Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika 11v haluaisi ottaa hautajaisiin fidget spinnerin, kun "muuten on niin tylsää"

Vierailija
03.07.2017 |

Mitä mieltä? Eihän tuosta ääni kuulu mutta ainakin vanhemmat ihmiset saattavat pitää loukkaavana?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lapset voisi kokonaan jättää pois ellei pidä sitä kasvatuksellisessa mielessä tärkeänä tai vainajan lähimmäisille omaisille asia on tärkeä. Periaatteessahan tällaisia typeriä sääntöjä tulisi kaataa, mutta jos se tarkoittaa muutenkin herkillä olevan ihmisen loukkaamista, niin ei se ehkä ole järkevää.

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että vaikka joku ihminen oli heille tärkeä, niin kyseinen ihminen ei ollut kovin merkityksellinen jollekin toiselle ja etenkin lapsille tulee helposti tylsää. Kuten sanoin, niin kasvatuksellisessa mielessä on hyvä oppia sietämään myös tylsiä hetkiä, mutta toisaalta miksi niihin pitää väkisin pakottaa ilman mitään syytä? Mielestäni hautajaisten pitäisi olla tapahtuma, joihin tulee he, jotka oikeasti haluavat, eikä heitä moralisoitaisi, jotka eivät paikalle halunneet tulla. Ei se toisen ihmisen kuolema siitä mihinkään katoa onko joku paikalla vai ei. Itse en ole ollut enää kenenkään hautajaisissa, mutta vanhempieni hautajaisiin menen kun ne tulevat. 

Lisäisin vielä, että menen vanhempienikin hautajaisiin vain toisen vanhempani ja sisarusteni mieliksi. Jos tulematta jättämiseni ei loukkaisi heitä, niin en menisi lainkaan. Se ei kuollutta ihmistä mihinkään hetkauta olenko minä läsnä vai en. Ei kiinnosta yhtään katsoa mitään uskonnollista höpinää kun surettaa vanhemman kuolema. Mieluummin käsittelisin asian omalla tavallani ja olisin menemättä hautajaisiin. 

Vierailija
22/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lapset voisi kokonaan jättää pois ellei pidä sitä kasvatuksellisessa mielessä tärkeänä tai vainajan lähimmäisille omaisille asia on tärkeä. Periaatteessahan tällaisia typeriä sääntöjä tulisi kaataa, mutta jos se tarkoittaa muutenkin herkillä olevan ihmisen loukkaamista, niin ei se ehkä ole järkevää.

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että vaikka joku ihminen oli heille tärkeä, niin kyseinen ihminen ei ollut kovin merkityksellinen jollekin toiselle ja etenkin lapsille tulee helposti tylsää. Kuten sanoin, niin kasvatuksellisessa mielessä on hyvä oppia sietämään myös tylsiä hetkiä, mutta toisaalta miksi niihin pitää väkisin pakottaa ilman mitään syytä? Mielestäni hautajaisten pitäisi olla tapahtuma, joihin tulee he, jotka oikeasti haluavat, eikä heitä moralisoitaisi, jotka eivät paikalle halunneet tulla. Ei se toisen ihmisen kuolema siitä mihinkään katoa onko joku paikalla vai ei. Itse en ole ollut enää kenenkään hautajaisissa, mutta vanhempieni hautajaisiin menen kun ne tulevat. 

Lisäisin vielä, että menen vanhempienikin hautajaisiin vain toisen vanhempani ja sisarusteni mieliksi. Jos tulematta jättämiseni ei loukkaisi heitä, niin en menisi lainkaan. Se ei kuollutta ihmistä mihinkään hetkauta olenko minä läsnä vai en. Ei kiinnosta yhtään katsoa mitään uskonnollista höpinää kun surettaa vanhemman kuolema. Mieluummin käsittelisin asian omalla tavallani ja olisin menemättä hautajaisiin. 

Miksi sun läsnäololla on väliä heille ja miksi poisjäänti mukamas loukkaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun läsnäololla on väliä heille ja miksi poisjäänti mukamas loukkaisi?

Varmaankin ajattelevat, että asialla ei ole minulle merkitystä, koska en tule paikalle. 

Vierailija
24/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ei mitään viihdykkeitä hautajaisiin. Lasten on hyvä tottua jo nuoresta iästä, että on tilaisuuksia, joihin ihmisen pitää osallistua ja käyttäytyä tilaisuuteen sopivalla tavalla. Tällainen kasvatus on  lapsen etu.

Miksi? Näin reilu kolmikymppisenä ei tule mieleen yhtään tilaisuutta, joihin mun olisi pakko osallistua pl. tietysti työhommat, mutta ne olen itse valinnut

Kirjoitin, että hyvä kasvatus on lapsen etu ja tarkoitin sitä. Lapsena minua kasvatettiin ja aikuisena olen huomannut monta kertaa, kuinka helppoa on suoriutua tavallisista sosiaalisista velvotteista, kun tietää miten missäkin toimitaan. Tarkoittaa, että minun ei tarvitse tuhlata ajatuksiani tai energiaa itsestään selviin käytössääntöihin, enhän tahattomastikaan halua pahoittaa kenenkään mieltä sopimattomalla käytöksellä.

Koppavaan huomautukseesi itse valitsemistasi töistä vastaukseni on, että tätä mukavaa etuoikeutta voida valita kaikki tekemisensä ei monella ole.

Usko pois, usein on ihan miellyttävää ajatella muidenkin hyvinvointia. Se on jopa palkitsevaa.

Vierailija
25/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirkkoon mutta näkisin että muistotilaisuudessa voi sitä pyöritellä.

Samaa mieltä! (miksi alapeukkuja?)

Vierailija
26/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkkoon eikä muistotilaisuuteenkaan sisälle, mutta jos muistotilaisuudessa on mahdollisuus olla ulkona, niin sinne antaisin ottaa. Käyhän aikuisetkin tupakalla.

Vierailija
27/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä poika osaa keskittyä? Onko ihan normaali lapsi? Ymmärrän jos jotain häikkää.

Vierailija
28/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ei mitään viihdykkeitä hautajaisiin. Lasten on hyvä tottua jo nuoresta iästä, että on tilaisuuksia, joihin ihmisen pitää osallistua ja käyttäytyä tilaisuuteen sopivalla tavalla. Tällainen kasvatus on  lapsen etu.

Miksi? Näin reilu kolmikymppisenä ei tule mieleen yhtään tilaisuutta, joihin mun olisi pakko osallistua pl. tietysti työhommat, mutta ne olen itse valinnut

Minä olen kohta kuuskymppinen eikä minullekaan tule mieleen sellaista tilaisuutta. Lapsena mua raahattiin mukaan hautajaisiin, joissa en ollut vainajaa ikinä edes nähnyt. Tosi kiusallista, kun joku vainajan omainen tuli puhumaan vainajasta jotain ja mulla ei ollut aavistustakaan edes siitä, minkä näköinen tämä vainaja oli joskus ollut. Omia lapsiani en viitsinyt kiusata samalla tavalla. 

Vierailija
29/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sellainen siirrettävä pieni trampoliini kappeliin. Poika voi heitellä voltteja sillä aikaa, kun vainajaa siunataan.

Vierailija
30/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei, ellei sun lapsella ole joku paha kehityshäiriö tai adhd, eikä se kertakaikkiaan pysty istumaan hiljaa paikallaan. Muussa tapauksessa se on pelkkää huonoa käytöstä ja terve lapsi kyllä seisoo tuon ajan vaikka päällään jos pakko on.

Vierailija
31/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näistä spinnereistä on tullut niin suosittuja? Eikö nää ollut alunperin autisminkirjon ihmisille? (Siitä nimikin: fidget spinner)

Minulla on lievä asperger ja hermostuneena käsissä pitää olla jotain mitä voi rassata. Muuten revin kynsinauhani verille. Spinneri on kyllä turhan näkyvä, parhaiksi olen kokenut juuri pienet sinitarran tai muovailuvahapalat. Tai stressipallot.

Vierailija
32/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on11 v poika ja veikkaan, että tuo perustelu tylsistyminen on yekosyy. Todellinen syy voi olla se, että poikas jännittää ja vähän pelottaa, kun siellä on arkussa kuollut ihminen. Ja ehkä pelkää itkevänsä jne, mitä voi pitää nolona itse. Antaisin ottaa spinnerin turvaksi taskuun, mutta käytettäväksi vain hätätilanteessa. Ja muista tukea poikaa, hän on lapsi vielä ja hsutajsiset on aikuisillekin vaikea tilanne.

Vierailija
33/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri yhdet hautajaiset ja suvun kaikki alle 14 v lapset oli vapautettu niistä. Ovat rankkoja aikuisillekin ja lapset voivat kokea pelottaviksikin.

Vierailija
34/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan menisi hautajaisiin, jos ei olisi pakko.

Ja omistaisi käytöstapoja.

Ikävää, että sinut vielä aikuisenakin pakotetaan hautajaisiin.  Minä menen hautajaisiin vain kahdesta syystä. Ensimmäinen syy on, että haluan olla nk saattamassa vainajaa viimeiselle matkalleen ja jättää hänelle viimeiset hyvästit. Tällä on minulle henkisesti tärkeä merkitys surutyötä tehdessäni. Toinen syy on, että vainajan omaisissa on minulle sellaisia tärkeitä ihmisiä, että haluan olla heidän tukenaan tuona surullisena ja vaikeana päivänä. Mistään muusta syystä en mene hautajaisiin eikä kukaan minua hautajaisiin pakota. 

Vierailija
35/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna oli isäni hautajaiset. Serkkuni tuli yksin kirkkoon ja vilkkaat poikansa (2-4 v) jäivät isänsä kanssa majoituspaikkaan, mutta muistotilaisuuteen tulivat. Siellä vuorotteli lasten isän kanssa poikien vahtimisessa,kävivät ulkona, piirsivät toisessa huoneessa, lukivat, pari jotain pehmolelua taisi olla mukana. Minusta hoisivat homman hyvin, noin pienten ei voi olettaa toimivan ihan hautajaisetiketin mukaan, mutta 11 v on jo eri juttu. Henkilökohtaisesti minulle olisi ok jos se 11 v vaikka muistotilaisuudessa menisi syömisen/kahvittelun jälkeen vähän sivummalle lukemaan, mutta mahdolliset puheet pitäisi kyllä kuunnella vaikka olisikin tylsää. Siinä iässä pitäisi jo olla jonkun verran kärsivällisyyttä ja tylsyydensietokykyä.

Vierailija
36/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä sitten näistä spinnereistä on tullut aivan välttämättömiä esineitä, joita ilman ihmiskunta ei vaan selviydy. Anna mun kaikki kestää, mutta pointsit sille, joka tämänkin sai patentoitua ja kerää rahat taskuunsa.

Vierailija
37/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään viihdykettä, hautajaisissa pitää osata käyttäyä niin kuin siellä kuuluu. Suomessa monien mielestä kun pitäisi paikkaan kuin paikkaan saada marssia paskaisissa farkuissa ja kauhtuneessa paidassa lenkkarit jalassa ja sitten vielä puuhatakin mitä haluaa. Myöskään ADHD: t tai muut muodikkaat kirjainyhdistelmät eivät tee poikkeusta. Kyllä ne osaavat aloillaan pysyä, jos liikkumisesta on vain tarpeeksi kova sanktio. Jos jo ameeban kaltainen selkärangaton alkueläin pystyy reagoimaan ympäristön ärsykkeisiin, miksei tuollainen kirjanlapsi pystyisi?

Vierailija
38/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen laakerin voisi työntää nulikan persiisiin ja jättää kieppumaan kirkon portille..??[/quote]

Tähän en kyllä ihan näin suoralta kädeltä osaa vastata. 

Vierailija
39/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei spinneriä hautajaisiin. Hautajaiset ovat tapakulttuuria. Olen vienyt lastani vieraampien sukulaisten hautajaisiin ihan siitä syystä, että hän oppii, miten hautajaisissa ollaan ja käyttäydytään. Olen ajatellut, että kun ne mummin tms. hautajaiset ovat aikanaan edessä, se on sitten helpompaa, kun on jotain kokemusta. Hautajaisissa juuri tutut tavat ja rutiinit tuovat juuri sitä turvaa, joka auttaa pääsemään kamalan surun yli.

Kerran kävimme jopa katsomassa, kun arkku avattiin. Kysyin toki lapselta ensin, haluaako hän nähdä vainajan ja hän halusi. Ei siinä ollut lopulta mitään kamalaa tai pelottavaa.

Vierailija
40/73 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vartenhan ne spinnerit on, että on helpompi olla aloillaan rauhassa, kun voi pyöritellä sellaista. En näe mitään syytä, miksei kirkossa voisi olla sellaista mukana. Tai räplätä puhelinta. Kunhan ei tee sitä erityisen häiritsevästi. Jos joku paheksuu niin paheksukoon. Ei se kuulu kenellekään, onko joku diagnoosi jostain vai ei. Se, ettei ole diagnoosia, ei tarkoita, etteikö voisi olla saman tyyppisiä ongelmia.

Minäkin räplään välillä puhelinta kirkossa. Jos joku paheksuu sitä, että katson netistä päivän raamatuntekstit tai virren sanat, niin paheksukoon ihan rauhassa :) Jos käytänkin puhelinta johonkin muuhun, niin eipä sekään kenellekään kuulu. Ihan itse olen Jumalan edessä siellä kirkossa ja Jumala tietää, käytänkö puhelinta siksi, että on tosi tärkeä asia hoidettavana, vai siksi että virsikirjat on loppu, vai siksi että se auttaa keskittymään saarnan kuuntelemiseen, tai jostain ihan muusta syystä.