaa että se hyvä uimataito ei aina riitä. Lapsen on osattava myös tiedostaa oma jaksamisensa ja hahmottaa kuinka kauas rannasta voi mennä.

Itse olen nuorenpana ollut hengenpelastajana suositulla rannalla, voin rehellisesti sanoa että pelastin 10 lapsen hengen yhtenä kesänä vaikka ranta oli täynnä ihmisiä. Harva tietää miltä hukkuminen näyttää. Minä tiesin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oho! Minkä ikäisistä lapsista kyse?

En tiedä mutta luulisin että eka oli joku 10-12 vuotias ja lehdestä luin että kuollut oli 14- vuotias

Vierailija

minä olen itse aikoinaan pyöräillyt kaverin kanssa kesät talvet uimaan tokaluokkalaisesta asti. Joskus niihin aikoihin siis, jos kersa on yhtä fiksu kuin vanhempansa (ja pääsikin, nykyään jo lapset aikuisia)

Vierailija

12 vee sai mennä 11 vee kaverinsa kanssa. Tammikuun poikia molemmat. ehdot: mennään yhdessä, ei koskaan yksin, kännykkä mukana.

Uimataito on molemmilla  erinomainen, mutta sehän ei ole se kynnyskysymys vaan tehdäänkö tyhmyyksiä kuinka paljon muuten.

Vierailija

Nähtyäni videon jossa poika hukkuu vaikka ihmisiä on ympärillä niin ei päästäisi. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat