Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen päästät yksin(kaverin kanssa) uimaan?

Vierailija
03.07.2017 |

Kaverin vanhemmat ei päästä pojan kaveria uimaan niin ettei ole aikuisia mukana.

12-vuotiaat pojat eli kuudennelle luokalle menee. Molemmat täyttää 13-vuotta jo tammikuussa eli ei ole mitään loppuvuoden lapsia edes.
Uimataito hyvä molemmilla. Tällä poikani kaverilla varmaan jopa parempi kuin omallani.

Kieltäydyin eilen lähtemästä viemään poikia uimaan kun en ehtinyt ja olen sitä mieltä muutenkin että kyllä isot pojat pyörillä pääsee keskenäänkin. Kaksi järveä ihan vieressäkin ja hyvät rannat.

Mielestäni uimaan vienti kuuluu sitten näille vanhemmille jotka ei lastaan uimaan ilman aikuista päästä, eikä minun vastuulle.

Viime vuonna vielä kuskasin mutta en kyllä enää. Varsinkaan kun kuskaus lankeaa minulle lähes aina.

Mielipiteitä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahalliin ja mereen 11 vuotiaina. Meressä uidaan valvotulta uimarannalta käsin.

Niin kuka siellä valvoo..?

Vierailija
22/32 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni hukkui 13- vuotiaana. Harrasti uintia ja uimataito oli hyvä. Kaverinsa jaksoi rantaan asti, kaiken järjen mukaan myös veljeni olisi pitänyt tuo matka jaksaa mutta ei saada koskaan tietää miksi ei jaksanut.

Varmaan sanomattakin selvää että en päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai siis on toki kynnyskysymys mutta ei auta jos muuten hölmöillään kovin paljon

Kohta kymmenvuotiasta pikkuveljeä en päästäisi uimaan kaverinsa kanssa vielä pitkään aikaan. Hän on sellainen esittäjä eikä mitään vaarantajua.

Isoveljensä ja tämän kaveri on ihan toista maata.

Viimekesänä poika uskalsi vasta hypätä laiturin päästä jalat edellä kun kannustin ja kaverikin hyppi. Aiemmin hyppi vain laiturin sivulta lähellä tikapuita.

On aina ollut varovainen eli ei ikipäivänä lähtisi uhkarohkeana uimaan pitkälle.

Tämä kesänä on jo rohkaistunut ja mökillä teki jo hienoja uimahyppyjä mutta pysyttelee aina laiturin lähellä.

Osaa siis kyllä uida hyvin mutta hänellä on aina ollut vahva itsesuojeluvaisto. Onneksi.

Uimahallissa kyllä ui pitkiä matkoja.

No täytyy vähän miettiä sitten että vielä kuskaan poikia uimaan kuitenkin. Ärsyttää vaan olla aina se joka vie.

Ap

Vierailija
24/32 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-10-vuotiaasta lähtien käytiin kesäisin ihan vapaasti uimassa joessa ja jokeen kaivetussa uimalassa, jos huvitti. Maalaiskylä kyseessä, eli paikalla ei usein ollut välttämättä muita, eikä ainakaan aikuisia. Kännykät alkoivat yleistyä pari vuotta myöhemmin, itselläni ei ollut. Kukaan ei hukkunut, tosin talvella luokkakaveri putosi jäiden läpi (pelastui). Antaisin varmaan itsekin tuon ikäisten mennä keskenään, toki lapsikohtaista ja rantakohtaistakin.

Vierailija
25/32 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, harva pääsisi edes aikuisena uimaan ystävänsä kanssa, jos hengenpelastustaidot olisivat kriteerinä eli liioittelua minusta. 

Uimahallissa meillä on oltu n. 10-vuotiaana, vähän vanhempana valvotuilla rannoilla täällä stadissa. Ihan jonnekin yksinäiselle rannalle ei ole koskaan ollut tarvetta mennä. Mutta sanotaan nyt 12 iäksi, oletuksensa tietysti rautainen uima- ja sukellustaito. 

Vierailija
26/32 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteiässä päästäisin jos ois pakko päästä kaverin kanssa keskenään, toistaiseksi olen saanut tulla mukaan

Vierailija
27/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut pelastamassa 15-vuotiasta poikaa joka hyppäsi puusta, mutta meren sijaan hyppy päättyi kallioon johon löi päänsä.

