Paljonko maksatte 200 000-250 000 euron asunnoista kuukaudessa?
Mikä oli asunnon hinta?
Paljonko otitte lainaa?
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon?
Miten muuten rahoititte tarvittavat vakuudet (valtiontakaus, vanhempien takaus ym.)?
Mitkä on perheenne netto- ja bruttotulot?
Paljonko teillä on kuukaudessa:
Lainan lyhennys?
Vastike?
Muut lainan kulut?
Meillä vuokra nyt 800 euroa kuukaudessa. Miehen nettotulot on noin 2800 e (brutto n. 5000 e). Mä oon vielä syksyn hoitovapaalla ja kun meen töihin, nettotulot tulee olemaan tunneista riippuen vain noin 1200-1500 e. Yleensä varmaan vain sen noin 1200 euroa... Mun terveystilanne ei myöskään ole mikään paras mahdollinen. Todennäköisesti kuitenkin tulen pärjäämään ja pysymään työelämässä. Työpaikat on aika vakaat (niin vakaat kuin nyt näinä aikoina voi olla). Meillä on vain yksi lapsi. Toinen on haaveissa, mutta haaveeksi vain jäänee.
Nyt kotihoidontuella on pärjätty ihan ok miehen palkalla ja säästöillä, kun ollaan asuttu vuokralla. Isompi asunto kuitenkin tarvittaisiin jo pikkuhiljaa (asutaan pk-seudulla ja kolmio riittäisi). Hirvittää kuitenkin maksaa asunnosta kaikkinensa kuukaudessa joku 1200-1500 euroa kuukaudessa... Nuo meidän haaveilemat asunnot maksaa sen reilu 200 000 e, noin 220-250 000 e. Paljonko te tuon hintaluokan asunnoissa asuvat maksatte kuukaudessa lainan lyhennystä ja muita kuluja?
Säästöjä on 50 000 e ja niistä voitaisiin käyttää asunnon ostoon vaikka puolet.
Kommentit (19)
Kokeile lainalaskurilla erilaisia lyhennysaikavaihtoehtoja teille sopivalla budjetilla. Itse maksan n. 800€/kk 190000€ lainaa. Tuosta summasta korot on.n 200€ tällä hetkellä. Laina-aika 25 vuotta, joka sisältää kaksi lyhennysvapaata joita en ole vielä käyttänyt. Tiukempaan tahtiinkin pystyn jos korot alkaa nousta.
Mikä oli asunnon hinta? 254.000
Paljonko otitte lainaa? 254.000
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon? 15.000
Miten muuten rahoititte tarvittavat vakuudet (valtiontakaus, vanhempien takaus ym.)? Valtion takaus, asunto ja vanhempien asunto
Nettotulot 5900 ja sisältävät lapsilisät kahdesta lapsesta. Bruttotulot 8.800
Lainan lyhennys? 1250 on lyhennys ja korot, en erittele
Vastike? 500
Sähköt lisäksi reilu 200 talvisin.
Lainaa on maksettu takaisin 10 ja jäljellä on enää 130.000. Lapsia on 3 ja asunto n. 100 paritaloneliö.
1: Kiitos vastauksestasi. Halusin avata oman ketjun ja saada tuoretta vertailupohjaa. :-)
Lisäyksenä muuten vielä, että ei olla enää ihan nuoria ensiasunnon ostajia... Mä oon 34 ja mies kohta 40.
Miten muuten se 40 vuoden rajapyykki menee? Pitääkö asunto olla jo ostettu ennenkuin täyttää 40 vai riitttääkö, että on lainalupaus saatu ennen sitä?
Teillähän on hyvä tilanne. Jääkö säästöön joka kuukausi? Meillä 280000e lainaa ja nettotulot 4300e yhteensä. Varallisuutena osuus asunto-osakkeesta sekä muutama kymppitonni säästöjä. Lainaa maksetaan pois n.1300e/kk sis. korot. Sitten tietysti perus sähkö, vesi, tontin vuokra, jätehuolto, vakuutukset.. yht. 450e/kk.
Me rakennettiin talo johon otettii lainaa 190000 euroa. Kk lyhennys 1040. Meillä oli 20 vuoden maksuaika . Loppu talonrakentamisrahoista tuli säästöistä. Kaikkinensa meni jotain 235000
185 000 lainaa, lyhennys n. 900€. Talon hinta 215 000€.
Sähkö n. 250-400€/ kk ( sähkölämmitys)
Vesi 150€
Vakuutukset tietenkin päälle sekä jätehuolto, summaa en tarkalleen tiedä.
Tulot nettona 3250+ 1850€/ kk
Hyvin pärjäämme, kunhan töitä ja terveyttä riittää.
Teinit kuluttavat kyllä hurjasti, muuten tavallista arkea eletään.
Mikä oli asunnon hinta? 360 000€
Paljonko otitte lainaa? 240 000€
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon? 120 000€
Miten muuten rahoititte tarvittavat vakuudet (valtiontakaus, vanhempien takaus ym.)? Ei muita takuita kuin kämppä
Mitkä on perheenne netto- ja bruttotulot? Minä maksan avokilla oma talous. 4600€/kk
Lainan lyhennys?vajaa 900€
Vastike? 430€
Muut lainan kulut -
Jaa, ensiasunnon ostajan ikä. Verohallinnon sivuilla lukee, että kaupantekohetkellä on oltava 18-39-vuotias. Lainalupaus ei ole kaupantekohetki.
Mikä oli asunnon hinta? 230k
Paljonko otitte lainaa? 150k
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon? loput katin enimmäkseen aiemman asunnon myynnistä
Miten muuten rahoititte tarvittavat vakuudet (valtiontakaus, vanhempien takaus ym.)? ei muita vakuuksia asunnon lisäksi
Mitkä on perheenne netto- ja bruttotulot? brutto noin 50k vuodessa,
Lainan lyhennys? 610 (kasvaa annuiteetin myötä lainan lyhentyessä)
Vastike? 390 (sis. vesimaksu ja saunamaksu, taloyhtiön kuluista merkittävin on kalliihko tonttivuokra)
Muut lainan kulut? 90 (riippuu 3kk-euriborista, osa kuluista katetaan OP-bonuksilla)
Asunnon hinta 240 000 euroa
Kuukausilyhennys 1 000 euroa (tasaerälyhennys).
Yhteistä bruttoa en tiedä, yhteinen netto on 4 000 euroa.
Koko asunto rahoitettiin lainalla. Takauksena oli itse talo, miehen kotitila ja säästöt.
Muut kulut lainanlyhennyksen päälle: vesi noin 50 euroa / kk, sähkö noin 150 euroa / kk (käyttö+siirto), kiinteistövero 600 euroa / vuosi, nuohooja 50 euroa, ja mitä muita laskuja nyt sitten tuleekaan joatain roskiksen tyhjennyksestä ja hulevedestä ja ekomaksuista ja laajakaistasta.
Vierailija kirjoitti:
Teillähän on hyvä tilanne. Jääkö säästöön joka kuukausi? Meillä 280000e lainaa ja nettotulot 4300e yhteensä. Varallisuutena osuus asunto-osakkeesta sekä muutama kymppitonni säästöjä. Lainaa maksetaan pois n.1300e/kk sis. korot. Sitten tietysti perus sähkö, vesi, tontin vuokra, jätehuolto, vakuutukset.. yht. 450e/kk.
Kuukausitasolla tarkasteltuna ei jää joka kuukausi, koska joskus tulee isoja kuluja. Esim. tässä kuussa pitää maksaa 1200 euron vakuutuslasku. Vuositasolla kuitenkin jää säästöön, koska silloin kun tavattiin melkein 15 vuotta sitten, ei meillä kummallakaan ollut kuin joitakin tuhansia säästössä. Nyt on kuitenkin noinkin iso summa säästössä. Ollaan myös jo monena vuonna käyty reissuissa, joihin on mennyt ehkä yhteensä n. 5000 euroa vuosi. Just laskeskeltiin päässämme, että jos ei niissä oltaisi käyty olisi säästössä varmaan 20 000-30 000 euroa enemmän... Noh, onpahan elettyä elämääkin. :-) Jatkossa kun asunto ostetaan, ei tuollaisiin reissuihin enää sitten lähdetäkään.
Saako kysyä, kuinka vanhoja olette ja onko teillä lapsia? Entä kauanko olette jo tuota lainaa maksaneet? Teillä on siis omakotitalo?
Kiva kuulla, jos tuo lainamäärä kuulostaisi suht realistiselta. Jotenkin sitä piti ennen 200 000 euroa ihan max kattorajana. Mutta ei sillä rahalla saa täältä kuin pieniä kaksioita tai jotain pommirotiskoja, joihin tulee kohta isot putkirempat. :-/
En oikein tiedä, miksi mua pelottaa ihan hirveästi tuo lainanotto... Se tuntuu jotenkin niin hirveältä summalta. Ja lopulliselta. Toisaalta alkaa ikäkin jo painaa ja olla kiire... Kohta sitä ollaan eläkeiässä eikä omaa asuntoa vieläkään. Ehkä mun pelon taustalla on se, kun isäni jäi tosi pienelle työkyvyttömyyseläkkeelle ollessaan reilu 40v ja perheen elatus jäi äitini harteille ja hänkin oli tosi pienipalkkaisessa työssä, eikä se tarina päättynyt ihan hyvin.
Eikä meidän tarvitsisi edes loppuikää asua tuossa asunnossa. Lapsihan (toivottavasti :-D) muuttaa omilleen jo reilun 15 vuoden päästä, kun täyttää 18 ja lähtee opiskelemaan/maailmalle. Sitten voisi asunnon myydä ja muuttaa taas pieneen kaksioon.
Mikä oli asunnon hinta? Noin 200 000
Paljonko otitte lainaa? 110 000
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon? Ei lainkaan
Miten muuten rahoititte tarvittavat vakuudet (valtiontakaus, vanhempien takaus ym.)? 90 000 myyntivoittoa edellisestä asunnosta
Mitkä on perheenne netto- ja bruttotulot? Vaihtelevat, mutta niukat
Lainan lyhennys? noin 500, sis korot
Vastike? 280
Mikä oli asunnon hinta? 750.00
Paljonko otitte lainaa? 400.000
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon? 350.000
Miten muuten rahoititte tarvittavat vakuudet (valtiontakaus, vanhempien takaus ym.)?
Edellisten asuntojen myyntivoitot ja hyvät tulot
Minun nettoni on 1800 ja miehellä 2200 e
Lainan lyhennys? 2200 e
Vastike?350
Sähkö on n 70 -100 e kk
Lainaa on jäljellä 200.000
Mies jäi yhtäkkiä työttömäksi. Ollaan myyty mm 2 autoa, kesämökki, jotta saatiin kuluja pienemmiksi ja lyhennettiin lainaa .
Liiton tuki loppuu ennen joulua. Miehen vanhemmat tulivat eilen kylään, toivat 2 isoa ruokakassia ja takakontti oli täynnä kirppistavaraa. Ovat säännöllisesti käyneet kylässä väh kerran kk samoilla tuliaisilla. Anoppi on iloinen kun kotona on siistimpää, kun tyhjentää meille tarpeetonta. Itse käytän mielelläni vapaa-aikaani kirpparitavaroiden myymisessä.
Minulla on tilipäivä viimeinen päivä, miehellä liiton rahat tulevat milloin tulevat. 1 pv menee lyhennys, jätän tilille rahaa 600 e ruokarahaa, yhtiövastike menee suoraan tililtä myös 1 pv ja 200 e jätän muihin laskuihin. Muuten kaikki rahat menevät extralyhennykseen.
Jos liiton rahat loppuvat ennen kuin mies saa töitä, pitää lainat neuvotella uudestaan.
Saimme nyt appivanhemmilta kesärahaa 5000 e, joka laitettiin suoraan lyhennykseen.
Kodista on vaikea luopua. Onneksi emme ole ainoita, joiden perheessä on työttömyyttä
Talo 400000€. Pankin laina 240000, muu laina 30000 ja loput omarahoituksella. Ei tarvittu takaajaa, kun omarahoitus noin hyvä.
Lyhennys ja korot kuussa 1150. Sähkö ja vesi kuussa noin 150. Ei vastiketta
Miehen brutto 3300/kk, netto 2200. Itse olen ollut monta vuotta hoitovapaalla, tulot 850/kk, sisältää lapsilisät kolmesta lapsesta. Parin kuukauden päästä tuloni nousevat noin 1300 euroon kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli asunnon hinta? 750.00
Paljonko otitte lainaa? 400.000
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon? 350.000
Edellisten asuntojen myyntivoitot ja hyvät tulot
Minun nettoni on 1800 ja miehellä 2200 e
Lainan lyhennys? 2200 eVastike?350
Sähkö on n 70 -100 e kk
Lainaa on jäljellä 200.000Mies jäi yhtäkkiä työttömäksi. Ollaan myyty mm 2 autoa, kesämökki, jotta saatiin kuluja pienemmiksi ja lyhennettiin lainaa .
Liiton tuki loppuu ennen joulua. Miehen vanhemmat tulivat eilen kylään, toivat 2 isoa ruokakassia ja takakontti oli täynnä kirppistavaraa. Ovat säännöllisesti käyneet kylässä väh kerran kk samoilla tuliaisilla. Anoppi on iloinen kun kotona on siistimpää, kun tyhjentää meille tarpeetonta. Itse käytän mielelläni vapaa-aikaani kirpparitavaroiden myymisessä.
Minulla on tilipäivä viimeinen päivä, miehellä liiton rahat tulevat milloin tulevat. 1 pv menee lyhennys, jätän tilille rahaa 600 e ruokarahaa, yhtiövastike menee suoraan tililtä myös 1 pv ja 200 e jätän muihin laskuihin. Muuten kaikki rahat menevät extralyhennykseen.
Jos liiton rahat loppuvat ennen kuin mies saa töitä, pitää lainat neuvotella uudestaan.
Saimme nyt appivanhemmilta kesärahaa 5000 e, joka laitettiin suoraan lyhennykseen.
Kodista on vaikea luopua. Onneksi emme ole ainoita, joiden perheessä on työttömyyttä
Miten ihmeessä teillä on ollut noin isot säästöt? Ja miten saitte noin ison lainan? Me tienataan nettona yhteensä alle 5000 euroa kuukaudessa, eikä todellakaan ikimaailmassa saataisi tuollaisia summia kokoon...
Tämän hetken korkotasolla lyhennys on aika tarkalleen 200€/kk per jokainen 50 000€ ja laina-aika 25 vuotta.
Mikä oli asunnon hinta? 213.000
Paljonko otitte lainaa? 130.000
Paljonko laitoitte omia säästöjä asuntoon? Edellisestä asunnosta noiden erotus. Lisäksi sijoitussalkku n. 50.000
Asunto riitti
Olen yksin ottanut lainan (kuten edellisenkin). Netto n. 5.000/kk, brutto bonuksineen n. 9.000/kk
Lainan lyhennys? 950
Vastike? 450
Lainaa on jäljellä 35.000
Olen alle 40v akateeminen nainen ja toimin johtotehtävissä. Kämppä on maksettu parin vuoden päästä, ja harkitsen mökin ostamista. Tätä ennen asuin 2h+k kt-asunnossa, jonka sain maksettua pois. Nykyinen 100m2 rt-koti.
Etsi vanhoista vauvan ketjuista vertailuita asunnoista ja lainoista.