Vierailija

Joissakin ohjeissa on jopa kananmunaa. Joissakin pitää keittää riisi kaalin keitinvedessä, joissakin ei. Siirapin määrä vaihtelee, joissakin ohjeissa ei ole ollenkaan siirappia. Mustapippuria vai maustepippuria vai molempia? Meiramia vai ei? Miten voikin olla tästä ruuasta näin paljon eri variaatioita...

• ylös 2
  • alas 0

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Gruusialainen on paras! Ei mitään siirappeja eikä riisiä, vaan suolakurkkua, smetanaa ja tomaattipyrettä. Juustoraastetta päälle, nam!

Vierailija

Mun kaalilaatikkoon tulee kaalin lisäksi jauhelihaa ja kermaa. Saatan joskus laittaa porkkanaakin sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kilo kaalia, 400 g jauhelihaa, desi riisiä.

Kaalisuikaleita keitetään kattilassa ainakin tunti, mielellään pitempään, ja maustetaan suolalla, valkopippurilla, meiramilla ja rakuunalla - ja ehdottomasti siirapilla. Sitä saa laittaa ihan reilustikin, useamman ruokalusikallisen.

Jauheliha paistetaan ja maustetaan. Ainekset kaadetaan uunivuokaan, lisätään sekaan puuroriisi ja paistetaan pitkään ja hartaasti, vähintään kaksi tuntia.

Tulee takuuvarmasti hyvää.

Vierailija

Keskustelukin jo kertoo että vielä ei ole keksitty miten kaalilaatikosta saisi hyvää.

Vierailija

Joku poisti tuon "ei siirappia missään nimessä" -kommentin. Olikohan ihan pyhäinhäväistys :DDD

Vierailija

Itse laitan olutta ja hapankaalia, sekä hunajaa. Teen erilaisia monipuolisia myös kasvis versioita.

Vierailija

Aitoa voita ja siirappia sen olla pitää.
Kasvisversiotkin on huippuhyviä, esim. tuo jo ehdotettu gruusialainen. Muistaakseni olen laittanut siihen fetaa ja raejuustoa. Vie kielen mennessään.

Vierailija

Riippuu tietysti siitäkin mistä tykkää. Mä laitoin vaan vähän siirappia, ettei vaan tuu liian makeaa. Eiks tosta monesta ruokalusikallisesta tuu ällöä? Porkkana vois myös sopia, sitä on jossain kaupan valmiissakin niin siitä tullut mieleen.

Kaalilaatikosta on varmaan yhtä monta ohjetta kuin on tekijääkin. :)

Mä olen lähinnä 3:n linjoilla. Yksi kaveri, mainio kotikokki, lorauttaa kaalin keitinveteen vähän balsamicoa, jolloin kovasta talvikaalista tulee vielä makeampaa. 

Muista, että jos teet laatikon varhaiskaalista, se on vetisempää kuin talvikaali ja menee enemmän kasaan. Eikä sitä tarvitse keittää yhtä kauan kuin talvikaalia. Riisiä voit myös laittaa vähän enemmän. 

Vierailija

Appivanhemmillani söin juuri tuollaista kaalilaatikkoa, jonka "salaisuuden" anoppi kertoi olevan "reilusti siirappia". Yäks! Rakastan kaalilaatikkoa yli kaiken, perheessäni teemme lasten kanssa usein, mut tuo oli jotain niin äklöä että hetki meni ennen kuin itsekään tein...

Vierailija

Sun pitää ap keksiä oma tyyli tehdä se kaalilaatikko. Lähdet vain kokeilemaan jotain mikä voisi mielestäsi toimia.

Vierailija

Siirappi on jotain ihan hirveää, ja sopii vain pipareihin (yöks niitäkin). Kaalilaatikon mausteeksi sen ovat keksineet he, jotka ovat sokerikoukussa. Kaiken pitää maistua imelältä. Nämä samat laittavat myös pizzaan ananasta, hyi.

