Apua erv täytekakkuun ja tarjoiluun..
Eli lapsen synttärit lähestyvät. Oli jo ainekset (suklaa-kermakakkuun), mutta nyt tuli ilmi ruoka-aine allergioita :) Eli tarjottavien on oltava gluteenittomia JA maidottomia. Täytekakun täyte ja kuorrutus aiheuttaa nyt harmaita hiuksia sekä suolaiset. Olisin tehnyt pizzaa, mutta siinä on juustoa. Voileipäkakussa on juustoa... kostutuskaan ei nyt onnistu maidolla. Ideoita sekä reseptejä kaipailen!!! Synttärisankari ei pidä hilloista eikä marjasoseistakaan välitä.... Siinä lisää haastetta :D
Kommentit (17)
Kostuttamiseen käy mehu tai vesi. Gluteenittomaksi kakku tulee, kun leivot sen perunajauholla, niin ei tarvitse ostaa erikseen gluteenitonta jauhoseosta. Tummaa suklaata saa maidottomana, jos haluaa nimenomaan suklaakakun. Losäksi on olemassa erilaisia soija- jakaurakermoja, jotka vaahtoutuvat maidollisen kerman sijasta.
Voileipäkakku on jo hivenen haastavampi. Tuore- tai sulatejuustotyppistä levitettä saa soijapohjaisena (löytyy juustohyllystä). Lisäksi kuorrutteeseenvoi harkita jotakin majoneesipohjaista ratkaisua. Gluteenittomalle kakun sijan omat voileivät? Huomaa että gluteenittomia leipiä ei saa voidella samalla rasvalla, jota on käytetty normileipien voiteluun.
Kauran sopivuus kannattaa muuten tarkistaa keliaakikolta. Usein puhdas kaura sopii (ei siis ole kontaminoitunut muiden viljojen kanssa, kts. kelialiiton sivut sopivista tuotteista).
Mokkapaloihin esimerkiksi soija- tai riisimaitoa, jos et uskalla kauraa käyttää. Gluteenittomat leivonnaiset murenevat muuten helpommin kuin vehnäjauhoista leivotut ja esim. pullan teko haastavaa, sillä gluteenittomissa jauhoissa ei ole sitkoa.
Yksi vaihtoehto kakun sijaan jätskibaari?
Vierailija kirjoitti:
Kauran sopivuus kannattaa muuten tarkistaa keliaakikolta. Usein puhdas kaura sopii (ei siis ole kontaminoitunut muiden viljojen kanssa, kts. kelialiiton sivut sopivista tuotteista).
Mä luulen ettei tää tiiä itekkään kun on tämmöinen itse diagnisoitu keliakia.. xD Mennään nyt sen mukaan ettei mitään. Olen kyllä aikaisempina kertoina käyttänyt tavallista suklaata eikä ole oireita saanut, en hoksannut tosiaan niidenkin voivan sisältää jäämiä gluteenista. Nyt oli sitten jotain reilun kaupan gluteenitonta suklaata... :D Mut ei käy tosiaan tälle yhdelle pikkaiselle koska maito.. Onko kukaan ei normaalisti soija/kauramaitoja käyttänyt maistanut kakkua soija/kaurakermalla, oliko maku eroa?
Siis kuka se gluteeniton ja maidoton on? Synttärisankari yhtäkkiä yllättäen?!? Jos on vain joku vieraista, niin hoidat hänelle/heille jotain korvaavaa tarjottavaa, ei tarvitse olla joka laatua, ja teet loput kuten suunnittelit.
Jos yksi lapsivieraista tarvitsee tällaista erityisruokavaliota niin minä ratkaisisin asian varmaan niin, että kysyisin lapsen vanhemmilta, että mitä tarjota. Gluteeniton leivonta ei ole erityisen helppoa enkä usko, että kukaan olettaa että lasten synttärikutsuilla on gluteenittomat tarjoilut ihan samanlaiset kuin muukin tarjoilu tai että kaikki tarjottava olisi gluteenitonta.
Omien lasten synttäreillä joskus vuosia sitten yksi lapsi (7v) tuli omien syötävien kanssa. Hänellä oli keliakia. Olin kyllä laittanut kutsuun, että ilmoittakaa jos on erityisruokavalio, mutta äitinsä ei ilmoittanut mitään, sanoi vaan lasta tuodessaan, että tällä on omat eväät ja ettei hän viitsi pyytää gluteenitonta lapselleen, kun on niin hankalaa tottumattomalle tekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se maidoton :/ Oli tämä kakun lisäksi tarkoitus tehdäkkin ja osa tarvikkeista ostettukkin, mutta nyt ei voi käyttää näistä juuri mitään. En haluaisi yhden jäävän ns ilman vaan kaikki saisivat täysin samaa. Muuten tekisinkin näille erv tapauksille omat vaikka muffinit..
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tekisinkin kakun sijaan mokkapaloja, millä voisin korvata maidon? Kestääkö esim. soijamaito kuumentamista ja vaikuttaako makuun? Kauramaito ei taida käydä gluteenittomalle..?
Mä olen tehnyt tällaisia mokkapaloja ja hyviä tuli. Pohjaan tulee gluteeniton jauhoseos ja kasvismargariini, kaakaojauhe, nesteenä kahvi. Munaa voi käyttää. Kuorrutteeseen laitoin tomusokeria, kaakaojauhetta, kasvismargariinia ja notkeutin sen kookoskermalla. Ihan hyviä tuli.
