Mietitkö mihin aikaan soitat/lähetät tekstiviestejä toiselle?
Työhöni kuuluu päivystämistä. Tänään olisi ollut yli 2 viikkoon päivä, jolloin olisin voinut nukkua pitkään ja saada kymmenien tuntien univelkoja kiinni. Harkitsin eilen illalla puhelimen sulkemista, jotta saisin aamun olla varmasti rauhassa, mutta ajattelin että jos tulee hätä niin on parempi olla tavoitettavissa. Eikös peräti kaksi vatipäätä lähetä tekstiviestiä 8 pintaan ei-kiireellisestä asiasta. Stressitasoni takia en pystynyt enää jatkamaan unia. Kiitos paljon tästä taas kerran. Siskolle ja äidille ihmiset tekevät samaa: soittoja ja tekstareita tulee ennen klo 8 ja 21 jälkeen. Molemmilla ammatit joissa on hyvä olla puhelin päällä oikeasti kiireellisten asioiden takia. Pahimmillaan äidille on lähetetty klo 4 aamuyöllä tekstiviestiä malliin "hevoseni voi mennä tarhaan huomenna". Minulta on kysytty taas vapaailtana ammattiini liittyvää palvelusta, niin että se sijoittuu mielellään 21-22 väliin. Mikä ihmisiä vaivaa?
Kommentit (36)
Joillakin ihmisillä se känny vaan ei opi äänettömälle. Heille en laita ikinä (tai soita) kuin tarkkaan päivärytmin mukaisena kellonaikana. Sen sijaan esim paras ystäväni tai rakkaani osaa laittaa äänet pois, joten heille voi laittaa mitä vaan sillä sekunnilla, kun se päähän juolahtaa. Vastaavat sitten kun ovat tajuissaan ja käytettävissä. Itse laitan kännyn äänettömälle ja jopa toiseen huoneeseen, koska joskus herään ilmeisesti siihen välähdykseenkin viestin tullessa.
Yksi pointti myös, että kaikki eivät ole kovinkaan herkkäunisia, joten eivät ehkä tajua, että viestiin voi oikeasti ihan herätä. Itse opin tämän joskus yläasteella kantapään kautta, kun vastasin keskellä yötä yhteen viestiin ja sain kipakan vastauksen :')
Miksi täällä jatkuvasti intetään "juuri sinun aikataulusi" muistamisesta, kun aloittaja toivoi vain, että aikaisin aamulla ja myöhään illalla ei soitettaisi/laitettaisi viestiä? Varmaan useimmilla on sama "aikataulu".
Minulla ei muuten ainakaan ole puhelimessa toimintoa, jolla saisi pois vain viestien merkkiäänen, kyllä se täytyy laittaa äänettömäksi ihan kokonaan. Mutta tuttavapiirissäni ei onneksi ole ainuttakaan yöviestijää. Jos olisi, tuttavuus ei jatkuisi kovin pitkään.
En koskaan soita tai tekstaa ennen klo 9 tai klo 20 jälkeen ellei ole oikeasti kiirellistä asiaa, minusta se on epäkohteliasta. Ihan siksi, että jollain voi olla tilanne jossa on pakko olla tavoitettavissa hätätilanteiden varalta eikä puhelinta voi sen takia sulkea tai laittaa äänettämälle, mutta silti haluaisi esim. nukkua. Ehkä asenteeni johtuu lapsuuden lankapuhelinkäytännöstä, jäi vahvasti selkärankaan ettei ole sopivaa häiritä toista liian aikaisin tai myöhään ja olen siirtänyt tämän tavan suoraan kännykänkäyttöön, myös tekstarehin.
Minulla on puhelimen asetukset niin, että klo 22-06 eivät mitkään viestiäänet ole päällä, mutta puhelut tulevat läpi. Eli jos jollain on oikeasti hätä, voi minulle soittaa, esim. vanha äiti tavoittaa minut tarvittaessa myös yöllä. Ap, miksi et tekisi samoin?
Viestien hienous on juuri se, että vastaanottaja voi huomioida ne ja vastata niihin juuri sitten kun itselle sopii. Kunhan huolehtii itse että huomaa ne kun itselle parhaiten sopii: välittömästi (äänet päällä) tai vasta aktiivisesti tarkistaessaan (äänet pois). Tällöin viestin lähettäjän ei tarvitse yrittää telepaattisesti arvata milloin on hyvä hetki ja pitää asiaa koko ajan oman mielen päällä kunnes se on hoidettu, kun muutakin mietittävää olisi.
En soittele enkä kyllä viestittelekään öisin (koska teidän ettei kaikki suojele untaan itse), mutta viestejä voin laittaa 7-22 ja soittaa henkilöstä riippuen 8/10-20/22.
Ymmärrän aloittajaa. Mulla on työ, jossa aika ajoin päivystän 24 h/vrk puhelimen päässä. Tämä päivystys kuitenkin tarkoittaa vain asiakkaitani eikä suinkaan sukulaisia ja kavereitani. En siis voi laittaa puhelinta äänettömälle, koska minun on vastattava, jos asiakas soittaa. Voin siis hyvin mennä illalla nukkumaan ja jos asiakas yöllä soittaa, herään siihen, hoidan homman ja menen takaisin nukumaan. Ei ole kuitenkaan tarkoitus, että kaikki muutkin voisivat soitella minulle mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.
Ja aloittajan kysymykseen: kyllä, kyllä mietin. Pikkulapsiperheisiin en koskaan soita enää klo 18:30 jälkeen, koska heillä saattaa olla juuri silloin lasten iltapuuhat ja nukuttamiset menossa. Voin laittaa tekstarin ja pyytää soittamaan, kun heille sopii. Vuorotyötä tekeville en soita juuri koskaan vaan laitan esim Facebookin kautta viestiä. Pelkkää yötyötä tekeville en soita kuin aikaisintaan klo 17. Ja hyvin aikaisin aamuisin töihin meneville en soita enää klo 20 jälkeen. Kenellekään en soita enää klo 21 illalla enkä ennen klo 10 aamulla.
Oon kans samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaikissa yhteydenotoissa ajattelen aina sitä toista osapuolta, en lähetä tekstareita, sähköposteja, messenger-viestejä, whatsapp-viestejä tai mitään muutakaan sellaiseen aikaan, jolloin oletan hänen nukkuvan, vielä vähemmän soitan. Se on ihan normaalia toisen ihmisen huomioimista, mitä pitäisi enemmän opettaa lapsille nykyäänkin.
Ja joo, itse myös pidän normaalisti kännykän aina äänellisellä. Kun on kerran herännyt yöllä hätätilannepuheluun, haluaa jatkossakin pysyä hätätilanteita varten tavoitettavissa.
Viestejä laitan kyllä pitkin yötä, niihin kun voi vastata sitten kun ehtii. Normaalit ihmiset laittavat kännyn yöksi äänettömälle, joten ketään se ei haittaa. Soittamista kyllä mietin aina mihin aikaan kehtaa.
Ja mikäli olet päivystäjänä, se kännykkä on pakko pitää auki, ja olla tavoitettavissa, vaikka kuinka haluaisi nukkua pitkään. Piste. Miehenikin heräilee pitkin yötä soittoihin, jotka yleensä ovat kiireellisiä.
En mieti. Itselläni menee kännykkä automaattisesti äänettömälle (ja vibrattomalle, ainoastaan herätyskello tulee läpi) siinä kymmenen aikaan ja palaa normaalitilaan herätyksen jälkeen. Jos unirytmini jostain syystä heittää tai muuttuu, laitan itse kännykän alarms onlylle.
Ei ole edes vaikeaa, hoituu yhdellä napin painalluksella. Ei se Maisa-mummin vika olisi, jos minä en osaisi käyttää kännykkääni ja siksi heräisin aamuseitsemältä hänen viestiinsä.
Laitan viestejä vain tutuille, joista tiedän, että pitävät äänettömällä tai ovat hereillä. Itse pidän äänettömällä, mutta olen miettinyt noita hätätilanteita kyllä, että pitäisikö pitää äänet. Mutta en välttämättä edes herää soittoihin, ja sitten soittajat ovat kuitenkin aina jotain puhelinmyyjiä.
En soita klo 9-21 jos ei ole erityisen kiireellinen asia, vaan laitan Whatsapp-viestin. Voin myös odottaa seuraavaan päivään, jos tiedän että vastaanottaja todennäköisesti nukkuu. Joskus on kuitenkin fiksuinta laittaa viesti heti kun itse muistaa (esim. myöhään illalla) , jotta vastaanottaja näkee sen mahd pian eikä asia pääse unohtumaan.
Itse pidän puhelimen värinällä, jotta herään siihen jos joku soittaa. Oletan, että tällöin on joku tärkeä asia, ja haluan olla tavoitettavissa. Lyhyt viestin värähdys ei minua herätä, joten on ok lähettää viesti vaikka keskellä yötä.
Mulla on puhelin nukkuessani äänettömällä aina, ellen ole vaikka pikaisilla päiväunilla tms. jolloin ei haittaa vaikka joku herättääkin. Soitot ja tekstiviestit rajoitan aikaan, jolloin oletan kunkin ihmisen olevan hereillä, tuntemattomampiin ihmisiin otan puhelimitse yhteyttä mieluiten klo 9-19.
Facebookia taas pidän (tai olen pitänyt) välineenä, jolla uskaltaa laittaa viestiä vaikka klo 3 aamuyöllä. Kunnes eräs ihminen suutahti minulle, koska kuulemma herätin hänet yöuniltaan laittamalla mielestäni hauskan linkin, jonka toki ajattelin piristävän aamuaan kunhan hän herättyään avaa sivuston... En sitä ennen ymmärtänyt, että jollakulla oikeasti on Fb:ssäkin viesti-ilmoitustoiminto päällä yötä päivää, kun itse tarkistan viestit käymällä sivulla erikseen.
Vierailija kirjoitti:
En mieti. Itselläni menee kännykkä automaattisesti äänettömälle (ja vibrattomalle, ainoastaan herätyskello tulee läpi) siinä kymmenen aikaan ja palaa normaalitilaan herätyksen jälkeen. Jos unirytmini jostain syystä heittää tai muuttuu, laitan itse kännykän alarms onlylle.
Ei ole edes vaikeaa, hoituu yhdellä napin painalluksella. Ei se Maisa-mummin vika olisi, jos minä en osaisi käyttää kännykkääni ja siksi heräisin aamuseitsemältä hänen viestiinsä.
Lisään: puhelu tulee läpi jos joku soittaa kolmannen kerran (yleinen asetus) ja kaikki läheiset ja työnantajat sun muut tietävät tämän. Jos on niin paha ja äkkinäinen kriisi, ettei kahta piippiä ehdi soittaa, niin tuskin minä siinä kykenisin yöpaitasillani samalla sekunnilla auttamaan muutenkaan.
Tietysti on kohteliasta miettiä mihin aikaan vuorokaudesta soittaa tai lähettää viestejä ihmisille. Isäni esimerkiksi on pitkään jo ollut elinsiirtoa odottava potilas, joka ei todellakaan voi hetkeksikään laittaa puhelintaan äänettömälle saatikka pois päältä. Se nyt on tyhmää ajatella että kaikki ihmiset voivat aina vaan sulkea puhelimensa jos haluavat nukkua tai muuten olla rauhassa. Keskellä yötä ei turhaan lähetellä kenellekään mitään viestejä.
Yritystä ja elukoita varten sun on syytä hankkia päivystäjä, muuten et nuku ikinä yöllä. Läheisen synnytys ei ole niin läheinen etten aamulla kuulisi, ellei kyseessä ole oma vaimo...jos olisin lupautunut jollekulle muulle esikoisen lapsenvahdiksi, niin käykö niin useammin kuin kerran 5 vuodessa. Alaikäinen lapseni on jonkun muun täysi-ikäisen vastuulla toisella puolen maailmaa, voin siis nukkua.