Millä saan laskettua kolesterolia ilman lääkkeitä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kolesteroli sinänsä ole pahasta. LDL on ikävä homma, HDL hyvää kolesterolia.
Jätä tyydyttyneet rasvat vähemmälle ja käytä tyydyttymättömiä. Kasviöljyt (pl. kookosöljy) on hyviä. Kalaa ja pähkinöitä paljon. Punaviini toimii hyvänä kolesterolin huuhtojana, koska alkoholi liuottaa rasvaa ja punaviinin resveratroli on todellista terveyseliksiiriä. Hyvääkin mokoma on.
Ne jotka sanoo ettei kolesteroli ole paha juttu, tarkoittaakohan ne tätä samaa kuin sinä, mutta unohtavat vain mainita, että LDL kuitenkin on huono?
Olen nimittäin ollut hyvin hämmentynyt ja uskoni LDL:n huonouteen on ollut kovalla koetuksella, kun kuulen tätä näkökulmaa, ettei kolesteroli ole paha asia. Totta kai oletan niin sanojan tarkoittavan kaikkea kolesterolia, siksi olen ollut hyvin ihmeissäni. Että pitääkö mun nyt vaihtaa käsitystäni kolesterolista vai ei. (Käsitykseni on siis se, että HDL on hyvää kolesterolia ja LDL huonoa, mutta näistä ihmisten puheista tulee sellainen kuva, ettei heillä ole tällaista samanlaista uskomusta, vaan heidän mielestä mitään pahaa kolesterolia ei olekaan.) Eli siis onko LDL:n huonoutta kukaan ylipäätään edes kyseenalaistanut, vai vaikuttaako se vain siltä heidän sanavalintojensa vuoksi?
Kolesterolia tarvitaan. Maksa tuottaa elimistölle sen tarvitseman määrän. Vanhemmiten varsinkin naiset tarvitsevat sitä kolesterolia enemmän. Turha sitä on keinotekoisesti laskea. Varsinkaan kun sillä ei ole mitään merkitystä sydänvaivoihin.
Korkea kokonaiskolesteroliarvo ei ole huolestuttava, jos HDL:n osuus on suuri. Näin etenkin naisilla.
"Sitä parempi, mitä enemmän hyvää ja mitä vähemmän huonoa. Käytännössä seurataan kokonaiskolesterolin ja HDL-kolesterolin suhdetta: sen pitäisi olla korkeintaan 4. Eli jos kokonaiskolesterolisi on 5, tulisi HDL-kolesterolia olla siitä yksi neljäsosa eli 1,25. Naisilla näkee usein HDL-arvoja, jotka ovat yli 2, jopa 2,5. Silloin kokonaiskolesterolikin saattaa olla yli 5 pelkästään hyvän kolesterolin vuoksi, ja kolesteroli-ahdistuksen voi unohtaa."
Lähde: http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/rasvaremontti_vai_kolestero…
Kaikkea en tuon professorin sanomisista allekirjoita, mutta tämä nyt vain tällaisena huomiona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kolesteroli sinänsä ole pahasta. LDL on ikävä homma, HDL hyvää kolesterolia.
Jätä tyydyttyneet rasvat vähemmälle ja käytä tyydyttymättömiä. Kasviöljyt (pl. kookosöljy) on hyviä. Kalaa ja pähkinöitä paljon. Punaviini toimii hyvänä kolesterolin huuhtojana, koska alkoholi liuottaa rasvaa ja punaviinin resveratroli on todellista terveyseliksiiriä. Hyvääkin mokoma on.
Ne jotka sanoo ettei kolesteroli ole paha juttu, tarkoittaakohan ne tätä samaa kuin sinä, mutta unohtavat vain mainita, että LDL kuitenkin on huono?
Olen nimittäin ollut hyvin hämmentynyt ja uskoni LDL:n huonouteen on ollut kovalla koetuksella, kun kuulen tätä näkökulmaa, ettei kolesteroli ole paha asia. Totta kai oletan niin sanojan tarkoittavan kaikkea kolesterolia, siksi olen ollut hyvin ihmeissäni. Että pitääkö mun nyt vaihtaa käsitystäni kolesterolista vai ei. (Käsitykseni on siis se, että HDL on hyvää kolesterolia ja LDL huonoa, mutta näistä ihmisten puheista tulee sellainen kuva, ettei heillä ole tällaista samanlaista uskomusta, vaan heidän mielestä mitään pahaa kolesterolia ei olekaan.) Eli siis onko LDL:n huonoutta kukaan ylipäätään edes kyseenalaistanut, vai vaikuttaako se vain siltä heidän sanavalintojensa vuoksi?
