LOP-tentti! (Apua!)
Menen lähipäivinä tenttimään LOP-tentin. Ammatiltani olen sosionomi (otan lääkkeen dosetista, enempää en lääkkeiden kanssa ole tekemisissä. Mielestäni on hyvä, että meiltäkin LOP-tentti vaaditaan, mutta toki myönnän, että tentti stressaa, sillä en ole koskaan ollut erityisen hyvä matematiikassa. Oikeastaan olen siinä melko huono)
Millainen tämä LOP-tentti tarkalleen ottaen on? Olen ymmärtänyt, että siinä on teoria sekä lasku -kysymyksiä. Kuinka monta teoriakysymystä on? Entä kuinka monta laskua? Netissä olen laskutehtäviä harjoitellut, joita yhdessä harjoituksessa on 20kpl. Kaikki laskutehtävät täytyy olla oikein. Onko tentissä yhtä monta laskutehtävää? O.o
Toivon, että laskinta saa käyttää!
Kiitos jokaisesta pienestäkin neuvosta ja vinkistä! :)
Kommentit (27)
Lop on lääkeosaamisen perusteet. Tee niitä harjoitustehtäviä niin, että ymmärrät ne, on aika helppoa "matikkaa"'. Jos annat lääkkeen potilaalle, sinun tulee tietää mikä se on ja oikea annos. Älä pelkää tenttiä vaan mahdollista osaamattomuuttasi hoitotyössä. t sh
Lop menee läpi ilman lukemista. Siinä kysytään vaan itsestäänselvyyksiä ja laskut on vaikeustasolta sellaisia että oikean vastauksen tietää jo laskemattakin. Älä stressaa, ei oo todellakaan vaikee.
On varmaan joku muukin suorittanut LOP:n? :) -ap
Itse olen suorittanut Loven, jota osa pitää niin pahana. Mielestäni Love oli aika helppo, kun olin jo opiskeluaikana päntännyt nuo asiat. Ennen tenttiä lukaisin materiaalit nopeasti läpi ja tein pari lääkelaskua. Ilmeisesti tuo on melko kevyt versio Lovesta. Onko teillä yhtään lääkehoitoa ollut opiskeluaikana? Jos on, tuo tentti ei ole lainkaan paha, kunhan vain olet koulussa ollut hereillä.
Olen suorittanut osana LOVEa. Ei oo paha.
Meillä oli yksi kurssi lääkehoitoa, muistaakseni 1 tai maksimissaan 2 op:n verran eli hyvin vähän. Valmistuin yli viisi vuotta sitten (olen ollut äitiys- ja hoitovapailla) ja nyt olen palannut työelämään, joilloin tämä LOP tuli eteeni. -ap
Ovatko myös lääkelaskut monivalintatehtäviä? Kuinka monta niitä on?
Nyt hei viime hetken vinkkejä! :)
Minulle keikkalaisena (ph) alettiin lässyttää lovesta ja siitä tentistä. 😂 Menin siltä seisomalta tekemään laskut. Huvittavinta oli, että vain yksi laskutehtävä oli lääkkeenantolasku, muut joko hallinnolista shaissea ja litkulaskuja. Missä hoivapaikasda tehdään jotain infuusionesteitä??? Naurettavaa touhus koko loveloppiminiloppi.
Niin, minulla oli yksi väärin ja se tyssäsi siihen. 🤭
Minulle keikkalaisena (ph) alettiin lässyttää lovesta ja siitä tentistä. 😂 Menin siltä seisomalta tekemään laskut. Huvittavinta oli, että vain yksi laskutehtävä oli lääkkeenantolasku, muut joko hallinnolista shaissea ja litkulaskuja. Missä hoivapaikassa tehdään jotain infuusionesteitä??? Naurettavaa touhua koko loveloppiminiloppi.
Niin, minulla oli yksi väärin ja se tyssäsi siihen. 🤭
LOP on osa LOVea. Saat LOVe luvat yksikköösi, kun olet suorittanut heidän vaatimat osiot eli vähintään LOP:n. Saat tunnukset, joissa on itseopiskelumateriaali. Koe on helppo, koska noissa opiskelumateriaaleissa on välikysymykset, joista osa sitten poimitaan teoriaosioon. Laskuja on muistaakseni 10 ja kaikki on oltava oikein.
Viimeksi viime syksynä tein laskut viidessä minuutissa. Kaikki meni kerralla oikein. Ikää jo 60, ja ei todellakaan ole vaikea tentti, ei laskut, eikä muutkaan osiot!
Vielä ehdin ainakin kertaalleen tehdä kaikki osiot työurani aikana.
Suorittanut useaan kertaan jo LOPin osana Lovea. Se on ihan helppo. Viimeksi tentin kerralla LOPin teorian ja laskut, kipu, pkv, ger 1 ja ger 2 osiot ja kaikki meni samantien läpi. Enkä todellakaan ole mikään hyvä esim matikassa. Pienellä harjoittelulla ja maalaisjärjellä noista selviää.
love ei tosiaan ole mitään ydin fysiikkaa vaan laskut on sitä tasoa mitä työssä tarvii. meillä työpaikka tarjoaa love-kurssit ja saa suorittaa lisäkursseja jos on kiinnostusta ja halua sehän parantaa vaan hoidon turvallisuutta kun osaaminen kasvaa.
Olen myös suorittanut jo useaan kertaan LOPin ja lisäksi ger 1 ja 2, pkv ja kipu-osiot Lovesta. Puolessa tunnissa suoritin viimeksi nuo kaikki kerralla läpi. Että pelkän LOPin tekemiseen meni ehkä 5-10 minsaa. Lukea kyllä kannattaa hiukan niitä asioita, jotka eivät ole omassa työssä niin paljon esillä.
Olen vanhustyössä lähihoitajana, joten itsellä tulee kyllä paljon noita asioita vastaan päivittäin. Sosionomilla ei ehkä niinkään, joten sen vuoksi kannattaa vähän lueskella. Ja sen saa kyllä uusia jos ei kerrasta mene läpi!
Nostan ketjua! Kaipailisin lisää kokemuksia Mini-lopista.
Oliko tässä myös paljon liuos-laskuja?
Kauanko käytitte aikaa kurssin lukemiseen? Meneekö aikaa oikeasti 1,5 op:n verran, eli n. 40 h?
Jostain syystä joudun tekemään koko loopin, nykyisessä työpaikassa. Luotan siihen että muutaman tunnin lukeminen riittää. Kerron perjantain jälkeen miten kävi.
Lisäksi: Kauanko olette tehneet tenttiä? Aikaa on annettu maksimissaan 2h.