Mihin kirjaat kuukautiskiertosi
Mihin kirjaat kuukautiskiertosi? Käytätkö jotain teknistä apuvälinettä vai ihan normaalia kalenteria?
Kommentit (63)
Miksi ne pitää kirjata,mihin niitä tietoja tarvitaan?
Hä?? Pitäiskö ne kirjata johonki? Mä vaan aina oon tienny koska ne alkaa ihan päässä laskien suurinpiirtein ja nyt kun syön pillereitä ei tarvii ees miettiä kun ne alkaa n. 3 päivää viimeisen pillerin ottamisesta :O
Vierailija kirjoitti:
Tieto on hyvä pitää mielessä siitä syystä, että kuukautiskierto antaa paljonkin vihjeitä siitä, mitä naisen kehossa on meneillään.
Kiertoväli kertoo hormonitoiminnan (epä?)säännöllisyydestä, antaa vihjeitä mahdollisista sairauksista, mutta myös kehon voinnista muuten, raskautta lienee turha edes mainita, jne. Esim gyne kysyy aina, koska edelliset menkat.
Vuodon määrää ja laatua niin ikään on hyvä seurata.
En mihinkään. Viikkoa ennen vuotoa tulee nännit kipeiksi ja kun kipuilu loppuu niin siitä pari päivää alkaa vuoto.
Woman Log Pro-appiin. Se on ihan huippu, suosittelen sitä kaikille!
Maya - My Period Tracker tabletilla. Ilmainen, saa kirjattua vuotopäivien lisäksi mm. vuodon määrän, oireita, painonvaihtelua yms.
Vierailija kirjoitti:
Itse en muista milloin menkat ovat olleet ja milloin seuraavat tulevat, jos en laita niitä ylös. Helpompi sitten varautua tuleviin ja reagoida mahdollisiin epänormaaleihin kuukautisiin tai niiden puuttumisiin kun niistä on sitä infoa kirjattuna.
Mulla oli ne kännykässä vuosien ajalta, mutta hävisivät kun ostin uuden luurin, stana!
Ja tämä uusi pitää kalenterimerkinnät vain 3vkon ajan ja sitten se tyhjenee, WTF???
Mies muistaa. Kysyn aina häneltä, milloin minulla alkaa menkat. Aika hyvin se aina osuu nappiin. Minulla on myös niin vahvat PMS- oireet ja selkäkipu, joista voin päätellä, että vielä viikko, vielä kaksi päivää, tänään...
Liiton jäsenyyden myötä saatavaan vuosikalenteriin. Näin jo vuosia.
Flo-sovellukseen. On selkeä, ilmainen ja suomenkielinen. Oon ollu tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en muista milloin menkat ovat olleet ja milloin seuraavat tulevat, jos en laita niitä ylös. Helpompi sitten varautua tuleviin ja reagoida mahdollisiin epänormaaleihin kuukautisiin tai niiden puuttumisiin kun niistä on sitä infoa kirjattuna.
En minäkään yleensä muista, mutta eipä tuo ole elämää haitannut. Vaikkei sitä kovin tarkasti muistaisikaan, niin kyllähän esimerkiksi sen huomaa, jos yhdet menkat jää välistä, joten tietäisi jos olisi esim. raskaana. Eivät ne minulla ole niin säännölliset ikinä olleet, että niihin osaisi päivän tai edes parin tarkkuudella varautua vaikka kirjaa pitäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Läääkäri on joskus kysynyt kierron pituutta tms kuukautisista. Toisaalta jos haluaa lapsia tai välttää lapsia ja harrastaa seksiä niin voi olla hyvä kirjata ylös kuukautispäivät.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyyn niitä tarvitaan, esimerkiksi. Kuukaudessa on noin 4-5 päivää jolloin voi raskautua, tai siis joina tarvii ehkäisyä jos ei halua raskautta, noin kolme päivää ennen ovulaatiota, ja päivä sen jälkeen. Merkkaamalla ylös ja tutustumalla omaan kehoonsa nämä päivät löytyvät helposti ja turhia kemikaaleja ei kehoon tarvi työntää.
Toinen asia ainakin itsellä on se että tietää varautua kuukautisten alkamiseen laittamalla stringien sijaan tavalliset pikkuhousut jne. Ei ole kiva jos alkavat yllättäen valkoisissa työvaatteissa ollessa pelkät stringit alla. Ovulaation oppii kyllä huomaamaan ja siitä on helppo laskea 14 päivää seuraavien kuukautisten alkuun.
Kolmas asia on se että jokaisen naisen tulisi olla sen verran kiinnostunut omasta hyvinvoinnista ja terveydestä että seuraa omia kuukautisiaan, kierron vaihetta, pituutta jne. Näin huomaa sitten nopeammin jopa tulee jotain poikkeavaakin.
Minusta kuulostaa kätilönä todella erikoiselta ja jopa huolestuttavalta jos joku ei sen vertaa seuraa kehonsa toimintaa että laittaisi kuukautisensa ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään yleensä muista, mutta eipä tuo ole elämää haitannut. Vaikkei sitä kovin tarkasti muistaisikaan, niin kyllähän esimerkiksi sen huomaa, jos yhdet menkat jää välistä, joten tietäisi jos olisi esim. raskaana. Eivät ne minulla ole niin säännölliset ikinä olleet, että niihin osaisi päivän tai edes parin tarkkuudella varautua vaikka kirjaa pitäisikin.
No sitten sinä et merkkaa niitä ylös ja minä merkkaan. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyyn niitä tarvitaan, esimerkiksi. Kuukaudessa on noin 4-5 päivää jolloin voi raskautua, tai siis joina tarvii ehkäisyä jos ei halua raskautta, noin kolme päivää ennen ovulaatiota, ja päivä sen jälkeen. Merkkaamalla ylös ja tutustumalla omaan kehoonsa nämä päivät löytyvät helposti ja turhia kemikaaleja ei kehoon tarvi työntää.
Toinen asia ainakin itsellä on se että tietää varautua kuukautisten alkamiseen laittamalla stringien sijaan tavalliset pikkuhousut jne. Ei ole kiva jos alkavat yllättäen valkoisissa työvaatteissa ollessa pelkät stringit alla. Ovulaation oppii kyllä huomaamaan ja siitä on helppo laskea 14 päivää seuraavien kuukautisten alkuun.
Kolmas asia on se että jokaisen naisen tulisi olla sen verran kiinnostunut omasta hyvinvoinnista ja terveydestä että seuraa omia kuukautisiaan, kierron vaihetta, pituutta jne. Näin huomaa sitten nopeammin jopa tulee jotain poikkeavaakin.
Minusta kuulostaa kätilönä todella erikoiselta ja jopa huolestuttavalta jos joku ei sen vertaa seuraa kehonsa toimintaa että laittaisi kuukautisensa ylös.
-Minulla ei ole seksielämää, joten en tarvitse ehkäisyä
-En käytä stringejä enkä valkoisia vaatteita
-En kuitenkaan mene lääkäriin, ellen ole kuolemaisillani, vaikka jotain poikkeavaa ilmenisikin
En siis näe mitään hyötyä siinä, että merkitsisin kierron muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sinä et merkkaa niitä ylös ja minä merkkaan. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
No onko joku väittänyt, että siinä kirjaamisessa on jotain pahaa? Lähinnä täällä vain ihmiset näkyvät moralisoivan sitä, että kaikki eivät niin tee.
Mulla saattaa kierto heitellä jonkin verran, joten on pakko laittaa ylös päivät. Nytkin loman reissut tehdään sillon, kun ei ole menkkoja. Rupee niitä pilaan vuotamisella ja kivulla 😊
Seinäkalenteriin perinteisesti.