Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä _oikeasti_ auttaa esiintymispelkoon?

Vierailija
01.07.2017 |

Kolme isoa esitelmää tulossa, joista en voi paeta. Ongelmana on kuitenkin paha esiintymispelko.
Joojoo ja joo, "kaikkia jännittää esiintyminen" tiedetään, mutta minun jännitys on paljon pahempaa. Jotkun ei tunnu tietävän sitä että esiintymistäkin voi pelätä.
Yleensä sanotaan ettei jännitys edes näy muille. Ja aika harvoin se muilta näkyykään. Mutta minun jännitys näkyy, joka tekee kaikesta 10000x pahempaa. Ääni tärisee niin kuin olisin kuolemassa ja anelisin armoa ja koko keho tärisee niin kuin olisin saanut jonkun kohtauksen, olen aivan punainen, sydän hakkaa ihan hirveästi ja näytän muutenkin siltä kun alkaisin itkemään ihan kohta. Myöskin usein jäädyn kokonaan kun pitäisi esiintyä. Kerran olen lukenut diasta saman lauseen kaksi kertaa, kun oikeasti vain unohdin siinä paniikissa että olin jo lukenut sen.

Olen yrittänyt tehdä vaikka mitä tämän helpottamiseksi, mutta ei ole auttanut. Vaikka kuinka olisin nukkunut hyvin ja rentoutunut ja valmistautunut, niin esiintymisen hetkellä kaikki romuttuu ja mikään rentoutuminen ei enää lohduta. Kavereillekin olen yrittänyt esiintyä, mutta silloinkin oireita tulee jostain syystä. Ei kuitenkaan niin voimakkaana kuin luokalle esiintyessä. Täällä päin missä asun, ei järjestetä mitään esiintymiskurssejakaan. Mutta rehellisesti sanottuna, en todellakaan menisi sellaiselle. En usko edes että esiintyminen helpottuu yhtään. Ei se ole koko elämän aikana yhtään helpottanut, vaikka on joutunut esiintymään, niin miksi se yhtäkkiä jonkun kurssin avulla helpottuisi? Ja muutenkin koko ajatus jostain esiintymiskurssista kammottaa aivan liikaa.

Nyt viimeiseksi sain vihdoinkin ajan lääkärille, jolta menin pyytämään propraleita ja muutenkin puhumaan tilanteesta. Ei auttanut. Sain lääkäriksi jonkun nuoren pojan, joka ei yhtään tuntunut ymmärtävän. Hoki vaan sitä että minä olen normaali ja kaikkia jännittää esiintyminen, joitain enemmän. Sitten se hoki kuinka jotkun artistitkin edelleen 30 vuoden esiintymisen jälkeen pelkää esiintymistä. Joopajoo, ei tuokaan lause auttanut yhtään minun tilannetta, oikeastaan menetin vain toivoa. Lopuksi sanoi ettei anna propraleja, koska "sinun täytyy oppia esiintymään ilman lääkkeitä" ja "lääkkeet ei ole hyvä asia".

Olo alkaa olla toivoton. Mitä ihmettä teen? 9.7 pitäisi pitää ensimmäinen esitelmä ja olen tänäänkin itkenyt sitä jo noin 4 kertaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitysharjoitukset. Oikeasti, kuulostaa tyhmältä, mutta perehdy asiaan. Luontaistuotekaupan Rescue Remedy-tipat.

Vierailija
2/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et muka saanut Propralia? Outoo... eihän niissä oo mitään päihdekäyttöpotentiaalia. Mene vaan uudestaan lääkärille, jollekin toiselle sitten. Mullakin on Propraleja, sain niitä hyvin helposti terveyskeskuksesta. Mulla on esiintymispelko aivan hirveä ja propral toimii kyllä, tosin niitä pitää ottaa muutama. Tsemii!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet toiselle lääkärille. Olipa tosi outo tyyppi jos ei propralia suostunut antamaan, käyttäähän sitä mm. monet muusikotkin jatkuvasti. Vai oliko sulla matala verenpaine tms miksi ei antanut?

Vierailija
4/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa propral. Ilman sitä en olisi pystynyt suorittamaan opintojani yliopistossa. Suosittelen kokeilemaan.

Vierailija
5/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jotenkin epäpätevältä lääkäriltä, eihän nyt johonkin propraliin voi jäädä koukkuun, eri asia jos oisit jotain pameja tms. hakenut.

Vierailija
6/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toiselle lääkärille.

Propral on ihan peruskauraa, käsittämätöntä ettei antanut reseptiä!

Vierailija
7/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harjoitellut tarpeeksi? Voitko puhua omin sanoin asiasi, jolloin se helpottaa jännitystä. Älä tuijota kuulijoita liikaa silmiin, ettei ajatus katkea. Jännitys sopivassa määrin kuuluu asiaan.

Vierailija
8/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös oli tuollaisia oireita, tosi vaikea esiintymispelko. Sain YTHS:n lääkäriltä propral-reseptin, ja ihmetys oli suuri kun se tosiaan auttoi! Enää ei tarvitse jännittää esitelmän pitoa, kun ottaa lääkkeen.

Käy ihmeessä toisella lääkärillä, että saat reseptin! Tsemppiä!

Vierailija
9/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral auttaa. Kaikkia jännittää esiintyminen, mutta jos se pelko tulevasta esiintymisestä invalidisoi (esimerkiksi jo monta kuukautta etukäteen), niin todellakin lääkitys on paikallaan. Lääkäri vaihtoon.

Vierailija
10/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on saatava Propralia. Ei poista sitä jännityksen tunnetta, mutta poistaa/ huomattavasti vähentää fyysisiä paskamaisia oireita kuten just sydämen hakkaaminen, josta seuraa lähes hengästyminen, josta seuraa vaikeus puhua hengästyneenä, josta tulee paniikki jne.

Voisi pikkuinen annos oksatsepaamiakin olla paikallaan. Tuo pienen välinpitämättömyyden tilannetta kohtaan, mutta voi vähentää myös skarppina oloa, jos ei ole riittävän tottunut ko. lääkkeisiin.

Vierailija
11/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa järkyttävä lääkäri! 😱 Itse en todellakaan selviäisi ilman Propralia, vaan olisin kouluaikoinanikin tehnyt ties mitä itselleni siinä ahdistuksessa. Todella harmiton lääke siihen nähden, että se voi oikeasti pelastaa koko elämän.

Mulla jännittäminen on nykyisin jonkinlainen refleksi, joka on järkevän ajattelun ulkopuolella. Tiedostan, ettei mulla ole mitään pelättävää, mutta silti kun joku mainitseekin sanan "esiintyminen", päädyn paniikkikohtauksen rajamaille. Tsemppiä sinulle ap, et ole yksin! ❤

Vierailija
12/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö te kaikki jotain esiintymisjännitykseen? Onko se yleistäkin yliopistolla? Eikö se vie keskittymiskykyä pois, jos rentoutuu liikaa?

Vierailija
13/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengitysharjoitukset. Oikeasti, kuulostaa tyhmältä, mutta perehdy asiaan. Luontaistuotekaupan Rescue Remedy-tipat.

Auttaako nuo rescue remedy tipat oikeasti jännitykseen/hermostuneisuuteen?

Vierailija
14/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta betasalpaajista ja l-teaniini -valmisteista. Molemmista on ollut hyötyä rauhoittumisessa. 

Se on paskapuhetta, että "pitää oppia esiintymään ilman". En itsekään juuri noita enää käytä, kun on töissä joutunut olemaan sen verran esillä ettei se enää niin ahdista, mutta lääkkeiden tai valmisteiden käyttäminen nimenomaan auttaa siihen, että saa edes vähän positiivisempia kokemuksia esiintymisestä.

Vierailija
15/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vain otsikkoon: lääkkeistä beetasalpaajat, joita käyttävät monet tietämäni näyttelijät ja muusikot (hekin jännittävät esiintymistä). Ne vievät jännittämisen oireet, mutta pitää pään kirkkaana. Eivät aiheuta riippuvuutta. 

Hyvä valmistautuminen. Älä kirjoita joka sanaa paperiin, silloin joudut keskittymään aiheeseesi enemmän kuin siihen, että jännität.

Pikkujutut. Varmista, että sinulla on puhujapöntössä riittävästi vettä, jännittäminen kuivattaa suuta. Jos tilanteissa käytetään mikkiä, ole paikalla sen verran hyvissä ajoin, etä voit testata niitä tai tapaat sen henkilön, jolta saat "teknistä tukea". 

Sano aluksi, että sinua jännittää. Yleisöstäsi ainakin 2/3 jännittäisi sinun kengissäsi. Sinua on pyydetty esitelmöimään, tiedät siis jotakin, joka muita kiinnostaa. Se kiinnostaa muita enemmän kuin sinun jännittämisesi, eli kuljet tilanteessa asia edellä, jännitit tai et.

Jännittäminen nostaa verenpainetta ja saattaa turvottaa sekä sormia että jalkoja. Varsinkin jos joudut puhumaan seisaaltasi usean kymmenen tai parinsadan joukolle: hyvät kengät! Pue yllesi vaatteet, joissa tunnet itsesi hyvännäköiseksi (ja joissa hikitahrat eivät näy). 

Ellet jännittäisi ollenkaan, veressäsi ei olisi yhtään adrenaliinia ja olisit tylsä. Jännittäminen siis myös palvelee sinua!

Kun olet pitänyt esitelmäsi ja olet varmaan aivan uuvuksissa, muista onnitella ja kehua itseäsi siitä, että selvisit. 

16/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ap kaipaa tuota lääkitystä, mutta lievempiin tapauksiin ja tietty lääkkeiden lisänä: en katso juurikaan yleisöä silmiin, kun puhun. En kuitenkaan hautaudu papereihini, vaan annan katseen kiertää pitkin takaseinää. Toimii ainakin mulla!

Vierailija
17/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöttekö te kaikki jotain esiintymisjännitykseen? Onko se yleistäkin yliopistolla? Eikö se vie keskittymiskykyä pois, jos rentoutuu liikaa?

Mielestäni propral ei varsinaisesti rentouta, eikä vaikuta keskittymiskykyyn. Se vain estää sydämen sykkeen nousun, joka on on olennainen syy, miksi koko keho tuntuu hyperventiloivan. Kun syke nousee, hengityskin kiihtyy ja alkaa tuntumaan paniikin omaiselta. Propral ei ole mikään keskushermostoon vaikuttava lääke.

Vierailija
18/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari lasia viiniä ennen esitystä niin et ota sitä niin vakavasti.

Vierailija
19/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun on vaan nyt käytävä esitelmä läpi sen jännittämisen kanssa niin huomaat sen jälkeen kun se on ohi ettei se niin kauheaa ollutkaan, vaikka olisitkin mokannut. Helpottaa sitten jatkossa tulevia esitelmiä jos oot kerran mokannut kunnolla.

Vierailija
20/24 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viina ja lääkkeiden sekakäyttö