Vierailija

Ei siihen ohjeita tarvii. Laittaa sitä mistä tykkää ja valmistaa miten tykkää. Mun kaalilaatikkoon tulee reilusti kuullotettua sipulia, mustapippurin kanssa paistettua jauhelihaa, voissa haudutettua kaalia ja kuohukermaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siirappi on jotain ihan hirveää, ja sopii vain pipareihin (yöks niitäkin). Kaalilaatikon mausteeksi sen ovat keksineet he, jotka ovat sokerikoukussa. Kaiken pitää maistua imelältä. Nämä samat laittavat myös pizzaan ananasta, hyi.

Silloin kun siirappi kaalilaatikon mausteena on keksitty, kukaan ei ole vielä Suomessa kuullutkaan pizzasta. Vanhanaikaisessa lihattomassa makaronilaatikossakin on myös sokeria. Ei siis liity nykyaikaiseen sokerikoukkuun mitenkään, vaikka tapaa en ymmärrä minäkään.

Vierailija

Nopeasti kypsyvää uutta kesäkaalia on turha keittää ensin. Riisit tai ohraryynit kannattaa keittää vähintään puolikypsiksi, kypsyvät uunissa loppuun. Jauheliha käristetään sipulin kanssa tai ilman. Silputtu kaali, liha ja ryynit sekoitetaan uunivuoassa ja maustetaan mielen mukaan. Nesteeksi esim. lihalientä, munanaitokin käy. Meillä äiti ei laittanut siirappia, joten en ole tottunut sitä laittamaan.

Vihje ap:lle: tee alkuun pienempiä annoksia aina eri reseptillä ja merkkaa muistiin, millaista tuli. Kun sitten löytyy se suunmukainen loota, niin tee sitä jatkossakin.

Vierailija

Ananaskin voisi sopia kaalilaatikkoon. Olen laittanut vaikka mitä muitakin "pizzamausteita"

Sitäpaitsi siirappi sopii pizzapohjaankin.

Paitsi sokerinatzien mielestä.

Käyttäjä2079 kirjoitti:
Kaalilaatikosta on varmaan yhtä monta ohjetta kuin on tekijääkin. :)

Mä olen lähinnä 3:n linjoilla. Yksi kaveri, mainio kotikokki, lorauttaa kaalin keitinveteen vähän balsamicoa, jolloin kovasta talvikaalista tulee vielä makeampaa. 

Muista, että jos teet laatikon varhaiskaalista, se on vetisempää kuin talvikaali ja menee enemmän kasaan. Eikä sitä tarvitse keittää yhtä kauan kuin talvikaalia. Riisiä voit myös laittaa vähän enemmän. 

MOT, yhtä monta laatikkoa kuin on tekijääkin. Ja kaikki on oikein:

siirappia vs ei siirappia

kermaa vs ei kermaa

puuroriisi vs ohrasuurimot

porkkanaraastetta/ sipulia joukkoon vs ei missään nimessä!

Mutta älkää yökkäilkö ruoalle, vaikka se ei teille maistuisikaan. Se on junttimaista ja huonoa käytöstä, netissäkin. 

Sieniaikaan käytän kaalilaatikkoon lampaan/ karitsan jauhelihaa + suppilovahveroita. Silloin jätän siirapin pois ja maustan seoksen valkosipulilla. Ja kaalin sekaan porkkanaa. 

Kysyn uteliaisuudesta: te jotka yökkäilette siirapille kaalilaatikossa, miten suhtaudutte siirappiin kaalikääryleiden mausteena?

Summa summarum ja kuten joku sanoikin: mieleisensä kaalilaatikon, kuten kaikki muutkin perinteiset kotiruoat ja -leivonnaiset, oppii tekemään vain tekemällä. Mikä tahansa nettiresepti antaa osviittaa mitä määriin, ainesten suhteisiin, kypsennysaikaan ja -lämpötilaan tulee. Kun on kerran tehnyt ohjeen mukaan, voi seuraavan kerran alkaa tuunata laatikkoa mieleiseensä suuntaan. 

11

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat