Pienten vauvojen äidit!
Mulla on esikoinen, 2 kuukauden ikäinen. Olemme olleet alle 20 kertaa ulkona vauvan kanssa, koska sää on ollut todella lämmin, eikä vauva viihdy paahtuvassa vaunukopassa. Samasta syystä kantaminen on mahdoton ajatus, kun vauvalle ja äidille tulee kuuma ja tämän takia pitäisi koko ajan saada tissistä maitoa.
No nyt on viileämpää ja sadekin lakannut hetkeksi. Ajattelin lähteä vaunuilemaan, mutta lannistuin jo pelkästä ajatuksesta, kun uloslähtemiseen menee pari tuntia! Nyt annan tissiä, että viihtyy hetken yksin. Eli ehkä 5min, ennenkuin alkaa kitisemään ja siitä pari minuuttia, niin täyttä huutoa. Alle 10 minuutissa pitäisi siis ehtiä vähän pesemään kainalot, laittaa vaatteet päälle ja harjata hiukset. Teen nämä siis osissa, niin olen n. Tunnin päästä valmis, kun imetän lasta välissä. En jaksa kuunnella vauvan itkemistä varttia, että olisin lähtövalmis.
No tähän väliin sitten valmistelen vaunut, että on säänmukainen. Oman pukeutumisen takia vauva kärttyää jo heti kun pääsee leikkimatolle, kun ei halua olla siinä ollenkaan yksin. Eli taas vauva huutaisi sen 10-15min, jotta on vaunut ja hoitolaukku tsekattu.
Sitten pitää pukea vauva ja vaihtaa vaippa. Tämä ei ole ongelmallinen, koska olen vauvan kanssa koko ajan läsnä. Aikaa menee kuitenkin taas se vartti. Sitten pitääkin mennä sohvalle ja tehdä yksi kunnon syöttö, että vauva ei ala huutamaan vaunuissa heti nälkäänsä. Tähän menee puolesta tunnista tuntiin.
Ja sitten muistan et pitää laittaa kengät ja takki päälle. Unohdan koko jutun, koska vauva alkaa huutamaan heti, jos vaunut eivät ole liikkeessä. Ja niiden v*tun kenkien takia saan taas rauhotella vauvaa tississä hiki valuen ja murhanhimoisena, ku tää on niin h*lvetin vaikeeta!
Miten ihmeessä te muut teette tämän? Alan tulla seinähulluksi. Samasta syystä kotitöissäkin menee tunnin sijaan koko päivä, kun vauva ei nuku edes kunnon päiväunia, pelkästään vartin pätkiä. Ehkä kerran viikossa on sen verran energiaa, että jaksan käydä kaupassa, kun mies potkii minua ulos ilman vauvaa.
Kommentit (39)
Kuulostaa tutulle ja voin kaikille täällä sanoa ettei se ole se äiti joka siitä vaikeaa tekee! Välillä se vaan on hankalaa jos ei lastaan halua turhaan huudattaa. Meillä vauva huusi aivan heti nollasta sataan, ei mitään pientä kitinää. Melkein affektikrampin partaalla.
Vauvalla voi olla tiheän imun kausi, jos maitoa tulee hyvin niin en siirtyisi lisämaitoihin. On raskasta imettää 24/7,mutta usko pois , se helpottaa ja myöhemmin pääset helpolla.
Omani nukkui alkuun myös lyhyitä pätkiä kunnes ne siitä sitten piteni. En ulkoillut ensimmäisillä päikyillä. Eli kun heräätte, teette aamutoimia ja tulee eka uni niin äkkiä ala valmistautumaan lähtöön, jotta seuraavilla unilla, mitkä voi olla jo n 30min päästä heräämisestä olet jo valmis.
Pidä hoitolaukku ja rattaat aina valmiina. Rattaissa harsoa ja paksumpaa peittoa. Itsellesi syötävää & juotavaa.
Unohda toistaiseksi leikkimatto. Jos ei vielä viihdy niin ei viihdy. Se voi olla vauvalle vielä vieras ja pelottava. Varaa näihin tärkeisiin hetkiin vauvalle sitteri. Panosta jo nyt laatuun eikä mitään emma räppänöitä.
Huomioi refluksi. Voit kokeilla maidon sakeuttajaa vaikka imetät, lisätään tilkkaan keitettyä vettä. Kohota kaikissa päätyä; hoitopöydällä jotain patjan alle, leikkimaton alle jne.
Tsemppiä sinulle. Voi todellakin olla yllättävää miten kiinni jotkut vauvat ovat äideissään. Niiden joilla on vauva joka sietää etäisyyttä on helppo sanoa muuta. Vaikka tuo helpottaa jo kuukausien sisällä kun rytmiä tulee ja ennakointi on helpompaa niin voi olla että sinulla on lapsi joka on vielä vuosia sinussa kiinni tiukemmin kuin naapurin lapsi omaan äitiinsä.
A) Asiat muuttuu nopeasti, kun vauva kasvaa.
B) Kokeile tuttia myöhemmin. Jos se ei nyt kelpaa, saattaa se kelvata kuukauden päästä. Jos vauva innostuu tutista, joudut jonain päivänä sitten vierottamaan sen siitä, mutta se on sen ajan murhe.
C) Jos on lämmin, vaippa riittää, kun pidät vauvan poissa auringosta.
D) Vauvat huutaa paljon, koska ne ei osaa kommunikoida muuten. Huutamalla ne saa aina huomiota. Äidin vaan pitää kasvattaa sietokykyään sen suhteen. Jos tiedät, ettei vauvalla ole oikeasti hätää - sillä ei ole hätää. Kodin ulkopuolella kitinää on vaikeampi sietää, mutta kotona voit antaa huutaa.
E) Äidin tukka on viimeinen asia, joka pitää olla kunnossa kun lähdetään ulos. Ihan sama, minkä näköisenä menet ja milloin olet viimeksi käynyt suihkussa. Sitten kun vauva antaa käydä suihkussa, se on päivän paras hetki, mutta eihän siellä voi rentoutua, jos toinen koko ajan huutaa.
Hei! Ensiksikin hirveesti tsemppiä, mulla on ollut samantyylinen tilanne mutta siitä kyllä selviää, pitkää pinnaa se vaatii. Sun pitää vaan löytää sellainen rytmi tehdä asioita, jotka teillä toimii.
Mäkin ihmettelin tuota matolla viihtymättömyyttä mutta nyt jälkikäteen oon ymmärtänyt että on ihan tavallista että alle 2kk ikäinen vauva ei juuri viihdy matolla: se ei ikäänkuin vielä tajua esim niistä leluista mitään ja kokee vaan jäävänsä yksin siihen lattialle, siksi huutaa apua. Ihan parin viikon päästä huomaat että alkaa ihmettelemään leluja lyhyitä aikoja, tarttumaan niihin jne, sitten matolla olo alkaa vähitellen sujua.
Musta tuntuu että koitat saada ulos lähtemisen sujumaan ns kerralla - se ei välttämättä vielä onnistu. Jaa ne asiat pienempiin osiin: käy suihkussa joko valmiiksi illalla tai aamulla kun vauva nukkuu ekoja, vaikka lyhyitäkin päikkäreitä. Ajoita ulos meneminen vähän myöhempään: mä yleensä suoriuduin ulos vasta noin klo 12-13. Jätä kaikki ylimääräinen yksinkertaisesti tekemättä: mä esim ilmoitin miehelle että en voi päivisin viedä roskia koska jos yritän muistaa sekä vauvan, hoitolaukun että roskapussin, joku kolmesta varmasti unohtuu tai putoaa.
Tuo hikoilu mietityttää, oletko sanonut siitä neuvolassa? Jotkut vauvat on tietty kuumaverisiä luonnostaan. Pieni hikoilu vaunuissa ei kuitenkaan varmaan heti johda janontunteeseen, ennemmin hän varmaan kaipaa rintaa rauhoittuakseen. Jatka tuttiharjoituksia ja pidä vaunu liikkeessä imettämisen sijaan.
Tsemppiä! Hyvin se vielä menee.
Melkein kuin meillä. Tunti menee että päästään ulos . Meillä ollaan nyt 5kk.
Vierailija kirjoitti:
A) Asiat muuttuu nopeasti, kun vauva kasvaa.
B) Kokeile tuttia myöhemmin. Jos se ei nyt kelpaa, saattaa se kelvata kuukauden päästä. Jos vauva innostuu tutista, joudut jonain päivänä sitten vierottamaan sen siitä, mutta se on sen ajan murhe.