Joissain nonparelleissakin on maitoa, kannattaa lukea tuoteselosteet tosi tarkasti!
Cupcakesit voisi toimia myös? Onko pakko olla nimenomaan täytekakku?
Mitään nostatettavia leivonnaisia on tosi vaikea tehdä gluteenittomasta jauhosta. Kääretortut ja kuivakakut onnistuvat kyllä, samoin keksit.
Yksi tosi kiva idea lastenkutsuille on lettu- tai vohvelikestit! Farinalla on tosi hyvä gluteeniton lettujauho.
🇺🇦🇮🇱
Maidottomia jäätelöitä ja sorbetteja löytyy vaikka kuinka paljon hyvinvarustetuista marketeista. Hyvä idea tuo jäätelöbaari! Tai miten olisi jäätelökakku?
Noista vaahtoutuvista kaurakermoista vielä, että mulla on niistä huonot kokemukset. Ei vaahtoa kunnolla, ja lässähtää nopeasti. Pitäisi olla sitten melkein joku liivatteella hyydytetty se täyte, vähän niinkuin cheesecake?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se maidoton :/ Oli tämä kakun lisäksi tarkoitus tehdäkkin ja osa tarvikkeista ostettukkin, mutta nyt ei voi käyttää näistä juuri mitään. En haluaisi yhden jäävän ns ilman vaan kaikki saisivat täysin samaa. Muuten tekisinkin näille erv tapauksille omat vaikka muffinit..
"Kaikille samaa" on jalo ajatus, mutta siitä kärsii kyllä koko porukka, etenkin päivänsankari, joka ei saa niitä herkkuja, joita on toivonut. On aika rajallista mitä voi tehdä gluteenittomana ja/edes tai maidottomana ilman, että vaikuttaa merkittävästi makuun. Sen ymmärrän, että sen GM lapsen juhlissa kaikki on GM.
Täytekakkupohja perunajauhoihin, sekaan voi laittaa kaakaojauhetta, jos tahtoo suklaisemman pohjan.
Täytteeksi soijajugurttia ja vaahtoutuvaa soijakermaa, johon on sulatettu joukkoon tummaa suklaata (maidotonta ja gluteenitonta). Olen joskus laittanut myös hedelmää. Kostuttamiseen olen käyttänyt alpron suklaasoijajuomaa vähän soijamaidolla lantrattuna. Kakun päälle olen tehnyt täytteen kaltaisen suklaakuorrutteen tai dripin. Päälle voi tehdä koristeita myös vaahtoutuvasta soijakermasta.
Siskollani on maitoallergia ja keliakia, ja hänelle oon tehny usein tuommoista kakkua.
Mä ostaisin kaupasta muutamat gluteenittomat leivonnaiset enkä vaivaisi päätäni sen enempää asialla.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka se gluteeniton ja maidoton on? Synttärisankari yhtäkkiä yllättäen?!? Jos on vain joku vieraista, niin hoidat hänelle/heille jotain korvaavaa tarjottavaa, ei tarvitse olla joka laatua, ja teet loput kuten suunnittelit.
yksi maidoton, yksi gluteeniton ja yksi vl/laktoositon.. Pyysin kyllä ilmoittamaan ajoissa, ajoissa on näköjään päivää tai kahta ennen.
Kaffepulla kirjoitti:
Maidottomia jäätelöitä ja sorbetteja löytyy vaikka kuinka paljon hyvinvarustetuista marketeista. Hyvä idea tuo jäätelöbaari! Tai miten olisi jäätelökakku?
Noista vaahtoutuvista kaurakermoista vielä, että mulla on niistä huonot kokemukset. Ei vaahtoa kunnolla, ja lässähtää nopeasti. Pitäisi olla sitten melkein joku liivatteella hyydytetty se täyte, vähän niinkuin cheesecake?
eipä käyny mielessäkään, että nonparelleissäkin voi olla muuta kun sokeria ja väriainetta... :D Voi kääk. Pitää käydä jätskihyllyä koluamassa. En ole kiinnittänyt huomiota kun vanilja kasvisrasvajäätelöön joka kai sit olis maidoton? :) Taidan tehdä vähän mokkapaloja ja jätskiä. Mutta suolainen vielä, poppareita? Piirakkaa en osaa tehä.. eikä lapset sellaisista kyllä välitäkkään. Ne on enemmän aikuisille. Jos teen vaan kasan gluteenittomia, kasvisrasvalla voideltuja kolmiovoileipiä x)
Kasvisrasvajäätelö ei läheskään aina ole kokonaan maidotonta. Tofuline-jäätelöt ovat hyviä, makuina löytyy vanilja, suklaa, mansikka. Myös jotkut jäätelökastikkeet ovat maidottomia, muistaakseni ainakin Pirkan suklaa.
Lue tuoteselosteet huolella. Muista, että laktoositon ei käy maitoallergikolle, sillä laktoositon tarkoittaa aina, että tuotteessa on maitoa.
🇺🇦🇮🇱
Mikäli tekisinkin kakun sijaan mokkapaloja, millä voisin korvata maidon? Kestääkö esim. soijamaito kuumentamista ja vaikuttaako makuun? Kauramaito ei taida käydä gluteenittomalle..?