Mikä _oikeasti_ auttaa esiintymispelkoon?
Kolme isoa esitelmää tulossa, joista en voi paeta. Ongelmana on kuitenkin paha esiintymispelko.
Joojoo ja joo, "kaikkia jännittää esiintyminen" tiedetään, mutta minun jännitys on paljon pahempaa. Jotkun ei tunnu tietävän sitä että esiintymistäkin voi pelätä.
Yleensä sanotaan ettei jännitys edes näy muille. Ja aika harvoin se muilta näkyykään. Mutta minun jännitys näkyy, joka tekee kaikesta 10000x pahempaa. Ääni tärisee niin kuin olisin kuolemassa ja anelisin armoa ja koko keho tärisee niin kuin olisin saanut jonkun kohtauksen, olen aivan punainen, sydän hakkaa ihan hirveästi ja näytän muutenkin siltä kun alkaisin itkemään ihan kohta. Myöskin usein jäädyn kokonaan kun pitäisi esiintyä. Kerran olen lukenut diasta saman lauseen kaksi kertaa, kun oikeasti vain unohdin siinä paniikissa että olin jo lukenut sen.
Olen yrittänyt tehdä vaikka mitä tämän helpottamiseksi, mutta ei ole auttanut. Vaikka kuinka olisin nukkunut hyvin ja rentoutunut ja valmistautunut, niin esiintymisen hetkellä kaikki romuttuu ja mikään rentoutuminen ei enää lohduta. Kavereillekin olen yrittänyt esiintyä, mutta silloinkin oireita tulee jostain syystä. Ei kuitenkaan niin voimakkaana kuin luokalle esiintyessä. Täällä päin missä asun, ei järjestetä mitään esiintymiskurssejakaan. Mutta rehellisesti sanottuna, en todellakaan menisi sellaiselle. En usko edes että esiintyminen helpottuu yhtään. Ei se ole koko elämän aikana yhtään helpottanut, vaikka on joutunut esiintymään, niin miksi se yhtäkkiä jonkun kurssin avulla helpottuisi? Ja muutenkin koko ajatus jostain esiintymiskurssista kammottaa aivan liikaa.
Nyt viimeiseksi sain vihdoinkin ajan lääkärille, jolta menin pyytämään propraleita ja muutenkin puhumaan tilanteesta. Ei auttanut. Sain lääkäriksi jonkun nuoren pojan, joka ei yhtään tuntunut ymmärtävän. Hoki vaan sitä että minä olen normaali ja kaikkia jännittää esiintyminen, joitain enemmän. Sitten se hoki kuinka jotkun artistitkin edelleen 30 vuoden esiintymisen jälkeen pelkää esiintymistä. Joopajoo, ei tuokaan lause auttanut yhtään minun tilannetta, oikeastaan menetin vain toivoa. Lopuksi sanoi ettei anna propraleja, koska "sinun täytyy oppia esiintymään ilman lääkkeitä" ja "lääkkeet ei ole hyvä asia".
Olo alkaa olla toivoton. Mitä ihmettä teen? 9.7 pitäisi pitää ensimmäinen esitelmä ja olen tänäänkin itkenyt sitä jo noin 4 kertaa.
Kommentit (24)
Harjoittelemalla esiintymistä ystävälliselle hyväksyvälle yleisölle. Yhä uudelleen, monia kertoja. Yrittämällä päästä itsekriittisyydestä eroon. Lääkkeet on hyvä idea myös.
Propral. Itellä esiintymistilanteet olivat aiemmin vastaavanlaisia kuin sinulle, hyperventilointia ja muuta mukavaa. Meditaatio ja muu sellainen eivät juurikaan ole auttaneet, lisäävät vain oman kehon reaktioiden tuijottamista. Hanki joku toinen lääkäri, vaikka yksityinen jos ei muu. Itse lääke maksoi muistaakseni naurettavan vähän. Tsemppiä, ollaan täällä moni hengessä mukana!!!
Kevyt liikunta luonnossa. Siis kävelylle metsään ennen esiintymistä. Jo 15-30 minuuttia taitaa riittää. Ei siis mitään hikiliikuntaa.
Itse en saanut apua Propralista. Valmistauduin esitelmään huolella, pidin kotona esityksiä ja sitten itse tilanteessa sanoin suoraan, että voi olla että kohta lähtee jalat alta ja sydän kimpoaa seinään, mutta tästä lähtee. Se asian kertominen ja pieni huumori pelasti minut.