C) Jos on lämmin, vaippa riittää, kun pidät vauvan poissa auringosta.
D) Vauvat huutaa paljon, koska ne ei osaa kommunikoida muuten. Huutamalla ne saa aina huomiota. Äidin vaan pitää kasvattaa sietokykyään sen suhteen. Jos tiedät, ettei vauvalla ole oikeasti hätää - sillä ei ole hätää. Kodin ulkopuolella kitinää on vaikeampi sietää, mutta kotona voit antaa huutaa.
E) Äidin tukka on viimeinen asia, joka pitää olla kunnossa kun lähdetään ulos. Ihan sama, minkä näköisenä menet ja milloin olet viimeksi käynyt suihkussa. Sitten kun vauva antaa käydä suihkussa, se on päivän paras hetki, mutta eihän siellä voi rentoutua, jos toinen koko ajan huutaa.
No ei todellakaan pidä antaa vaan vauvan huutaa. Ja vaikka on vauva, niin ei sitä tarvitse ihan hevonpeen näköisenä mennä ihmisten ilmoille, joskin ei myöskään ole tarpeen ihan vimpan päälle olla, mutta joku tolkku kuitenkin.
Missä te oikein asutte? Suomessa on ainakin ollut poikkeuksellisen kylmä kesä. Onko vauvalla liikaa vaatetta vaunuissa?
Muutamia vinkkejä:
Pidä vaunun korissa aina hoitotarvikkeet ja sadesuoja valmiina. Sadesuojan laittamiseen menee 3s tarvittaessa, muuten kaikki aina valmista. Itselläni on 2-3 vaippaa, vajaa paketti kosteuspyyhkeitä, varavaate, harso ja 2 roskapussia.
Jos itsesi pukeminen on vauvan kanssa hankalaa, pese ja pue itsesi valmiiksi aamulla ennen kun mies lähtee töihin. Käytä mukavia vaatteita, joilla voi olla kotona ja vaunulenkillä.
Näin lähtöön tarvitsee: laittaa vauva vaunuihin ja itselle kengät jalkaan, tarvittaessa otat takin kainaloon.
Täällä 6 viikkoinen ja en ole juurikaan ulkoilua varten pukenut sille lisävaatetta. Viileillä säillä sisävatteet päällä äp-makuupussiin ja pipo päähän. Lämpimällä ohut peitto jos sitäkään.
Ja sitte kuuntelen sitä huutoa. Täällä myös taapero, jota on myös pakko mm. pukea ja antaa ruokaa. Helpompi tehdä kerralla kaikki valmiiksi huutokonsertissa, kuin osssa välillä hyssytellen. Meijän vauva viihtyy sitterissä paremmin kuin matolla. Joskus avaan sille telkkarin kun teen ite jotain. Suihkuun otan sen sitterissä mukaan, veden lorina rauhoittaa. Kantorepussa voi pitää kun meikkaa/kokkaa/imuroi jne.
Jo kuukauden-parin päästä helpottaa, kun vauva oppii tarttumaan esineisiin ja kiinnostuu leluista ja ympäristöstä. Tää alku on kurjaa, kun mikään muu ei viihdytä kuin tissi.
Meillä yksi lapsista nukkui vaan sylissä, mutta päästiin ulos silti menemällä. Vietiin esikoinen kouluun ja haettiin sieltä sekä koulun jälkeen harrastuksiin. Aluksi aloitin valmistelemaan lähtöö sina tuntia ennen, kun piti olla ulkona. Syötin, röyhtäytin, vaihdoin vaipan, syötin, röyhtäytin, puin, otin vaatteet pois ja vaihdoin vaipan ja syötin taas jne, sitten lopulta päästiin lähteen. Pakko oli keretä ajoissa, muuten juuri koulun aloittanut olisi hätääntynyt. Vauva syntyi 2pv esikoisen koulunalun jälkeen ja mies oli isyyslomalla vaan viikon.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kuin meillä. Tunti menee että päästään ulos . Meillä ollaan nyt 5kk.
Miten voi mennä noin kauan? Mulla menee max 10min ja pihalle. Mikä sinä muka kestää, että pukee vauvan ja vetää takin niskaansa ja kengät jalkaan? Pitäkää hoitolaukkua aina suht valmiina lähtöjä varten, niin ei tarvitse siinä lähdön hetkellä käydä tarvikkeita etsimään. Ja laittakaa oma tukka ja vauvalle puhdas vaippa etukäteen ennen lähtöä.