Kolesterolia tarvitaan. Maksa tuottaa elimistölle sen tarvitseman määrän. Vanhemmiten varsinkin naiset tarvitsevat sitä kolesterolia enemmän. Turha sitä on keinotekoisesti laskea. Varsinkaan kun sillä ei ole mitään merkitystä sydänvaivoihin.
Juuri tällaista puhetta mä tuossa ihmettelin. Puhutko nyt siis molemmista kolesteroleista vai pelkästään HDL:stä?
Vierailija kirjoitti:
Vegaasella ruokavaliolla ilmeisestikin.
Ei toiminut minulla, muuten arvot pysyi ennallaan mutta triglyseridit nousi.
Minun ohje on että syömällä hyviä rasvoja ja paljon, esim. avokado, lohi, pähkinät. Tuolla keinolla minun tutun kolesteroliarvot parani vaikka samaan aikaan omin luvin vähensi kolesterolilääkitystäkin
Mun mies sai kolesteroliarvonsa laskettua 7,8:sta 5,1:n sillä että syö aamuisin kaurapuuroa leseiden ja Becel pro-activen kanssa sekä illalla rahkaa pellavansiementen kanssa. Harrastaa paljon liikuntaa eikä käytä alkoholia. Muuten siis syö normaalia kotiruokaa, ei vältellä hiilareita mutta ei myöskään vältetä mitään voita, kermoja, munia tms.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sai kolesteroliarvonsa laskettua 7,8:sta 5,1:n sillä että syö aamuisin kaurapuuroa leseiden ja Becel pro-activen kanssa sekä illalla rahkaa pellavansiementen kanssa. Harrastaa paljon liikuntaa eikä käytä alkoholia. Muuten siis syö normaalia kotiruokaa, ei vältellä hiilareita mutta ei myöskään vältetä mitään voita, kermoja, munia tms.
Piti lisätä vielä että miehellä oli HDL:n ja LDL:n suhde pahasti pielessä, LDL-arvo oli törkeän korkea ja HDL:n aivan liian matala.
Ihan sairaasti söin oikeesti pensasmustikoita kesän aikana ja kolesterolit tippu älyttömästi ilman muita ruokavaliomuutoksia. Päätin, että staniineja en ala syömään diabetes ja dementiariskin takia ja kun lekuri ei voi pskottaa en syö.vattu ennen kuolen kun dm tai demen otan.
Kasvisruokavaliosta pois siirtyminen nosti mun arvot yli kuuden. Lopetin lihansyönnin, laskivat alle viiden, hyvä hdl-arvo erinomainen. Halvempi keino kuin lääkitys.
Runsaasti ja monipuolisesti kasviksia, marjoja ja kohtuudella hedelmiä.
Suosi hyviä rasvoja, kuten avokadoa, manteleita, siemeniä, pähkinöitä, kylmäpuristettuja öljyjä, - kookosöljyä, voita.
Vältä margariineja ja teollisesti prosessoituja rasvoja.
Vältä sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja.
Pyri syömään matala hiilihydraattisesti.
Tsemppiä ja onnistumisia :)
Mitkä sun kolesteroliarvot ovat? HDL, LDL ja Triglyseridit? Pelkkä kokonaiskolesteroli ei kerro vielä paljoakaan, etenkin jos kolesteroli on vain hieman koholla.
Korreloiko tuo verisuoniin takertuneen kolesterolin määrä verikokeista saatujen tulosten kanssa? Voiko verikokeiden tuloksia siis edelleen pitää tärkeänä tietona kehon huonon kolesterolin haitallisuuden tasosta? Nimittäin se että erikseen mainitset, ettei kolesteroli vielä veressä ole paha, saattaa antaa kuvan, ettei mitatusta korkeasta kolesteroliarvosta olisi sittenkään syytä huolestua, kuten on luultu. Onko tuon tummennetun kohdan kuitenkaan tarkoitus kyseenalaistaa näitä yleisiä olettamuksia, vai sanoitko tuon ihan muuten vain?