Ja kenen vastuulla ne lapset on siellä rannalla? Oletat ulkopuolisten puuttuvan esim. hölmöilyyn? Ei puutu, korkeintaa katsoo halveksuen ja toteavat hoitakoon itse itsensä jos jotain sattuu.

Totta kai lapset pitää päästää. Mutta jättäkää ulkopuoliset pois syytöksistänne, jos jotain sattuu.

Vierailija
28/32 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vanha keskustelu mutta siis luuletko että loppuvuoden lapsilla olisi uimataito heikompi kuin esimerkiksi lellityillä alkuvuoden lapsilla

Loppuvuoden lapsilla voi olla esimerkiksi ihan yhtä hyvät arvosanat tai vaikka uimataito kuin alkuvuoden lapsillakin. Eikä se ikä merkkaa vaan se taito!

Vierailija
29/32 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni olin 11, kun pääsin kaverin kanssa mökille yöksi kahdestaan. Kaveri oli 10 v.

Mökki oli siis pyörämatkan päässä kotoa (asuttiin pikkukaupungissa). 

Lämmitettiin sauna, uitiin sydämemme kyllyydestä ja tultiin seuraavana päivänä kotiin, kun eväät loppuivat.

Jo ennen tätä oltiin käyty yhdessä uimassa, varmaan 8-9 -vuotiaasta asti. 

Päästäisin oman tyttäreni uimaan kavereidensa kanssa suunnilleen samanikäisenä.

Vierailija
30/32 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v asti kävi meidän tyttö ilman aikuisia kavereiden kanssa uimassa. 

Vierailija
31/32 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nykyäänhän uimahalleissa käsittääkseni kielletään alle 10-vuotiaan tulo ilman aikuista.

Itsellä vielä niin pienet lapset, että vaikea sanoa... Ehkä yläasteella voivat mennä keskenään.

Vierailija
32/32 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös järvestä. Äkkisyvä tai muuten hankala uimajärvi on eri juttu kuin selkeästi rajattu, hitaasti syvenevä ja laiturillinen paikka pelastusrenkaineen. Sekin vaikuttaa onko ranta niin hiljainen, ettei ole muita tai kovin ruuhkainen.

Uimataidosta riippuu tietysti, enemmänkin kuin iästä.

Ikä vaikuttaa harkintakykyyn, joten sitäkin täytyy olla.

Sitten lopulta vaikuttaa lapsen luonne ja kyky toimia uusissa ja pelottavissa tilanteissa. Se vaihtelee paljon persoonan mukaan.

Joka tapauksessa jos menevät keskenään niin vinkki:

Mene lasten kanssa samalle järvelle jossa käyvät. Kerro heille, että te pidätte nyt uimaharjoituksen ja hätätila-harjoituksen.

Uimaharjoitus:

Sitten käytte yhdessä tarkasti läpi kaikki rajat ja kaikki säännöt. Käske lasten myös kysyä sinulta lisätietoja ja vastaa kaikkiin kysymyksiin. Lapset käyvät uimalla rajat ja säännöt läpi. Esim. ei saa uida järven keskelle tai poikki, raja mihin saa. Ei saa hypätä toisten päälle, harjoitus kuinka hypätään jos hypätään. Aika, jonka kuluttua ilmoittavat kaiken olevan ok. Kielletyt leikit, esim. uppoaminen ja näköpiiristä häviäminen.

Hätilaharjoitus:

Mitä tehdä jos toinen haluaa tehdä sääntöjen vastaisesti? Sanotaan ettei se käy. Mitä tehdä jos toinen vajoaa veden alle? Käytte ohjeet läpi harjoitellen ne kaikki yhdessä paikan päällä. Minne soittaa? Mikä on uimarannan osoite? Miten kutsua aikuisia apuun? Huutaminen. Ym.

Lapsilla on tämän jälkeen paljon paremmat valmiudet käydä keskenään uimassa ja ymmärrys siitä, että sääntöjä kannattaa noudattaa, kun he ovat itse käyneet läpi riskit ja sen todellisuuden mitä täytyy tehdä silloin jos tulee jokin hätä tai toinen katoaa veden alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan