Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kikyn vaikutus omaan talouteen

Vierailija
03.07.2017 |

Hesarissa oli mielenkiintoinen laskuri jolla näkee että mikä on kikyn vaikutus. Yllätyksekseni minä muka kuulun "voittajiin". Vuodessa vaikutus oli noin 440 euroa. No toisaalta työaikani kasvoi. Työaika kasvoi enemmän kuin veronalennus oli. Käytännössä nettotuntipalkka siis kuitenkin laski.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005276767.html

Kuinkahan moni aidosti voitti. Varmaan ne yksityisten työntekijät joilla sitä työajan pidennystä ei otettu käyttöön.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelisen sataa plussalle. Lupaan ja vakuutan, että tämä menee kotimaiseen, pääasiassa palvelualojen kulutukseen minun kohdallani.

Aiemmin se meni valtiolle, jolla on saatu ostettua esimerkiksi muutama päivä johtavan ylitarkastajan työaikaa Museovirastossa, Liikennevirastojen kehityspäällikölle, Opetusministeriön valmistelevalle virkamiehelle, Yleisradion urheilutoimituksen matkakuluihin tekemään neljän minuutin inserttiä Italiaan, tai johonkin muuten täysin välttämättömään kohteeseen.

Vierailija
22/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän laskurin valossa tuntuu entistä älyttömämmältä. Teen yksityisellä osa-aikatyötä mutta kunnallinen tes sitoo minua. Tienaan bruttona alle 10000 euroa vuodessa. Vero kevenee 3 euroa (!!) ja lomarahoista viedään 30 pinnaa. Mies tienaa 30000 euroa vuodessa ja verotus kevenee monta sataa.

Miksi kunnallinen tes sitoo sinua? Yksityisillä aloilla on omat tes:insä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-69 eur menetin.

Vierailija
24/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisten alojen ylipitkien lomien lomarahaleikkuri oli tosi oikeudenmukainen ja asiaa. Toivottavasti siitä tulee pysyvä leikkaus. Yli viiden viikon lomista ei julkisella puolella pitäisi maksaa lomarahoja lainkaan, lomiakin voisi vähentää niin olisi enemmän niitä tekeviä käsiä töissä. Silloin ei työkään tuntuisi niin raskaalta.

Vierailija
25/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies yksityisellä, minä kunnalla. Työuraa kummallakin yli 15v. Kummallakin brutto noin 4500 € /kk. Minä häviän n 60€, mies nettoaa n 400€. Mikähän järki tässä on? Mies muuten saa käyttää pidentyneen työajan liikuntaan.

Epäreilulta tuntuu myös, että n 2200 € bruttotuloilla kunnalla häviää vielä enemmän kuin minä eli noin 100€. Naiset ja köyhät kyykkyyn?

Kuntatalouden ongelmiin kannattanee sinun hieman perehtyä.

Eikös mies olisi voinut tukea ongelmallista kuntataloutta maksamalla veroja tuon 400€?

Vierailija
26/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies yksityisellä, minä kunnalla. Työuraa kummallakin yli 15v. Kummallakin brutto noin 4500 € /kk. Minä häviän n 60€, mies nettoaa n 400€. Mikähän järki tässä on? Mies muuten saa käyttää pidentyneen työajan liikuntaan.

Epäreilulta tuntuu myös, että n 2200 € bruttotuloilla kunnalla häviää vielä enemmän kuin minä eli noin 100€. Naiset ja köyhät kyykkyyn?

Eikös mies olisi voinut tukea ongelmallista kuntataloutta maksamalla veroja tuon 400€?

Joo. Sillä maksettaisiin muutama päivä kunnan tai kaupungin hallintovirkamiehen palkkaa. Money well spent.

Vierailija
27/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän laskurin valossa tuntuu entistä älyttömämmältä. Teen yksityisellä osa-aikatyötä mutta kunnallinen tes sitoo minua. Tienaan bruttona alle 10000 euroa vuodessa. Vero kevenee 3 euroa (!!) ja lomarahoista viedään 30 pinnaa. Mies tienaa 30000 euroa vuodessa ja verotus kevenee monta sataa.

Miksi kunnallinen tes sitoo sinua? Yksityisillä aloilla on omat tes:insä.

Siksi että noudatamme kvtesiä vaikka teen yksityisen vuokrafirman kautta.

Vierailija
28/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääneekö kukaan todellisuudessa kuitenkaan plussalle, kun seuraavien vuosien aikana eläkemaksuja ja muita sivukuluja tulee vielä enemmän työntekijälle maksettavaksi.

Kannattaako koko asiaa edes ajatella? Siis että jääkö plussalle vai ei? Olen ollut työelämässä jo yli 30 vuotta ja sinä aikana on ollut milloin mitäkin muutoksia suuntaan ja toiseen, joten ei hajuakaan, olenko plussalla vai en. 

Minulla ainakin oli hyvin aikaa ajatella kikyä, kun tein 3 kpl palkatonta työpäivää viikonloppuisin. Enemmin olisin luopunut rahasta kuin minulle äärettömän arvokkaasta vapaa-ajasta perheen kanssa. Haistakoon Sipilä ja kaikki kikyn kannattajat ******.

Vierailija
29/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisten alojen ylipitkien lomien lomarahaleikkuri oli tosi oikeudenmukainen ja asiaa. Toivottavasti siitä tulee pysyvä leikkaus. Yli viiden viikon lomista ei julkisella puolella pitäisi maksaa lomarahoja lainkaan, lomiakin voisi vähentää niin olisi enemmän niitä tekeviä käsiä töissä. Silloin ei työkään tuntuisi niin raskaalta.

Julkisen sektorin ylipitkät lomat olisivat se ensisijainen leikkauskohde. Enää pariin vuosikymmeneen ei olisi todellakaan ollut varaa Kreikka-tyylisiin julkisen sektorin korruptioetuoikeuksiin. Naurettavaa sikailua nuo 38 päivän ei-lasketa-lauantaita vuosilomat 9 päivän pidennyksineen.

Vierailija
30/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuun tili oli n. 700€ pienempi kuin vuosi sitten, kiitos lomarahojen leikkauksen.

Vierailija
31/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuri väittää +395. Verotus on samalla tasolla kuin 2015 ja 2014, että en tuota edistykseksi kutsuisi, 2016 oli takapakkia siinä välissä, eikä bruttopalkkakaan ole vuosiin noussut paria kymppiä enempää.

Vierailija
32/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Tuo julkisen alan jatkuva tehottomuus ja paisuminen on vain pakko pysäyttää. Suomi on valtavasti jäljessä digitalisaatiossa esim Viroa ja liukuu koko ajan yhä kauemmas. Byrokraatit keksii kokoajan lisää ja lisää "tekemistä". Kevyt hallinto pitäisi olla tavoite ja jokaisen virkamiehen tulisi pyrkiä tekemään itsestään tarpeettoman. Mutta jälleenkerran mikrotalous sotkee kaiken, eli Virkamiehet tekee kaikkensa jotta hänelle maksettaisiin jatkossakin, ja mielellään enemmän kuin nyt.

Vierailija
33/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskurin mukaan voittajiin muutamalla kympillä. Todellisuudessa häviäjiin. Palkka aleni suhteessa työtunteihin (kiky-lisäys) ja lisäksi lomarahoja leikattiin. Verotus keveni? No ei merkittävästi. Arvatkaapa vaan lisääntyikö työteho työajan lisäyksestä? No ei. Päinvastoin. Että kuka tässä voittikaan?

Vierailija
34/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Tuo julkisen alan jatkuva tehottomuus ja paisuminen on vain pakko pysäyttää. Suomi on valtavasti jäljessä digitalisaatiossa esim Viroa ja liukuu koko ajan yhä kauemmas. Byrokraatit keksii kokoajan lisää ja lisää "tekemistä". Kevyt hallinto pitäisi olla tavoite ja jokaisen virkamiehen tulisi pyrkiä tekemään itsestään tarpeettoman. Mutta jälleenkerran mikrotalous sotkee kaiken, eli Virkamiehet tekee kaikkensa jotta hänelle maksettaisiin jatkossakin, ja mielellään enemmän kuin nyt.

Jos hallinto on ongelma, pitäisi sitten leikata sieltä. Nyt leikataan myös jo ennestään pienipalkkaisilta vuorotyöläisiltä. Parasta on se, jos sattuu vielä esimies, joka suurinpiirtein sekuntikellolla kellottaa tuon ylimääräisen kiky-ajan. Työhyvinvointi kärsii entisestään.

Väliaikainen kiky-sopimus? Syön hattuni ,jos kiky oikeasti raukeaa sovitusti!

Vierailija
35/35 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hallinto on ongelma, pitäisi sitten leikata sieltä. Nyt leikataan myös jo ennestään pienipalkkaisilta vuorotyöläisiltä. Parasta on se, jos sattuu vielä esimies, joka suurinpiirtein sekuntikellolla kellottaa tuon ylimääräisen kiky-ajan. Työhyvinvointi kärsii entisestään.

Väliaikainen kiky-sopimus? Syön hattuni ,jos kiky oikeasti raukeaa sovitusti!

Hallinnon leikkaaminen ei onnistu, koska nämä iilimadot kyllä osaavat tehdä työstään "välttämättömän" oloista kysyttäessä. Vuonna 2016 hallitus pyysi kuntia arvioimaan, mitkä niiden tehtävistä olisivat sellaisia, joita voitaisiin vähentää. Vähemmän yllättäen kunnat eivät tällaisia tehtäviä löytäneet, koska sellaisten leikkaaminen olisi uhannut samoja virkamiehiä, joilta asiaa kysyttiin. Ja kun otatte huomioon, että kunnat tekevät kaikennäköistä lähtien museoiden, tappiollisten lentoasemien, sinfoniaorkesterien ja teatterien pitämisestä lähtien, huomaat varmaan miksi hallinnosta ei saada säästöjä aikaan. Sitten ei jää vaihtoehdoksi kuin leikata helpommasta portaasta.

Kannattaa muistaa, että vuorotyötä tekevän kunnallisen suorittavan työn tekijä ei ole se ok-yrittäjä tai yksityisen sektorin työntekijä, vaan omassa organisaatiossa oleva hallintohuuhaa, joka leikkaustalkoiden koittaessa seisoo hiljaa takarivissä ja antaa hoitajien, opettajien ynnä muiden ottaa osumat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi