Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka sairastit lapsuudessasi sikotaudin, vihurirokon ja tuhkarokon.

Vierailija
01.07.2017 |

Saitko jälkitauteja tai saiko kukaan tuttavasi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvulla, sairastin rokot ihan pienenä 60-luvulla ja sikotaudin kouluiässä 70-luvulla. Ei jälkitauteja, mutta taudit olivat kyllä ankaria, kuume nousi korkeaksi, oli näköhäiriöitä ja sikotauti jumitti leuat täysin pariksi päiväksi.

Vierailija
22/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin kaikki mahdolliset eli vesirokko, vihurirokko, sikotauti, tulirokko, tuhkarokko ja lukuisia korvatulehduksia sekä infektioita. Hirveitä tauteja olivat kaikki ja hyvällä en muistele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni tuli steriiliksi sikotaudin seurauksena (sairasti sen siis aikuisena sen jälkeen kun minä olin jo syntynyt).

Toinen isoisäni oli kuuroutunut tuhkarokon vuoksi.

Vierailija
24/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sisarukset sairasti sikotaudin. Ei jälkitauteja. Myös tuhkarokko , vesirokko sairastettu, ei jälkitauteja. Vihurikokon sairastamisesta ei tietoa.

Kyllä rokotetut voi noita tauteja sairastaa, mutta taudinkuva lievempi.

Vierailija
25/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni (mies) jäi lapsettomaksi sikotaudin takia. Äitini sai keskenmenon vesirokon takia. Koulukaveri sai aivokalvontulehduksen tuhkarokon jälkitautina.

Vierailija
26/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkarokko länsimaissa aiheuttaa keuhkokuumeen 1/20, aivokalvintulehduksen 1/2000 ja kuoleman 1/3000. Rokote aivokalvontulehduksen 1/1000000.

Toisaalta nykylapset rokotetaan ko. rokkoja vastaan ja silti he sairastavat korvatulehduksen jälkitautina kehkokuumeen tai hengitystieinfektion jälkeen aivokalvontulehduksen. Ei nuo jälkitaudit ole kadonneet minnekään, ne ovat nyt muiden tavallisten sairauksien seurauksia.

En muista yhtäkään lapsuudessani 80-luvulla keuhkokuumetta sairastanutta, mutta omien lasten (syntyneet 2008 ja 2010) ikäluokassa on monia, jotka ovat keuhkokuumeen tai keuhkoklamydian sairastaneet. Sekä kymmeniä korvatulehdusksia.

Vierailija
27/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihurirokkow en tietääkseni sairastanut, ei jälkitautia.

Vierailija
28/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni kuuroutui sikotaudin takia. Itse sain tuhkarokon jälkeen aivokalvontulehduksen, olin pitkään sairaalassa ja tilanne oli jossain vaiheessa hyvin vakava. Tämä oli 1960-lukua. On hienoa, että nykyään on rokotukset.

Vierailija
29/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veljeni sairastimme lapsuudessamme tuhka-, vihuri- ja vesirokon sekä sikotaudin, kuten melkein kaikki lapset tuohon aikaan. Ei tullut jälkitauteja meille, enkä tiedä ketään kenelle olisi tullut.

Vierailija
30/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastanut sikotaudin ja vesirokon. Ei jälkitautejakummastakaan. Mutta silti olen antanut rokottaa kaikki lapseni. Ja nuorin tulee saamaan vesirokkorokotteenkin. Ei noita rokotteita ole ihan huvin vuoksi kehitetty ja otettu rokotusohjelmaan. Jälkitaudit ovat vakavia.

Vierailija
31/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin sikotaudin lievänä, siskolla oli samaan aikaan pahempana. Jälkitauteja ei tullut kummallekaan.

Tuhkarokkoa samaan aikaan mun kanssa sairasti myös äitini, ei jälkitauteja siitäkään tullut.

Vierailija
32/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuoli tuhkarokkoon keskimäärin 3 lasta vuodessa ennen rokotuksen aloittamista 1975.

Vierailija
33/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lapsena muut. Vesirokon sairastin ollessani raskaana. Lapsi syntyi onneksi terveenä, vaikka riski vammautua on suuri .

Vierailija
34/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikotaudin sairastin ihan pienenä ja ei tullut mitään jälkitauteja.

Tuhkarokko oli teininä ja kuume oli niin kova että näin pahoja harhoja.

Omalla tytöllä oli 3v. vesirokko ja jälkitautina tuli korvatulehdus ja kuume...1.kerta.

Vierailija
35/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin alaluokilla sikotaudin ja tuhkarokon. Ei jälkitauteja, mutta sen muistan, että kun mulla oli tuhkarokko, olin tosi kipeä. Kuumekin oli niin kova, että muistan nähneeni harhoja.

Vierailija
36/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuoli tuhkarokkoon keskimäärin 3 lasta vuodessa ennen rokotuksen aloittamista 1975.

Kuolinayytilaistoista ei voi tätä asiaa suoraan lukea. Kuolinsyy voi olla aivokalvontulehdus, keuhkokuume tms. Silloin kun näitä vakavia jälkitauteja sairastetaan, tuhkarokko on jo sairastettu ja diagnoosi ja kuolinsyy on tämä jälkitauti.

Aivan samoin kuin vanhat ihmiset usein kuolevat lonkkamurtuman seurauksena aivoinfarktiin, keihkokuumeeseen tms. Ihan omassa lähisuvussanikin useampia tällaisia. Ei tilastoitu kuolinsyy ole lonkkamurtuma, vaan se sen seuraus.

Vierailija
37/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkarokko länsimaissa aiheuttaa keuhkokuumeen 1/20, aivokalvintulehduksen 1/2000 ja kuoleman 1/3000. Rokote aivokalvontulehduksen 1/1000000.

Onko jotain lähdettä tähän?

Olen syntynyt 60-luvulla ja kaikki lapset sairastivat silloin tuhkarokon. Nimenomaan lapset, aikuisena se onkin vaarallinen. 

Ainakin lapsena se oli vain tavallista pahempi flunssa, johon liittyi näppylät. En tiedä ketään, joka olisi saanut keuhkokuumeen tästä. 

Vierailija
38/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihurirokkoa en ole sairastanut, siihen olen saanut rokotuksen kuudennella luokalla. Tuhkarokkoa en muista, mutta olen sen parivuotiaana sairastanut, kova kuume ollut ja muutenkin kuulemma todella sairas, jälkitautina oli korvatulehdus. Sikotaudin sairastin 4-vuotiaana ja oli ihan karmea kokemus, vieläkin muistan kivun ja tuskan. Serkulla oli tuhkarokon jälkeen aivokalvontulehdus tms., oli sairaalassa ja muistan kun pelättiin että kuolee. Olen 60-luvun lopulla syntynyt.

Vierailija
39/46 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan näitä rekkoja, mutta rokotuksiin liittyen.

Olen syntynyt -60 ja lapsuudenystäväni vähän vanhempi isoveli oli pyörätuolissa polion seurauksena.

Vierailija
40/46 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1965 ja 1967 syntyneet siskon lapset oli sairaalassa vesirokon jälkeisen aivokalvontulehduksen vuoksi molemmat. Pysyviä vammoja ei jäänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi