Miksi moni esikoululainenkin osaa jo yhdyssanat, ja silti täällä näkee jatkuvasti yhdyssanavirheitä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös esimerkiksi sana 'enään' antaa kirjoittajasta tyhmän kuvan. En kestä lukea tekstiä edes loppuun asti jossa ei osata yhdyssanoja tai muuten kirjoitetaan väärin..
Minä kirjoitan enään tai muita vastaavia puhekielen muotoja jotta en vaikuttaisi liian hienostelevalta.
Haluat ennemmin vaikuttaa vajaaälyiseltä?
"Enään" ei ole puhekieltä. En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan niin. Mutta ehkä ne ihmiset, jotka eivät halua "vaikuttaa hienostelevilta" sitten sanovat noin... Onneksi en tunne ketään sellaista.
En minäkään. En ole eläissäni ollut tekemisissä ihmisen kanssa, joka kirjoittaa niin. Kerran eräässä ryhmässä ilmeni henkilö, joka ei osannut yhdyssanoja. Se oli todella kiusallista. Oli nimittäin ihan tavallisissa töissä. Miten on mahdollista, ettei tuollainen ole selvinnyt työnantajalle?
Kirjoitan puhekieltä koska haluan vaikuttaa kansanomaiselta. En kirjoita puhekieltä muualla kuin tällaisilla palstoilla enkä kirjoita yhdyssanavirheitä edes täällä. - nro 10
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kadonnut englannin kielen kautta, suomen kielioppi. Puhun, kirjoitan jne englanniksi nykyään, ja kirjoitan todella tyhmiä virheitä suomeksi. Itse luen jälkeenpäin tekstejäni ja "kuulostan" todella tyhmältä välillä, vaikka ihan yliopiston käynyt olen :) Yhdyssanat oli ensimmäinen asia mikä katosi päästä, kun muutin ulkomaille. En ymmärrä miten se on mahdollista. Olin vielä todella hyvä suomen kielessa ja varsinkin yhdyssanoissa. Eli en ole tyhmä! En vain kirjoita suomeksi enää niin paljon.
Mitä yliopistolla on tekemistä tyhmyyden kanssa? Yliopiston käynti ei ole tae älykkyydestä.
Jos kieli katoaa päästä, on pää tyhjä. Eli olet tyhmä usealla kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Kännykällä kirjoitettaessa voi olla helpompaa kirjoittaa tekstinsyöttötoiminnolla ilman yhdyssanoja. Sitten niitä ei enää opita, kun virheisiin on totuttu.
Hyvä. Nyt löytyi laiska tekosyy, teknologia. Lopeta tekstinsyöttötoiminto jos se kadottaa kielentajusi.
Yhdyssanat vielä jotenkin ovat opittavissa, mutta pilkutus menee pahasti hilseen yli, vaikka kirjoitin äikästä laudaturin ja olen opiskellut vieraan kielen syventävät kielitieteen laitoksella.
Meillä näkee isossa it-yrityksessä akateemisia tyyppejä, jotka eivät hallitse yhdyssanoja..... Välillä tulee mieleen, että kirjoittavatko tahallaan muita ärsyttääkseen täysin selvätkin yhdyssanat erikseen.
Jätin synnyttämässä olleen vaimoni yksin ponnistamaan kun huusi: "en jaksa enään" .
Hävetti niin suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Jätin synnyttämässä olleen vaimoni yksin ponnistamaan kun huusi: "en jaksa enään" .
Hävetti niin suuresti.
Kieltämättä aika paha. Vähän julmaa, mutta ymmärrettävää. Eikö tämä ominaisuus ollut käynyt ilmi aiemmin?
No eivät todellakaan eskari-ikäiset osaa yhdyssanoja. Puolet ekaluokkalaisista ei osaa lukea tai kirjoittaa. Saati että osaisivat kielioppia.
Koulussa oppiminen ei ole pysyvää vaan pari vuotta koulujen loppumisen jälkeen on jo asioita unohdettu paljon.