Mun kuopukseni ei suostunut nukkumaan vaunuissa ennen kuin ekan kerran puolivuotiaana. Myöskään tutti ei koskaan kelvannut. Karjui vain. Kannoin kantorepussa, missä viihtyi pystyasennossa rinta suussa. Siitäkin selvittiin.
Nyt on tulossa kolmas lapsi, tällä kertaa talvea vasten, joten rinta suussa ei ole vaihtoehto. Esikoisen eskarivuosi on alkamassa, joten totisesti toivon kaverin viihtyvän säännöllisillä kävelyillä vaunuissa. Jos ei viihdy, täytyy huudattaa.
Tsemppiä ap:lle, pienin askelin eteenpäin.
Onnea esikoisesta ja älä piittaa vähättelevistä kommenteista!
Jotkut vauvat ovat vaikeampia kuin toiset ja tuo hankala aika menee pian ohi. Mäkin hikoilin tuossa vaiheessa, sekin menee ohi.
Itse tein niin, että pakkasin hoitolaukun ja laitoin omat vaatteet ja vaunut oven lähelle valmiiksi hyvissä ajoin, joskus jopa heti edellisen ulkoilun jälkeen, niin pääsimme nopeasti livahtamaan ulos sopivan hetken koittaessa.
Hoitolaukussa oli valmiina lisävaatteita, jos sää muuttuisi. En voi imettää, joten mulla on edelleen laukussa mukana myös korviketta ja pullo.
Käytin itse nopeasti puettavia vaatteita ja kenkiä, esim. kumpparit ja ballerinat.
Meidänkään vauva ei huoli tuttia, mutta sain hänet rauhoittumaan klassisella musiikilla tai laulamalla itse (olen surkea laulaja, mutta kehityin siinä) ja raahaamalla hänet mukanani sinne missä olinkin, esim. keittiössä makoili ruokapöydällä. Kantoliinaa kannattaa ehkä kokeilla, meillä se oli valitettavasti floppi.
Olen viimeisillään raskaana mutta kokemusta kolmen lapsen vauva-ajasta.
Onnistuuko tällainen että menet aamulla vauvan kanssa suihkuun. Kun olet pessyt vauvan, niin laitat pyyhkeen kanssa sitteriin ja sitten peset itsesi?
Meillä on kaikki vauvat rauhoittuneet ja nukahtaneet veden valumisen ääneen ja olen saanut rauhassa pestä, kuivata ja pukea.
Kos on nukkunut niin vaipan olen laittanut alle suojaksi ja siinä vielä meikannut ja kuivannut hiukset.
Sitten vauvalle vaatteet kun herää, syöttö ja ulos.
Kuomu auki miin mäkee ulos jos ei nukahda.
Ja kokemusta on helposta ja kahdesta vaativasta lapsesta ja tämä on tpiminut aina.
Jopa koliikkivauva rauhoittui suihkussa ja jopa imetin suihkun lattialla kun vauva nautti ja oli rauhallinen 😀
Huh, onneksi tuo aika on jo ohi!! Kuulostaa niin tutulta. Ei siinä auta kuin antaa hetki huutaa vaunuissa, vaikka se onkin ahdistavaa. Pure hammasta vielä hetki, väitän että tuo helpottaa pian. 1-2 kk kuluttua on taas ihan erilaista vauvan kanssa. :)
Voiko olla, että olet masentunut? Baby blues ja PPD on aika yleistä. Pisti silmään kuinka kerran viikossa menet miehen potkimana yksin käymään kaupassa.
Ihmisten näköjään on vaikea ymmärtää että mikä kestää siinä uloslähdössä, mutta monesti se vaan kestää. Useinmiten ulos ollaan lähdössä juuri ennen vauvan unia ja jotkut vauvat haluaa tankata maitoa, puet ja taas on tarve tankkaukselle ja läheisyydelle. Kakat tulee. Siistimistä ja taas imemistä...kyllä siinä aikaa kuluu äkkiä. Imuttelukin voi kestää kerralla esim 20min niin kaksi sellaista on jo yhteensä 40minuuttia.
Kuten joku kommentoi niin pienen vauvan kanssa lähteminen on vaiheittaista, pienissä erissä. Ja omat hiukset on tärkeät. Miten joku voi kommentoida että "ITSE laitoin vain poninhännän ja menoksi", ihan kuin se olisi kaikilla niin. Omani olivat silloin lyhyet ja sojottivat kuin harakanpesä joka suuntaan, siis pystyssä. Ei niillä lähdetä ulos kun vielä ihan keskustassa asuttiin.
Ja tosiaan, vauva kommumikoi itkemällä. Ja kun 2kk vauva itkee on _vauvalla_ hätä. Ei äiti voi sanoa ettei sillä hätää ole, vauvalla on. Ei meistä kukaan itkevälle tai huutavalle ohikulkijallekaan sano ettei sillä mikään hätä ole.
Nukkuuko vauva yöt omassa sängyssä vai perhepedissä? Äidin vierellä nukkuminen voisi auttaa siihen ettei päiväsaikaan tarvitsisi niin paljon läheisyyttä.
Opettelet olemaan nopeampi. Yleensä se tulee ihan luonnostaan pienen vauvan äideiltä.
Eikä kukaan pakota lähtemään ulos joka päivä, jos ei jaksa sitä rumbaa. Itse olen ollut jopa viikon ilman vaunulenkkiä, jos en vain ole jaksanut, sillä vauva valvottaa ja itkee koliikkiaan kaikki illat ja yöt. Käyn sitten yksin lenkillä iltaisin, jos mahdollista. Mielestäni noin pieni ei tarvitse päivittäistä lenkkeilyä mihinkään, varsinkaan, jos sää on liian kylmä tai kuuma tai sateinen. Aina voi nukuttaa vaikka parvekkeella/terassilla.
Onko siis pakko ottaa stressiä ja mennä sinne ulos, silloin kun on liian kuuma ja liian hankalaan lähteä? Ota iisisti. Löhöä sohvalla imettämässä vaikka koko päivä ja katso telkkaria.
Onpas tullut paljon vastauksia, kiitos niistä! Joku kysyi baby bluesista, ei minusta tunnu masentuneelta, eikä neuvolan testikään sellaista ilmaissut. Ja sinä, joka kuvittelet että haluanon käydä vaunulenkeillä vauvan takia, niin enei todellakaan. Kyllä kyse olisi omasta hyvinvoinnista ensisijaisesti. Enkä ole ulkonäkökeskeinen, mutta kyllä silti haluan harjata hiukseni ja ponnarille ennen uloslähtöä, kainalopesukaan ei varmasti ole liikaa vaadittu :D
Tää kaks kuukautta on mennyt vaan niin omalla painollaan. Ehkä turhautuminen tulee nyt esille, kun alkaisi olemaan enemmänkin energiaa kuin vain vauvan kanssa olemiseen (kyllä, nukumme perhepedissä, helpottaa yösyöttöjä) neljän seinän sisällä.
Pitää yrittää tuota aamusuihkua. Olemme miehen kanssa jakaneet vähän tehtäviä, että hänkin saa olla osallisena vauvan touhuihin ja iltakylpy on ollut miehen aluetta.
Ainiin, suomessa asutaan. Juuri keskustelimme miehen kanssa, että yhtään kesäpäivää ei ole vielä ollut. Minä ja vauva olemme eri mieltä asiasta. Jätän suosiolla kuumat päivät sisällä olemiseen ja keskitymme näihin viileisiin, pilvisiin päiviin.
Ja mieheni on ollut ihan tuki. Eilenkin pääsimme vaunuilemaan, mutta loppulenkillä auringonpirulainen tuli taas esille ja vauvalle hetken päästä kuuma vaunuissa. Helpotti kun kannoimme häntä loppuajan vaunujen ulkopuolella. Tämän takia en viitsi pelkkä body/vaippasillaan vaunuissa pitää, jos pitää ottaa syystä tai toisesta syliin.
Helpotti taas! Nyt menen jatkamaan vauvan kanssa oloa.
P.s. kokp ajan välillä koitetaan sitä tuttiakin, eikä tule mitään.
Älä laita sitten vauvalle housuja, jos tulee kuuma. Pelkkä body? Kunhan vauva ei ole auringossa, niin hyvin voi olla ilman housuja. Tai kokeile edes sellaisia löyhiä shortseja jos et halua että vaippa näkyy.