Vierailija

Mistä tämä kertoo?

• ylös 3
  • alas 2

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Että koulussa opitun muistaminen ja toteuttaminen elämässä on luokkapetturuutta.

Mutta kysehän on peruskoulusta eli lasten koulusta! Miten voi esittää olevansa aikuinen, jos ei pysty edes kirjoittamaan normaalisti? Lukihäiriöiset erikseen.

• ylös 11
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse osaan yhdyssanasäännöt. Silti saatan joskus kirjoittaa erikseen. Koska se on tapana. Ja helpottaa lukemista. Väärinymmäryksen vaaraa on harvoin.

Tiina

p.s. Ymmärrän kyllä, että kyse on englannin vaikutuksesta. Ja että menen massan ja enemmistön mukana.

Oma ekaluokkalaiseni ei muuten osaa yhdyssanasääntöjä, vaikka on osannut pitkään lukea ja kirjoittaa. (Eikä seiskaluokkalainenkaan, mutta äikkä ei hänellä ole muutenkaan niin vahva kouluaine.)

• ylös 3
  • alas 11
Vierailija

Myös esimerkiksi sana 'enään' antaa kirjoittajasta tyhmän kuvan. En kestä lukea tekstiä edes loppuun asti jossa ei osata yhdyssanoja tai muuten kirjoitetaan väärin..

• ylös 17
  • alas 2
Vierailija

Lapseni menee nyt ekalle ja ei tosiaan tee yhdyssanavirteitä perusyhdyssanoissa, esim. henkilöauto. 

Ilmeisesti kuulee painotuksesta kirjoitusasun. Tietyt kirjoitussäännöt tietysti pitää opetella, kaikkea ei kuule. 

Vierailija

> Väärinymmäryksen vaaraa on harvoin.

Toisin kuin pilkkusäännöt.

'Mies anoi armoa tsaarin vallanaikana... kirjuri teki pilkkuvirheen ja kirjoitti:

'Armoa ei, Siperiaan!'

kun tarkoitus oli:

'Armoa, ei Siperiaan!' 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Silti saatan joskus kirjoittaa erikseen. Koska se on tapana. Ja helpottaa lukemista.

Mitä hän tarkoitti tällä? O.o

Vierailija

> En kestä lukea tekstiä edes loppuun asti jossa ei osata yhdyssanoja

Minusta on rasittava lukea tekstiä, jossa ei käytetä pilkkuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Myös esimerkiksi sana 'enään' antaa kirjoittajasta tyhmän kuvan. En kestä lukea tekstiä edes loppuun asti jossa ei osata yhdyssanoja tai muuten kirjoitetaan väärin..

Minä kirjoitan enään tai muita vastaavia puhekielen muotoja jotta en vaikuttaisi liian hienostelevalta.

• ylös 2
  • alas 11
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitan enään tai muita vastaavia puhekielen muotoja jotta en vaikuttaisi liian hienostelevalta.

Haluat ennemmin vaikuttaa vajaaälyiseltä?

"Enään" ei ole puhekieltä. En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan niin. Mutta ehkä ne ihmiset, jotka eivät halua "vaikuttaa hienostelevilta" sitten sanovat noin... Onneksi en tunne ketään sellaista.

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Mulla on kadonnut englannin kielen kautta, suomen kielioppi. Puhun, kirjoitan jne englanniksi nykyään, ja kirjoitan todella tyhmiä virheitä suomeksi. Itse luen jälkeenpäin tekstejäni ja "kuulostan" todella tyhmältä välillä, vaikka ihan yliopiston käynyt olen :) Yhdyssanat oli ensimmäinen asia mikä katosi päästä, kun muutin ulkomaille. En ymmärrä miten se on mahdollista. Olin vielä todella hyvä suomen kielessa ja varsinkin yhdyssanoissa. Eli en ole tyhmä! En vain kirjoita suomeksi enää niin paljon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi netissä vastataan sellaisiin aloituksiin, jotka on kirjoitettu täysin mielivaltaisesti.

Vierailija

Kännykällä kirjoitettaessa voi olla helpompaa kirjoittaa tekstinsyöttötoiminnolla ilman yhdyssanoja. Sitten niitä ei enää opita, kun virheisiin on totuttu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Haluat ennemmin vaikuttaa vajaaälyiseltä?

"Enään" ei ole puhekieltä. En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan niin. Mutta ehkä ne ihmiset, jotka eivät halua "vaikuttaa hienostelevilta" sitten sanovat noin... Onneksi en tunne ketään sellaista.

En minäkään. En ole eläissäni ollut tekemisissä ihmisen kanssa, joka kirjoittaa niin. Kerran eräässä ryhmässä ilmeni henkilö, joka ei osannut yhdyssanoja. Se oli todella kiusallista. Oli nimittäin ihan tavallisissa töissä. Miten on mahdollista, ettei tuollainen ole selvinnyt työnantajalle?

Vierailija

Olen luokanopettajan urani aikana nähnyt ehkä yhden ekaluokkalaisen, joka on kouluun tullessaan hallinnut jotenkuten yhdyssanat. Yksittäisten sanojen hallitsemista ei lasketa, joku osaa ehkä kirjoittaa "henkilöauto" mutta kirjoittaa myös "maali vahti".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen luokanopettajan urani aikana nähnyt ehkä yhden ekaluokkalaisen, joka on kouluun tullessaan hallinnut jotenkuten yhdyssanat. Yksittäisten sanojen hallitsemista ei lasketa, joku osaa ehkä kirjoittaa "henkilöauto" mutta kirjoittaa myös "maali vahti".

Oma lapseni käsittää kyllä nyt ekalle mennessään asian: yksi sana = yksi asia. Maalivahti on yksi asia, se hemmo, joka seisoo maalilla. Maali on se häkkyrä/tai ainetta, vahti vahtii mitä vain. Kyllä hän kirjoittaisi ehdottomasti maalivahti. 

Jos hän tosiaan on noin harvinainen tapaus, niin sitten on. En juuri muista tiedä, kun en heidän kirjoituksiaan ole nähnyt. Yllättävän moni kyllä lukee ja kirjoittaa nykään kouluun mennessään. Tuttavapiiristä valtaosa lapsista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jäljellä 5-6-vuotiaana kirjoittamiani "tarinoita". Käsiala on aika harakanvarpaita eikä sisältö ole todellakaan mitään suurta taidetta, mutta yhdyssanat osasin. En muista, että olisin ikinä joutunut asiaa mitenkään opettelemaan, se on aina ollut itsestäänselvyys. Mutta minulle luettiin lapsena todella paljon niin, että näin koko ajan sen luettavan tekstin, ja siten opinkin lukemaan ja kirjoittamaan "itsestään". Mutta ehkä tämä ei nykyään ole enää tavallista? Omia lapsia minulla ei ole, joten en tiedä.

Vierailija

Missähän päin tämä ed. ope vaikuttaa? 

Olen myös ottanut vastaan ekaluokkalaisia jo 90-luvulta lähtien. Kyllä luokalla aina yksi älypää on, joka osaa yhdyssanat pääpiirteittäin. Monet oppivat nopeasti, kun asian selittää. Jotkut eivät opi koskaan, kuten täältäkin saamme todeta. 

Koulualueissa on valtavia eroja lasten valmiuksissa kirjoittamisessa ja muussakin. 

Vierailija

Miten yhdyssanoja osaamattomat ihmiset voivat selvitä elämästä? Muille kuitenkin selviää jossain vaiheessa, etteivät he ole suorittaneet peruskoulua. Luulisi, että kaikki seinät nousevat eteen jokaisella elämänalueella.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat